این نمودار جالب، اپل را متهم می‌کند که با کپی‌برداری از گوشی‌های شرکت‌های مختلف، ملقمه‌ای با نام آی‌فون X تولید کرده! ضعف اپل یا ادامه همان هوشمندی ذاتی اپل در «تعریف دوباره فناوری‌ها» در قالبی جدید؟

7

این نمودار بالا را من در توییتر دیدم.

نمودار خیلی خوبی است و در آن نشان داده شده که تقریبا اپل هیچ یک از فناوری‌های استفاده شده در آی‌فون X را رأسا خلق نکرده است.

در برخورد با این نمودار و فهم آن، آدم‌ها دو دسته می‌شوند. یک دسته از آدم‌ها فن‌های اندرویدی هستند که با دیدن آن بلافاصله می‌گویند: بفرمایید! هزار دلار و بیشتر برای محصولی که آمیزه‌ای از فناوری‌های از قبل موجود بوده! ای اپل کپی‌کار!

اما من وقتی این تصویر را دیدم، یه یاد 10 سال پیش افتادم.

شما ممکن است شرکتی را پیشگام بدانید و مهندسان و مدیرانی را نابغه بپندارید که در محصول مصرفی خود، یک فناوری کاملا نو را تعریف می‌کنند و در آن می‌گنجانند.

اما فلسفه و DNA شرکت اپل و نیز واقعیت موجود در دنیای فناوری و صنعت چیز دیگری است:

شما باید بتوانید در زمان مناسب، مجموعه‌ای از فناوری‌های موجود را بقاپید، آنها را اصلاح کنید و توسعه بدهید و در قالب یک محصول پیراسته و خوش‌ترکیب بفروشید و کاربردهای نوینی را برای رفع نیازهای هنوز به زبان‌نیامده کاربران، مطرح کنید.

در همین چند جمله، من در واقع رکن‌های اساسی شرکت اپل را برایتان به صورت مختصر و مفید، توضیح دادم.

آیا آی‌فون اوریجینال که جابز 10 سال پیش معرفی کرده بود، کاملا یک محصول نو بود؟

خیر! پیش از آن هم ما اوقات خوشی با گوشی‌ها نوکیا داشتیم. من N97 را در همان زمان داشتم که به نظر طراحی خیلی عالی، دوربین خوب و حتی صفحه لمسی داشت.

در همان زمان هم یادم می‌آید که منتقدانی بودند که می‌گفتند، چرا این همه سر و صدا برای آی‌فون؟! مگر این گوشی چه چیزهایی دارد که گوشی‌های خوب دیگر ندارند؟

اما اپل و جابز و مهندسان این شرکت، توانسته بودند، در زمان کاملا مناسب، مجموعه‌ای از فناوری‌ها را گرد آورند و iOS را خلق کنند و سخت‌افزار و نرم‌افزار را در هماهنگی با هم توسعه بدهند و به صورت یک محصول عرضه کنند.

در این راستا صفحه لمسی آی‌فون مسلما با n97 تفاوت زیادی داشت. هم از نظر سخت‌افزاری بهتر بود و هم مهم‌تر از آن شما می‌توانستید با آن کارهایی مثل پینچ کردن عکس‌ها را انجام بدهید که در آن زمان، وقتی اولین بار دیدمش، ضربان قلبم بالا رفت!

در مورد آی‌فون ایکس، من حس می‌کنم باز هم دقیقا این محصول در راستای فلسفه شرکت اپل قرار دارد.

بله! آنلاک شدن با چهره کاربر چیز تازه‌ای نیست و از سال 2011 در گوشی‌های مصرفی آمد. منتها سخت‌افزار و نرم‌افزاری که اپل برای آن ارائه داده، چیز کاملا پیشرفته از آب درآمده که اصلا با نسخه‌های پیشین وسایل اندرویدی قابل مقایسه نیست.

صفحات نمایش لبه تا لبه، حذف دکمه هوم و به صورت متناسب با این دو، تعریف اعمالی مثل سوایپ از پایین یا تپ کردن برای بیدار کردن گوشی، هیچ کدام تازه نیستند. همان طور که صفحات نمایش با وضوح خیلی بالا یا شارژ وایرلس هم در گوشی‌های دیگر وجود دارند.

منتها اپل همه اینها را در یک گوشی، سرشکن کرده، تعاریف تازه‌ای از آنها ارائه کرده است و همان طور که امروز در یک پست دیگر نوشتیم واقعا می‌توان تصور که آی‌فون X، آینده گوشی‌های هوشمند است.

البته مسلم است که تردیدها و دشواری‌هایی هم در این مسیر وجود دارند.

