پرینترهای سه‌بُعدی؛ از چاپ بازوی مصنوعی تا خلق خانه‌های دلخواه در 20 ساعت!

5

حامد همائی راد: حتما تا کنون راجع به پرینترهای سه‌بُعدی و کارکرد آن‌ها شنیده‌اید. اگر تا دیروز تصور چاپ یک جسم سه‌بُعدی، تنها در داستان‌های علمی-تخیلی می‌گنجید، امروزه این رؤیا تبدیل به واقعیت شده‌اند و شاهد ظهور و گسترش این نوع چاپگرها هستیم. هدفم در این پُست تشریح کامل نحوه‌ کارکرد آن‌ها نیست، ولی سعی خواهم کرد بطور اجمالی نگاهی به روش کار و نمونه‌های جالب این فناوری در دنیای واقعی داشته باشم.

پرینت سه‌بُعدی معمولا فرآیندی است که در آن بر اساس یک طرح کامپیوتری (CAD)، لایه‌های بسیار نازک از یک ماده‌ی خاص توسط چاپگر مخصوص روی هم چیده می‌شوند و جسم مورد نظر پس از لایه‌نشانی‌های متعدد بدست می‌آید.

پرینتر سه بعدی ,

بر حسب روش مورد استفاده، ماده‌ به‌کاررفته برای عمل پرینت سه‌بُعدی، می‌تواند بصورت مایع، پودر و ورقه‌های نازکی باشد که جنس آن‌ها معمولا از پلاستیک، شیشه، فلز، پلیمر و حتی برخی مواد خوراکی است. در برخی روش‌ها بعد از پاشیدن پودر توسط افشانه‌ پرینتر، از نور لیزر برای ایجاد حرارت و تبدیل پودر به ساختاری جامد و یکپارچه استفاده می‌شود.

پرینترهای سه‌بُعدی بر اساس نحوه‌ی کارکرد و ابعاد قابل چاپ دارای اندازه‌های مختلف بزرگ و کوچک هستند. در زیر دو نمونه از این پرینترها را مشاهده می‌کنید.

پرینتر سه بعدی,پرینتر,

پرینتر سه بعدی,پرینتر,

همان طور که مشخص است ابعاد این دو پرینتر تفاوت بسیاری دارند و طبیعتا اجسام خلق شده توسط آن‌ها نیز در دامنه‌ اندازه‌ی متفاوتی هستند. حال اگر موافق باشید در ادامه نگاهی داشته باشیم به کاربردهای این فناوری.

«اِما» Emma دختری است 2 ساله و دارای بیماری مفصلیِ نادری بنام arthrogryposis که وی را از بالا آوردن دستان خود ناتوان می‌سازد. پزشکان در بیمارستانی در شهر Delaware توانستند با طراحی کامپیوتری و استفاده از فناوری چاپ سه‌بُعدی، ژاکتی به همراه بازویی پلاستیکی برایش درست کنند که او را قادر می‌سازد به فعالیت نرمال با دستان خود بازگردد و از هم‌سن و سالان خود عقب نماند. با توجه به اینکه Emma سنین رشد خود را طی می‌کند، می‌توان به راحتی با تغییر سایز بازو و چاپ دوباره‌، بازویی مناسب با میزان رشد برای وی درست کرد. از طریق این ویدئو می‌توانید می‌توانید اطلاعات بیشتری راجع به این ژاکت و بازوی پلاستیکی کسب کنید.

بازوی پلاستیکی,ema,اِما,

همیشه افرادی هم هستند که از روی دیگر فناوری استفاده می‌کنند. یکی از علاقمندان افراطی اسلحه در وبلاگ خود مراحل چاپ یک اسلحه‌ واقعی را که قابلیت شلیک دارد شرح داده است. تصویری از این اسلحه را در زیر می‌بینید.

 اسلحه ,

اما کاربردی جالب دیگری که از این فناوری به چشمم خورد، استفاده از آن برای ساخت یک خانه در عرض 20 ساعت است!

پرینتری سه‌بُعدی در ابعاد بسیار بزرگ که توسط گروهی به رهبری پروفسور بهرخ خوشنویس استاد دانشگاه USC پیشنهاد شده است. ماده‌ مورد استفاده در این پرینتر بسیار بزرگ، دارای مقاومتی 3 برابر بتُن در برابر فشار است. با به کارگیری چندین دستگاه در کنار هم می‌توان کار ساخت یک مجتمع آپارتمانی را در عرض چند روز تمام کرد. پیشنهاد می‌کنم سخنرانی آقای دکتر خوشنویس را در این باره که در یکی از کنفرانس‌های TEDx انجام شده از دست ندهید.

بهرخ خوشنویس,

 چاپ خانه سه بعدی,

دکتر بهرخ خوشنویس سال 1974 موفق به اخذ مدرک کارشناسی در رشته مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف شد و پس از یک سال، مدرک کارشناسی ارشد خود را در همان رشته کسب کرد. 4 سال بعد دکتر خوشنویس از دانشگاه دولتی اوکلاهما موفق به اخذ دکتری در رشته مدیریت و مهندسی صنایع شد. وی در 3 دهه گذشته موارد متعددی را به عنوان اختراع به نام خود به ثبت رسانده است. با این حال در چند سال اخیر ساخت سازه‌های سه‌بعدی با استفاده از فرآیند سریع چاپ سه‌بعدی موضوع اصلی تحقیقاتش بوده است. حتی او قصد دارد با ناسا همکاری‌هایی برای پی گرفتن این ایده و ساخت ساختمان‌های در ماه و سیارات را شروع کند.

