معرفی کتاب ریاکار خوشبخت ، نوشته ماکس بیربوم

0

دربارهٔ نویسنده

ماکس بیربوم یکی از شخصیت‌های ادبی جالب و از نویسندگان برجستهٔ انگلستان به‌شمار می‌رود، زیرا از زمانی که به راپالو (۱) نقل مکان کرد، به هیچ کدام از مکاتبات آشفتهٔ درخواستی از سوی سردبیران و ناشران خود، پاسخ نداد.

ماکس در ۱۸۷۲ در لندن پا به عرصهٔ وجود نهاد و در ۱۹۵۶ در راپالو دیده از جهان فروبست.

تحصیلاتش را در چارتر هاوس (۲) و مترو کالج (۳) آکسفورد به اتمام رسانید.

این نویسنده از لحاظ ذوق و استعداد، مرد شگفت‌آوری بود و به‌عنوان کاریکاتوریست، منتقد تئاتر، مقاله‌نویس و داستان‌پرداز شهرت فراوانی به‌دست آورد.

نخستین مجموعه مقالات طعنه‌آمیزش با نام «آثار ماکس بیربوم» (۱۸۹۶) انتشار یافت که برخی از این مقالات قبلاً در «کتاب زرد»(۴) به چاپ رسیده بود. در درام به‌عنوان منتقد در «ساتردی ریویو»(۵) مطالبی به چاپ رسانید که این مهم تا ۱۹۱۰ ادامه یافت.

نخستین اثر او در نشریه زرد (Yellow Book) به چاپ رسید. کاریکاتورهایش را در کتب گوناگونی گردآورد که بیست و پنج نجیب‌زاده (۱۸۹۶) و خلوت شاعر (۱۹۰۲) از آن جمله‌اند.

«ریاکار خوشبخت»(۶) (۱۸۹۷) و «تاج گل کریسمس» (۱۹۱۲) از داستان‌های مشهور او هستند که شوخ‌طبعی و بذله‌گویی بی‌همتای او را در معرض دید می‌گذارند.

سخنرانی‌های او در رادیو از ۱۹۳۵ به بعد از دیگر دست‌آوردهای درخشان ادبی او به‌شمار آمده‌اند.

از دیگر آثار او می‌توان از رمان‌های «هفت لرد» (۱۹۱۹)، «حتی اکنون» (۱۹۲۰) و «گرداگرد تئاتر» نام برد.

اثر بزرگ و مشهور دیگر بیربوم «زلیخا دابسن» رمانی است مبالغه‌آمیز و عاشقانه که در آن طنز و ریشخند به یک‌دیگر پیوند خورده‌اند. او این اثر را در ۱۹۱۲ منتشر کرد.


فصل اول

می‌گویند، آن‌هایی که با ریجنت (۷) خوش‌گذرانی و عیاشی کرده‌اند، تقریبا به اندازهٔ نیمی از آن‌چه که لرد جورج هل (۸) انجام داده، انجام نداده‌اند.

من خوانندگان خوب و نازنینم را با نقل شرارت‌های بزرگ او آزار نمی‌دهم. فکر درستی است، اما باید بدانند که او آدمی آزمند، مخرب و متمرد بود. متأسفانه بدون شک غالبا پس از خواب مدت‌ها در کارلتن هاوس (۹) می‌نشست و قمار می‌کرد، و معمولاً بیش از آن‌چه که برایش خوب بود می‌خورد و می‌نوشید. آن‌چنان مشتاق پوشیدن لباس‌های قشنگ و مناسب بود که طبق عادت، چند هفتهٔ متوالی همانند کسانی که روزهای یکشنبه جامهٔ ویژه‌ای می‌پوشند، لباس‌های بسیار زرق و برق‌دار و زیبایی بر تن می‌کرد. سی و پنج سالش بود، اما در نظر پدر و مادرش غم و اندوهی بزرگ به‌شمار می‌آمد.

از همه بدتر این بود که سرمشق و نمونهٔ زیان‌باری برای دیگران بود. هرگز و هرگز نمی‌کوشید خلاف‌کاری‌ها و رفتار نادرست خود را پنهان کند؛ جوری که دیر یا زود همه می‌دانستند او تا چه حد نفرت‌انگیز و هولناک است.

در واقع، از این‌که نفرت‌انگیز و هولناک بود، در خود احساس غرور می‌کرد. کاپیتان تارله‌تن (۱۰) با توضیحی در کتاب «سیاهان و سرخپوستان جدید»(۱۱) اظهار کرد که رک‌گویی و صراحت زیاده از حد و لردمآبانه‌اش فضیلتی است و باید ما را راضی کند تا برخی از عیب‌ها و خطاهای زشت و ناپسندش را نادیده بگیریم.

