هفت واقعیت جالب و کاربردی روانشناسی

12

ما به تجربه و گاهی با شک و تردید، گاهی در طول زندگی‌مان، متوجه ترفندها و واقعیت‌هایی در زمینه روانشناسی می‌شویم.

این تجربیات گاهی با روتین‌هایی که در ابتدا تصورشان را می‌کردیم، ممکن است تناقض هم داشته باشند. اما جالب است که دانش روانشناسی به یاری پژوهش و بررسی‌های مستدل آماری هم گاهی این حدس‌ها و تجربیات را تأیید می‌کند و مهر تأیید بر آنها می‌زند.

در اینجا 7 عدد از این واقعیات را با هم مرور می‌کنیم.

1- اهداف مهم زندگی‌تان را پیش بقیه فاش نکنید، چون با این کار به خاطر از دست دادن انگیزه‌تان، احتمال رسیدن به آنها کم می‌شود.

پیش از این هم در «یک پزشک» در این مورد نوشته بودیم. در اینجا هم یک بار دیگر این مطلب را تکرار می‌کنیم:

ممکن است در نگاه اول به نظر برسد که اگر ما بیاییم و اهداف مهم زندگی‌مان را با دوستانمان به اشتراک بگذاریم، با ایجاد یک تعامل مثبت روحی بهتر می‌توانیم به هدفمان برسد. ما ممکن است پیش خودمان فکر کنیم که دوستانمان مثبت و مشوق هستند و با اشتراک اهدافمان، ممکن است هرگاه که از مسیر رسیدن به هدف منحرف شدیم، این دوستان ممکن است به ما اخطار بدهند و ما را به جاده اصلی برگردانند.

اما به صورت متناقضی، این تصور درست نیست. چون همان طور که یک تحقیق روانشناسی در سال 1933 ثابت کرده است، فاش کردن اهداف، مترادف است با از دست دادن انگیزه درونی!

با این فاش سازی، یک نوع حالت کاذب ارضا در ذهن ما ایجاد می‌شود و از خودانگاره‌ای که ایجاد می‌شود آنقدر لذت می‌بریم که نیروی لازم برای کار سخت برای رسیدن به هدف را از دست می‌دهیم.

7-23-2015 9-57-55 AM

منبع

2- بیشتر مردم موسیقی‌های محبوبی دارند که علت علاقه‌شان به آنها، حوادث احساسی زندگی‌شان است!

با دوستتان دارید به مجموعه‌ای از موسیقی‌ها گوش می‌کنید و دوستتان وقتی به یک موسیقی ظاهرا معمولی می‌رسد، شروع به تعریف از آن می‌کند؟ ممکن است دلیل این محبوبیت این باشد که او این موسیقی را در یک برهه احساسی از زندگی‌اش گوش کرده باشد.

تصور معمول ما این است که موسیقی می‌تواند بر احساسات ما تأثر بگذارد، اما عکس این گزاره هم درست است. یعنی اینکه احساسات ما می‌توانند روی درک ما از موسیقی هم تأثیر بگذارند.

و بنابراین اگر موسیقی یا موسیقی‌هایی برایتان خارج از حس زیبایی‌شناسی موسیقیایی، زیباست، شاید دلیل‌اش این باشد که آن قطعات را در بازه‌های زمانی احساسی زندگی‌تان گوش کرده‌اید!

7-23-2015 9-59-04 AM

منبع

3- موسیقی روی ادراک ما از دنیای بیرونی تأثیر می‌گذارد

بر اساس یک پژوهش جدید در دانشگاه گورینگن، موسیقی تأثیر چشمگیری بر ادراک مل می‌گذارد.

در این مطالعه ثابت شد که نوع موسیقی پخش‌شده، بر میزان درک آدم‌های مورد آزمایش، تأثیر می‌گذارد، طوری که با پخش شدن قطعات مختلف، آنها به طرز متفاوت آدم‌ها شاد و غمگین را از هم تمیز می‌دادند.

7-23-2015 10-00-12 AM

منبع

4- پولتان را برای خانواده و دوستان نزدیکتان خرج کنید، تا نسبت به زمانی که آن را برای خودتان هزینه می‌کنید، بیشتر شاد شوید!

این هم خیلی عجیب به نظر می‌رسد. در حالی که به نظر می‌رسد همه آدم‌ها به خاطر خودخواهی نسبی که دارند، وقتی پول را صرف خریدی برای خودشان می‌کنند، باید شادی بیشتری نسبت به هزینه آن برای دیگران کسب کنند، مطالعات روانشناسی خلاف این امر را ثابت می‌کنند.

