بازگشت انسان‌های نئاندرتال، جستجوی یک مادر نیابتی!

14

به تازگی مجله آلمانی اشپیگل مصاحبه‌ای به یک دانشمند ژنتیک به نام جورج چرچ انجام داده است، در این مصاحبه این دانشمند درباره کارهایش و ایده ایجاد انسان‌هایی که نسبت به ویروس‌ها ایمن باشند، توضیح داده است. ولی در بخشی از این گفتگو او در مورد یک موضوع عجیب هم چیزهایی گفته است: ایده کلون کردن انسان‌های نئاندرتال!

چرچ، یک دانشمند پیشگام در زییست‌شناسی تولید جانداران و یک عضو کلیدی پروژه نقشه‌برداری از ژن‌های انسان بوده است، او در طول دوران کاری‌اش به تأسیس و راه‌اندازی شرکت‌های زیست‌فناوری زیادی کمک کرده است. بنابراین حرف‌ها و ادعاهای او را باید جدی بگیرید.

01-20-2013 11-38-06 AM


انسان نئاندِرتال گونه‌ای از سردهٔ انسان بود که در اروپا و قسمت‌هایی از غرب آسیا، آسیای مرکزی و شمال چین سکونت داشتند. اولین نشانه‌ها از نئاندرتال‌های اولیه به حدود ۳۵۰ هزار سال پیش در اروپا برمی‌گردد. ۱۳۰ هزار سال پیش، مشخصه‌های کامل نئاندرتال‌ها ظاهر شدند و در ۵۰ هزار سال قبل نئاندرتال‌ها دیگر در آسیا دیده نشدند، با این وجود نسل آنها در اروپا تا ۳۳ تا ۲۴ هزار سال پیش منقرض نشده بود و شاید ۱۵ هزار سال پیش یعنی بعد از مهاجرت انسان امروزی به اروپا نسل این انسان‌های اولیه منقرض شده باشد.

برخی ژن‌ها میان نئاندرتال‌ها و انسان امروزی مشترک است. این به آن دلیل است که نئاندرتال‌ها و اجداد انسان مدرن زمانیکه ابتدا شروع به مهاجرت از آفریقا به نقاط دیگر جهان کردند، با یکدیگر آمیزش داشتند.

original34

بدن نئاندرتال‌ها برای زندگی در آب و هوای سرد سازگاری یافته بود، بطور مثال آنها کاسه سر بزرگ داشتند، کوتاه قامت اما بسیار قوی بودند و دارای بینی بزرگی بودند، ویژگی‌هایی که مطلوب آب و هوای سرد هستند. طبق تخمین‌ها اندازهِ کاسهِ سر آنها و مغز بزرگتر از انسان‌های مدرن بوده‌است، با این وجود در این بررسی‌ها بدن قوی‌تر آنها در مقایسه با انسان‌های امروزی در نظر گرفته نشده‌است. بطور میانگین، نئاندرتال‌های مذکر دارای قد ۱۶۵ سانتی‌متر، از نظر وزنی سنگین و به دلیل فعالیت بدنی زیاد دارای استخوان‌بندی قوی بوده‌اند. بلندی زن‌های نئاندرتال بین ۱۵۳ تا ۱۵۷ سانتی‌متر بوده‌است.

در مورد دلیل انقراض آنها 3 نظریه عمده وجود دارد: نظریهٔ تغییرات آب و هوایی– نظریهٔ رقابت با انسان و نظریهٔ جنگ‌های خون آلود آنها با ما! (+)


به مصاحبه جورج چرچ برگردیم، او در این مصاحبه اشاره کرده است که ما به زودی ظرفیت کلون کردن نئاندرتال‌ها را خواهیم داشت، او گفته است که در واقع دانش و فناوری کنونی ما در حال حاضر اجازه کلون کردن همه پستانداران را می‌دهد.

اما واقعا این کار چه فایده‌ای می‌تواند داشته باشد؟ چرچ عقیده دارد که ساختار ذهنی متفاوت و حفره جمجمه بزرگ‌تر نئاندرتال‌ها، می‌تواند به معنی آن باشد که در صورت احیای دوباره نئاندرتال‌ها، ما انسان‌هایی خواهیم داشت که به صورت متفاوتی فکر کنند و حتی در مواردی هوشمندتر از ما باشند.

– گزارشگر: چطور می‌توانید تصورش کنید: شما نئاندرتال‌ها را در آزمایشگاه ایجاد کنید و بعد از آنها بخواهید که مشکلات شما را حل کنند و در مورد چگونگی فکر کردن آنها تحقیق کنید؟!

چرچ در پاسخ به این سوال گفت که شاید چیزی فراتر از اینها مطرح شود، به این معنی که ما هویت آنها را تجدید کنیم، طوری که آنها یک فرهنگ تازه نئاندرتالی ایجاد کنند و حتی یک نیروی سیاسی شوند.

