کارل ساگان و عاشقی‌اش در تابستان 1977 – داستان صفحه طلایی ویجرها

36

اگر روزی تصمیم بگیریم که چکیده‌ای از زندگی خود را در یک DVD‌ خلاصه کنیم، کار سختی در پیش رو خواهیم داشت. چگونه می‌شود هزاران تصویر ذهنی، عکس یا صدا را در این DVD گنجاند. چطور می‌شود گزیده‌ها و سکانس‌های از کتاب‌ها و فیلم‌ها و موسیقی‌هایی را که به آنها عشق می‌ورزیدیم، در این DVD‌ خلاصه کنیم.

کمی به دشواری ایجاد این DVD فکر کنید تا متوجه شوید که دانشمندان در سال 1977 چه کار دشوارتری داشتند، آنها هم لازم بود چکیده‌ای از زندگی بشریت و تمدن انسانی را روی یک صفحه 12 اینچی خلاصه کنند.

به تابستان 34 سال پیش می‌رویم، در این زمان قرار بود ویجر یک و دو به فضا پرتاب شوند. آنها قرار بود نخست به سمت مشتری و زحل بروند و عکس‌ها و اطلاعاتی ارسال کنند و بعد رهسپار فضای خارج از سامانه خورشیدی بروند.

ویجر یک

اما پیش از پرتاب، ایده‌ جالبی در ذهن یکی از دانشمندان این مأموریت یعنی کارل ساگان شکل گرفت. ساگان دانشمندی در زمینه ستاره‌شناسی و فیزیک نجومی بود که البته بیشتر به خاطر مهارت بی‌نظیرش در عمومی کردن دانش شناخته شده است. در دهه هشتاد میلادی، مستندهای علمی «کیهان» او شهرت زیادی برای او به ارمغان آورده بود.

سابقه ایده ساگان به سال 1939 برمی‌گشت، در این زمان او در طی بازدید از نمایشگاه جهان افسانه‌ای نیویورک، کپسول‌های ویژه‌ای را دید که برای ثبت خاطرات انسان‌ها توسط شرکت وستینگهاوس در زمین مدفون می‌شدند. او قبل از پرتاب ویجرها با خودش فکر کرد که چرا این فضاپیماها، چیز مشابهی نداشته باشند.

کارل ساگان

پیش از ویجر یک و دو، پایونیر ده و یازده به فضا پرتاب شده بودند، این دو، پلاک‌های فلزی روی خود داشتند که در آنها جفت بودن نژاد انسان‌ها و موقعیت زمین و منظومه شمسی و اطلاعات دیگر به صورت تصویری و شماتیک نشان داده شده بود. آن بار هم ساگان مسئول این کار بود، اما این بار او در نظر داشت کار کامل‌تر و زیباتری کند. ایده او تصویب شد و قرار شد که هر یک از فضاپیماها یک صفحه طلایی 12 اینچی با خود حمل کند که حاوی چکیده‌ای از اطلاعات درباره زمین و نوع بشر باشند تا اگر از روی اتفاق یک تمدن هوشمند فرازمینی فضاپیما را پیدا کردند، بتوانند با تمدن ما آشنا شوند.

جنس این صفحه 16 و یک دوم دور، مس بود که روکشی از طلا داشت. کاور صفحه از آلومینیوم بود که روکشی از ایزوتوپ اورانیوم 238 داشت. از آنجا که اورانیوم 238 نیمه عمر 4.51 میلیارد سال دارد، ممکن است که تمدن‌هایی که این صفحه را پیدا کنند با اندازه‌گیری نسبت تجزیه اورانیوبم متوجه سن صفحه بشوند. روی کاور اطلاعاتی در مورد چگونگی خواندن صفحه، درج شده بود.

ساگان، رهبری گروهی را برای پیدا کردن و گزینش این چکیده‌ها بر عهده گرفت. به تدریج مجموعه جالبی گردآوری شد، مجموعه‌ای از اصوات خوشامدگویی و صداهای طبیعی، عکس‌ها و موسیقی‌ها.

روی صفحه به 59 زبان مختلف صدای مردم در حال سلام و خوشامدگویی ضبط شد. یکی از این زبان‌ها فارسی بود. در یک قطعه 13 ثانیه‌ای مردی به زبان فارسی می‌گوید: «درود بر ساکنین ماوری آسمان‌ها» و سپس شعر بنی‌آدم سعدی را می‌خواند. دانلود کنید و گوش کنید.

