آیین اژدهاکشی!

0

انسان باستان برای ستیز با تاریخ و هرگونه زمان کران مند، با اعمالی خاص به بازآفرینی زمان می‌پرداخته است. بازآفرینی زمـان بـه معنای برانداختن زمان تاریخی، سپنجی و گذرا، و پیوند با زمان قدسی، ازلی و اساتیری است. در این اندیشه، فعالیت‌هایی دارای ارزش‌اند که نمودگارهای ازلی دارند. درنتیجه انسان دست به اعمالی می‌زند که روزی روزگاری در ازل، ایزدی، خدایی و یـا پهـلوانی آن عمل را برای نخستین‌بار انجام داده است؛ مانند شکار، کشاورزی، ازدواج، ساختن بنا و شهر و…با این وجود وظیفهٔ انسان باستان، تنها تکرار و تقلید فعل ازلی است.

اجرای سالانهٔ آیین اژدهاکشی پیش از آغـاز سـال نو چند هدف را دنبال می‌کرده:

-بازآفرینی مداوم زمان، رفتن و پیوستن به زمان قدسی و اساتیری؛

-تکرار و تقلید آفرینش آغازین (با اجرای اژدهاکشی در الگوی آفرینش)؛

-بارور کردن زهدان زمین و آغـاز بـهار (بـا اجرای اژدهاکشی در الگوی برکت بـخشی)

-بـی‌زمان و بـی‌مکان کردن تن و جان، به‌گونه‌ای نمادین جاودانه ساختن خویش با پیوند به زمان ازلی.

1-بازآفرینی زمـان

انـسان بـاستان برای ستیز با تاریخ و هرگونه زمان کران‌مند، بـا اعـمالی خاص به بازآفرینی زمان می‌پرداخته است. بازآفرینی زمان به معنای برانداختن زمان تاریخی، سپنجی و گذرا، و پیوند با زمان قـدسی، ازلیـ و اسـاتیری است. در این اندیشه، فعالیت‌هایی دارای ارزش‌اند که نمودگارهای ازلی دارند. درنـتیجه انسان دست به اعمالی می‌زند که روزی روزگاری در ازل، ایزدی، خدایی و یا پهلوانی آن عمل را برای نخستین‌بار انجام داده است؛ مـانند شـکار، کـشاورزی، ازدواج، ساختن بنا و شهر و…بااین‌وجود وظیفهٔ انسان باستان، تنها تکرار و تقلید فـعل ازلی اسـت.

اجرای آیین‌های متعدد، یکی از راه‌های پیوند با زمان قدسی است. چراکه”آیین، تکرار پاره‌ای از زمان آغـازین اسـت.”(الیـاده،1385،371‌)

درنتیجهٔ این‌گونه اعمال انسان باستان، با زمان اساتیری آغازین یگانه می‌شود، خـود را بـه آنـ زمان ازلی فرافکنی می‌کند، گویی برای نخستین‌بار است که آن عمل مقدس رخ می‌دهد. طبق این پنـدار زمـان نـه تنها مفهومی گذرا و سپنجی ندارد، بلکه توسط انسان، هربار طی اعمال و اجرای آیین‌هایی مـتوقف مـی‌شود، به صفر می‌رسد و از نو دوباره آغاز می‌شود.) الیاده،1384، صص 101‌-17‌)

در این نوع از هستی‌شناسی، زمـان بـه مـعنی تاریخ و تقویم نیست. پیر نمی‌شود و هیچ کرانی برای آن نمی‌توان متصور شد. بلکه به شـکل مـداومی (معمولاً هرساله) می‌توان آن را نو کرد.

بی‌گمان یکی از راه‌های دست‌یابی به زمان ازلی و قدسی مـراسم اعـیاد بـوده است. چرا که”اعیاد در زمان قدسی واقع‌اند.”(الیاده،1385،373) مراسم و آیین‌های همراه با جشن و سرور و اعـیاد، در حـقیقت پایان دادن به دوره‌ای از زمان و آغاز دورهٔ تازه‌ای از آن است، یعنی تولد هـربارهٔ زمـان.

