5 دلیل برای دوست نداشتن رسانه‌های اجتماعی

4

مزیت‌های شبکه‌های اجتماعی کاملا واضح و روشن است: حجم عظیم مخاطب، دسترسی و استفاده به نسبت ساده، هزینه اندک و بازگشت سرمایه به نسبت بالا (به نسبت!). گرچه بنا به دلایلی استفاده از این رسانه‌ها در کشور ما هنوز به رشد کافی دست نیافته است، اما اکنون هم تبلیغات برندها و کسب‌وکارها (به خصوص کسب‌وکارهای کوچک) در این رسانه‌ها به بازار بزرگی تبدیل شده است. با این مطلب نمی‌خواهیم کسی را از استفاده از این رسانه‌ها منصرف کنیم، بلکه حتی استفاده از این رسانه‌های پرمخاطب را نیز توصیه می‌کنیم. اما نکاتی درباره این شبکه‌ها وجود دارد که بعد از مدتی سروکار داشتن با آن‌ها مایه تنفر شما خواهد شد. این نوشته گرچه بیشتر روی ضعف‌های شبکه های اجتماعی در حوزه تبلیغ کسب و کار متمرکز شده است، اما می‌تواند در مورد ضعف شبکه‌های اجتماعی در انتشار محتوا هم صادق باشد. اگر جزو کسانی هستید که وبلاگ ندارند ولی دوست دارید از شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک شبه‌وبلاگ استفاده کنید مثلا گاه و بی‌گاه مطلبی کوچکی ترجمه کنید یا اینکه مرتب لینک‌های هدف‌دار با محتوا در آنها درج کنید، باید توجه داشته باشید که علیرغم برخی از مزیت‌های مثل آسانی نسبی کار و توفیق در کسب مخاطب زیاد، این کار دشواری‌ها و نقایضی هم دارد.

dislike

به همین دلیل به رغم تبدیل شدن این شبکه‌ها به یکی از ارکان بازاریابی و تبلیغات، یک جای کار همیشه می‌لنگد. در کار با این شبکه‌ها محتاط باشید و این 5 ایراد اساسی شبکه‌های اجتماعی و راه‌حل آن‌ها را هم به خاطر بسپارید:

دستور زبان، نگارش و اشتباه‌های تایپی

این روزها همه عجله دارند و به همین دلیل «I love you» می‌شود «I luv u» یا «ساعت» می‌شود «سا@». برای همه چیز یک مخفف وجود دارد؛ LOL، BRB یا «اس» به جای «اس‌ام‌اس یا پیامک». وقتی کاربران بخواهند حرف‌شان را در 140 کاراکتر بزنند، دستور زبان هم به سادگی فدا می‌شود. اشتباه تایپی به چیزی معمول تبدیل می‌شود و هیچ کس یک پست را برای رفع ایرادها بازخوانی نمی‌کند. البته همه تلفن‌های هوشمند کنونی به صورت خودکار خطاهای تایپی را تصحیح می‌کنند، اما نه وقتی که شما یک کلمه را از اول غلط بنویسید یا وقتی که با سرعت زیاد تایپ کنید. به کسب‌وکارها توصیه می‌شود که به استتوس‌ها و پست‌های فیس‌بوک به چشم یک تبلیغ چاپی نگاه کنند. سعی کنید برای امور تجاری از لپ‌تاپ یا دسک‌تاپ استفاده کنید و نه ابزارهای همراه. اشتباه کردن روی تلفن‌ها و تبلت‌ها بسیار ساده‌تر می‌شود.

اشتباهات نوشتاری

عمر کوتاه نوشته‌ها

اگر محصولی خاص یا شرایطی ویژه برای فروش دارید، یک پست به تنهایی کافی نخواهد بود. پستی که شنبه صبح می‌نویسید تا یک‌شنبه در میان خروارها نوشته دیگر مدفون شده است. رسانه‌های اجتماعی مخاطبینی چند میلیونی دارند، اما میزان اثر شما بر هر یک از این مخاطبین بسیار اندک است. به همین دلیل کسب‌وکارها باید با آپدیت‌ها و پست‌های منظم خود را همواره پیش چشم مخاطبین نگاه دارند. البته کاری کنید که هر پست با پست قبلی و بعدی متفاوت باشد. در یک روز بیش از دوبار درباره یک موضوع و با انشای واحد ننویسید.