اما برای خود من دردناک است تا دربارهٔ کسی که اکنون مرده اظهار عقیده‌ای بکنم. در واقع با این کار مخالفم.

اما از نظر من این رک‌گویی و صراحت فقط موقعی خوب است که اعمال خوب یا احساسات پسندیده را آشکار کند؛ در معرض دید گذاشتنِ اعمالِ زشت، خود نوعی شرارت است.

عاقبت لرد جورج هل تمام عیب‌ها و خطاهایش را جبران کرد، جوری که انگار هرگز در تمام دوران زندگی‌اش چنین کارهایی نکرده بود.

من دلیل غیبت عجیب و ناگهانی او را در قلمرو و گسترهٔ اجتماع فاش خواهم کرد، اجتماعی که در آن بسیار تغییر شکل پیدا کرده بود، اما دیگر هرگز دستخوش تغییری نگشت.

فکر می‌کنم خوانندگانم تصدیق خواهند کرد که هر داوری و قضاوت خصمانه‌ای که دربارهٔ او کرده‌اند، باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد؛ و احتمالاً بازپس گرفته شود.

من عالیجناب لرد جورج را به آن‌ها می‌سپارم. اما دفاع و طرفداری من از او بر اساس رک‌گویی و صراحتش نخواهد بود، با این‌که برخی از دوستانش چنین صفتی را بسیار ستوده‌اند.

آری، این‌گونه دوستانی وجود داشتند! برخی از آنان چنان ناتوان، ضعیف‌النفس، لجوج و خودسر بودند که فکر می‌کردند داشتن یک عنوان تاریخی و برجسته بی‌آن‌که شک و تردیدهایی در آن باشد، صفت خوبی است.

می‌گفتند: «جورج هل دارد می‌آید!»، «لرد من چه شریر و رذل جلوه می‌کند!»

می‌دانید که یک اشراف‌زاده ناگزیر باید دربارهٔ نام خوب خود بسیار محتاط باشد. آدمِ شریر و رذلِ بی‌نام، آسیب کم‌تری می‌رساند.

نگارش این‌که بسیاری از آدم‌ها از جادویی‌بودن نام او زیانی نمی‌دیدند، لذت‌بخش و دلپذیر است.

هر گاه وارد اتاقی می‌شد که آن‌ها برحسب تصادف در آن بودند، او را نکوهش و تقبیح می‌کردند؛ آن‌چنان که صراحتا به طرف در می‌رفتند و خارج می‌شدند. سپس بیرون از اتاق، از سوراخ کلید، پنهانی نظاره‌اش می‌کردند.

هر روز صبح، وقتی در پیکادلی (۱۲) به گردش می‌رفت آن‌ها به صورت جمعی به هم فشرده از سویی به سوی دیگر خیابان می‌رفتند و او را با دوستان بد خود تنها می‌گذاشتند. چرا که آن‌ها هنوز این سوی خیابان را بدنام می‌دانستند.

لرد جورج دربارهٔ این تظاهر و نمایش، کاملاً بی‌تفاوت می‌نمود. در واقع مرد اصلاح‌ناپذیر و بی‌شرمی بود و وقتی زنان از برابرش عبور می‌کردند، دامن‌هایشان را جمع و جور می‌کردند؛ آخر او با سبکسری مچ پاهایشان را ارزیابی می‌کرد.

از این‌که عالیجناب لرد جورج را هرگز ندیدم، خوشحالم. می‌گویند او تا اندازه‌ای به کالیگولا (۱۳) شباهت داشت و در تحرک و قدرت به سِر جان فالستاف (۱۴). گاه وقتی صبح‌های زمستان بچه‌های کوچک او را در خیابان سنت جیمز (۱۵) می‌دیدند، دست از پُرگویی و ورّاجی خود برمی‌داشتند و پریشان از ترس، چنگ در دامن پرستاران خود می‌زدند (ترس از آقای سترک و هولناک!) که در این وقت بادی که از سوی مشرق می‌وزید، سطح گرد کلاه و خز سگ آبی دور گردن و مچ دست‌هایش را موجدار می‌کرد، و رنگ ارغوانی گونه‌هایش باز هم عمیق‌تر می‌شد.

در شیرخوارگاه‌ها، او را کینگ بوگی (۱۶) می‌خواندند. زمانی که کودکان، شیطان و سرکش می‌شدند، پرستارانشان می‌گفتند که او از دودکش یا قفسهٔ لباس وارد می‌شود که در این صورت، آن‌ها پیوسته ساکت، آرام و مؤدب می‌شدند. جوری که حتی از رفتار نادرست، ناشایسته و غیرمعقول دیگران، برای تربیت کودکان استفاده می‌شد.