در حال حاضر شما در امواج اخبار سخت‌افزاری مرتبط با آی‌فون X‌ غرق شده‌اید، در صورتی که باید چند ماه دیگر را در نظر آورید، زمانی که توسعه‌دهندگان با ARKit اخت شده‌اند و بعد احتمال یک جهش در واقعیت افزوده را با همین ابزار اپل، مطرح می‌کنند. گیم‌ها و اپ‌های کاربردی مبتنی بر واقعیت افزوده، در کنار امنیت، رفاه و امکانات سرگرمی‌سازی آی‌فون X، می‌توانند مقدمه‌ای برای یک جهش در دنیای گوشی‌های هوشمند باشند.

نه! اپل اصلا خمیره‌اش شبیه شرکت‌های زحمتکشی نیست که بار اول یک فناوری را صفر تولید می‌کنند و بین راه، در شرایطی که خودشان متوجه پتانسیل‌های این فناوری نشده‌اند، سرخورده و افسرده، رهایش می‌کنند.

اپل، یک شرکت قاپ‌زن هوشمند است. به موقع کپی می‌کند، شرکت‌های کوچک را می‌خرد و متوجه کاربردهای فناوری‌های آنها و نیازهای پنهان کاربران می‌شود.

در واقع شاید اگر نمودار بالا را به نیم مهندسان اپل نشان بدهید، در ذهنشان به آن افتخار کنند!


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

با این تصاویر کارت پستال خیلی قدیمی در دهه ۱۹۰۰ آمریکایی‌ها، تصور خود از ۱۰۰ سال بعد را نشان داده…

مجموعه‌ای جذاب از کارت پستال‌های عجیب و غریب و در عین حال جذاب از استیون آر. شوک، دیدگاه‌هایی را ارائه می‌دهد که در دهه ۱۹۰۰ تصور شده است و نشان می‌دهند که چگونه شهر‌ها، شهرک‌ها و دهکده‌ها در سراسر ایالات متحده ممکن است طی ۱۰۰ سال آینده…

مجموعه باور نکردنی از عکس‌های تاریخی که توسط عکاسان آنها امضا و حاشیه‌نویسی شده

عکس بالا عکس اتاق موقعیت اضطراری است که توسط جو بایدن امضا شده است . لحظات پرتنش عملیات نپتون نیزه را نشان می‌دهد که نیرو‌های دریایی ایالات متحده به محوطه اسامه بن لادن یورش بردند. امضا کرد: ایمان را حفظ کن!مجموعه‌ای از عکس‌هایی که…

نمونه‌های جالبی از اختراعاتی که فراموش شدند، یا تکامل یافتند یا به کلی به صورت دیگری تغییر پیدا…

در طی دهه‌ها و قرن‌های انسان‌های اختراعات گوناگونی کرده‌اند. از برخی از آنها در ابتدای امر تصور می‌شد که استقبال خوبی شود، اما در نهایت فراموش شدند، برخی با تغییرات نه چندان بنیادین همچنان به همان صورت تولید می‌شوند، برخی با تغییرات جدی و…

انگار این شخصیت‌های تاریخی و اسطوره‌ای همین الان عکس گرفته‌اند! استفاده از هوش مصنوعی برای بازسازی…

ما بسیاری از شخصیت‌های تاریخی را تنها به صورت طراحی‌های محو و مجسمه‌ها و سردیس‌ها را دیده‌ایم. حالا تصور کنید که این شخصیت‌ها دوباره زنده می‌شدند و با آرایش صورت و مو و ریش امروزی و لباس‌های مدرن به عکاسخانه می‌رفتند.این کاری است که یک…

جورج اسپنسر میلت: مرگ دردناک به خاطر فرار از بوسیده شدن!

جورج اسپنسر میلت یک پسر 15 ساله که در ساختمان متروپولیتن لایف نیویورک در سال 1909 کار دفتری می‌کرد. در پانزدهمین سالگرد تولدش، همکاران زنش او را مسخره کردند و تظاهر کردند که در نظر دارند که برای هر سال زندگییک بار او ببوسند. میلت به شوخی از…

توهم کوتارد: آنهایی که تصور می‌کنند مدتهاست مرده‌اند!

«می‌اندیشم پس هستم»  Cogito, ergo sum با این حال همه کسانی که می‌اندیشند با این باور دکارت موافق نیستند.محتوای تفکر برخی از افراد مبتلا به یک اختلال عصبی روانپزشکی نادر، معروف به سندرم کوتارد، به جای اینکه به حس بودن منجر شود، به احساس…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
7 نظرات
  1. حمید می گوید