آمار عمر نوشته ها در فیسبوک

نبود کنترل روی نرم‌افزار

باید آماده باشید. رسانه‌های اجتماعی در چشم به‌هم زدنی تغییر می‌کنند. همین که به فروم یا شیوه‌ای خاص عادت کردید، تغییر اتفاق می‌افتد. کاری برای جلوگیری از این تغییرات نمی‌توان انجام داد، چرا که شما مالک آن نرم‌افزار نیستید. برای موفقیت، استراتژی بازاریابی‌تان را ساده نگاه دارید. به نوشتن پست‌ها به یک شیوه خاص، ظاهر مشخص یا انشای استاندارد عادت نکنید. برای این که چه مطلبی را کجا و چگونه بگویید برنامه‌ریزی کنید. برای آینده خیلی دور برنامه‌ریزی نکنید. در این صورت اگر اتفاقی رخ داد تنها یک برنامه یک یا دو هفته‌ای را از دست خواهید داد.

نبود کنترل روی نرم‌افزار

تلاش بیش از حد

کاربرانی که از این شبکه‌ها برای مقاصد شخصی استفاده می‌کنند، درباره همه چیز حرف می‌زنند. مادران درباره تک تک قدم‌های نوزادشان می‌نویسند. دانشجویان از امتحان، خوابگاه، دانشکده و تفریحات‌شان می‌نویسند و مردان از ماشین و سیاست و الکترونیک صحبت می‌کنند. و همه آن‌ها درباره غذاهایی که می‌خورند هم پست می‌نویسند. اگر یک کسب‌وکار دارید، تنها درباره کسب‌وکارتان بنویسید. اگر کسب‌وکار کوچکی دارید و صفحه فیس‌بوک شما نه یک صفحه تجاری با حامیان مالی که یک صفحه ساده هواداران است؛ شاید وسوسه شوید کسب‌وکار را با زندگی خصوصی‌تان مخلوط کنید. شما می‌خواهید مشتریان‌تان بدانند که شما هم یک فرد عادی هستید و زندگی عادی دارید، اما به میان کشیدن پای کودکان‌تان یا طرح مسایل خانوادگی به کل اشتباه است. دادن اطلاعات اضافی و بی‌ربط اصلا حرفه‌ای نیست و آوردن بهانه‌های زیاد، باعث فراری شدن خوانندگان‌تان می‌شود.

اطلاعات اضافی

عدم شفافیت

بزرگ‌ترین مشکل شبکه‌های اجتماعی این است که هر شخصی می‌تواند خود را به جای هر کسی معرفی کند. یک کاربر می‌تواند در صورت تمایل 5 پروفایل مختلف داشته باشد و به همین دلیل محاسبه ROI یا میزان برگشت سرمایه‌گذاری به دقت قابل محاسبه نیست. روش سیستماتیکی برای فهمیدن این‌که چند نفر پست شما را خوانده‌اند، شما را دنبال می‌کنند یا صفحه شما را لایک می‌کنند وجود دارد، اما این به شما نمی‌گوید در ازای وقتی که صرف شبکه‌های اجتماعی کرده‌اید، چه میزان درآمد کسب خواهید کرد. این بزرگ‌ترین شکایتی است که کسب‌وکارها از شبکه‌های اجتماعی دارند. فیس‌بوک برنامه‌هایی برای کنترل تعداد مشاهدات و مراجعات به صفحات دارد که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا آمار موردنظرشان را استخراج کنند، اما مشکل این است که این برنامه‌ها هم نمی‌توانند تعیین کنند که این بازدیدها مربوط به 100 نفر بازدیدکننده مجزاست یا 100 بار بازدید یک طرفدار دو آتشه است. این موضوع را پیش از سرمایه‌گذاری کلان در شبکه‌های اجتماعی ب خاطر داشته باشید، به خصوص اگر میزان بازگشت سرمایه برای شما اهمیت زیادی دارد.

عدم شفافیت

به نظر شما کدام کاستی‌های شبکه‌های اجتماعی بیشترین تاثیر منفی را روی کسب‌وکار در ایران دارد؟ علاوه بر مشکل در زمینه دسترسی در کشور ما، چه مشکلات دیگری را باید به این فهرست افزود؟

منبع (+)


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

روش‌های بد نشستن روی صندلی و شیوه نشستن سالم روی صندلی در محیط کار

در موقعیت‌های مختلف یا در هنگام خستگی، روش‌های مختلفی برای نشستن روی صندلی از سوی ما استفاده می‌شود که برای بدن مفید نیستند. برخی از این موارد عبارتند از:خم شدن روی صندلی: وقتی روی صندلی خمیده می‌شوید، ستون فقرات شما به درستی حمایت…

آیا تا حالا عکس‌های باکیفیت از فضای داخلی پنهان سازهای موسیقی مختلف دیده بودید؟!

