چرا پوست دست‌هایمان بعد حمام یا وقتی زیاد در آب قرار می‌گیرند، چروک می‌شوند؟

13

در سال 2002، یک غواص به نام «تیم یارو» در یک محفظه آب در مرکز خرید ژوهانسبورگ یک رکورد جالب به جا گذاشت: او موفق شد 10 روز تمام بی‌وقفه زیر آب بماند. وقتی او سرانجام از آب خارج شد، دستانش به این شکل درآمده بودند:

wrinkly

اما سؤالی که در اینجا به ذهن می‌رسد این است که چرا وقتی دست‌های ما در آب قرار می‌گیرند، مثلا وقتی از حمام بیرون می‌آییم، چین و چروک پیدا می‌کنند؟

بعضی‌ها به سادگی تصور می‌کنند که آب با گذر از لایه خارجی پوست ما، به داخل آن می‌رود و باعث ورم کردن آن می‌شود، اما محققان از دهه 1930 پی برده‌اند که این امر درست نیست و چیز دیگری در این میان نقش دارد، شاهد آنها این بود که کسانی که مشکل عصبی داشتند، هیچ زمان دست و انگشت‌هایشان بعد از غوطه‌ور شدن در آب، چین و چروک پیدا نمی‌کرد.

معلوم شده است که پاسخ غیرارادی سیستم عصبی خودکار ما، یعنی همان سیستمی که تنفس و ضربان قلب ما را کنترل می‌کند، در این فرایند هم نقش دارد و باعث می‌شود عروق خونی دست منقبض شوند و در نهایت پوست چروک بردارد.

اما در سال 2011، یک نوروبیولوژیست به نام مارک چنگیزی به هماره همکارانش این فرضیه را پیش نهادند که این چروک برداشتن پوست، ماهیتی فعال دارد و یک عملکرد تکاملی است.

گروه او متوجه شدند که طرح خاص چین و چروک دست بعد از خیس خوردن، طوری است که روی پوست شبکه‌هایی برای خارج کردن رطوبت و در نتیجه خارج شدن آب از سطح پوست ایجاد می‌کند و در نتیجه این کار، اشخاص می‌توانند زودتر و راحت‌تر اشیا را بردارند.

در یک آزمایش آنها از اشخاص خواستند که با دست خشک و دست چروک برداشته بعد از غوطه‌وری در آب گرم، تیله‌ها را در اندازه‌های مختلف بردارند، مشخص شد که چین و چروک‌ها برداشتن چیزهای خیس را راحت‌تر می‌کنند.

به این ترتیب این فرضیه مطرح می‌شود که پیشینیان ما با انگشتان چروک‌دار به مراتب غذا و گیاهان را از جریان‌ها آب راحت‌تر برمی‌داشتند و فرایند تکامل این چین و چروک برداشتن را تقویت کرده است.

اما اگر چین و چروک انگشت‌ها باعث تسهیل برداشتن چیزهای خیس می‌شود، چرا این چین و چروک همیشه در دستان ماندگار نمی‌شوند؟ شاید به خاطر اینکه چین و چروک دائمی باعث تضعیف حس لامسه یا به خطر افتادن سلامت پوست هنگام برداشتن اشیا می‌شود.

منیع: + و +


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

منتخبی از تصاویر تاریخی کمتر دیده شده

با اینکه دسترسی به مستندهای خوب این روزها خیلی زیاد شده و به سبب وجود اینترنت (یا شبحی از اینترنت!) ما عکس تاریخی بسیار زیاد می‌بینیم (و می‌توانیم حدس بزنیم که که کئام عکس‌های معاصر روزی تبدیل به عکس تاریخی خواهند شد)، اما باز هم حجم…

کسانی که توهم خاص و عجیبی دارند: ما از ستاره‌های دیگر آمده‌ایم و فرازمینی هستیم! پدیده Starseed

ممکن است خیلی احمقانه به نظر برسد. اما افرادی هستند که معتقدند از سایر سیارات به زمین آمده‌اند تا به شفای سیاره زمین کمک کنند و بشریت را به «عصر طلایی» هدایت کنند و به دوره‌ای از خوشبختی، شکوفایی و موفقیت برسانند!جستجوی اینترنتی این…

برآورد میزان موفقیت قرارهای عاشقانه زوج‌ها با هوش مصنوعی و اندازه‌‌گیری میزان همسانی پاسخ‌های سیستم…

در حین یک قرار آشنایی پاسخ‌های فیزیولوژیکی دو نفر حین گفتگو و دیدار با هم هماهنگ می‌شود، این پدیده‌ای است که از آن با نام همسانی فیزیولوژیکی یاد می‌شود.درجه این همگامی با تعامل در مکالمه و کیفیت همکاری همبستگی دارد و بنابراین می‌تواند…

سلبریتی‌ها از کودکی تا پیری در این ویدئوهای جالب – از ویل اسمیت تا کیانو ریوز

چطور می‌شود که ما پیر می‌شویم. این تغییر بسیار تدریجی رخ می‌دهد، اما قطعی است. با کارهایی می‌شود کندش کرد اما مسلما نمی‌توان به کی جلوی آن را گرفت.پیری یک فرآیند زیستی پیچیده است که در موجودات زنده از جمله انسان اتفاق می‌افتد. در حالی…

