فیلم 12 سال بردگی – معرفی و نقد و بررسی – 12 Years A Slave

10

– وقتی به مقصد برسیم، زمانی می‌رسه که آرزو می‌کنیم که ای کاش در حین تلاش برای آزادی، می‌مردیم.

– اما مرگ قطعی (در این راه) رو که نمی‌شه گفت نجات یافتن. نجات برای ما یعنی اینکه سرمون را بندازیم پایین.

– چند روز پیش من همراه خانواده‌ام، در خونه بودم، الان داری بهم می‌گی همه‌اش از دست رفته، می‌گی اگه می‌خوام زنده بمونم، به کسی نگم واقعا کی هستم؟ خب من نمی‌خوام فقط زنده بمونم، می‌خوام زندگی کنم.

1-6-2014 7-25-01 PM

این یکی از دیالوگ‌های عالی فیلم 12 سالگی بردگی بود، صحنه‌ای که در آن سالومون نورتاپ با بازی چیوِتِل اجیوفور با دیگر سیاهپوستان، اسیر شده و او را بردگی می‌برند. او که سابقا سیاهپوستی آزاد بود که با هنر نوازندگی ویولون، امرار معاش می‌کرد، ناجوانمردانه اسیر شده است. اسیران دو دسته هستند، آنهایی که توصیه می‌کنند برای بقا باید مطیع بود و آنها که اعتقاد دارند، زندگی در بردگی، اصولا زندگی نیست!

1-6-2014 7-03-20 PM

تازه در آخر فیلم بود که دریافتم داستان کلی فیلم واقعی است و اقتباسی است از  زندگینامه نورثاپ از 12 سالی است که بین سال های 1841 تا 1853 به عنوان برده در مزارع لوئیزیانا بود.

اگر حال و هوای فانتزی «جانگوی آزاد شده» تارانتینو در سال پیش، مانع از این می‌شد که رنج بردگی و خشونت برده‌داران را درک کنیم، این بار در یک فیلم واقع‌گرا به خوبی با این واقعیات آشنا می‌شویم.

برتری چشمگیر این فیلم بر «جانگوی آزاد شده» ترسیم حالتی خاکستری و طیف‌گونه از آدم‌هاست، ما در یک سو مردم نجار کانادایی با بازی برد پیت را داریم که آشکارا به تفاوت بین سیاه و سفید معتقد نیست، در سوی دیگر بازیگر نقش شرلاک در سریال معروف شرلاک یعنی بندیکت کامبربچ را داریم که مردد است، در درون تلاشی برای نیکی کردن به سیاهپوستان و بردگانش دارد، اما دشواری‌های مالی‌اش مانع از این می‌شد که کاری جدی کند.

1-6-2014 7-11-54 PM

1-6-2014 7-06-22 PM

از سوی دیگر آدم‌های خبیثی داریم، که اتفاقا هر دو بسیار در این فیلم بازی کرده‌اند:

نقش آدم خبیث اول را پل دانو بازی می‌کند که اول با دیدن فیلم «خون به پا خواهد شد» کشف‌اش کردم، یک کشیش لج‌درآور خبیث که وقتی در آن سکانس درخشان «دنیل دی لوئیس»، آن بلا را سرش آورد، بسیاری از ما ترحمی برایش قائل نشدیم! این بار باز هم او به یاری استعداد ذاتی و میمیک‌های صورت، نقش یک آدم پوشالی با عقده‌های روانی را به خوبی بازی می‌کند.

1-6-2014 7-19-13 PM

اما مایکل فاسبندر به اعتقاد من بهترین بازیگر فیلم 12 سال بردگی بوده است، آدمی با عدم تعادل روانی و شهوت‌پرست که به صورت پوسته‌ای و ظاهری بسیار مذهبی و معتقد است، اما با همان آیات انجیلی، بدترین‌ها را به انسان‌ها روا می‌دارد.

1-6-2014 7-07-01 PM

در آن سو، بردگان به مانند اربابان، چند لایه به تصویر کشیده شده‌اند:

– آنهایی که از همان اول سر تسلیم نمی‌کنند و مرگ با عزت را ترجیح می‌دهند. (مردی که در کشتی چاقو می‌خورد و جان می‌سپارد.)

– آنهایی که معتقدند باید به هر پستی تن داد، چه باک از پستی و تن دادن به امیال اربابان، اگر چند صباح آنها را از کار در مزارع نیشکر  پنبه برهاند!

– آنهایی که همواره رؤیای آزادی دارند و گرچه قوه قهریه چند صباحی سرکوبشان می‌کند، اما عاقبت از فرصتی برای رسیدن به آزادی استفاده می‌کنند.

سالومون نورتاپ نماینده دسته اخیر است.

1-6-2014 7-03-59 PM

باید کار کارگردان این فیلم –استیو مک کویین– را ستود، فیلم گرچه مملو از صحنه‌های خشن است، اما چون از نمایش آنها، هدفی متعالی دارد، با فیلم‌هایی که پر از خشونت‌های بی‌دلیل برای به دست آوردن گیشه هستند، تفاوت دارد.

