کتاب شب (از مجموعه صد سال سینما، صد فیلمنامه)، نوشته میکل آنجلو آنتونیونی ، اینو فلایانو ، تونینو گوئه را

0

شب، دومین فیلم از سه‌گانه مشهور میکل‌آنجلو آنتونیونی، از تحسین‌شده‌ترین آثار فیلمساز، و از شاخص‌های سینمای مدرن جهان است که آنتونیونی در دهه ۱۹۶۰ – دهه‌ای که در حیطه هنر و فرهنگ، ازجمله با همین شب آغاز می‌شود – از معماران و شارحان آن است. فیلم اول این سه‌گانه – ماجرا – قبلاً توسط مرحوم هوشنگ طاهری به‌فارسی ترجمه شده که در سال ۴۷ (با عنوان حادثه) انتشار یافت و در سال ۱۳۵۶ (با عنوان ماجرا) تجدیدچاپ شد. فیلمنامه سومین فیلم این سه‌گانه – کسوف – نیز به‌ترجمه این قلم، در همین مجموعه منتشر خواهد شد. شب، به‌خصوص از حیث دیالوگ‌نویسی، نمونه‌ای مثال‌زدنی از دیالوگ‌های کنایی و غیرمستقیم است که به‌جای دادن اطلاعات صریح، با ابهام و ایهام، بازگوینده درون شخصیت‌هاست. از بابک احمدی عزیز که در ترجمه این کتاب کمک‌های بسیاری به من کرد، سپاسگزارم. همچنین سپاس فراوان از استاد دوست‌داشتنی، کامران شیردل، که اجازه داد نقدی را که سال‌ها پیش بر شب نوشت، در انتهای این فیلمنامه چاپ شود. این نقد، سال ۱۳۴۵ در یکی از ماهنامه‌ها چاپ شد و برای تجدیدچاپ، بازنویسی شده است.


شب

(LA NOTTE (The Night

۱۹۶۰

 

کارگردان: میکل‌آنجلو آنتونیونی

داستان و فیلمنامه: آنتونیونی، انیو فلایانو، تونینو گوئه‌را

مدیر فیلمبرداری: جانی دی‌ونانتسو (سیاه‌وسفید، ۱۲۲ دقیقه)

فیلمبردار: پاسکواله دسانتیس

تهیه‌کننده: امانوئل کاسوتو (پنی‌فیلم، رم؛ سوفیتدیپ و سیلورفیلم، پاریس)

موسیقی: جورجو گاسلینی

تدوین: اِرالدو داروما

طراح صحنه: پی‌یرو زوفّی

بازیگران: ژان مورو (لیدیا)، مارچلو ماسترویانی (جووانی پونتانو)، مونیکا ویتی (والنتینا)، برنهارد ویکی (تومازو گارانی)، رُزی ماتساکوراتی (رِزی)، ماریا پیالوتسی (زن جوان بیمار)، جیت ماگرینی (خانم گراردینی)، وینچنزو کوربلاّ (آقای گراردینی)، جورجو نگرو (روبرتو)، روبرتا اسپرونی (برنیس)، اوگو فورتوناتی (چزارینو)، ویتوریو برتولینی، والنتینو بومپیانی، سالواتوره کوازیمودو، جانسِرو فرّاتا

نیمروز میلان. شیشه‌پاک‌کن‌ها روی ساختمان بلند پیرلّی مشغول کارند؛ جایی که از آن می‌توانند چشم‌انداز وسیع شهر با خیابان‌های پررفت‌وآمد را ببینند. کارکنان درون ساختمان، دفاتر کار خود را برای صرف ناهار ترک می‌کنند. در پیاده‌روها، جمعیت می‌آید و می‌رود؛ پلیس درحال راهنمایی اتومبیل‌هاست، و اتوبوس‌ها پر از آدم‌های عبوس و خسته است.

در یکی از اتاق‌های بیمارستان که با سلیقه آراسته شده و آفتاب بر آن تابیده، تومازو گارانی ــ مردی حدوداً ۴۵ ساله ــ بر اثر دردی آزاردهنده که بر وجودش چنگ انداخته، روی تختش به‌خود می‌پیچد. درد باعث برآمدن ناله‌هایی خفه و زوزه‌مانند از او می‌شود. یک دکتر و پرستار در کنار تخت هستند و پرستار درحال آماده کردن سرنگ است.

چهره تومازو که از درد تغییرشکل داده، به‌شدت درهم کشیده می‌شود. پرستار سرنگ را به دکتر که آماده تزریق است می‌دهد و دکتر در همان حال سعی می‌کند با زمزمه چند کلمه، بیمار را آرام کند.

دکتر: آروم باش. الان حالت بهتر می‌شه.

تومازو برای آسان شدن تزریق، با شدت کم‌تری به خود می‌پیچد و به‌نظر می‌رسد که تزریق آمپول تأثیر روانی داشته است. نگاهی آشکارا نومیدانه به دکتر می‌اندازد و زمزمه می‌کند.