خودکشی دسته جمعی در دمین آلمان در پایان جنگ جهانی دوم

خودکشی دسته جمعی در دمین به رویداد غم‌انگیزی اشاره دارد که در پایان جنگ جهانی دوم در شهر دمین آلمان رخ داد. در اواخر‌آوریل و اوایل ماه مه 1945، هنگامی که نیرو‌های شوروی در حال پیشروی به سمت شهر بودند، بسیاری از ساکنان آن، از جمله زنان،…

صندلی‌های بامزه طراحی شده با هوش مصنوعی توسط بونی کاره‌را

تصور کنید وارد اتاقی می‌شوید و صندلی‌ای را می‌بینید که شبیه یک قاچ هندوانه غول‌پیکر است، همراه با پوست و دانه‌هایش. یا صندلی‌ای که شبیه آناناس سیخ‌دار است، با لبه های تیز و اندرون نرمش؟این دنیای بونی کاره‌را است، هنرمند با استعداد سه…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
13 نظرات
  1. شهاب الدین می گوید

    جالب بود. مطمئناً فرصت نداشتید به این مطلب پر و بال بیشتری دهید. اگر درباره نحوه درک بدن از یک حس مثلاً لمس یک شیئ هم مطلبی بگذارید، خیلی می‌تواند جالب باشد. تا به حال به این فکر کردید چطور ما نرمی یا زبری را حس می‌کنیم؟ پیام‌های عصبی چگونه تولید می‌شوند و چگونه درک می‌شوند؟ فرایندی که یک پیام عصبی تولید می‌کند، در دنیای کوانتوم شرح داده می‌شود.

  2. حسام می گوید

    چه جالب
    پس ما مشکل عصبی داریم که دیکه دستامون اینطوری نمیشه
    بچه که بودم دستام بعد حمام این طوری می شد.

    1. سروش می گوید

      بچه که بودی گل سرشتت هنوز پخته نشده بود اما الآن پخته تر شدی و از خامی در اومدی و دیگه خیس نمی خوری

    2. زهرا می گوید

      البته یه دلیل که الان چروک نمیشه دستامون و بچگی ها میشد (البته این نطریه منه) اینه که من بچه که بودم هفته ای یه بار میرفتم حموم و حمام ام بیشتر از یک ساعت طول میکشید اونم با اب خیلی داغ (نمیدونم مادرم حتما فکر میکرده فقط با آب داغ که پوستت قلفتی کنده بشه تمیز میشی) ولی الان حمام طولانی مدت نمیرم. در کل این برمیگرده به اینکه سبک زندگی امروزمون با گذشته فرق زیادی کرده وگرنه الانم برین حمام طولانی مدت و داغ همون اتفاق می افته…

  3. علی می گوید

    منظور از انقباض عروق چیه؟ یه تصویری مثل زمانی که وزنه بردارها وزنه میزنن یا گرفتگی عروق دست و پای سالمندان(دردآور و موجب محدودیت حرکتی) در ذهنم تداعی میشه!
    اگر این تعریف من درسته پس چرا دست ورم میکنه و این انقباض عروق آزار دهنده و دردآور نیست و موجب محدودیت حرکت نمیشه؟!

  4. شفیره می گوید

    الله اکبر

  5. سجاد ی می گوید

    “این فرضیه مطرح می‌شود که پیشینیان ما با انگشتان چروک‌دار به مراتب غذا و گیاهان را از جریان‌ها آب راحت‌تر برمی‌داشتند و فرایند تکامل این چین و چروک برداشتن را تقویت کرده است.”

    خودت گفتی این فرضیه است. نظریه تکامل یک اصل علمی نیست و یک فرضیه است. پس تا وقتی این تئوری تایید نشده نباید به آن استناد کرد

    1. کیان می گوید

      شما در دو قرن پیش زندگی می‌کنید. شاید حتی پیشتر از اون، چرا که در دو قرن پیش در جهان انسانهایی هوشمند به فهمی برتر از جهان هستی رسیدند.

  6. احمد می گوید

    تکامل یک اصل علمی است و صرفا یک فرضیه فاقد دلیل نیست بلکه اینکه چروک شدن دست انسان تحت یک فرایند تکاملی به منظور گرفتن اجسام خیس شکل گرفته فرضیه است چون ممکنه یک دلیل دیگه داشته باشه برای مثال ممکنه این یه واکنش ایمنی باشه در مقابل باکتری ها و قارچ های آب دریا و دلیلی مبنی بر اینکه این صرفا به گرفتن اشیا کمک میکرده وجود نداره

  7. کیان می گوید

    یه مطلب دوست داشتنی با نگاهی درست به مسئله ای جذاب.

    ممنون

  8. سروش می گوید

    این درسته که بدن انسان در برابر آب خیس بخوره می توان این فرضیه راهم اضافه کرد که ما ازخاک هستیم و خاک در آب خیس می خورد و به گل تبدیل می شود این چیزی است که دانشمندان غربی از درک آن عاجزند. این یک فرضیه است . جواب قطعی در قرآن است .داستان عزیر نبی رو هم می توان برای درک بهتر این مطلب مطالعه کرد.

  9. میلاد می گوید

    فکر کنم منظورتون از مشکل عصبی مشکل عصب های دست بود نه مشکل در روان افراد
    من در عصب دستم مشکل دارم و دستم در آب چروک نمی شه

  10. سعید می گوید

    خیلییییییییییییی جالب بود.ممنون مدتهاست دنبال پاسخ این سوال بودم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5