1-6-2014 7-03-40 PM

یکی از خشن‌ترین صحنه‌های هالیوود در سال 2013، شاید همان صحنه شلاق خوردن «پتسی» باشد، صحنه‌ای که در آن بازی‌ها همه عالی‌اند، از هنرپیشه نقش پتسی گرفته تا فاسبندر و اجیوفور.

1-6-2014 7-11-35 PM


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…

اگر سیمپسون‌ها در دنیا وستروس بودند! گالری عکس

وستروس یک سرزمین یا قاره تخیلی و یکی از مکان‌های اصلی مجموعه رمان‌های فانتزی «آواز یخ و آتش» نوشته جورج آر آر مارتین است. انکاتی در مورد وستروسجغرافیا: وستروس در غرب قاره اسوس قرار دارد و با دریای باریکی که به نام دریای باریک شناخته…

این هنرمند با خلاقیت‌های خوب خیابان‌های پر از کسالت و یکنواختی را زیبا کرده و یک لحظه لبخند بر لب…

خیابان‌های پر از سر و صدا و چهره‌های خمو، خیابان‌هایی با تزئینات و پیام‌های فوق‌العاده تکراری، خیابان‌هایی که زحمت با شادی‌های اندک مردم شریک می‌شوند و مردم را یک آن با هم می‌کنند. این است توصیف شاید بدبینانه خیابان‌های ما.ما واقعیت این…

تصاویر و لطایفی در مورد زندگی در اروپای شرقی

اروپای شرقی هنوز سنت‌های خاص خود را دارد و هنوز به اندازه بخش غربی مدرن نشده است و فرهنگ خاص خود را داراست.به همین خاطر ممکن است ما برخی از روندهای آنجا احساس نزدیکی کنیم.به تصاویر زیر بنگرید:آکوامن بعد از 2 هفته در بلغارستان…

تصاویر تخیلی از سلبریتی‌ها در حال خواب – اما چرا اصلا می‌خوابیم؟!

خواب یک فرآیند فیزیولوژیک اساسی است که برای عملکرد صحیح بدن و ذهن ما ضروری است. اگرچه هدف دقیق خواب به طور کامل شناخته نشده است، دانشمندان چندین نظریه برای توضیح اینکه چرا ما می‌خوابیم ارائه کرده‌اند.  برخی از دلایل اصلی مهم بودن خواب:…

تصور کنید که این شخصیت‌های مشهور سینمایی توسط بازیگر مشهور دیگری بازی می‌شدند – پاسخ میدجرنی

در حاشیه فیلم‌های بزرگ همیشه می‌خوانیم که قرار بوده که نقص اصلی یا یک نقش فرعی مهم را کس دیگری بازی کند و آن بازیگر به سبب اینکه فیلم را کم‌اهمیت تلقی کرده یا درگیر پروژه دیگری بوده یا مثلا دست‌آخر ترجیح کارگردان، هرگز به نقش رسیده است.…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
10 نظرات
  1. محمدمهدی می گوید

    از بندیکت کامبرباچ خوشم میاد.

  2. یوسف می گوید

    عالی بود این فیلم.
    پر بود از دیالوگ ها و بازیهای فوق العاده.

  3. مجید صالح پور می گوید

    من که از دیدن این فیلم سیر نمیشم، احساسات آدم رو قلقلک میده

  4. Minu می گوید

    هنوز این فیلمو ندیدم. اما الان واقعا مشتاق شدم.

  5. pouya می گوید

    دوستان لینک دانلود ندارین؟!

    1. شایان می گوید

      htttps://yifi-torrents.com بگرد پیداش کن، تورنت دانلودش کن

  6. بابک می گوید

    سر این فیلم چند جای مختلف بی اختیار اشکم در اومد…خیلی ناراحت کننده بود…میتونم فقط به حال بشریت تاسف بخورم که با خودشون چه کردن….

  7. simko می گوید

    فیلم خیلی خوبی بود. یک اتفاق جالب اینه که من با دوست دختر آفریقایی آمریکایی سوئدیم این فیلم رو دیدم. در اون سکانس شلاق خوردن پتسیو هممون گریمون گرفت.عجب سکانس حال گیری بود. بخصوص وقتی که اون تکه شیرینی رو نشون داد. خیلی وقت بود که با دیدن یک سکانس گریه ام نگرفته بود. آخرین بار با دیدن سکانس آخر فیلم I saw the devil 2010 بود. وقتی که kim تو جاده راه میرفت. تا یک هفته حالم گرفته بود. البته نه به اندازه 1960 The naked island.

    1. فائزه می گوید

      شیرینی نبود، صابون بود که برای شستن بدنش آن را از زن سیاه پوست همسایه گرفته بود.

  8. همراه سنتر می گوید

    فیلم فوق العاده خوبی بود، به نظر من هم مایکل فاسبندر بهترین بازیگر فیلم 12 سال بردگی بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5