یـکی از اعیاد همه‌گیر، که می‌توان در هر جغرافیا و فرهنگی از آن سراغ گرفت، سال نو یا نوروز اسـت.

بـرای پایـان دادن به سال و آغاز سالی نو، آیین‌های متعددی وجود دارد که می‌توان به‌طور کـلی آنـ‌ها را این‌گونه دسته‌بندی کرد:

“1-پاک کردن مزاج (تنقیه)، تطهیر، اعتراف به گناهان، راندن دیوان و شیاطین، طرد شرور از روسـتا و آبـادی و غیره؛

2-خاموش کردن و برافروختن آتش؛

3-راه انداختن دسته‌های نقاب‌دار (نقاب‌ها تصاویر روانـ‌های مـرده‌گان‌اند.) پذیرایی با تشریفات و مراسم از اموات که بـرایشان خـوان‌های رنـگین می‌گسترند (ضیافت و غیره) و در پایان جشن، تا مـرز سـرزمین، تا دریا، یا تا رودخانه و غیره، مشایعتشان می‌کنند؛

4-پیکار دو گروه دشمن باهم؛

5-و در آنـ مـیان، برپایی جشن‌های کارناوالی، همراه بـا عـیش و نوش و هـرزه‌گی و کـامرانی، بـرانداختن نظم معمولی و متعارف امور، و فسق و فـجور.”(هـمان،373)

بی‌گمان اجرای تمام این مراسم یک‌جا و به‌طور کامل، در یک فرهنگ و منطقه‌ای یـافت نـخواهد شد. بلکه هر فرهنگ شاید یـک و یا برخی از این مـراسم را در آغـاز سال نو برگزار کنند. امـا آنـ‌چه در این مقال بدان پرداخته خواهد شد، مورد چهارم از این مراسم، یعنی”پیکار دو گـروه دشـمن باهم ئ”است. ارجاعات مستقیمی وجـود دارد کـه ایـن نوع از آیین‌های آغـاز سـال نو، ارتباط مستقیمی بـا اسـتوره اژدهاکشی دارد. بابلیان طی مراسم آغاز سال نو، به بازآفرینی پیکار مردوک و تیامات می‌پرداختند و سـالانه بـا تکرار آفرینش ازلی به بازآفرینی زمان دسـت می‌یافته‌اند. هـیتیان نـیز در آغـاز سال نو مراسم مـشابهی داشتند. هم‌چنین از این‌گونه مراسم میان مصریان نیز متداول بوده است. در میان یهودیان نیز، آغاز سـال نـو با مراسم اژدهاکشی همراه است و در آغـاز سـال نـو یـهوه بـا هیولای دریا، رهـب، پیـکار می‌کند و او را شکست می‌دهد. با اجرای هرسالهٔ این آیین نمایشی، گروه برگزارکننده نه تنها به تکرار خـلقت جـهان مـی‌پرداخته‌اند، بلکه می‌توانستند دوباره زمان را از نو آغاز کـنند. (هـمان، صـص 374-376) هـم‌چنین در آیـین‌های قـدیمی ایران، اجرای اژدهاکشی بخشی از مراسم و آیین‌های نوروزی محسوب می‌شده است. (بیضایی،25)

بازآفرینی زمان با اجرای آیین اژدهاکشی را شاید بتوان به شکل زیر دسته‌بندی کرد:

1-بازآفرینی زمان بـا تکرار و تقلید فعل خلقت آغازین جهان؛

2-بازآفرینی زمان با تکرار و تقلید پیروزی بهار و شکست زمستان؛

2-استوره و آیین اژدهاکشی

از شواهد و مستندات پیدا است که استوره اژدهـاکشی، از گـسترده‌گی جهانی برخوردار است. در بسیاری از فرهنگ‌ها و اساتیر جهان می‌توان نشانه‌هایی از این استوره سراغ گرفت. (سرکاراتی،237) همین موضوع خود می‌تواند دلیلی باشد براین‌که در اغلب فرهنگ‌ها می‌توانسته اجرای آیین اژدهاکشی در مـراسم گـوناگونی، از جمله مراسم سال نو، وجود داشته باشد.