    پیکاسو می‌گوید:«هنرمندان خوب کپی می‌کنند، هنرمندان بزرگ می‌دزدند»
    این اصل رو هم ماکروسافت و هم اپل بخوبی و از دیر باز اجرا کرده و میکنند و اولین شرکتی که طعم دزدیده شدن ایده اش را چشید بخش تحقیقات digital research بود که خیلی قبل از اپل و ماکروسافت ایده سیستم عامل گرافیکی را داده بود.
    دنیا عادلانه نیست و باید این حقیقت رو در نظر بگیریم که ما کاربران نهایی هستیم که در پایان با ایده های اصلاح شده دزدی یا درست استفاده شده سود میبریم.
    دیشب که پخش زنده مراسم اپل رو دیدم شاید اون عظمت اجراهای نفس گیر رو نداشت اما اپل واقعا تلاش کرده بود در آیفون ایکس نشان دهد روح اپل همچنان زنده است و خلاقیت وجود دارد.
    هرچند بشخصه خیلی بیشتر توجهم به ساعت lte اپل جلب شد تا آیفون ایکس.
    در پایان مراسم وقتی به وبلاگهای مطرح فناوری ایرانی مراجعه کردم ، جنگی واقعی و البته قدیمی بین کاربران اندروید و اپل بر پا بود 🙂
    باید دید از دل این کشمکش ها بین پرچمداران تلفن های همراه آیا ما آدم های بهتری با این گوشی ها میشویم یا حداقل امور زندگی خود را بهتر انجام میدهیم یا خیر.
    و بنظرم طرفداران دو آتشه هر دو جناح یک گوشی از جناح مقابل تهیه کنن (پرچمدار هم نبود مهم نیست ) تا یکم راحتتر باهم کنار بیان.
    من خودم از زمان آیفون 4 با اپل بودم اما اررور 1009 دیوونم کرد دیگه و حوصله چیز پی ان گذاشتن دائم روی گوشیم هم ندارم تصمیم گرفتم سامسونگ گلکسی رو بعد از دیدن نمایش اپل بخرم. هر کس هم عاشق اپل هست و آیغون ایکس رو خرید هم مبارکش باشه 🙂

    1. محمدعلی می گوید

      این جمله از پیکاسو نـیست.
      از داوینچی ست

  2. مهرداد خدایی می گوید

    بسیاری از فناوریهایی که توی عکس نشون داده شدند و زیر اسم هر فناوری سال حضورش رو درج کرده تا این سال هم بودند و اتفاقا پیشرفت کردند. اینطور نبوده که همون سال معرفی و رها بشند. رشد داده شدند و به بلوغ رسیدند. فناوریهایی که نام برده شد منحصرا در اختیار یک شرکت سازنده گوشیهای اندرویدی نبوده و نیست و سازنده های اندرویدی هم بصورت ترکیبی از اونها استفاده میکنند. و اتفاقا سال 2017 سالی هستش که خیلی از گوشیها از نظر سخت افزاری در یک رده قرار میگیرند. باید قبول کنیم آیفون 10 چیز خاصی نداشت. آیفون 10 کلکسیونی از فناوریهای خوب هست که قبلا توسط سازنده های اندرویدی ارائه شده. اون هم نه بصورت مجزا بلکه همانند آیفون بصورت کلسیونی بی عیب و نقص. نام اپل سالهای پیش با نوآوری آمیخته بود اما الان پیرو دیگر شرکتهاست نه پیشرو. حتی فناوریهای نوظهور در دنیای اندروید هم اونقدر کامل شده اند و به بلوغ رسیده اند که نتونیم این بهانه رو به اپل بدیم که این شرکت در انتظار بازخورد کاربران و بلوغ اون فناوری هست تا اونها رو در آیفونهای بعدی جا بده. مچکرم

    1. حمید می گوید

      دقیقا همینطوره , مثال خوب این موضوع میتونه شیااومی mi mix باشه که در ورژن اول و دومش که همین چند روز پیش معرفی شد. سایر مشخصات هم نسبت به گوشی های ارزان و در دسترس بازار چیز بیشتری نیست. مزیت اپل چیزی که در بالا اشاره شد نیست. دلیل فروش و سر صدا بر سر محصولات اپل آمریکایی بودن برند و سبک بازار یاببیه که مشتریانش رو بیشتر به صورت حسی جذب میکنه نه منطقی . شما تصور کنید همین ایفون ایکس توسط یه شزکت بی نام و نشون تولید میشد. چز یک تیتر ساده هیچ چیز دیگه ای بهش اختصاص داده نمیشد.

  3. فرشاد می گوید

    چیزی که برای من جالبه اینه که اپل بخاطر انحنای گوشه‌های گوشی سامسونگ ازش شکایت کرده بود. حالا چطور این همه تکنولوژی و نوآوری‌ای که سایر شرکتها پیش از اپل خلق کردن رو استفاده میکنه! آیا پتنت اونها رو خریده؟

    1. عابر می گوید

      چه دعوایی هم بود خخخخ

  4. محسن می گوید

    من با شما موافقم که «اپل، یک شرکت قاپ‌زن هوشمند است». مشکل اینه که طرفداراش و حتی خودش اینو قبول ندارن.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.