تومازو: دارم با خودم چه‌کار می‌کنم؟ دارم با خودم چه‌کار می‌کنم؟

پرستار، سرنگ را در سینی می‌گذارد و دکتر، آهسته و با بی‌علاقگی یکی از مجله‌های روی میز کنار تخت را تورقی می‌کند. تومازو از پنجره به شاخه‌های بالای درختی در آن نزدیکی نگاه می‌کند. درخت در باغ این بیمارستان بسیار مدرن است. نمای ساختمان بیمارستان، به‌طور عمده از قطعه‌های آلومینیوم و شیشه‌های بزرگ است و با هیبت تقریباً غول‌آسایش، تصویر بی‌روح، اما کامل و بی‌نقص علم را القاء می‌کند.

اتومبیلی مدل بالا به کنار ساختمان می‌رسد و می‌ایستد. جووانی پونتانو ــ ۳۷ ساله ــ با لباسی آراسته و متانت شخصی دارای موقعیت محترم اجتماعی، از اتومبیل پیاده می‌شود. اتومبیل را دور می‌زند که در دیگر را باز کند، اما پیش از آن، در باز می‌شود و همسرش لیدیا ــ حدوداً سی‌ساله ــ هم پیاده می‌شود. او نیز لباسی ساده اما موقر و حاکی از سلیقه دارد. هر دو در سکوت به‌سوی ورودی بیمارستان می‌روند.

در سالن ورودی بیمارستان که مثل بیرونش معماری سرد و بی‌روح دارد، متصدی قسمت پذیرش، پشت یک میز در مقابل دستگاه تلفن مرکزی نشسته است. با لبخندی خشک به‌طرف جووانی و لیدیا برمی‌گردد.

جووانی: گارانی، تومازو گارانی. اتاق ۴۵.

مرد: بله. طبقه هفتم. منتظر شما هستند.

جووانی با ملایمت لیدیا را به‌سوی آسانسور می‌برد. وارد آسانسور می‌شوند و در، پشت سرشان بسته می‌شود. وقتی آسانسور بالا می‌رود، جووانی و لیدیا از نگاه به یکدیگر پرهیز می‌کنند. خشکی معمول لحظه‌های آسانسور سواری، با دکور بی‌روح درون اتاقک تشدید شده است. لیدیا به سقف خیره شده و جووانی به کف آسانسور زل زده است. سرانجام صدای آسانسور قطع، و در به‌طور خودکار باز می‌شود.

لیدیا و جووانی از آسانسور قدم به یک راهروی بی‌روح و طولانی که بسیار تمیز است می‌گذارند و گام‌هایشان بر روی کف برق‌افتاده راهرو، صدایی خشک و آرام دارد. تقریباً به نیمه راهرو رسیده‌اند که دری باز می‌شود و از پشت آن، زن جوانی با نگاهی خیره به آن‌ها، ظاهر می‌شود. لبخندی خفیف و مرموز می‌زند. حالتی خاص و جلب‌کننده در چهره و چشم‌های اوست. وقتی جووانی درنگ می‌کند، با صدایی آهسته حرف می‌زند.

زن جوان: ببخشید، تلفن من کار نمی‌کند. نمی‌تونم کارش بندازم. توجه می‌کنید؟

زن بدون توجه به لیدیا که پشت‌سر جووانی ایستاده، لبخندی می‌زند و درحالی که هنوز با صدایی آهسته و لحنی زیرکانه حرف می‌زند، موضوع حرفش را عوض می‌کند.

زن جوان: می‌تونین طبقه پایین به متصدی پذیرش خبر بدین؟

جووانی می‌خواهد جوابی بدهد که صدای قدم‌های یک پرستار می‌آید و زن جوان، آهسته در را می‌بندد، و در همان حال نگاهی خسته به جووانی و لیدیا می‌اندازد. جووانی و لیدیا به راهشان ادامه می‌دهند. پرستاری که از سوی دیگر راهرو می‌آید در سر راهش، موءدبانه اما سرد برایشان سر تکان می‌دهد. چند قدم جلوتر، به اتاق ۴۵ می‌رسند. جووانی می‌خواهد در بزند که در باز می‌شود و پرستار در حال هل دادن چهارچرخه‌ای حامل وسایل پزشکی بیرون می‌آید و او هم با سر تکان‌دادنی بی‌روح، از آن‌ها استقبال می‌کند. درست پشت‌سر او، دکتر با روپوش سفید و تمیزش خارج می‌شود. موهایش کوتاه، چهره‌اش جذاب، اما حالتش به‌عمد بی‌حالت است. دکتر در را پشت‌سرش می‌بندد، و درحالی که به‌نظر می‌رسد لیدیا را نادیده می‌گیرد، به جووانی نگاه می‌کند.

دکتر: هنوز تحت‌تأثیر مرفینه، اما بیداره. می‌تونید برید تو.

جووانی: صحبت از عمل جراحی بود…

دکتر: تصمیم دیگه‌ای گرفتیم. عمل جراحی، حالا ممکنه بی‌فایده باشه. ببخشید.

