چه کسی اشعهٔ ایکس را کشف کرد؟

0

اگر تا به حال از نقاط مختلف بدن خود برای معاینات پزشکی با اشعه ایکس، عکس گرفته‌اید، به رونتگن مدیونید. استفاده از اشعه ایکس نخستین روش غیرمخربی بود که به پزشکان اجازه داد درون بدن انسان را ببینند. بعدها اشعه ایکس جای خود را به روش‌های پیشرفته‌تری از قبیل ام. آر. آی و سی‌تی‌اسکن داد.

شیمی‌دان‌ها از اشعه ایکس برای مشاهده و رمزگشایی ساختمان‌های پیچیده مولکول‌ها (مانند پنی‌سیلین) استفاده کردند تا طیف‌های الکترومغناطیسی را بهتر درک کنند. کشف اشعه ایکس باعث شد رونتگن در سال 1901 جایزه فیزیک نوبل را از آنِ خود کند.


در ۱۸۹۵ ویلهلم رونتگن Wilhelm Roentgen چهل ساله و استاد دانشگاه ورزبورگ آلمان به آزمایش بر روی عبور الکتریسیته از بطری‌های پر از گاز مشغول بود. در نوامبر آن سال او در آزمایشگاهی که در زیرزمین خانه‌اش داشت با لوله کروک (وسیله‌ای که علائم الکتریکی را با عبور دادن آنها از خلاء تشریف می‌کند) شروع به کار کرد.

در ۸ نوامبر او به طور تصادفی متوجه شد صفحه عکاسی که در کاغذ سیاهی پیچیده شده و در کیف چرمی در انتهای کشوی میزش قرار داشت به طور اسرارآمیزی در معرض نور قرار گرفته و تصویر یک کلید بر روی آن نقش بسته است. تنها کلیدی که در کشو بود، کلید بزرگ در باغ بود که دو سال قبل به انتهای کشو انداخته بود. تصویر این کلید روی صفحه عکاسی نقش بسته بود.

عجیب‌تر آن بود که او متوجه شد که در خط مستقیم با لوله کروکز که روی دیوار بود و صفحه عکاسی قرار داشت اما کدام پرتو از لوله کروکز خارج شده بود که توانسته بود از میز و کاغذ سیاه و چرم عبور کند و بر صفحه عکاسی اثر بگذارد؟ هر چه بود از که کلید فلزی رد شده و تصویر آن بر صفحه افتاده بود.

بعضی از دانشمندان نظر داده بودند که اشعه از لولهٔ کروکز خارج می‌شود و آن را به دلیل وجود یک صفحه فلزی در لوله، اشعهٔ کاتد نامیده بودند. خودت کروکز فکر می‌کرد این اشعه از دنیای دیگر می‌آید اما هیچ‌کس در صدد تشخیص، اندازه‌گیری یا مطالعهٔ این پرتوی ناشناخته نیامد.

رونتگن گمان می‌برد که اشعهٔ کاتد ممکن است باعث تأثیر بر فیلم شده باشد. دو هفته بعد او توانست وجود این اشعه اسرارآمیز ثابت کند و آن را «اشعه – ایکس» نامید. زیرا از حرف «X» برای نامیدن پدیده‌های اسرارآمیز استفاده می‌کنند. تا این زمان او متوجه شده بود که اشعهٔ ایکس می‌تواند از کاغذ، چوب، چرم، پارچه، سیمان و بیشتر فلزات رد شود اما نه از سرب.

برای انجام این آزمایش رونتگن یک ورق کاغذ را با سیانید پلاتینیوم و باریوم (نوعی نمک فلورسنت) پوشاند و آن را بر دیوار آزمایشگاهش آویخت. وقتی برق را به لولهٔ کروکز وصل کرد صفحهٔ فلورسنت با نور سبزی روشن شد. وقتی صفحه‌ای آهنی را در برابر کاغذ گرفت، کاغذ که صفحه آهنی جلوی تابش اشعهٔ ایکس به آن را گرفته بود به رنگ سیاه در آمد.

