آیا «نقشه گوگل» می‌تواند به کاهش فقر در دنیا کمک کند؟ مپتیویست‌ها چه کسانی هستند و چه هدفی دارند؟

4

سال پیش در یکی از شهرهای هند به نام «چنای»، ناگهان نیم میلیون نفر از ناکجا آباد ظاهر شدند! این مردان و زنان و کودکان، افرادی نبودند که از مناطق دورافتاده به شهر مهاجرت کرده باشند. آنها زاغه‌نشین‌هایی بودند که چندین نسل‌ در حاشیه شهر زندگی می‌کردند، اما گویا هیچ کس آنها را آدم حساب نمی‌کرد و وجودشان جایی ثبت نشده بود!

این نادیده گرفتن ادامه داشت تا زمانی که گروهی به نام «شفاف‌سازان چنای» تصمیم گرفتند که پراکندگی زاغه‌نشین‌های شهر را روی یک نقشه ثبت کند.

ابزار آنها برای این کار یک نرم‌افزار کُدباز، گوگل مپ و نیز کفش‌هایشان و حرکت با پای پیاده در سطح حومه شهر بود.

به این ترتیب این فعالین نقشه‌بردار را که می‌توانیم بر وزن واژه (اکتیویست) آنها را «مپتیویست» maptivist بنامیم، به امید متقاعد کردن شخصیت‌های سیاسی هند، پرتره از شهر ترسیم کردند، پرتره‌ای که صادقانه چهره زشت فقر را به نمایش می‌گذاشت.

2-2-2014 6-25-20 PM

کار آنها گروه‌های مبارزه با فقر را در هند، تحت تأثیر قرار داد و به صورت همزمان دانشگاهیان آمریکایی از آنها الهام گرفتند تا به انجام کار مشابه در سایر نقاط جهان، کمک کنند.

«نیتیا وی رامان» که گروه شفاف‌سازی چنای را تأسیس کرده است، بر این باور است که نقشه‌ها می‌توانند ابزاری برای توانمند کردن باشند، ایشان در زمینه تئوری اجتماعی در هاروارد تحصیل کرده است و در زمینه طراحی شهری از MIT فارغ‌ااتحصیل شده است. او معتقد است که این نقشه‌های فرصتی برای مردم هستند تا واقعیات را با دستان خود ترسیم کنند و روایت شخصی را خود در برابر روایت رسمی و دولتی بنهند.

البته پیش از کار این گروه هندی، کارهای مشابه دیگری هم صورت گرفته بود، برای مثال در سال 1995، نانسی پلوسو، اصطلاح «نقشه‌های متقابل» یا counter mapping را ایجاد کرد که اشاره به کارزاری برای تعیین حدود مناطق بومی اندونزی و محافظت از آنها از دست زمین‌خواران دارد. نقشه‌برداری از کشورهای در حال توسعه به محافظت از دارایی‌ها، منابع آب و قلمرو خاکی کمک کرده است.

اما در سال‌های اخیر، فناوری‌هایی مثل نرم‌افزارهای نقشه‌برداری کدباز که با کمک آنها می‌شود به صورت مشارکتی، نقشه ایجاد کرد، به این فرایند کمک زیادی کرده است. این امر در کشورهای در حال توسعه، اهمیت بیشتری دارد.

سال پیش شرکت نوکیا در هند، برنامه‌‌ای را راه انداخت و با تشویق هزار داوطلب کاری کرد تا آنها با استفاده از اپلیکیشن Map Creator خیابان‌ها و نقاط مورد علاقه خود را به نقشه‌های ناقص اضافه کنند. سازمان ملل متحد هم با استفاده از نیروی جمعی یا اصطلاحا crowdsourcing نقشه‌های دقیق‌تری از کشورهای در حال توسعه ایجاد کرده است، تا در وقت لزوم بتواند کمک‌های خود را به نقاط مورد نظر برساند.

اما نقشه‌سازان هندی، فقط نمی‌خواستند که نقشه‌ای ایجاد کنند و بعد همه چیز را فراموش کنند، آنها می‌خواستند عملا چهره فقر را ثبت کنند، بنابراین روی نقشه میزان دسترسی به سرویس‌های بهداشتی، منایع آب و فاضلاب را هم آوردند.

2-2-2014 6-26-46 PM

پیش از کار آنها، دولت هند، عملا روی خوشی به کسانی که می‌خواستند به آمارهایی اینچنینی دسترسی پیدا کنند، نشان نمی‌داد. آنها به بهانه ترس از تروریسم یا حملات هسته‌ای پاکستان، اطلاعاتی مثل این را پنهان می‌کردند، ههمین اطلاعات در آمریکا و بریتانیا، به راحتی برای هر شهروندی، قابل دسترسی هستند.و

گروه نقشه‌ساز چنای، بدون دسترسی به هیچ نقشه رسمی، عملا تنها به کمک داوطلب‌ها، وابسته بود. داوطلب‌ها با ورقه‌های ثبت آمار به گوشه گوشه شهر سر می‌زدند، اطلاعات را ثبت می‌کردند و بعد این اطلاعات با کامپیوتر روی نقشه آورده می‌شد.