116 عکس مختلف که 20 تای آنها رنگی بودند هم در صفحه گنجانده شدند. این عکس‌ها تنوع زیادی داشتند: معادلات ریاضی – تصاویر نجومی خورشید و سیارات، ساختمان DNA، تصایر آناتومیک، تولد، خانواده و اطفال، مناظر طبیعی. تعدادی از آنها را می‌توانید در اینجا مرور کنید.


یکی از بیست عکس رنگی صفحه طلایی ویجر

صداهایی هم از طبیعت مثل باد و امواج و زلزله و وسایل نقلیه و انسان‌ها هم در صفحه بود، حتی به زیبایی، صدای بوسه و کلمات مادری به فرزند تازه متولد‌شده‌اش در لحظات اول، در صفحه گذاشته شد.

اعضای گروه تصمیم گرفته بودند که 90 دقیقه موسیقی هم در این صفحه بگنجانند، موسیقی‌هایی از همه مناطق دنیا انتخاب شد، از جمله آثاری از بتهوون، موزارت، باخ، استراوینسکی یا ترانه‌ای از «چاک بری». حتی قرار بود ترانه‌ای از بیتل‌ها هم در صفحه گنجانیده شود، که با مخالفت شرکت EMI این قطعه در صفحه گذاشته نشد.


یکی دیگر از عکس‌های صفحه طلایی ویجر

در آن زمان اعضای گروه به دنبال یک قطعه موسیقی چینی برای گنجاندن در صفحه طلایی بودند، یکی از اعضا به نام «ان دروین» Ann Druyan بعد از جستجوی زیاد قطعه‌ای کهن که قدمت آن به 2500 سال پیش می‌رسید پیدا کرد، اسم این قطعه Flowing Stream بود.

دروین که از پیدا کردن این قطعه بسیار هیجان‌زده شده بود، به صورت تلفنی با ساگان تماس گرفت و یک ساعتی با هم صحبت کردند، در انتهای این مکالمه چیزی اتفاق افتاد: آن دو کیلومترها دور از هم، عاشق هم شده بودند!

چند روز بعد از این مکالمه تلفنی، دروین به این فکر افتاد که شیوه‌ای برای ضبط مستقیم تفکر روی صفحه طلایی پیدا کند. برای این کار او پیشنهاد کرد که از ضبط تکانه‌های الکتریکی مغز استفاده شود. پیشنهاد او قبول شد.

دروین مدتی بعد به یکی از بیمارستان‌های نیویورک رفت و صدای مغزش را ضبط کرد تا در صفحه طلایی گنجانده شود، خود دروین می‌گوید که در زمان ضبط تکانه‌های مغزی‌اش به شگقتی عشق و عاشق بودن فکر می‌کرده است.

کارل ساگان و ان دروین

در بیستم آگوست سال 1977 ویجر دو به فضا پرتاب شد، دو روز بعد ساگان و دروین نامزدی خود را اعلام کردند و سال 1981 با هم ازدواج کردند. تا سال 1996، یعنی زمانی که ساگان به دنبال بیماری خونی میلودیسپلازی درگذشت، این ازدواج دوام پیدا کرد.

ویجرها هم‌اینک با سرعت 35 هزار مایل در ساعت در حال حرکت در فضای بین ستاره‌ای هستند. ما چکیده‌ای از تمدن بشری‌مان را در آنها قرار داده‌ایم و البته آگاهانه هیچ نشانی از پلیدی‌ها، جنگ‌ها، کشتارها و غرور و نخوت‌هایمان و آنچه بر سر محیط زیستمان آورده‌ایم، در ویجرها نیست. کاش چکیده تمدنمان فقط همان‌هایی بود که در ویجرها بود و کاش زمین فقط همان نقطه پریده رنگ‌آبی بود.

گرچه هدف ظاهری پروژه صفحه طلایی نمایش خلاصه‌ای از تمدنمان به فرازمینی‌ها بود، اما به نظر می‌رسد با توجه به مسیر ویجرها و سرعت آنها، احتمال اینکه فضاپیماها وارد یک سامانه با احتمال داشتن موجودات هوشمند شوند، بسیار کم باشد، طوری که می‌شود صفحه طلایی را یک کار نمادین برای یادآوری زیبایی‌های زندگی روی این کره خاکی به حساب آورد. محتویات صفحه طلایی به ما گوشزد می‌کنند که باید بیشتر حافظ مهربانی‌ها، زیبایی‌ها و شکوه حیات در روی زمین باشیم.