رونتگن وقتی متوجه شد که جزئیات استخوان‌های دست و بازویش هم در عکس دیده می‌شود شگفت‌زده شد. وقتی انگشتش را تکان داد طرح استخوان انگشت او هم که با نور سبز مشخص شده بود حرکت کرد.

همسر رونتگن با دیدن نخستین تصاویر اشعه ایکس از وحشت به خود لرزید و فکر کرد اشعه ایکس به شیطان و مرگ مربوط است. رونتگن شش هفته مطالعهٔ سخت بر روی اشعه ایکس انجام داد و بعد نتایجی را که به دست آورد منتشر کرد.

ظرف یک ماه، کشف رونتگن نقل محافل علمی جهان شد. افراد بدبین مدعی بودند این اشعه باعث نابودی انسان می‌شود. اما دانشمندان مشتاق آن را اشعهٔ معجزه‌گر نامیدند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مهندسان بامزه با اختراعات و ابداعات عجیب و غریب و کارا ! گالری عکس

بسیار پیش می‌آید که برای انجام کاری تنها دو راه داریم، یا خرید یک محصول گران و استفاده از آدم‌های کاربلد برای راه‌اندازییا اینکه خودمان با یک سری ابتکار و به صورت به اصطلاح زمخت ولی کارراه‌انداز، تقریبا بدون هزینه کار را انجام بدهیم.…

تصور واقعیت دگرگون به کمک میدجرنی – گالری عکس

تاریخ دگرگون یک ژانر جذاب است که به بررسی چگونگی تغییر مسیر تاریخ در صورت رخ دادن برخی رویداد‌های کلیدی به گونه‌ای متفاوت می‌پردازد.یک تغییر جزئی یا یک واگرایی عمده می‌تواند تخیل ما را به کار بیندازد تا آینده‌ای کاملا متفاوت که الان جزو…

چگونه از نشخوار فکری یعنی زیاد فکر کردن به چیزی تنش‌زا، رهایی پیدا کنیم؟

بعضی‌ها درگیر یک نوع نشخوار فکری می‌شوند. مثلا خاطرات بد گذشته، از دوران کودکی یا رابطه بد با شریک زندگی سابقشان را مرتب ناخواسته به هر بهانه‌ای مرور می‌کنند یا در مورد یک کار جزئی که می‌دانند انجام دادنش سخت نیست و از عهده‌اش برمی‌آیند،…

این عکس پرنده واقعا فتوشاپی نیست و ترکیبی هم نیست و در یک جلسه گرفته شده است!

این عکس شگفت‌انگیز از یک پرنده در حال شگفت‌زده کردن کاربران در اینترنت است و مغز مردم از پردازش آنچه در عکس می‌بینند، ناتوان شده است!اگرچه این یک عکس ویرایش نشده و ترکیبی هم نیست و به صورت روتین با یک بار شات و نوردهی گرفته شده است.…

در مورد این عکس‌ها فقط می‌توانیم بگوییم چیزها به نحو عجیب یا خنده‌داری، سر جای خودشان نیستند!

ما در طول زندگی آدم زیاد دیده‌ایم که سر جای خود نبوده، اما در مورد اشیا، گاهی نبودن آنها در سر جای خودشان یا کاربرد بدیع آنها برای خودش یک طنز و شگفتی می‌شود، در این سری عکس‌های می‌خواهیم تعدادی از این موارد را با هم مرور کنیم:راهی…

بازیگران سریال به‌یادماندنی «آفیس» را در قالب تصویری گیم GTA یا سریال گیم آو ترونز ببینید!

سریال دفتر یا "The Office" یک سریال کمدی تلویزیونی محبوب آمریکایی بود که از سال 2005 تا 2013 پخش شد. این سریال توسط گرگ دانیلز ساخته شد و توسط ریکی جرویز و استفان مرچنت که در اصل نسخه بریتانیایی سریال را ایجاد کرده بودند، توسعه یافت. سریال…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.