چگونه مقاله روشنگرانه یک روزنامه‌نگار در مورد «ای کولای» و سلامت غذاها برنده پولیتزر شد؟

5

دیشب در پستی، در مورد برندگان پولیتزر عکاسی 2010 نوشتم و به شما وعده دادم که در فرصت مناسب در مورد سایر برندگان این جایزه هم برایتان بنویسم.

متأسفانه روزنامه‌نگاری در ایران به دلایل مختلف که در این وبلاگ مجال شرح آن نیست، بسیار ضعیف است و روزنامه‌نگاران فرصت و شانسی برای رسیدن به هدف غائی و متعالی روزنامه‌نگاری که آن را ترویج دانش و آگاهی و روشنگری مسئولانه می‌دانم، ندارند.

در چنین شرایطی، قائدتا نباید خبری از روزنامه‌نگاری تخصصی یا تحقیقی هم باشد. متأسفانه صفحات علم و فناوری، بهداشت و سلامت و حتی ادبیات و تاریخ در روزنامه‌های ما در بسیاری از موارد در حد «صفحه‌پرکن» و «لایی» تلقی می‌شوند و متأسفانه معدود روزنامه‌ها و مجلاتی که به این مقوله‌ها اهمیتی همسان سیاست و خبرهای روز می‌دهند، عمری بسیار کوتاه داشته‌اند.

دیشب که در مورد یکی از برندگان پولیتزر امسال، مطلب می‌خواندم، متوجه شدم که تا چه حد روزنامه‌نگاری تخصصی در کنار روزنامه‌نگاری اجتماعی و سیاسی می‌تواند در حفظ سلامت یک جامعه مهم باشد.

————————

«مایکل موس»، یکی از روزنامه‌نگاران نیویورک تایمز، دیروز به عنوان یکی از برندگان پولیتزر اعلام شد او در قسمت «گزارشگری روشنگرانه» برنده این جایزه شد. مایکل موس با پیگیری مسئله همبرگرهای آلوده و خلأ نظارتی دولت بر صنایع غذایی و سلامت غذاها، توجه بسیاری را در سال پیش برانگیخت و توانست به این موفقیت دست پیدا کند.

مایکل موس با دسترسی به اسناد محرمانه دولتی توانست، ضعف دولت آمریکا را در این زمینه نشان بدهد. شاخص‌ترین مقاله او، مقاله تأثربرانگیزی بود که در مورد یکی از قربانیان همبرگر آلوده که یک دختر جوان 22 ساله بود، نوشته بود. این مقاله، این طور شروع می‌شد:

«استفانی اسمیت، یک مربی رقص کودکان، فکر می‌کرد که معده‌اش دچار عفونت ویروسی شده است. درد و دل‌پیچه، در روز نخست قابل تحمل بودند و او توانست کلاسش را به اتمام برساند.

اما ، بعد از آن، اسهالش، خونی شد و کلیه‌هایش از کار افتادند. تشنج او را بیهوش کرد. حملات تشنج چنان به او حمله کردند که پزشک‌ها مجبور شدند او را به به مدت 9 هفته به کما ببرند. وقتی استفانی به هوش آمد، دیگر نمی‌توانست راه برود. بیماری، سیستم عصبی‌اش را درگیر کرده بود و او را فلج کرده بود.

خانم اسمیت، 22 ساله، دچار شکل شدید بیماری ناشی از میکروبی به نام «ای کولای» E. coli شده بود که از راه غذا انتقال می‌یابد. مقامات بهداشتی ایالت مینه‌سوتا، رد این میکروب را در همبرگری که مادر استفانی در شام یکشنبه برای خانواده آماده کرده بود، یافتند.»

———————–

مایکل موس در این مقاله و یک رشته مقاله دیگر، پیگیر قضیه شد و نشان داد که چگونه در جریان ساخت همبرگرها، قسمت‌های زائد با آمونیاک عمل آورده می‌شوند. او دریافت که بعضی از کشتارگاه‌ها اجازه نمی‌دهند که صنابع غذایی هنگام خرید گوشت، آزمایش آلودگی با ای کولای را انجام دهند. مقاله او منجر به نظارت مطمئن‌تر بر کار کشتارگاه‌ها شد.

او همچنین همه‌گیری مهلک سالمونلا را در آمریکا پیگیری کرد و رد میکروب‌ها را در مزارع بادام‌زمینی ایالت جورجیا یافت.