مقامات رسمی در هند علاقه دارند که به صورت سیستماتیک، تعداد زاغه‌نشین‌ها را کمتر از میزان واقعی، نشان بدهند، بنابراین تعداد تخمینی بین 44 تا 65 میلیون نفر متغیر است.

هدف این بود که این قشر عظیم محروم به رسمیت شناخته شوند و خدمات پایه‌ای دولت را دریافت کنند.

پانصد سال پیش، تنها پادشاهان به نقشه‌ها دسترسی داشتند، اما حالا همه ما می‌توانیم نقشه درست کنیم.

منبع: فوربس


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

25 آزمایش روانشناسی تاثیرگذار و به‌یادماندنی در تاریخ کدام‌ها هستند؟

تأثیرگذارترین آزمایش‌های روانشناختی در تاریخ رشته روانشناسی، یک رشته آزمایش گسترده هستند که هر یک در حیطه حوزه‌های تخصصی کوچکتر شکل گرفته‌اند. هر یک از این حوزه‌های تخصصی در طول سال‌ها با مطالعات و تحقیقات و آزمایش‌های به دقت طراحی شده،…

آیا تا حالا عکس‌های باکیفیت از فضای داخلی پنهان سازهای موسیقی مختلف دیده بودید؟!

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که داخل سازها و آلات موسیقی چگونه است؟در کودکی و نوجوانی بسیار پیش آمده بود که وسایل الکترونیکی را باز کرده باشیم. اما خب آنها پیج داشتند و ما خودمان را متقاعد می‌کردیم که دوباره می‌توانیم سر هم‌شان…

تخیل: تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی از زمین بازدید می‌کرد و در اینستاگرام پست به سبک…

ما نمی‌دانیم که هیچ وقت بیگانگانی که می‌گویند اینقدر وجودشان محتمل است، از زمین بازدید خواهند کرد یا آیا آشکارا رخ خواهند نمود یا نه.فعلا در حد داستان‌های علمی تخیلی به قضیه نگاه می‌کنیم.اما تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی…

ژاک شارل: کسی که اولین بالون هیدروژنی تاریخ را به پرواز درآورد

در 4 ژوئن 1783، برادران مون‌گلفیه اولین بار یک بالون هوای گرم را در جنوب فرانسه به نمایش گذاشتند. این بالون که از گونی محکمی پوشیده شده با کاغذ ساخته شده بود و تا نزدیک به 2 کیلومتر بالا رفت و به مدت 10 دقیقه در هوا باقی ماند.خبر موفقیت…

آیا سیگار الکترونیکی ایمن‌تر و سالم‌تر از سیگار معمولی است؟

در انگلستان، هم‌زمان با مبارزه با سیگار کشیدن جوانان، سیگارهای الکترونیکی به عنوان بخشی از تلاش‌های دولت برای کمک به مردم برای ترک سیگار تبلیغ می‌شوند. ما به اینکه چرا در مورد این دستگاه‌ها دو نظر بسیار متفاوت وجود دارد، نگاهی می‌اندازیم.…

برای جبران خطرات سلامتی ناشی از نشستن در طول روز وجود باید تحرک متناوب انجام بدهید. اما هر چند دقیقه…

برای کاهش اثرات مضر نشستن بر سلامتی، هر نیم ساعت یکبار 5 دقیقه پیاده روی سبک داشته باشید. این یافته کلیدی مطالعه جدیدی است که در مجله Medicine & Science in Sports & Exercise منتشر شده است.محققان نوشته‌اند:«ما از 11 فرد سالم…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
4 نظرات
  1. siamak gol می گوید

    پانصد سال پیش، تنها پادشاهان به نقشه‌ها دسترسی داشتند، اما حالا همه ما می‌توانیم نقشه درست کنیم. …… خخخخخخخخخخخ

  2. سید عماد رضوی می گوید

    هنوزم زیاده چیزایی که فقط پادشاها بهش دسترسی دارن !!

  3. همراه سنتر می گوید

    این امور واقعا میتونه به مردم نیازمند کمک کند

  4. رها می گوید

    یه همچین چیزی تو همین ایران خودمون هم هستا، کلی بچه که شناسنامه ای ندارن بچه های کار رو میگم.

    کافیه یه سر به محله ی لب خط و شوش و این جورجاها بزنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5