صدای ادیسون، قدیمی‌ترین صدای ضبط‌شده نیست!

16

تا به حال تصور می‌کردیم که صدایی از توماس ادیسون در حال خواندن یک ترانه کودکانه در سال 1877، قدیمی‌ترین صدایی از یک انسان است که بشر توانسته ضبط و ثبت کند. اما از 3 سال پیش دیگر ادیسون این افتخار را ندارد!

فنوتوگراف‌ها Phonautograph نخستین ابزارهایی بودند که برای ضبط صدا مورد استفاده قرار می‌گرفتند. این وسیله را یک فرانسوی به نام «ادوراد لئون اسکات دو مارتینویل» اختراع کرده بود و در مارس سال 1857، اختراعش را ثبت کرده بود.

توجه داشته باشید که فنوتوگراف یک وسیله پخش نبود، این وسیله فقط می‌توانست صدا را به شکل خطوطی روی کاغد یا شیشه ثبت کند تا محققان آن زمان به صورت تصویری، شکل امواج یا ارتفاع را مورد بررسی قرار دهند. پخش صداهای ضبط شده روی فنوتوگراف به شیوه مستقیم و فیزیکی، به همان شیوه‌ای که گرامافون‌ها صدا را پخش می‌کنند، اصلا ممکن نیست.

در سال 2008 دانشمندان آزمایشگاه ملی لارنس برکلی در کالیفرنیا، تصمیم گرفتند که کاری که تا آن موقع غیرممکن بود را عملی کنند و صدای ثبت شده روی فنوتوگراف‌ها را بازیابی و پخش کنند.

برای این کار آنها تصاویر دیجیتال با وضوح بالا از فنوتوگراف‌ها و بعد با استفاده از یک برنامه کامپیوتری موفق شدند که صدا را بازیابی کنند.

اولین صدایی که بازیابی شد، یک قطعه ده ثانیه‌ای بود که در آن «دو مارتینویل»، ترانه Au Clair de la Lune را در نهم آوریل سال 1860 یعنی 17 سال پیش از ادیسون، خوانده و ثبت کرده بود.

این قطعه صدا را می‌توانید از اینجا دانلود کنید، البته صدا بسیار محو است، برای مقایسه شما می‌توانید به اجرای همین ترانه در سال 1931 توجه کنید.

موزه ملی تاریخ آمریکا، حدود 400 فنوتوگراف در اختیار دارد که توسط محققان آن زمان از جمله الکساندر گراهام بل و امیل برلینر اهدا شده بودند

در مارس سال 2008، کتابدار این موزه -کارلین استفنس- مشغول خواندن نیویورک نیویورک تایمز بود که ناگهان، به مقاله بازیابی صدا از فنوتوگراف‌ها برخورد و متعاقب تماس او با کتابخانه کنگره آمریکا و یاری جستن از برکلی، تعداد بیشتری از صداهای ضبط شده در در سال‌های 1881 ال 1885 بازیابی شد.

از جمله مردی که می‌گوید: بودن یا نبودن، مردی که در حال شمارش است، کلمه باورمتر را تلفظ کند، مردی که تاریخ را می‌گوید و ترانه Mary had a little lamb را می‌خواند.

منابع: + و + و + و +


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

کارخانه متروکی در پرتغال با ماشین‌های کلاسیک قدیمی در آن کشف شد و سوژه عکاسی شد

متروک بودن هم زیبایی خاص خودش را دارد. خانه و هتل و امارت متروک انگار یک تونل زمان است. یک موزه خاک گرفته دست نخورده.اما این بار کارخانه‌ای با ده‌ها ماشین کلاسیک رها شده در پرتغال با کوشش عکاسان سوژه شده.«داخل این ساختمان صنعتی دو…

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از امتیازبندی جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرح

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از اطلاعات زیر تدوین شده است:۱-جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرحی چون کن، ونیز، برلین، ساندنس و...۲- جوایز انجمن های منتقدانی چون نیویورک، لس آنجلس، واشنگتن دی.سی و...۳-فهرست فیلم…

داستان قهرمانانه خواهران میرابال، فعالان دومینیکنی که به سرنگونی یک دیکتاتور کمک کردند

خواهران میرابال: پاتریا، مینروا و ماریا ترزا که در خانواده‌ای کشاورز از طبقه متوسط به دنیا آمدند، در جمهوری دومینیکن زندگی نسبتاً راحتی داشتند.اما با به قدرت رسیدن رافائل تروخیو، دیکتاتور خشن، در سال ۱۹۳۰، زنجیره‌ای از حوادث به راه…

بهترین کتاب های علمی تخیلی برای پرورش تخیل شما |۶۴ اثر خواندنی

تهیه فهرستی از آثار علمی تخیلی که در ایران ترجمه و منتشر شده باشند و محبوب باشند، دشوار است. کلا وقتی فهرست می‌کنیم هدف ما ترغیب خواننده به بیشتر خواندن است و نه اینکه ادعا کنیم چیز کاملی درست کرده‌ایم.پس این شما و شماری از محبوب‌ترین…