مایکل موس از سال 2000، گزارشگر محقق نیویورک تایمز است و پیش از این هم دو بار به مرحله نهایی پولیتزر راه یافته بود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

هوش مصنوعی نشان می‌دهد که سلبریتی‌ها در دهه‌های بعد چگونه به نظر می‌رسند

یک عکاس از هوش مصنوعی برای ایجاد مجموعه‌ای از پرتره‌ها استفاده کرده که نشان می‌دهند برخی از سلبریتی‌ها ممکن است چند دهه آینده چه چهره‌ای پیدا کنند. عکاس و وکیل ترکیه‌ای به نام Alper Yesiltas این پروژه رو انجام داده. او به دلیل کارهای…

خودکشی دسته جمعی در دمین آلمان در پایان جنگ جهانی دوم

خودکشی دسته جمعی در دمین به رویداد غم‌انگیزی اشاره دارد که در پایان جنگ جهانی دوم در شهر دمین آلمان رخ داد. در اواخر‌آوریل و اوایل ماه مه 1945، هنگامی که نیرو‌های شوروی در حال پیشروی به سمت شهر بودند، بسیاری از ساکنان آن، از جمله زنان،…

شوخی با مجسمه‌ها – وقتی حال مردم خوش است!

شوخی و طنز هم حال و هوای خاص خودش را می‌طلبد. مردم اگر از نظر پیشبینی شرایط اقتصادی آینده و وضعیت رفاه اکنون، آرامش و اطمینان خاطر لازم را داشته باشند و اگر بتوانند خود مقوله فرهنگ و اخلاق و دانش خود را ارتقا بدهند، شرایظ ظاهری و باطنی دیگر…

آیا می‌توانید در این عکس شیر کوهی را در حال تعقیب الک (گوزن شمالی) ببینید؟

یک دوربین خودکار راه‌اندازی شده توسط سرویس حیات وحش ایالات متحده، عکس‌هایی از یک شیر کوهی را در حال تعقیب یک گوزن شمالی ثبت کرد. از این عکس‌ها مشخص است که این شکارچی بسیار دشوار است.پس اگر گوزن بزرگ شکار شده باشد و متوجه خطر نشده باشد،…

مجموعه عکس‌های پرتره زیبا هیلاری گولد از افراد مسن سندرم داون، پیش‌فرض‌های ذهنی ما را به چالش می‌کشد

یک مجموعه عکس با معنا و زیبا گرفته شده توسط هیلاری گولد، با عنوان «من اینجا هستم» این تصور نادرست مردم را به چالش می کشد که افراد مبتلا به سندرم داون تا سنین پیری نمی‌توانند زندگی گنند.برای مثال هیلاری گولد، عکس پرتره جوآن، زنی 84 ساله…

ریز علی خواجوی فرنگی‌ها: چگونه کیت شلی یک قطار را نجات داد؟

در سال 1901، راه آهن شیکاگو و شمال غربی، پل جدیدی را بر روی رودخانه Des Moines در بون، آیووا، در آمریکا افتتاح کرد. این پل رسماً پل راه‌ بون نام گرفت، اما اما مردم محلی به سرعت به آن لقب پل‌های بالای کیت شلی را دادند، به یادبود بانوی قهرمان…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
5 نظرات
  1. محسن می گوید

    خدا به همه ما که تو ایران همبرگر میخوریم رحم کنه

  2. پت می گوید

    تا اینجا که من می‌دانم ای-کویل در سیستم گوارشی انسان وجود داره، پس چه جوری این مشکلات را ایجاد کرده؟

  3. مرتضی می گوید

    تو آمریکا این اتفاق بیفته وای به حال ….
    من که دیگه نمیتونم لب به ساندویچ بزنم …

  4. شهرام می گوید

    یکی از دوستام توی یکی از همین شرکت های فراورده های گوشتی کار می کنه. مسئول کنترل کیفی شرکت هست. از وقتی که باهاش در مورد روش تولید همبرگر و سوسیس و … صحبت کردم دیگه نمی تونم به این چیزا لب بزنم. اون می گفت که همه این محصولات از مواد کاملاً بی کیفیت و آشغال درست میشه و شرکت ها برای افزایش سود خودشون همه چی توشون میریزن . بازرس ها هم هر ماه حساب بانکیشون پر میشه تا حرفی نزنن.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.