– سؤال بعدی گزارشگر این بود که آیا از نظر اخلاقی صحیح است ک به خاطر کنجکاوی، چنین کاری کنیم؟
چرچ گفت که کنجکاوی تنها بخشی از انگیزه کار است، هدف اصلی افزودن بر تنوع نژادی است.

– گزارشگر: صرف‌نظر از تردیدهای اخلاقی، از نظر تکنیکی کار را چطور ارزیابی می‌کنید؟
چرچ: نخستین کاری که باید بکنید، سکانس کردن (مشخص کردن توالی) ژن‌های نئاندرتال‌ها است. گام بعدی این است که این ساختار ژنی را جزء به جزء بسازیم. سرانجام باید این ژن ساخته شده را به یک سلول بنیادی انسان انتقال بدهیم.

ما هم‌اکنون فناوری لازم برای انجام نیمه‌خودکار همه این مراحل را داریم.

– اشپیگل: و «مادر نیابتی» این جنین نئاندرتال باید یک انسان باشد؟
چرچ: بله، ولی پیش‌نیازش این است که کلون کردن برای جامعه قابل قبول باشد!

original

– اشپیگل: آیا می‌شود کار را به صورت نصفه‌کاره انجام داد و موجودی ساخت که 50 درصد نئاندرتال باشد؟
چرچ: ممکن است و شاید الزامی هم باشد. ممکن است تنها چند جهش را از ژن‌های نئاندرتال‌ها وارد ژن‌های خودمان بکنیم. ممکن است که شما کشف کنید که تنها پنج جهش خاص، باعث تعییر مسیر عصبی و اندازه جمجمه بشوند. همین کار ممکن است برای ایجاد یک تنوع عصبی در ما کافی باشد.

تصور می‌کنم که پیدا کردن ظاهر چهره آنها برای ما دلپذیر نباشد!


انجام چنین کاری، زمانی در حد داستان‌های علمی- تخیلی بود ولی با پیشرفت فناوری حتی اگر این کار هم انجام نشود، باید منتظر کارهای ژنتیکی عجیب و غریب دیگری باشیم.

ایزاک آسیموف در سال 1959 داستان کوتاهی به نام پسر کوچک زشت نوشته بود که در سال 1992، همین داستان توسط رابرت سیلوربرگ، بسط پیدا کرد و تبدیل به یک رمان شد. در این رمان، یک کودک نئاندرتال با یک سفر زمانی به حال حاضر آورده می‌شود.

dfdfgh

اما ایده چرچ اگر هیچگاه عملی نشود، شاید به زودی سوژه رمان‌ها و فیلم‌های تخیلی شود. مثلا تصور کنید که یک جامعه کوچک نئاندرتال‌ها ایجاد شود و آنها ناگهان با جستجو در اینترنت دریابند که احتمالا انسان‌های هوشمند، در منقرض کردن نسل اجدادشان نقش داشته‌اند و سپس در صدد انتقام برآیند. یا تصور یک آپارتاید نوین را بکنید و کارخانه‌هایی را تصور کنید که در آن ما از نئادرتال‌ها بهره‌کشی کنیم!


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

داستان تکامل اتاق خواب‌ها از دوران انسان‌های اولیه تا اتاق‌ خواب‌های هوشمند + گالری عکس

تکامل اتاق خواب‌ها تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغییرات فرهنگی، فناوری و اجتماعی قرار گرفته است. با گذشت زمان، اتاق خواب‌ها از فضا‌های خواب ساده به پناهگاه‌ها و آسایشگاه‌های چند منظوره و شخصی تبدیل شده‌اند.مروزی کوتاه بر تکامل آنها:…

اگر نسخه پنجابی سریال بریکینگ بد ساخته می‌شد!

بریکینگ بد یک سریال تلویزیونی درام تلویزیونی بسیار محبوب آمریکایی است که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ از شبکه AMC پخش می‌شد. این سریال توسط وینس گیلیگان ساخته شد و برایان کرانستون در نقش والتر وایت، معلم شیمی دبیرستانی که به سرطان ریه مبتلا است و…

چرا بعضی‌ها وقتی پا به سن می‌گذارند جذاب می‌شوند یا دست‌کم کمتر زشت به نظر می‌رسند؟ عکس‌های قدیمی…

خب، این هم بحثی است که نمی‌دانم شما تا حالا در موردش با کسی صحبت کرده‌اید یا خیر. برخی در جوانی واقعا چهره یا قامت غیرقابل تحملی دارند. مثلا زیاد زمخت هستند، بینی یا فک یا گوش‌های بزرگ دارند. تناسب چهره ندارند. کلا جزو زیباروها به حساب…