در انتها از شما دعوت می‌کنم به یک فیلم کوتاه ساخه «پنی لین» توجه کنید، این فیلم را می‌توانید در VIMEO تماشا کنید یا از اینجا دانلود کنید. (101.4 مگابایت)

در واقع دیدن این مستند زیبای 16 دقیقه‌ای انگیزه نوشتن این پست شد.

منابع: brainpickings – ویکی‌پدیا (+ و + و + و + و + و + و + ) – npr cedmagic


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

کودکی که از کتابخانه عمومی شهر می‌خواستند بیرون بیندازندش، اما فضانورد شد!

دو برادر به نام‌ها رونالد (چپ) و کارل مک نیر (راست) با 10 ماه اختلاف در جنوب جدا شده به دنیا آمدند. این دو در دوران کودکی تا بزرگسالی جدایی‌ناپذیر بودند.در سال 1959، رونالد مک نیر 9 ساله به یک کتابخانه عمومی در لیک سیتی در کارولینای…

داستان قهرمانانه خواهران میرابال، فعالان دومینیکنی که به سرنگونی یک دیکتاتور کمک کردند

خواهران میرابال: پاتریا، مینروا و ماریا ترزا که در خانواده‌ای کشاورز از طبقه متوسط به دنیا آمدند، در جمهوری دومینیکن زندگی نسبتاً راحتی داشتند.اما با به قدرت رسیدن رافائل تروخیو، دیکتاتور خشن، در سال ۱۹۳۰، زنجیره‌ای از حوادث به راه…

این عکس‌های تاریخی را یا ندیده‌اید یا احتمالش کم است که دیده باشید!

پسرک «بانجو» نوا» با سگش -  تقریباً در اوایل دهه 1900جورج لوکاس قبل از تکامل جلوه‌های کامپیوتری، 1984فضای داخلی خطوط قطار اورینت اکسپرس،  سال 18831947. دختری در حال بازی با ماشین اسباب‌بازی، شهر نیویورک، عکس از فرد…

نمونه‌هایی از تغییر دکوراسیون‌های زیبا و اقتصادی

بعضی از تغییر دکوراسیون‌ها بسیار زمان‌بر و پرهزینه هستند، اما برخی هم بسیار اقتصادی و مختصیر و مفید هستند، با این همه تغییر زیادی در روحیه ما و زیبایی خانه‌مان ایجاد می‌کنند.این تغییر دکوراسیون‌ها ممکن است برایتان جالب باشند:…

عکس‌هایی از ترسناک‌ترین ساختمان‌های دنیا – آلبوم عکس

چرا برخی از ساختمان‌ها و خانه‌ها خیلی ترسناک به نظر می‌رسند. اینها دسته از سکونت‌گاه‌ها طیف گسترده‌ای دارند:- آنهایی که سایه روشن شب ترسناک‌شان می‌کند و هنگام روز یک ساختمان تقریبا عادی هستند.- آنهایی که مدت‌ها متروک مانده‌اند و…

کسانی که توهم خاص و عجیبی دارند: ما از ستاره‌های دیگر آمده‌ایم و فرازمینی هستیم! پدیده Starseed

ممکن است خیلی احمقانه به نظر برسد. اما افرادی هستند که معتقدند از سایر سیارات به زمین آمده‌اند تا به شفای سیاره زمین کمک کنند و بشریت را به «عصر طلایی» هدایت کنند و به دوره‌ای از خوشبختی، شکوفایی و موفقیت برسانند!جستجوی اینترنتی این…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
36 نظرات
  1. میلاد می گوید

    ممنون از پست قشنگتون
    همیشه مطالب سایتتون را دنبال میکنم. اما تا حالا نشده بود که توی سایتتون نظری بزارم. این پست زیبای شما مرا وادر به این کار کرد. این جمله منا خیلی به فکر فرو برد: “کاش چکیده تمدنمان فقط همان‌هایی بود که در ویجرها بود و کاش زمین فقط همان نقطه پریده رنگ‌آبی بود.”
    ممنون از نگارش زیباتون.

  2. بانو می گوید

    سلام خیلی مطلب زیبا و هیجان انگیزی بود ،ممنون با اجازتون روی وبلاگم هم گذاشتم.

