سیری در تاریخ ۱۰ ساله تکامل آیفون؛ از مدل بدون 3G تا حذف جک هدفون و دوربین دوگانه

0

ده سال پیش؛ اوایل ماه ژانویه سال ۲۰۰۷ استیو جابز در شهر سان‌فرانسیسکو روی سکو رفت تا مستطیل کوچکی را به همه مردم نشان بدهد؛ مستطیلی که قرار بود جهان مرتبط با خودش را تغییر بدهد.

اپل در این یک دهه بیش از ۱.۲ میلیارد گوشی آیفون فروخته است و اکنون همه منتظر مراسم دهمین سالگرد آیفون هستند تا از گوشی ویژه این سالگرد رونمایی شود و نوآوری و خلاقیت جدید اپل پس از ده سال دوباره همه مردم را هیجان‌زده کند.

در مطلب زیر می‌خواهیم نگاهی سریع و خاطره‌گونه به روند تغییر آیفون در ده سال گذشته داشته باشیم و ببینیم آیفون اصلی و اولیه چه بود و اکنون آیفون به کجا رسیده است:

اولین آیفون

این گوشی که در تصویر می‌بینید؛ اولین آیفونی است که معرفی شد و داستان آیفون از اینجا آغاز شد. استیو جابز درباره این آیفون گفت: « این دستگاه یک آی‌پاد، یک گوشی تلفن همراه و یک دستگاه برای کار با اینترنت است.» هیچ دستگاهی پیش از این مانند آیفون نبود.

آیفون 3G

اولین سری آیفون بدون عیب هم نبود. آیفون نسخه اول از ارتباطات 3G یا GPRS استفاده نمی‌کرد. هر دو این امکانات ارتباطی سال بعد و همراه با آیفون 3G معرفی شدند. آیفون نسخه دوم از جنس آلومینیوم و پلاستیک بود که جایگزین قطعه خشک پلاستیکی و منحنی آیفون اول شد.

آیفون 3GS

سال بعد؛ اپل همراه با نسخه سوم آیفون؛ از سیستم نام‌گذاری و معرفی گوشی‌های آیفون پرده‌برداری کرد. در این سال آیفون 3GS معرفی شد و برای اولین بار حرف «S» به معنای «Speed» به نام آیفون‌ها اضافه شد. آیفون سوم تغییرات بسیار جزیی در سخت‌افزار و نرم‌افزار با مدل آیفون 3G داشت. از این سال به بعد دو عادت شایع شد: اول اینکه تا اپل صلاح نداند، دست به ارتقای آیفون نمی‌زند و دیگر اینکه همیشه افرادی هستند که منتظر عرضه نسخه «S» آیفون باشد.

آیفون ۴

خیلی از افراد اعتقاد دارند باشکوه‌ترین آیفون تاریخ است. عیب‌هایی داشت؛ مثلا جنس بدنه پشتی از شیشه بود که به شدت شکننده و آماده خرد شدن به نظر می‌رسید. همین‌طور؛ اگر شما گوشی را به یک روشی برمی‌گرداندید؛ تماس قطع می‌شد. اما نوآوری‌های آیفون ۴ بسیار بزرگ‌تر از عیب‌هایش بود. برای اولین بار از دوربین در پنل جلویی گوشی تلفن همراه استفاده شد و برای اولین بار اپراتورهای مخابراتی غیر از AT&T این گوشی را پشتیبانی می‌کردند. صفحه‌نمایش آیفون ۴ عالی بود و بازار موبایل تا آن زمان چنین چیزی به چشم خود ندیده بود.

آیفون 4S

باز هم به یک مدل «S» رسیدیم که تغییرات زیادی نسبت به آیفون ۴ ندارد. تنها اتفاق ویژه این آیفون استفاده از «Siri» بود. البته؛ دوربین آیفون 4S نیز ارتقا یافته و می‌توانست تصویربرداری و فیلم‌برداری 1080P HD داشته باشد.