25 آزمایش روانشناسی تاثیرگذار و به‌یادماندنی در تاریخ کدام‌ها هستند؟

تأثیرگذارترین آزمایش‌های روانشناختی در تاریخ رشته روانشناسی، یک رشته آزمایش گسترده هستند که هر یک در حیطه حوزه‌های تخصصی کوچکتر شکل گرفته‌اند. هر یک از این حوزه‌های تخصصی در طول سال‌ها با مطالعات و تحقیقات و آزمایش‌های به دقت طراحی شده،…

۱۱ رخدادی که تاریخ دنیا را تغییر دادند به روایت میدجرنی

گرچه از اکثر این وقایع تاریخی عکسها و فیلم‌های زیادی وجود دارد، اما می‌خواهیم با میدجرنی آنها را بازسازی کنیم. شاید تمرینی شود برای بازافرینی رخدادهایی که از آنها عکسی گرفته نشده یا عکاسی در زمان آنها اصلا اختراع نشده بود.شروع جنگ جهانی…

هوش مصنوعی یکی از تخیل‌های کودکی ما را تصویرسازی کرد: کشتزارهایی از همه چیز: بستنی قیفی –…

شاید سریال کارتونی پینوکیو باعثش شد. شاید هم نه! در آن قسمت دلپذیر و خاطره‌انگیز، روباه مکار و گربه ننه، پینوکیو را فریفتند تا سکه خود را بکارد تا درختی از سکه بروید و بتواند سکه‌های بی‌شمار برداشت کند.سال‌ها از آن زمان گذشته، الان هم…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
14 نظرات
  1. سینا می گوید

    بابت یک پزشک جدید تبریک می گم بهتون آقای دکتر اما من به شخصه تم قبلی یک پزشک رو بیشتر دوست داشتم.قالب جدید علی رغم اینکه بسیار پیشرفته تر است اما باعث شده تا فضای وبلاگ کمی سرد و بی روح شود

  2. مسعود می گوید

    سلام ،
    مطلب خوبی بود ، ممنون .
    همچنین بابت قالب جدید تبریک می‌گم ، خیلی خوب شده .

  3. qwewqe می گوید

    بعد هر مطلب دو تا قسمت مطالب مرتبط هست ! یه رسیدگی بشه!

  4. توحید می گوید

    جناب مجیدی
    چند روزی است که متن پست‌ها در فید وبلاگ دو بار پشت هم می‌آید. گمانم باید چیزی را تعمیر کنید.

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      ممنون که اطلاع دادید.

  5. علی احسان می گوید

    قالب جدید مبارک آقای مجیدی ، داستان جالبی شد ، قبلا برنامه ی در مورد انسان های نئاندرتال دیده بودم که دلایل انقراض این گونه را شرح میداد و امکان آمیزش نژادی بین گونه ما و آنها را بررسی میکرد ، امیدوارم قبل از انجام این کار تبعات احتمالی آن در بسیاری از زمینه ها را بررسی کنند…

  6. شهاب الدین می گوید

    قالب جدید مبارکه.

  7. zova می گوید

    قالب جدید خیلی دلنشینه

  8. بهزاد می گوید

    تبریک بابت قالب جدید . ولی به نظرم قالب قدیمی بهتر بود یکم ارتباط با این قالب سخته دکتر جان .

  9. مهدی زمانی می گوید

    بسیار جالب بود

  10. سهيل می گوید

    دانشمندان هنوز نتونستن یه DNA داز رشته ى کامل مشابه انسانى بسازن و این کار فقط در حد چند صد نوکلئوتید انجام شده؛ اگه فرضم غلطه تذکر بدهید؛ چطور میخوان ژنوم نئاندرتال هارو عینا بازسازى کنن؟

  11. Dove می گوید

    فیلم the boourne legacyمیشه گفت این موضوع رو داره
    برام جالب شد! البته توی فیلم انسان هارو تغییر ژنتیکی میدادند تا مقاومتشون رو در برابر سرما و… زیاد کنن و همینطور هوششون رو

  12. farzaneh می گوید

    به حق چیزای نشنیده. الان دارم روی یک مقاله در مورد اینکه چطور کلون کردن اوضاع اسفناکی ایجاد میکنه کار میکنم. از جمله اینکه چطور باعث بیدار شدن ژنهای مولد سرطان های نادر میشه. در واقع کلون کردن بلایای خیلی غیرقابل پیش بینی رو رقم میزنه…..

  13. ژیلا می گوید

    http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%86%D8%A6%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%B1%D8%AA%D8%A7%D9%84

    اطلاعاتش در مورد انسان های نئاندرتال کامل تره …

    به گمونم با امیزش نئاندرتال با اجداد ما چشمای ابی به اروپاییا رسیده قد کوتاه به ما ایرانیا :دی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5