  3. فرشاد می گوید

    این یه پست فوق‌العاده بود. با اینکه خسته بودم و میخواستم بخوابم ولی الان 1 ساعته که جلوی کامپیوتر میخکوب شدم و 10 ها بار فایل صوتی صدای فارسی ضبط شده رو گوش کردم و دارم عکس‌های منتخب رو از سایتش نگاه میکنم…
    معادلات موجود در عکس ها جای بحث خیلی زیادی داره و برای من خیلی خیلی جالب بود، و کلی لذت بردم 🙂
    در مورد صدای فارسی ضبط شده، سوالی که ذهن منو مشغول کرد تا حدی به 2 پاراگراف انتهای پست گره میخوره و اون اینه که آیا ایران امروز ما هنوز در جایگاهی قرار داره که اگه بخواد همچین حرکتی (ضبط صدای انسان به زبانهای مختلف و ارسال برای بیگانگان احتمالی) انجام می‌شد، زبان زیبای پارسی هم جزو اون زبان ها باشه؟!
    ممنون از پست جالبتون، من که خیلی لذت بردم

    1. آرش... می گوید

      دوست عزیز زبان پارسی به دلایل موقعیت سابق خودش انخاب نشده که به دلایل موقعیت بین المللی حاضر حذف بشه. زبانهای موجود در این لوح بر اساس دانش زبان شناسی انتخاب شده و چون زبان پارسی یکی از زبانهای تکامل یافته بشر در این بخشه، در این لوح گنجانده شده.
      (زبان تکامل یافته مربوط به برداشتهایی روزمره که در مورد زبانمون وجود داره، نمیشه بلکه مولفه هایی داره که در ایجاد برقراری ارتباط شانس بیشتری رو به وجود میاره … .)

      1. فرشاد می گوید

        ممنون از نظرت آرش عزیز، با حرفت نه کاملاً ولی تا حد خیلی زیادی موافقم، اما بدلیل اینکه بحث سیاسی میشه لزومی نمیبینم ادامه بدم 🙂

  4. آرش... می گوید

    عده ای میگن اینکار خطرناک بوده و شبیه پرتاب یک سکه ست، 50% شانس برقراری ارتباط درست و مناسب با تمدن های خارج از سیاره خودمون و 50% احتمال اعلام وجود سیاره ای مناسب برای حیات تمدنی دیگر (که در این لوح خیلی از مشخصات اصلی جهت قضاوت و بررسی و پیش بینی سطح دانش بشر و بطبع تخمین قدرت تدافعی ما به دیگر تمدنها اعلام میشه). اگه حیاتی قوی تر و در حال تلاش برای بقا باشه ، زمین عرصه ای برای بقای اون حیات میشه. حس ماجراجویی عده ای جهت ارتباط با دیگر کرات قماریه بر سر ادامه حیات بشریت. باید هر دو روی سکه رو دید و به “راز بقا” ساده تر نگاه کرد.

  5. سید علی رضا هاشمی می گوید

    دکتر تو این چندساله که بلاگت رو میخونم ، قشنگترین پستت بنظر من همین پست بود .

  6. amiref می گوید

    عالی بود.همین و بس.

  7. امیر می گوید

    خواندنی بود

  8. mir tohid می گوید

    عالی بود. خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم.
    کاش میشد یک چنین ایده ای هم به فکر اون مجوجودات برسه ! کاش هر چه زودتر اتفاقی بیافته.
    ممنونم. یک پزشک حرف نداره. خسته نباشید عزیزان.

  9. نوژن می گوید

    از اون پستهایی بود که باید قاب بگیرین بزارین تو هدر وبلاگتون.
    بسی لذت بردیم.

  10. وارش می گوید

    عالی بود. ممنون
    به ویژه اون قطعه 13 ثانیه ای

  11. نیما می گوید

    واقعا جالب بود

  12. یک پزشک دیگر می گوید

    سلام دوست و همکار محترم
    ممنون از مطلب بسیار خوبتون، لذت بردم. مطلب به قدری پخته و زیباست و جذاب که من را به فضای ذهنی دیگری کشاند و خستگی فکری را به کل از خاطرم برد. امیدوارم موفق باشید و به مراتبی که لایقش هستید برسید. حقیقتا تا جایی که من با همکاران پزشک چه در ایران و چه در خارج کشور سرو کار داشته و دارم فردی به برجستگی فکری شما کمتر دیده ام. به امید روزهای پراز روشنی
    دکتر فرزانه عبیری

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      نظر لطف شماست. ممنون

  13. مسعود زمانی می گوید

    بعد از دیدن فیلم “Contact” و فهمیدن اینکه نویسنده اش کارل ساگان بوده، بقدری شیفته اش شده بودم که یجورایی بت من شده… من مطمئنم نه تنها برای من بلکه برای هرکسی که ذره ای به فضا علاقه داشته باشه، یکی از بهترین پستهاتون رو نوشتید…
    این موسیقی Flowing Stream هم حقیقتاً آرامش بخش و زیبا بود
    http://www.youtube.com/watch?v=_lReQHyOYgU

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      مرسی بابات لینک. این رو می‌خواستم به صورت صوتی اکسترکت کنم، آپلود کنم، بقیه هم بشنون. فرصت نشد.