آیفون ۵

اپل در پاسخ به بازار به شدت در حال رشد گوشی‌های اندرویدی با صفحه‌نمایش بزرگ؛ دست به ابتکار جالبی زد: عرض آیفون جدید نسبت به آیفون 4S تغییری نکرد اما طول آیفون حدود یک چهارم اینچ بزرگ‌تر شد. این بزرگی اجازه می‌داد یک ردیف دیگر از اپلیکیشن‌ها روی صفحه‌نمایش ظاهر شوند. خوب معلوم بود که مردم با این گوشی راحت نیستند و برای در دست گرفتن و کار با انگشت شصت مشکل داشتند. اینترنت پر شده بود از عکس‌ها و طنزهایی که این حرکت اپل را مسخره می‌کرد. اندرویدی‌ها چه جُک‌هایی درباره آیفون ۵ نساختند اما همین آیفون برای اولین بار از اینترنت LTE پشتیبانی می‌کرد و برای اولین بار از درگاه شارژ  Lightning سود می‌برد. از این زمان به بعد دیگر با کانکتور ۳۰ پین شارژ گوشی آیفون خداحافظی کردیم.

آیفون 5S

این آیفون یک نوآوری بزرگ داشت: اسکنر اثرانگشت TouchID. در آن زمان از اثرانگشت برای تایید اعتبار و دانلود از اپ استور اپل مورد استفاده قرار گرفت اما در آیفون‌های بعدی اثرانگشت برای پرداخت‌های Apple Pay نیز استفاده شد. آیفون 5S در رنگ طلایی نیز برای اولین بار دیده شد.

آیفون 5c

به عنوان یک مدل ارزان‌تر از آیفون 5S عرضه شد و برای اولین بار پس از معرفی آیفون 3GS دوباره از جنس تمام پلاستیک در بدنه آن استفاده شده بود. این آیفون در چندین رنگ جوان‌پسند نیز عرضه شد. آیفون 5c از ۴۴۹ دلار شروع می‌شد که ۲۰۰ دلار کمتر از آیفون 5S بود. اپل در این برهه تلاش می‌کرد یک گوشی هوشمند ارزان‌قیمت هم در بازار داشته باشد ولی در سال ۲۰۱۵ گوشی ۴۵۰ دلاری باز هم گران بود و آن‌طور که اپل انتظار داشت به فروش نرسید و برای همیشه این ایده فراموش شد.

آیفون ۶/۶ پلاس

اپل در سال ۲۰۱۴ تصمیم به عرضه دو گوشی آیفون به طور همزمان کرد. آیفون‌های ۶ و ۶ پلاس از نظر سخت‌افزاری شبیه هم بودند اما آیفون ۶ پلاس یک اینچ بزرگ‌تر بود و از تثبیت‌کننده تصویر اپتیکال در دوربین پشتی خود سود می‌برد. همین‌طور؛ نرم‌افزارها در یک صفحه‌نمایش بزرگ‌تر اجرا می‌شوند و می‌توانستند از قابلیت عرضی گوشی استفاده کنند. روی هر دو گوشی برای اولین بار Apple Pay معرفی شد. خیلی از کاربران آیفون‌های ۶ اپل را کامپیوترهای جیبی می‌دانستند که سال‌ها در آرزوهای خود دنبال‌اش بودند.

آیفون 6S و 6S Plus

چرخه عرضه آیفون ادامه دارد و پس از آیفون‌های ۶ و ۶ پلاس اکنون نوبت به ۶ اس و ۶ اس پلاس رسید. شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین تفاوت میان همه آیفون‌های سری ۶ پل در فناوری 3D Touch بود. این فناوری به کاربران اجازه می‌داد با فشردن صفحه‌نمایش؛ منوها و گزینه‌های دسترسی سریع بیشتری روی گوشی خود داشته باشند یا یک اپ را سریع‌تر باز و اجرا کنند. آیفون ۶ اس اولین گوشی است که با رنگ رز گلد عرضه شد. پس از آن؛ بسیاری از کاربران به این رنگ علاقه پیدا کردند و شهرت جهانی یافت.

آیفون SE

دومین تلاش اپل برای عرضه یک آیفون ارزان‌قیمت به معرفی آیفون SE انجامید. این گوشی دوباره خاطره آیفون 5S را زنده کرد. انگار یک آیفون 5S را درون جعبه آیفون ۶ بگذارید و از بدنه آلومینیومی استفاده کنید. در حال حاضر؛ با اندازه ۴ اینچ کوچک‌ترین گوشی آیفونی است که اپل در بازار به فروش می‌رساند.