در افسانه‌ها و استوره‌های باستان این داستان آشنا و تکراری به نظر می‌رسد: اژدها یا دیو پلیدی به سـرزمینی حـمله می‌کند و آن را به تصرف خـویش در مـی‌آورد. اژدها جلوی سرچشمه‌های برکت و باروری را می‌گیرد و یا مانع از آفرینش جهان است. قهرمان-خدایی با شکست اژدها، دوباره زندگی و ادامهٔ حیات را برای مردمان ممکن مـی‌سازد.

وقـتی با چنین استورهٔ فـراگیری روبـه‌رو هستیم، بی‌گمان تفاوت این استوره در فرهنگ‌ها و اساتیر گوناگون امری مسلم می‌نماید. باتوجه به تمام استوره های اژدهاکشی، به نظر می‌رسد این استوره را می‌توان در دو الگو دسته‌بندی کرد و سپس هر الگو و ارتـباط آنـ با مسئلهٔ بازآفرینی زمان را جدا بررسی کرد. الگوی اول اژدهاکشی و آفرینش است و الگوی دوم، اژدهاکشی و برکت‌بخشی.

2-1 اژدهاکشی و الگوی آفرینش

در این نوع از اژدهاکشی، با قربانی شدن اژدها، قهرمان اژدهاکش از پاره‌های تن اژدها جـهان را مـی‌سازد. (الیاده،1384،34) در واقـع اژدها از آفرینش جلوگیری می‌کند. در این استوره با آفرینش و خلقت جهان مواجه‌ایم و کل استوره را می‌توان به دو نماد کـلی خلاصه کرد: اژدها و قهرمان اژدهاکش. در این نوع از استورهٔ اژدهاکشی، اژدها نـماد آشـوب ازلی، بـی‌سامانی آغازین جهان است. اژدها همان ظلمات آغازین است که چیزی از چیز دیگر قابل تفکیک نیست. همه‌چیز بـی‌صورت ‌ و شـکل است. زمان وجود ندارد، و این بی‌زمانی همان بی‌نظمی و آشوب است. قهرمان اژدهاکش نـیز، نـماد نـوری است که با کشتن اژدها، تاریکی آغازین را شکل‌پذیر و صورت‌مند می‌کند. او جهان را با کشتن اژدها خـلق می‌کند و زندگی را میسر. با خلق جهان توسط قهرمان اژدهاکش زمان معنا می‌پذیرد و نـظم بر امور هستی جـاری مـی‌شود. برای مثال می‌توان به استورهٔ نبرد مردوک و تیامات اشاره کرد. زمانی که مردوک، تیامات ماده اژدهای هراس‌آور را از پای درمی‌آورد، او را به دو نیم می‌کند، با یک نیمهٔ بدن او آسمان و با نیمهٔ دیگر، زمین را مـی‌سازد.