  14. یک فتحی می گوید

    بعضی پستها هستند که دکتر مجیدی را دکتر مجیدی می‌کند. این پست مسلما یکی از آنهاست

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      ممنون، فتحی جان.

  15. سینا اسمارت می گوید

    دکتر واقعا جای تحسین داره،عالیه.اینقدر وبلاگتون پر محتواست که هر روز مجبورم می کنه سری به وبلاگ بزنم.در مورد این پست هم باید بگم که الحق باید قابش کرد گذاشت جلوی دید.خیلی برام جالب بود.

  16. فرهود می گوید

    روی ویجر یه قطعه موسیقی آذربایجانی قرار داده شده که با بالابان نواخته میشه
    نام قطعه در آدرس زیر قرار داره:
    http://voyager.jpl.nasa.gov/spacecraft/music.html
    و خود قطعه از این ادرس قابل داونلوده:
    http://www.azer.com/aiweb/categories/music/AudioPages/arealaudio/voyager.ra
    اینجا هم یه فایل صوتی که خوشامدگویی به زبان ترکی استانبولی هست:
    http://voyager.jpl.nasa.gov/spacecraft/languages/audio/turkish.au
    “دوستان محترمی که آشنا به زبان ترکی هستند، صبح بر حضور مبارک و شریفتان بخیر!”

  17. Parham می گوید

    Sallam
    Be nazaram in weblog yeti as heh train weblog haye farsi ast be dalil être bat kale I ke ba khanande Bargharar mikone Vaghean at khanande in weblog lezat Mibaram baraye hamin har rooz be weblog, sat Mibaram va in web jaye google dar home pagan gerefte
    !Movafagh bashid shayad behtare beganl bishtar a bashid

  18. د.س می گوید

    فوق العاده،بی نظیر،عالی!
    اگر به من بگن فقط 10 دقیقه وقت داری تا با اینترنت وداع کنی من به ده جا سر می زنم از جیمیل و فیس بوک تا… 1 پزشک
    با آرزوی سلامتی و موفقیت

  19. مصطفی می گوید

    مطالب رو معمولا از گودر میخونم و برخی مواقع دقت نمیکنم منبعش کجاست. اواسط مطلب متوجه کیفیت نوعا بسیار خوب اون شدم و یقین کردم کار شماست. امضای کیفیت مطالبتون بی نظیر و غیرقابل جعل است دکتر عزیز.

  20. عرفان می گوید

    سلام دکتر جان.
    راستش من دو سه ماه پیش مطلبی درباره جستجوی حیات در فضا نوشته‌بودم (که قراره در شماره ویژه‌ای در دانستنیها کار کنیم) و اشاراتی هم به داستان آقای سیگن و عشقولانگی‌اش و صفحات ویجرها هم کرده‌ام. راستش هم دوست دارم مطلب من را ببینید، هم دوست دارم از شما دعوت‌کنم تا هم در این ویژه‌نامه (که دوشنبه همین هفته مطالبش بسته می‌شود) اگر خواستید برای ما یادداشت بنویسید، هم هر زمان دیگری که خواستید، یادداشتی (برای صفحه یادداشت)‌ یا مقاله‌ای (برای بقیه جاهای مجله) برای ما بفرستید تا ما و خوانندگان دانستنیها هم از تجربیات شما در ترویج علم و همین‌طور قلم دوست‌داشتنی شما استفاده کنیم.