دانشکده اقتصاد هاروارد، در تحقیقی این امر را ثابت کرده است.

7-23-2015 10-00-36 AM

منبع

5- همه‌اش پولتان را برای خرید کالا و املاک صرف نکنید، چرا که خرجی که برای کسب تجربیات خرج می‌کنید، بیشتر شادتان می‌کند

بعضی‌ها تصور می‌کنند که با صرفه‌جویی سخت‌گیرانه، مثلا نرفتن به سفرهای خارجی و هزینه کردن برای خرید خودرو، خانه یا کالاهای لوکس خانه، می‌توانند به زندگی شادتری برسند. آنها تصور می‌کنند که باین کار سرمایه را در نزد خود نگه می‌دارند و فکر می‌کنند که پولی که صرف سفر برای همیشه از کفشان رفته است.

اما تحقیقات روانشناسی ثابت کرده‌اند که هزینه کردن پول برای تجربیاتی مثل سفر یا مثلا پاراگلایدرسواری، دور ریختن پول نیست و احساس خوشبختی‌ای در ذهن ایجاد می‌کند که تملک‌های مادی دیگر نمی‌تواند ایجاد کند.

7-23-2015 10-15-24 AM

منبع

6- نوجوان‌های امروزی، همان سطح استرس بیماران روانی دهه‌های پیش را مجبورند تحمل کنند

همگی ما متفق‌القول هستیم که زندگی مدرن، نسبت به دهه‌ها پیش، بسیار دشوارتر شده است.

در حقیقت مطالعات هم این گزاره را ثابت می‌کنند. تحقیقات نشان داده‌اند که 49 درصد آدم‌ها، یعنی نزدیک به نیمی از آنها یکی از اشکال اضطراب، افسردگی یا اعتیاد به مواد مخدر را دارند.

شواهد محکمی وجود دارد، مبنی بر اینکه کل نژاد آدمی، نسبت به دهه‌های پیش مضطرب‌تر شده است.

انسان‌های امروزی، مجبورند بیشتر مهاجرت کنند، کمتر با دیگر افراد و طبقه‌های اجتماعی معاشرت می‌کنند، وادارند بیشتر کارشان را تغییر بدهند، کمتر ازدواج می‌کنند و بیشتر تنها می‌مانند.

7-23-2015 10-16-17 AM

7- نماز و اعمال عبادی و وذهبی، سطح استرس را کمتر می‌کنند

حتی اگر از دید صرفا علمی به شرکت در مراسم عبادی نگاه کنیم، باید بگوییم که اینگونه اعمال، می‌توانند نشانه‌های افسردگی و اختلالات روانی را کاهش می‌دهند. دست‌کم یکی از منابع معتبر روانشناسی، به این مطلب معتقد است.

7-23-2015 10-16-30 AM

منبع

منبع کل این مقاله


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های تاریخی که با دیدن آنها درمی‌مانیم که آنها واقعا در گذشته گرفته شده‌اند یا در یک آینده بهتر و…

گذشته بهتر بود یا آینده. این یک سوال باستانی است. معمولا ما تصور می‌کنیم که ترجیح دادن گذشته، تنها یک حس نوستالژیک خام است. چیزی که بن‌مایه فیلم نیمه‌شب در پاریس هم بود.اما گاهی ما پیش خودمان فکر می‌کنیم که این ترجیح و دوست داشتن، شاید…

250 فیلم برتر imdb به همراه معرفی و خلاصه و بررسی آنها + 23 فیلمی که حیف بود در این فهرست نباشند

مسلم است که آرای IMDB به خصوص از دید فیلم‌بین‌های حرفه‌ای فقط چیزی نسبی برای پی بردن به محبوبیت نسبی فیلم‌ها هستند. چه بسیارند فیلم‌هایی که نمره بالای 7 دارند، اما ارزش واقعی‌شان خیلی کمتر است و چه بسیارند فیلم‌هایی که آدم درمی‌ماند چرا…

کلاژهای کاغذی زیبای مینیمال از شخصیت‌های سینمایی مشهور

اینکه بتوانی به صورت خلاصه و مختصر و مفید با هنر خودت، مفهومی را برسانی، هر بسیار جالبی است. حالا تصور کنید که با برش چند کاغذ رنگی و کنار هم نهادت انها، یغنی کلاژ کاغذی بشود، شخصیت‌های مهم سینمایی را بازسازی کرد.این کاری است که مارگارت…