آیفون ۷/۷ پلاس

این آیفون‌ها نسبت به آیفون‌های ۶ و ۶ پلاس یک به‌روزرسانی بزرگ را تجربه کردند. هم طراحی آیفون‌ها دست‌خوش تغییر شد و هم شاهد پردازنده‌ و رم جدید روی آن‌ها بودیم. البته، شباهت‌های زیادی هم به یکدیگر دارند. برای اولین بار، جک هدفون از روی آیفون حذف شد و بدون کلید هوم و البته قابلیت ضدآب روبرو شدیم. آیفون ۷ پلاس دو دوربین در پنل پشتی داشت که باعث می‌شد تصاویری با عمق و کیفیت بالاتری به ثبت برسد و بشود عکس‌های پرتره گرفت.

در نهایت؛ امروز شاهد رونمایی از آیفون ۸ و آیفون X خواهیم بود. امسال چه نوآوری و تغییراتی در آیفون رخ می‌دهد و شاهد چه دستاورد جدیدی از اپل پس از ده سال هستیم؟ بی‌صبرانه منتظریم تا آیفون ۸ را ببینیم. در عکس زیر می‌توانید روند تکامل ده ساله آیفون را در یک نما مشاهده کنید:

شما با کدام‌یک از آیفون‌های اپل خاطره دارید و به نظرتان کدام‌ مدل زیباترین یا بهترین آیفون تاریخ است؟

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تصور کنید که این شخصیت‌های مشهور سینمایی توسط بازیگر مشهور دیگری بازی می‌شدند – پاسخ میدجرنی

در حاشیه فیلم‌های بزرگ همیشه می‌خوانیم که قرار بوده که نقص اصلی یا یک نقش فرعی مهم را کس دیگری بازی کند و آن بازیگر به سبب اینکه فیلم را کم‌اهمیت تلقی کرده یا درگیر پروژه دیگری بوده یا مثلا دست‌آخر ترجیح کارگردان، هرگز به نقش رسیده است.…

عکس‌هایی از زیباترین کتابخانه‌های دنیا

کتابخانه‌ها باید مظهر فرهنگ و هنر هر کشوری باشند. ساختمان ایمن و بزرگ، منظره تالار کتابخوانی، نوع چینش کتاب‌ها و تحویل آنها به کتابخوان‌ها، داشتن اینترنت آزاد و پرسرعت، حفاظت از نسخه‌های خطی و اسناد باارزش، آزاد بودن کتابخانه در حد امکان…

عکس‌های تصادفی که از شانس خوب عکاس مانند یک تابلو یا یک عکس خیلی حرفه‌ای شده‌اند

عکاس‌های حرفه‌ای گاهی ماه‌ها وقت صرف می‌کنند تا در زمان و مکان مشخصی حاضر باشند و تجهیزاتشان متناسب با نور و سرعت گذر سوژه و فاصله‌شان مناسب باشد تا یک عکس خوب بگیرند.اما گاهی شانس یا فرصت‌طلبی یا آمادگی ذهنی یک عکاس برای کادربندی مناسب…

نقشه واقعی جهان: این نقشه‌های هوشمندانه، اندازه واقعی کشورهای روی کره زمین را نشان می‌دهند

وقتی به نقشه جهان نگاه می کنید، منطقی است که فرض کنید گرینلند و آفریقا از نظر اندازه مشابه هستند. اما در واقعیت، قاره آفریقا 14 برابر وسعت خشکی یخی شمال است.با احتساب تعدادی از جزایر فراساحلی، مساحت کل گرینلند 2.16 میلیون کیلومتر مربع…

چگونه طولانی مدت درس بخوانیم و کمتر خسته شویم؟

مطالعه برای ساعات طولانی می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین راهبرد وجود دارد که می‌توانید برای کمک به حفظ تمرکز و جلوگیری از خستگی از آن‌ها استفاده کنید:استراحت کنید: هر 45 تا 50 دقیقه یک بار استراحت کنید تا مغز خود را شارژ کرده و از…

ابر تورم آلمان در سال 1923 چه بر سر مردم آورد؟

به زمانی می‌رویم که یک آلمانی طبقه متوسط، ​​میلیاردها مارک در جیب خود حمل می‌کرد اما هنوز نمی‌توانست چیزی بخرد. یک قرص نان 200 میلیارد مارک قیمت داشت.با حقوق بازنشستگی یک هفته‌ای حتی یک فنجان قهوه را نمی‌شد خرید. سقوط آزاد ادامه داشت و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
بدون نظر
  1. سید حسین می گوید

    هیییییییی
    داشتن آیفون برای بسیاری آرزوست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.