  21. ماهان می گوید

    خیلی جالب اقای دکتر
    جالبه که شعر سعدی برای تمدن های فرا زمینی فرستاده میشه ولی تو جامعه خودمون شرایط طوریه که قشر کمی از مردم از دنیای افکار سعدی اشنایی دارند ولذت می برند بگذریم
    مطلب دیگه اینکه این پست شما منو یاد فیلم* نیمه دور ماه* یا
    * نیمه تاریک پنهان ماه* در تلویزیون انداخت که موضوعش یه جورایی دربارهی این صفحه طلایی هستش چون برای فرستادن این صفحه از همه مردمان جهان خواسته شده بود که هر مطلبی که می خوان بفرستند تا بهترینش گزینش بشه برای صفحه طلایی شاید این شعر سعدی پیشنهاد یک ایرانی بوده
    این فیلم چندتا سکانس داره یکیش فیلمی که تهیه می کنی برای فرستادن و یکی اون مناظره ای که با صاحب یه کافه می کنه و از همه جلب تر موقعی که داره تو فیلمش ادرسسیاره زمینو برای موجودات فضایی می ده فوق العادست این سکانس
    امیدوارم ترغیب شده باشید که این فیلمو از دست ندید با تشکر

    http://www.imdb.com/title/tt0352332/

  22. زینب می گوید

    سلام با اینکه به تازگی با سایتتون آشنا شدم ولی هر روز چند ساعتی رو با مطالب زیبا وبی نظیرتون علم آموزی می کنم. معمولا احساساتم با پستهای خانم فرانک برانگیخته میشه اما پست امروزتون حس عجیبی به من داد . همون هیجانی که موقع تماشای فیلم (اگر اشتباه نکنم )the other earth داشتم.

  23. سیما می گوید

    عالی بود! به نظر میاد بی هیچ عجله ای و در کمال علاقه و دقت نوشته شده باشه.

  24. حسین می گوید

    مطلب زیبایی نوشته بودید؛ از مستند خوبی هم که معرفی کرده بودید ممنونم، بسیار لذت بردم.

  25. محمدکریم می گوید

    واقعا عالی بود . به قدری برای من جالب بود که چندین مرتبه مطلبتون رو خوندم . تازه باز هم بیشتر می‌خواستم بدونم . به خاطر همین توی سایت ناسا هم رفتم که مطالب کامل تری ببینم که این پست رو پیدا کردم که اطلاعات کاملی از محتویات این صفحات طلایی داشت .
    http://www.nasa.gov/mission_pages/voyager/goldenrecord-20070816.html
    خیلی از شما بابت این مطلبتون متشکرم .

  26. مسافر می گوید

    خستم دکتر جان خسته. از اینکه هیچ سهمی در این دنیا ندارم خسته ام. اغلب فراموش می کنم که در این دنیا چیزهای زیبایی مثل عشق، محبت و نوع دوستی هم وجود داره. ممنون که آنها را به یادم آوردین.

  27. مسعود می گوید

    من در آخر پست به دنبال منبع سرشناسی می‌گشتم که این پست ترجمه‌ای از اون باشه. اما دیدم که نوشته خود شماست. واقعا دست مریزاد. بسیار مستند و دقیق بود.

    به علاوه، این موضوع که اطلاعاتی‌ تا به این حد دقیق از زمین و ساکنان آان به دست تمدن‌های ناشناخته برسد، برای من کمی‌ نگران کننده است. کسی‌ چه می‌داند، شاید قدرتی‌ ما فوق بشر در کمین سیاره ما باشد. سیاره‌ای که در این صفحه بسیار زیبا و مانند مدینه فاضله توصیف شده است.

    ممنون به خاطر پرداختن به این مطلب.

  28. رضا می گوید

    سلام ببخشیید اقای دکتر ممنون میشم لینک دانلود” در انتها از شما دعوت می‌کنم به یک فیلم کوتاه ساخه «پنی لین» توجه کنید، این فیلم را می‌توانید در VIMEO تماشا کنید یا از اینجا دانلود کنید. (۱۰۱٫۴ مگابایت) ” این رو قرار بدهید به خاطر اینکه سایتون تغییر دادید لینک دانلود تغییر کرد

  29. سید حمید می گوید

    اقای دکتر مجیدی عزیز، سالهاست که وبلاگ شما رو بعنوان بهترین و دلچسپ ترین استفاده علمی ، فرهنگی و سرگرمی که از وب می کنم ، مرور کرده و استفاده می کنم. شاید در پرسه زنی های روزانه در وب، از معدود لحظاتی که خودم رو بابت زمان صرف شده مواخذه نمی کنم، لحظات یک پزشک است… من ماجرای وییجرها رو تمام و کمال می داستم، اما شیوه روایت شما من رو واداشت که مجددا ببینم و البته بازهم نکاتی رو جدیدتر بیاموزم … من هم به روایت در استوری های ایستاگرام علاقه دارم و تا حدودی دستی بر آتش دارم …

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      ممنون از محبت شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5