درست است که عالیجناب لرد ما سیگار دود نمی‌کرد ــ اما بی‌شک از برای خود فضیلتی داشت و حتی متأسفانه طبق رسم و شیوهٔ روز تعداد صفات خوب او ناگهان به انتها می‌رسید ــ سیری‌ناپذیری شهر و لذایذ آن را دوست می‌داشت، درحالی‌که تأثیرگذاری و زیبایی دریاچه‌های انگلیسی، کاملاً برایش ناشناخته باقی مانده بود. مدام می‌نازید که بیست سال است حتی یک گل آلاله را ندیده است، و یک‌بار شهر را «بهشت یک ابله» نامید. لندن مکانی بود که فقط آن را در نقشهٔ ذهنش نشانه می‌گذاشت. لندن هرچه را که می‌خواست به او می‌داد.

به هر تقدیر اهمیتی ندارد که فکر کنیم او هیچ کدام از روزهای خوش خود را، از جمله روزی که در زادروز هفده‌سالگی در عمارت مطلوبش خانهٔ بودل (۱۷) در هرتس (۱۸) که به سرفولارد چیس (۱۹) تعلق داشت، از یاد نزدوده باشد.

لرد جورج با آن‌که پیوسته آدمی بدگمان، عیب‌جو و نامهربان بود، نمی‌خواست از بارونت (۲۰) ورشکسته و از پای درآمده انتقام بگیرد. آخر او خود را در آن خانه جای داده بود ــ هدیه‌ای که با اندکی تردید آن را پذیرا گشته بود…


ریاکار خوشبخت

ریاکار خوشبخت
نویسنده : ماکس بیربوم
مترجم : همایون نوراحمر
ناشر: نشر قطره
تعداد صفحات : ۶۴ صفحه


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

جستجو برای جیمز باند بعدی – طرفداران جیمز باند یکی از این 11 نفر را جیمز باند بعدی می‌دانند

جیمز باند یک شخصیت خیالی است که توسط نویسنده بریتانیایی یان فلمینگ خلق شده. باند یک مامور سرویس مخفی بریتانیایی ظریف و پیچیده است که با کد 007 نیز شناخته می‌شود. او اولین حضور خود را در رمان «کازینو رویال» فلمینگ در سال 1953 انجام داد و از…

عکس‌هایی از حوادث ناگوار که با کمی «احتیاط» و عقل قابل پیشگیری‌اند

گاهی ما در کارهایمان به اصطلاح از خلاقیت استفاده می‌کنیم یا سعی می‌کنیم کاری را بدون اینکه وسایل لازمش را داشته باشیم با چیزهای بی‌ربط، در زمان کم، تمام کنیم. خب راستش گاهی شانس می‌آوریم و پز می‌دهیم که خلاقیت داشته‌ایم، اما خیلی وقت‌ها…

چگونه با بدشانسی کنار بیاییم + گالری عکس از انواع بدشانسی‌ها!

کنار آمدن با بدشانسی یا شرایط ناگوار می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین استراتژی وجود دارد که می‌تواند به ما برای کنار آمدن با این شرایط کمک کند:احساسات بعد رخداد را بپذیرید: طبیعی است که هنگام مواجهه با بدشانسی احساس ناامیدی،…

داستان پسر دو سر بنگال، آن هم به صورتی تقریبا دیده نشده!

در ماه مه 1783، در روستای کوچکی به نام Mundul Gaut، در بنگال هند، یک کودک عجیب به دنیا آمد. او دو سر داشت.مامایی که به زایمان کمک می کرد از ظاهر کودک چنان وحشت زده شد که سعی کرد با انداختن او به داخل آتش این هیولا را بکشد. خوشبختانه…

این عکس‌های تاریخی را پیش از این در کمتر جایی دیده‌اید

یک سرباز صربستانی در کنار پدرش که برای ملاقات او به خط مقدم نزدیک بلگراد آمده، خوابیده است. سال گرفتن شدن عکس، حدود 1914/1915یک نگهبان مرزی آلمان شرقی در صبحی که دیوار برلین سقوط کرد، گلی را از طریق شکافی در دیوار برلین هدیه می‌دهد،…

آیا ماری آنتوانت واقعاً گفته بود مردمی که در قطحی نان هستند، کیک بخورند؟! حقیقت درباره یکی از…

این یکی از بدنام‌کننده‌ترین داستان‌های تاریخ است: روایت این است که ملکه ماری آنتوانت وقتی شنید که دهقانان فرانسوی آنقدر فقیر شده‌اند که توانایی خرید نان ندارند، پاسخ داد: "بگذارید کیک بخورند." این افسانه برای قرن‌ها نقل شده است و به این…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5