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که داخل سازها و آلات موسیقی چگونه است؟در کودکی و نوجوانی بسیار پیش آمده بود که وسایل الکترونیکی را باز کرده باشیم. اما خب آنها پیج داشتند و ما خودمان را متقاعد می‌کردیم که دوباره می‌توانیم سر هم‌شان…

چند بار می توانید یک تکه کاغذ را از وسط تا کنید؟

به راحتی می‌توان یک تکه کاغذ را یک، دو بار یا حتی سه یا چهار بار از وسط تا کرد. اما بیشترین تعداد دفعاتی که یک تکه کاغذ را می‌توان از وسط تا کرد چقدر است؟بر اساس یک ادعای رایج، یک ورق کاغذ را نمی‌توان بیش از هفت بار از وسط تا کرد. اما…

حداقل مجازات کسانی که این چیزها را طراحی کرده‌اند، زندان است!

طراحی خوب در هر عرصه‌ای چه فضای وب، معماری، وسایل خانگی و صنعتی و گجت‌ها مهم است. یک طراح باید بتواند خود را جای کاربران نهایی بگذارد و حدس بزند که در استفاده از وسیله یال محل چه مشکلاتی پیش خواهد آمد یا در شرایط مختلف و با گذشت زمان چه…

آیا می‌توانید در این عکس شیر کوهی را در حال تعقیب الک (گوزن شمالی) ببینید؟

یک دوربین خودکار راه‌اندازی شده توسط سرویس حیات وحش ایالات متحده، عکس‌هایی از یک شیر کوهی را در حال تعقیب یک گوزن شمالی ثبت کرد. از این عکس‌ها مشخص است که این شکارچی بسیار دشوار است.پس اگر گوزن بزرگ شکار شده باشد و متوجه خطر نشده باشد،…

و باز هم قسمت دیگری از عکس‌های کمتر دیده شده تاریخی – گالری عکس

این عکس‌هایی که تحت عنوان عکس‌های کمتردیده شده درج میشوند، باز هم عکس‌های خوش‌شانس تاریخی هستند. لابد صدها برابر آنها عکس وجود دارد که اصلا فیلم آنها برای همیشه گم شده و خراب شده یا در آرشیو مجلات و روزنامه‌ها با تصور بی کیفیت بودن یا در…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
4 نظرات
  1. فرشاد می گوید

    پستی که نوشتید در مورد وضعیت فرهنگی کشور ما خیلی بومی‌سازی نشده بود. در درجه اول ما در ایران فاصله زیادی با این نحوه استفاده از شبکه اجتماعی برای معرفی یک کسب‌و‌کار داریم. اولین عیب شبکه اجتماعی برای کسب‌و‌کار در ایران این هست که کاربران ایرانی شبکه اجتماعی رو معمولاً به چشم یک سرگرمی میبینند. خود بنده زیاد به پیج‌های تبلیغاتی توجه نمیکنم. و اولین دلیلم هم این هست که فرد یا شرکت مربوطه باید قبل از تبلیغات در شبکه اجتماعی گزینه‌های تبلیغاتی دیگری رو از طریق رسانه‌های قوی‌تر (مانند سایت خود شرکت، یا دیگر رسانه‌های معتبر) داشته باشه و بعد به سراغ این راه اومده باشه، و وقتی میبینم نداشته، بوی سودجویی‌های گاهاً عامدانه که معمولاً عوام مردم رو نشونه‌گیری میکنه رو کاملاً میتونم حس کنم. پس به مرور زمان ذهنیت خوبم رو نسبت به تبلیغ کسب‌و‌کار در شبکه اجتماعی از دست میدم و توجهم رو جلب چنین موردی از انبوه پست‌ها و استاتوس‌ها نمیکنم.

  2. حمیج می گوید

    خیلی ممنون پست مفیدی بود
    حرف از شبکه های اجتماعی شد ای کاش یه چیزی مثل دکمه ی لایک هم آخر پست ها باشه که ادم بتونه پست های مورد علاقش رو لایک کنه (یه چیزه مستقل از شبکه های اجتماعی)

  3. مشایخ می گوید

    ممنون از این مطلب
    موضوع “عدم شفافیت” در این رسانه ها خیلی مهم است. کاربران ترس دارند که مبادا به اسم آنها نظر و مطلبی نوشته شود.
    (چون همه امکان شناسایی آی پی را ندارند)

  4. زندگی زیباست می گوید

    این مقاله هم درباره اعتیاد به اینترنته حتما بخونید :
    http://www.elmefarda.com/%D8%A7%D8%B9%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5