بال‌های پرنده نورثروپ: کاوشی در هواپیمای XB-۳۵ افسانه‌ای با عکس‌های کمتر دیده شده

نورتروپ XB-۳۵ گواهی‌ای بر روح پرشهامت نوآوری در صنعت هوانوردی در اوایل دهه ۱۹۴۰ بود.XB-۳۵ که توسط شرکت نورتروپ Northrop با همکاری نیروی هوایی ارتش ایالات متحده توسعه یافت، یک هواپیمای آزمایشی بود که مرز‌های مهندسی هوانوردی را جابجا کرد.…

عکس‌های دلپذیر این سلبریتی‌ها با میدجرنی نسخه پنج و این دستور ایجاد شده که شما هم می‌توانید از آن…

تصور کنید که بخواهید عکس‌هایی از شمار قابل توجهی از سلبریتی‌ها داشته باشید که همه در حال انجام یک کار واحد هستند، آن هم در یک شرایط نوری یکسان.در شرایط عادی که نمی‌شود به همه‌شان دیکته کرد که ژست مورد نظر ما را بگیرند. اما هوش مصنوعی…

کاریکاتورهای و تصاویر ساده، مفرح و تفکربرانگیز لوکاس لویتان

لوکاس لویتان هنرمند برزیلی، ساکن مادرید است. او بیشتر برای پروژه‌اش به نام «هجوم عکس» مشهور شده، در این پروژه او نقاشی‌هایی را به عکس‌های اینستاگرام افراد اضافه می‌کند و داستان‌های پنهان را به روشی خلاقانه آشکار می‌کند.کارهای او جذاب و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
12 نظرات
  1. آرزو می گوید

    ممنون بابت مطلب جالبتان…
    در مورد مطلب شماره 1 , سخنرانی هم در TEd انجام شده بود ( که اگر می خواهید موفق شوید , در مورد آن صحبت نکنید ).

    1. مصطفی می گوید

      خودمونیش میشه: “مواظب باش چشت نزن”.

    2. بهار می گوید

      با سلام
      میشه لطفا لینک این سخنرانی را که می فرمایید قرار دهید.
      با تشکر

  2. علی شیری می گوید

    جالب بود.مرسی

  3. mehdi می گوید

    فاش کردن اهداف نزد بقیه ی افراد علاوه بر کاهش انگیزه ،به نوعی سبب برانگیخته شدن حسادت آنها نیز می شود.چرا که از سختی های برنامه های بلند مدت و تلاش های ما برای هدف کذایی هیچ اطلاعی ندارند و تنها به نتیجه ی به دست نیامده ی آن(هدف) نگاه می کنند.

  4. شیوا می گوید

    خیلی جالبه، آدم های زیادی رو دیدم که موزیک هاشون رو با تاریخ های خاصی از زندگیشون طبقه بندی میکنند.
    نکته کاربردی اینه که دوستان موزیکی تر، از سرویس اسپاتیفای برای موزیک های خارجی و سرویس نواک (navaak.com) برای موزیک های ایرانی استفاده میکنند. خصوصا اینکه تو سرویس نواک تونستند لیستی از آهنگ های مورد علاقشون درست کنند.
    مرسی از این پست جالب.
    خیلی خوب میشه که برای این موضوع از همین پست هم، راه کار هایی معرفی کنید.
    سرویس های ایرانی و جدیدی مثل میلوژی و نواک امکانات خوبی رو ارائه میدن.

  5. برند می گوید

    مورد اول همون واقعیتیه که من در سالهای اول زندگیم خیلی ازش لطمه خوردم، چون فکری که من داشتم رو افراد دور و برم اصلا درک نمیکردند.

  6. رضا می گوید

    بسیار مفید …

  7. حسین می گوید

    برای مورد 1 نوشته‌اید: پیش از این هم در «یک پزشک» در این مورد نوشته بودیم.
    به جهت علاقه‌مندی و نیاز به مطالعه بیشتر این موضوع، ممکن است لینک آن پست را هم بگذارید؟

  8. حسین می گوید

    مورد اول خیلی بحث برانگیزه، خوب خیلی وقتا برای دریافت نظر دیگران و مشورت باید مطرح بشن اهداف و ایده ها

  9. رامین می گوید

    یک مدتی اصرار داشتم ببینم افرادی که باهشون برخورد دارم چی گوش میدن .چون فکر می کردم بتونم بفهمم چجور آدمی هستند و تا حدودی هم پیش بینی درستی می کردم .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5