دکتر برمی‌گردد و درحالی که نگاهی از زیر چشم به لیدیا می‌اندازد، دور می‌شود. جووانی هم نگاهی به لیدیا می‌اندازد، لحظه‌ای مکث می‌کند، سپس درمی‌زند و وارد می‌شود. در پی او همسرش نیز به اتاق می‌رود. تومازو آرام روی تخت استراحت می‌کند. چهره‌اش آسوده و چشمانش روشن و درخشان است. نشسته است و کتابی را می‌خواند. جووانی لبخندی اجباری می‌زند و سعی می‌کند شاداب به‌نظر بیاید.

جووانی: تومازو، مزاحمت شدیم؟

تومازو لبخندی خفیف به او می‌زند و با دیدن لیدیا به‌نوعی خویشتن‌داری می‌کند.

تومازو: البته که نه. بیایید تو، بیایید تو.

لیدیا: سلام، تومازو.

تومازو: خیلی به‌دردسرتون انداختم.

حالا تومازو نیز لبخند می‌زند. وقتی لبخند می‌زند، خیلی جوان‌تر به‌نظر می‌رسد. مردی درستکار و بسیار نکته‌بین به‌نظر می‌آید که هنوز اساساً فروتن و خوش‌خلق است.

جووانی: حالت چطوره؟

تومازو: عمل جراحی موفقیت‌آمیز بود و مریض مُرد! لیدیا: بنشین، هر دوتان.

جووانی روی لبه تخت می‌نشیند. لیدیا همچنان می‌ایستد، لحظه‌ای تأمل می‌کند و سرانجام روی انتهای تخت تومازو تکیه می‌دهد. گفتگو، به‌آرامی ادامه دارد.


میکل آنجلو آنتونیونی

شب (صد سال سینما، صد فیلمنامه)
نویسنده : میکل آنجلو آنتونیونی ، اینو فلایانو ، تونینو گوئه را
مترجم : هوشنگ گلمکانی
ناشر: نشر نی
تعداد صفحات : ۱۱۶ صفحه


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس های هوایی تام هگن از باغ های زیتون اسپانیا – الگوهای زیبای مواج و سنت‌های قدیمی

به مدت هزاران سال، اسپانیا به دلیل آب و هوای مدیترانه‌ای، تابستان‌های طولانی و گرم و دمای معتدل زمستانی، در تولید زیتون پیشرو بوده است. میوه‌های زیتون که در آب نمک نگهداری می‌شوند و یا آسیاب می‌شوند تا روغن‌های طبیعی از آنها استخراج شوند،…

چهره و شکل و شمایل یک شهروند کشورهای اسکاندیناوی یا منطقه نوردیک به چه صورت است؟

کشور‌های اسکاندیناوی که به عنوان کشورهای شمال اروپا یا منطقه نوردیک نیز شناخته می‌شوند، به گروهی از کشور‌های شمال اروپا اطلاق می‌شود. واژه نوردیک اغلب برای توصیف دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد که اعضای اصلی شورای شمال اروپا هستند،…

خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی- قسمت دوم

در قسمت دوم خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف ما باز غذاهای لذیذ و گاه عجیبی از کشورهای مختلف می‌بینیم. این تصاویر توسط میدجرنی با اطلاعاتی که به آن داده‌اند، بازسازی شده‌اند.قسمت اول این پست را در اینجا ببینید.شیلیبلژیک:…

۲۵ صدای نوستالژیک فناورانه قدیمی که کودکان امروزی به صورت معمول هرگز نمی‌شنوند!

یک ستاره سینمای کلاسیک را در نظر بگیرید مثلا همفری بوگارت را. تلفن را با یک دست در دست می‌گیرد، سیگاری به لب دارد و بعد با افه خاصی شماره‌گیر را می‌چرخاند و با صدای بم مردانه‌اش می‌گوید که نلفنچی فلانجا را برایم بگیر!چنین منظره‌ای دیگر…

آینه‌ها در فیلم‌ها: فیلمسازها چگونه دوربین‌ها را موقع فیلمبرداری از آینه‌ها ناپدید می‌کنند؟!

هنگام تماشای فیلم، برخی از بینندگان دوست دارند به دنبال خطا‌هایی باشند، مانند یافتن شواهدی از دوربین‌ها و پرسنل ضبط فیلم یا بوم صدابرداری مشخص در یک صحنه و امثال آن. یکی از موقعیت‌های دشوار برای فیلمسازهای، زمانی است که یک صحنه شامل آینه‌ها…

عکس‌هایی که به ما جلوه‌ای عجیب و جالب از دوره ویکتوریایی و ادواردین در انگلیس می‌دهند

دورهٔ ویکتوریا یا دورهٔ ملکه ویکتوریا، که گاهی دورهٔ ویکتوریایی نیز گفته می‌شود، دورهٔ اوج انقلاب صنعتی در بریتانیا و اوج امپراتوری بریتانیا بود.پس از ویلیام چهارم، که خود جانشین جرج چهارم بود، در ۱۸۳۷، ملکه ویکتوریای ۱۸ساله به تخت…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5