حال می‌توان پی به دلیل اجرای آیین پیکار دو تن یا دو دسته در مراسم آغاز سال نو پی برد. در این آیین”ایام آخر سال را می‌توان با دوران پرآشوب پیش از خلقت یکسان شمرد.”(همان، ص 81) که اژدهـا نـمایندهٔ آن است. کشتن نمادین فرد و یا گروهی که در آیین نقش اژدها را بر عهده دارند، در حقیقت همان تکرار فعل خلقت است. افراد شرکت‌کننده در آیین، با اجرای سالانهٔ مراسم، نه تنها هربار بـه تـکرار آفرینش می‌پرداختند، بلکه زمان را نیز نو می‌کردند. با نوشده‌گی زمان، خود نیز به لحاظ ذهنی و درونی نو می‌شدند. این مفاهیم دقیقاً در مسئلهٔ نوروز نیز نهفته است. برگزارکننده‌گان آیین، هـرساله زمـان آشوب را به زمان سامان‌مند بدل می‌کردند و گویی خو را هربار در آغاز آفرینش قرار می‌دادند. برگزارکننده‌گان در طول مراسم فریاد می‌زدند:”بشود که او (مردوک) همواره بر تیامات چیره شده، روزهای زندگی‌اش را کـوتاه کـناد.”(هـمان،70)

2-2 اژدهـاکشی و بـرکت‌بخشی

این الگو در استورهٔ اژدهاکشی از سه عنصر اصلی تشکیل شده است:1-اژدها؛2-نیروی باروری اسیر شده؛3-قهرمان اژدهاکش. در این الگو اژدها بـا اسـیر کـردن یکی از نیروهای برکت و باروری، از ادامهٔ حیات پیش‌گیری مـی‌کند. بـرای راضی نگه‌داشتن و یا سیراب کردن اژدها، مردمان باید هر روز قربانی بدهند. باید کام اژدها سیراب شود. در بسیاری از موارد، اژدهـا بـا ورودش زیـباترین دختر سرزمین را اسیر می‌کند، که ممکن است دختر یا دخـتران پادشاه باشند. این عمل به معنای تسلط بی‌چون‌وچرای اژدها و آغاز خشک‌سالی است. (بیضایی،49) در الگوی برکت‌بخشی، نیروهای اسیرشونده در روایـات گـوناگون مـتغیرند. اما به‌طور کلی می‌توان آن‌ها را به سه دسته تقسیم کرد:1-اسـیر کـردن ابرهای باران‌زا یا چشمه‌ساران؛2-اسیر کردن دختر یا دختران باکره؛3- اسیر کردن و یا خوردن گاوهای شـیرده.

بـی‌گمان هـر سه دسته، از نمادهای باروری، زاینده‌گی و برکت هستند. قهرمان اژدهاکش با کشتن اژدهـا بـه آزادسـازی یکی از نیروهای نام‌برده می‌پردازد و باردیگر برکت، سرسبزی و بهار برای زمین اتفاق می‌افتد.

اگر در اجـرای آیـین، نـیروی اسیرشده دختر باشد، بی‌گمان اجرای آیینی این استوره با مفهوم بازآفرینی زمان و الگوی بـهار هـم‌خوانی دارد. چرا که در این اساتیر، بعد از اژدهاکشی و آزادسازی دختر توسط قهرمان، استوره به ازدواج مـقدس قـهرمان و دخـتر می‌پردازد.

در اجرای این آیین، اژدها یا دیو نماد زمستان، دختر نماد زمین اسیرشده و قـهرمان اژدهـاکش نماد بهار و آسمان است. پیوند قهرمان و دختر در حقیقت پیوند مقدس آسمان و زمین اسـت و بـاریدن بـاران به نشانهٔ بهار و بارور شدن زهدان زمین. با اجرای سالانهٔ این آیین، گروه اجراکننده، هـربار بـا تأکید به شکست زمستان و پیروزی بهار، به کشتن زمان پیر و یا جـوان کـردن زمـان می‌پرداختند. این عمل هم‌چنین به معنای رفتن و فرافکنی خود به زمان آغازین جهان نیز اسـت. بـا هـر بهار که به شکل نمادین ساخته می‌شده، هربار زمان از شکل تاریخی و بـی‌برگشت خـود خارج و به شکل مداومی بازساخته می‌شده است. باید درنظر داشت که هر دو آیین در ارتباط با مـسئله بـازآفرینی زمان یک هدف را دنبال می‌کنند و آن نو کردن زمان از طریق آفرینش دوبـارهٔ کـیهان است، چرا که”با بازگشت بهار، هـر بـار، آفـرینش کیهان تجدید می‌شود.”(الیاده،1385،387)

