چند تفاوت آمینواسیدی محدود ممکن است منجر به تغییر عملکردی زیادی بین مغز انسان‌های مدرن و نئاندرتال‌ها شده باشد

0

در سال‌های اخیر، پیشرفت‌های فناوری‌های زیستی به دانشمندان این امکان را داد که DNA استخراج‌شده از بقایای باستانی موجودات را بتوانند توالی‌یابی کنند و به اطلاعات دقیقی برای بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های ژنوم نئاندرتال‌ها با ژنوم ما برسند.

همچنین  دانشمندان حدود 100 اسید آمینه متفاوت – ترکیباتی که پروتئین‌ها را می‌سازند – را شناسایی کرده‌ایم که در طی روند تمایز انسان‌های امروزی از شاخه‌ نئاندرتال‌ها و پسرعموی نزدیک دیگر ما به نام دنیسووان‌ها، شناسایی کرده‌اند.

با این همه مشخص نبود که این اسید آمینه‌های متفاوت، چه تفاوت عملکردی کلیدی ایجاد کرده‌اند.

شش مورد از جایگزین‌های شناسایی‌شده در پروتئین‌هایی وجود دارد که در توزیع کروموزوم‌ها در طول تقسیم سلولی نقش دارند.

تیمی از محققان به رهبری فیلیپه مورا-برمودز، ژنتیک‌دان از مؤسسه زیست‌شناسی سلولی مولکولی و ژنتیک ماکس پلانک در آلمان، آزمایش‌هایی را انجام دادند تا ببینند آیا می‌توانند نقش این تغییرات اسید آمینه‌ای را در رشد نئوکورتکس شناسایی کنند یا خیر.

محققان با استفاده از CRISPR Cas-9، آن اسید‌های آمینه را جایگزین آمینو اسید‌های موجود در انسان در موش کردند تا ببینند تغییر ایجاد شده چه تغییری در رشد مغز آنها ایجاد می‌کند.

کار دیگر آنها این بود که با استفاده از سلول‌های بنیادی جنینی انسان، مغزهای کوچک یا شبه‌ارگان‌های مغزی بسازند و  و آمینو اسید‌های انسان مدرن را با انواع نئاندرتال/موش/میمون جایگزین کنند.

نتایج قابل توجه و شگفت‌انگیز بود:

دانشمندان دریافتند که که سه اسید آمینه انسان مدرن باعث متافاز طولانی‌تر می‌شوند. متافاز مرحله‌ای در تقسیم سلولی است که در آن کروموزوم‌ها بریا تقسیم آماده می‌شوند. همین طولانی شدن متافاز باعث می‌شود که خطا‌های کمتری در هنگام تقسیم کروموزوم‌ها رخ بدهد.

علاوه بر این، به صورت معکوس، متافاز در ارگانوئید‌های انسان نئاندرتالی شده، کوتاهتر بود و در نتیجه تعداد خطا‌های تقسیم کروموزومی، 2 برابر شده بود.

این نشان می‌دهد که سه جایگزینی مدرن اسید آمینه انسانی در مقایسه با نئاندرتال‌ها باعث خطا‌های کمتری در تقسیم کروموزومش شده بود.

اگر در حین تقسیم کروموزومی اشتباهی رخ بدهد، می‌تواند منجر شود که تعداد کروموزوم نامساوی وارد سلول‌های حاصله شده و مثلا منجر به پلی زومی شود که شخص را مستعد سرطان‌هایی مانند لوسمی می‌کند.

به علاوه عملکرد مغز در نئاندرتال‌ها ممکن است تحت تأثیر اختلالات کروموزومی قرار گرفته باشد.

محققان در مقاله خود نوشته‌اند که: «داده‌های کنونی نشان می‌دهد که احتمال چنین اثرات زیان‌بار ناشی از تفکیک نادرست کروموزومی ممکن است در انسان‌های امروزی کمتر از نئاندرتال‌ها، دنیسووان‌ها و میمون‌ها باشد».

این تحقیق در Science منتشر شده است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌هایی از طراحی‌های داخلی و خارجی بسیار زیبا و بی‌نظیر

طراحی‌های داخلی و خارجی هم این روزها بسیار تکراری شده‌اند و فاکتورهایی مانند هزینه مواد، هزینه طراح و تخیل او و انتظارات سطح پایین کارفرماها از نظر کاربرد یا زیبایی‌شناسی آنها باعث می‌شوند که شاهد طراحی‌های تقریبا همسان در مجموع باشیم.…

سازه‌ها و چیزهایی که حس مگالوفوبیای ما را به شدت تحریک می‌کنند – گالری عکس

مگالوفوبیا اصطلاحی است که برای توصیف ترس شدید و غیرمنطقی از اشیاء یا چیزهای بزرگ استفاده می‌شود. کلمه "مگالوفوبیا" از ترکیب دو کلمه یونانی "مگالو" به معنای بزرگ  و "فوبیا" که به معنی ترس یا بیزاری قوی است، گرفته شده است.افراد مبتلا به…

بهترین کتاب های علمی تخیلی برای پرورش تخیل شما |۶۴ اثر خواندنی

تهیه فهرستی از آثار علمی تخیلی که در ایران ترجمه و منتشر شده باشند و محبوب باشند، دشوار است. کلا وقتی فهرست می‌کنیم هدف ما ترغیب خواننده به بیشتر خواندن است و نه اینکه ادعا کنیم چیز کاملی درست کرده‌ایم.پس این شما و شماری از محبوب‌ترین…

داستان تکامل اتاق خواب‌ها از دوران انسان‌های اولیه تا اتاق‌ خواب‌های هوشمند + گالری عکس

تکامل اتاق خواب‌ها تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغییرات فرهنگی، فناوری و اجتماعی قرار گرفته است. با گذشت زمان، اتاق خواب‌ها از فضا‌های خواب ساده به پناهگاه‌ها و آسایشگاه‌های چند منظوره و شخصی تبدیل شده‌اند.مروزی کوتاه بر تکامل آنها:…

هلند کشور لاله‌ها – توضیحات + گالری عکس زیبا

هلند به خاطر مزارع خیره‌کننده لاله‌ که گردشگران را از سرتاسر جهان جذب می‌کند، مشهور است. این مزارع به ویژه در فصل بهار، معمولاً از اواخر مارس تا اوایل اردیبهشت، سرزنده و زیبا هستند.مزارع لاله عمدتاً در منطقه‌ای به نام "Bollenstreek"…

عکس‌های پراکنده جالب که دقایقی شما را سرگرم خواهند کرد

این ساعت آفتابی زمان را به صورت دیجیتالی نشان می‌دهدکریم عبدالجبار و مربی جان وودن : هرگز فراموش نکنید که چه کسی به شما کمک کرده و باعث پیشرفت شما شده.فقط به دقت نگاه کنیدآتش نشانان آمریکایی در حال خاموش کردن آتش در…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.