خانه, ساختمان سازی,

تصور آینده‌ این فناوری تمامی حد و مرزهای خیال را درمی‌نوردد. ایجاد کسب و کارهای جدید و قدرت گرفتن طراحان صنعتی و رقابت آن‌ها برای ایجاد مدل‌های سه‌بُعدی هرچه بهتر و زیباتر، همه و همه حاکی از افق‌های روشنی است که این فناوری به ارمغان خواهد آورد.

در حال حاضر فروشگاه‌هایی در سطح اینترنت وجود دارند که محصول آن‌ها مدل‌های سه‌بُعدی دیجیتالی از وسایل کوچکی است که می‌توانید آن‌ها را خریداری و دانلود کرده و خودتان چاپ کنید. نمونه‌های این فروشگاه‌ها KraftWurkx و Thingiverse هستند. سرویس‌های دیگری نیز پا گرفته‌اند که مدل‌های طراحی شده توسط خود شما را دریافت کرده و آن را پس از چاپ برای‌تان ارسال می‌کنند، از جمله‌ی آنها Sculpteo، iMaterialize و Shapeways هستند.

اگرچه در حال حاضر چاپ سه‌بُعدی فرآیندی بسیار گران محسوب می‌شود ولی با پیشرفت روز به روز و هر بیشتر ارزان‌تر شدن این فناوری باید امیدوار بود که در آینده‌ی نزدیک این دستگاه‌ها جایی روی میزمان داشته باشند. فرض کنید بتوانید مدل آماده‌ی کفش مورد علاقه‌ی خود را از اینترنت دانلود کرده و مشخصاتی همچون رنگ، سایز و خطوط روی کفش خود را توسط اپلیکیشنی که شرکت سازنده‌ کفش فراهم کرده برای خودتان شخصی‌سازی نموده و دستور چاپ کفش منحصربه‌فرد خود را بفرستید! تمامی این‌ها در سال‌های نزدیک آینده جزئی از زندگی ما خواهند بود.

منابع: + و + و +


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مجموعه عکس‌های پرتره زیبا هیلاری گولد از افراد مسن سندرم داون، پیش‌فرض‌های ذهنی ما را به چالش می‌کشد

یک مجموعه عکس با معنا و زیبا گرفته شده توسط هیلاری گولد، با عنوان «من اینجا هستم» این تصور نادرست مردم را به چالش می کشد که افراد مبتلا به سندرم داون تا سنین پیری نمی‌توانند زندگی گنند.برای مثال هیلاری گولد، عکس پرتره جوآن، زنی 84 ساله…

این عکس‌ها را ببینید تا تصدیق کنید که افسوس‌ها (حسادت‌های) اینستاگرامی ما بسیار اوقات درست نیستند!

هر کسی ممکن است طور خاصی از اینستاگرام استفاده کند. یکی صفحات خبری را دنبال می‌کند، دیگری بیشتر صفحات کاری یا سرگرمی را. یکی به اخبار و عادات سلبریتی‌ها علاقه دارد و برخی‌ها هم همه آشنایان و اعضای خانواده و دوستان قدیم و جدید را دنبال…

عکس‌هایی که جادوی پرسپکتیو را نشان می‌دهند

عکاسی به نام هوگو سوئیساس، یک عکاس خلاق مستقر در لیسبون پرتغال است. او از دوربین و مغزش برای فریب چشم بینندگان عکس‌هایش استفاده می‌کند. او کاملاً خودآموخته، اشیاء روزمره را در صحنه‌هایی که به نظر نمی‌رسد متعلق به آن‌ها هستند، قرار می‌دهد، و…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار، نقاشی‌های خود را ارتقا می‌دهد

در حالی که بسیاری از هنرمندان از هوش مصنوعی فرار می‌کنند، هنرمند دیجیتالی به نام Cy Teh از امکانات خلاقانه آن استقبال کرده . او با آمیختن نقاشی‌های دیجیتال خود با هوش مصنوعی، آثار هنری ترکیبی بی نظیری خلق می‌کند که هنر او را به سطح جدیدی…

چرا هنگامی که می‌خواهند عکسی از ما بگیرند، ناخودآگاه سرمان را کج می‌کنیم؟

وقتی در فیس بوک، اینستاگرام یا سایر سایت‌های رسانه اجتماعی پر از عکس هستیم، احتمالاً متوجه یک روند در زبان بدن کاربران خواهیم شد. هنگام عکس گرفتن و مواجهه با دوربین، برخی افراد به طور خودکار سر خود را به یک طرف خم می‌کنند. به نظر می‌رسد که…

تصاویر تخیلی از سلبریتی‌ها در حال خواب – اما چرا اصلا می‌خوابیم؟!

خواب یک فرآیند فیزیولوژیک اساسی است که برای عملکرد صحیح بدن و ذهن ما ضروری است. اگرچه هدف دقیق خواب به طور کامل شناخته نشده است، دانشمندان چندین نظریه برای توضیح اینکه چرا ما می‌خوابیم ارائه کرده‌اند.  برخی از دلایل اصلی مهم بودن خواب:…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
5 نظرات
  1. saman می گوید

    مطلب بسیار جالبی بود
    خستە نباشید

  2. امیرمحمد می گوید
  3. زیبا می گوید

    من یه سوال برام پیش اومده، این پرینترها حتما مواد اولیه لازم دارن. اون رو چطوری باید براشون تهیه کرد

  4. شعیب می گوید

    زیبا خانم بسته به نوع پرینتر و کاربردش مواد مختلفی از جمله رزین ها،طلا،انواع فلزات،موم ،پلاستیک،حتی شکلات و انواع مواد دیگه کاربرد داره

  5. سيدرضا می گوید

    واقعاً دستگاههای هیجان نگیزی هستن. من یکیش رو از شرکت سیزان خریدم خیلی به دردم خورده تا حالا. هم طراحی هامو باهاش چاپ می کنم هم سفارش کار می گیرم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5