درنتیجه، اجرای سـالانهٔ آیـین اژدهاکشی پیش از آغاز سال نو چند هدف را دنبال می‌کرده:

-بازآفرینی مداوم زمان، رفـتن و پیـوستن به زمان قدسی و اساتیری؛

-تـکرار و تـقلید آفرینش آغـازین (بـا اجـرای اژدهاکشی در الگوی آفرینش)؛

-بارور کردن زهـدان زمـین و آغاز بهار (با اجرای اژدهاکشی در الگوی برکت‌بخشی)

-بی‌زمان و بی‌مکان کردن تن و جـان، بـه‌گونه‌ای نمادین جاودانه ساختن خویش با پیـوند به زمان ازلی.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

هوش مصنوعی نشان می‌دهد که سلبریتی‌ها در دهه‌های بعد چگونه به نظر می‌رسند

یک عکاس از هوش مصنوعی برای ایجاد مجموعه‌ای از پرتره‌ها استفاده کرده که نشان می‌دهند برخی از سلبریتی‌ها ممکن است چند دهه آینده چه چهره‌ای پیدا کنند. عکاس و وکیل ترکیه‌ای به نام Alper Yesiltas این پروژه رو انجام داده. او به دلیل کارهای…

وقتی به رویدادهای تاریخی مهم و مکان‌های مشهور از زاویه دید متفاوتی بنگریم (گالری عکس)

همیشه زاویه دید خیلی مهم است. ما در مورد برخی از رخدادهای مهم تاریخ، همیشه یک یا چند عکس شاخص در ذهنمان است، در صورتی که همان عکس‌ها پشت صحنه‌های جالبی داشته‌اند که از آنها غافل شده‌ایم.به صورت مشابهی روتین‌ترین عکس‌های از بناهای مشهور،…

سلبریتی‌ها از کودکی تا پیری در این ویدئوهای جالب – از ویل اسمیت تا کیانو ریوز

چطور می‌شود که ما پیر می‌شویم. این تغییر بسیار تدریجی رخ می‌دهد، اما قطعی است. با کارهایی می‌شود کندش کرد اما مسلما نمی‌توان به کی جلوی آن را گرفت.پیری یک فرآیند زیستی پیچیده است که در موجودات زنده از جمله انسان اتفاق می‌افتد. در حالی…

تصور واقعیت دگرگون به کمک میدجرنی – گالری عکس

تاریخ دگرگون یک ژانر جذاب است که به بررسی چگونگی تغییر مسیر تاریخ در صورت رخ دادن برخی رویداد‌های کلیدی به گونه‌ای متفاوت می‌پردازد.یک تغییر جزئی یا یک واگرایی عمده می‌تواند تخیل ما را به کار بیندازد تا آینده‌ای کاملا متفاوت که الان جزو…

این عکس‌های تاریخی را پیش از این در کمتر جایی دیده‌اید

یک سرباز صربستانی در کنار پدرش که برای ملاقات او به خط مقدم نزدیک بلگراد آمده، خوابیده است. سال گرفتن شدن عکس، حدود 1914/1915یک نگهبان مرزی آلمان شرقی در صبحی که دیوار برلین سقوط کرد، گلی را از طریق شکافی در دیوار برلین هدیه می‌دهد،…

محصولات باورنکردنی که اپل در آینده عرضه خواهد کرد (شوخی با اپل – گالری عکس)

رونمایی از اپل ویژن پرو با قیمت و پیچیدگی‌های خاص خودش باعث شد که دست طنزپردازان در شوخی با اپل بازتر شود.به راستی اگر اپل سال‌های بعد بخواهد در زمینه‌های متفاوت فعالیت کند آنها را چطور رونمایی خواهد کرد. چه توصیف‌هایی برای آنها ردیف…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.