اگر در این لحظات تاریخی حساس، شخصیت‌های مهم عکس سلفی می‌گرفتند

عکس سلفی به مفهوم کنونی آن مدت یک دهه است که مرسوم شده و به مفهوم گرفتن عکس آینه‌ای یا تکنیک‌های گرفتن عکس با شاتر زمان‌دار قدمت آن به زمان عکاسی برمی‌گردد.اما تصور کنید که در این لحظات مهم تاریخی، شخصیت‌ها دست به دوربین می‌شدند و به…

کهن‌ترین درختان جهان

" بث مون " عکاسی است که در سانفرانسیسکو زندگی می کند و بیش از 14 سال از عمرش را صرف شناسایی و عکاسی از قدیمی ترین درختان جهان کرده است. او به کشورها و سرزمین های دورافتاده سفر می کند تا از درختان قطور قدیمی تصاویر زیبایی را ثبت کند. او می…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
16 نظرات
  1. وهاب می گوید

    جالبه تا حالا نمیدونستم

  2. نرگس حبیبی می گوید

    بسیار جالب بود. ممنون.

  3. اشکان افشار می گوید

    آدم وقتی این چیزها رو می‌بینه و می‌شنوه، با خودش میگه این آدم‌ها چه اعجوبه‌هایی بوده‌اند واسه خودشون.

  4. sima می گوید

    دوست داشتم
    اما از این ایرادهای انشایی داره خیلیزیاد میشه ها،کاش چک کنید.
    اولین صدایی که بازیابی شد، یک قطعه ده ثانیه‌ای بود که در آن «دو مارتینویل»، ترانه Au Clair de la Lune را در نهم آوریل سال ۱۸۶۰ یعنی ۱۷ سال پیش از صدای ضبط‌شده از ادیسون(!)

  5. علی مرادی زاده می گوید

    جالبه که اکثرشون هم ترانه ای رو خوندن، معلومه از همون موقع هم علاقه زیادی به ضبط و پخش آهنگ بوده

  6. mir tohid می گوید

    عالی بود. ممنونم .
    احساسی که داشتم موقع گوش دادن این قطعات، صدای ارواح بود. نمیدونم چرا… خیلی منو میبره تو فکر. فضای عجیبی تو ذهنم شکل گرفت.

  7. فرناز می گوید

    من که از صداهای پایین صفحه، هیچکدام را نشنیدم!

  8. علیرضا می گوید

    شنیدن صدای انسانهایی که 200 سال پیش زندگی کردند واقعا شگفت انگیزه + یه حس مبهم.

  9. بلوچ خان می گوید

    پزشک جان لینک دانلود کار نمی کند لطفا بررسی کنید

  10. ahmadalli می گوید

    جالب بود
    ولی همه لینکاتون not found میده!

  11. M@soud می گوید

    لینک ها خرابه؟!!

  12. علی می گوید

    لینک ها خرابند!

  13. شهاب الدین می گوید

    اینکه کارمند کتابخانه‌ای مطلبی را خوانده و بعد تماسی گرفته برایم جالب بود. آیا چنین کاری در کشور ما هم می‌شد؟ فکر نمی‌کنم. اینکه کشور ما عقب‌مانده و عقب‌تر هم خواهد ماند شاید یک دلیلش هم این باشد که مردم ما علاوه بر اینکه سطح سواد و مطالعه پایینی دارند، بی‌تفاوتی نیز در آن‌ها وجو دارد. خیلی بعید بود که در ایران کسی پیدا می‌شد که چنین چیزی را می‌خواند و بعیدتر بود که تماسی می‌گرفت تا چنین کاری را انجام دهند. بالا بردن شور و اشتیاق به مطالعه نیاز به برنامه‌ای جدی دارد که دولت باید انجام دهد. هم در زمینه فرهنگ کتاب‌خوانی و هم در زمینه‌ی نگارش و چاپ کتاب. کتاب‌ها و به طور کلی اطلاعاتی که در کشور منتشر می‌شود، ارزش خواندنشان روز به روز کمتر می‌شود.

  14. فرح می گوید

    با درود فراوان خیلی جالب بود . تشکر

  15. امید می گوید

    سلام.من نتونستم دان کنم. 🙁

    404 Not Found

  16. کیوان موسوی می گوید

    سلام.
    خیلی هم عالی!
    همینطور پیش بریم با وجود این فناوری جادویی (کامپیوتر) میتوانیم صدای دایناسورهای ما قبل تاریخ را هم بدست آوریم.
    ضمنا لینک دانلود فایل مشکل داشت.نه یکی نه دو تا!!
    با احترام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.