پیوند اتمی چیست و چه کسی نخستین بار آن را کشف کرد؟

0

سال اکتشاف: 1913

نخستین نظریهٔ عملی دربارهٔ آن‌که چگونه الکترون‌ها انرژی می‌گیرند، انرژی از دست می‌دهند و چگونه به دور هستهٔ اتم می‌چرخند.

چه کسی آن را کشف کرد؟

نیلز بور Niels Bohr


ماری کوری با اثبات وجود دنیای کوچک‌تر از اتم، قرن بیستم را آغاز کرد. اینشتین، دیراک، آیزنبرگ، بورن، راترفورد و دیگران توضیحات نظری درباره دنیای کوچک‌تر از اتم ارائه کردند. اما اثبات این نظریه‌ها مدت زمان طولانی به درازا کشید.

نخستین بار نیلز بور الگوی چرخش حرکت، جابجایی و انتقال انرژی الکترون‌ها به دور هسته اتم را ارائه داد. نظریه بور برخی از نواقص و عدم هماهنگی‌هایی را که در ساختمان و عملکرد اتم‌ها وجود داشت رفع کرد. او تجربه‌های مستقیم خود را با نظریه‌های پیشرفته زمان را در هم آمیخت تا مفهوم درستی از عملکرد الکترون‌ها ارائه کند.


در ۱۹۱۲، نیلز بور فقط ۲۶ سال داشت و جوان‌تر از آن بود که پا به دنیای تناقضات داغ فیزیک بگذارد. اما بهار آن سال به سمت استاد فیزیک دانشگاه کپنهاگ منصوب شد. بور متوجه شده بود که نظریه اتمی با داده‌های جدید تجربی درباره اتم همخوانی ندارد. یکی از آزمایش‌های بور توانست نظریه‌های کلاسیک درباره الکترون‌ها را رد کند. بر اساس این نظریه الکترون‌ها در گردش به دور اتم انرژی از دست می‌دهند و سرانجام به طور مارپیچ می‌چرخند و به هسته اتم برخورد می‌کنند. اما این اتفاق عملاً نمی‌افتاد. اتم‌ها دارای ثبات بودند. بور متوجه شد که این نظریه دارای ایراد است.

برای دیدن اتم عملاً راهی وجود نداشت. دانشمندان می‌باید در تاریکی در صدد اثبات نظریه‌های خود برآیند و به دنبال علایم و شواهد غیرمستقیم باشند.

آزمایش‌ها بر روی اتم، کوهی از داده‌ها را جمع‌آوری کرده بود. ذراتی که از برخورد اتم‌ها حاصل شده بود به ثبت رسیده بود. زاویه دور شدن این ذرات از محل برخورد و سطح انرژی‌الکتریکی اندازه‌گیری شده بود. اما فقط اندکی از این اطلاعات با نظریه اتمی هماهنگی داشت.

بور در سال ۱۹۱۳ به دو مقاله تجربی برخورد. اول، انریکو فری کشف کرده بود که اتم‌ها همیشه یک مقدار ناچیز ولی معین، انرژی را منتشر (منفجر) می‌کنند. او این انفجار انرژی‌زا را کوانتای انرژی نامید.

دوم، شیمی‌دان‌ها مقدار انرژی را که هر اتم منتشر می‌کند مطالعه کرده بودند و متوجه شدند اگر این پرتو را از منشوری عبور دهند، سطح طیف فرکانس‌ها به طور کامل یکسان نخواهد بود، بلکه در نقاط مشخصی فرکانس‌ها تجمع می‌کنند. عناصر متفاوت در این نقاط مشخص، الگوهای متفاوتی را به نمایش می‌گذارند، هیچ‌کدام از این مقاله‌های تجربی با نظریه‌های موجود هماهنگی نداشتند.

بور این داده‌های ظاهراً نامربوط و متفاوت را مطالعه و مقایسه کرد، در حالی که می‌دانست داده‌ها می‌باید به نحوی با هم ارتباط داشته باشند زیرا آن‌ها از یک منبع، یعنی اتم، برخاسته‌اند.

بور در طول هشت ماه داده‌ها را از نو بررسی کرد و سعی کرد راهی پیدا کند تا داده‌های تجربی را با نظریه‌های اتمی منطبق کند. اواخر همان سال به انگاره‌ای انقلابی رسید: الکترون‌ها آن طور که قبلاً تصور می‌شد نمی‌باید آزادانه به هر سو که می‌خواهند بروند.

او اعتقاد داشت که الکترون‌هایی که دور هسته اتم می‌چرخند فقط می‌توانند در مداری معین، مجزا و ثابت گردش کنند. الکترون برای آن‌که بتواند به مدار نزدیکتری از هسته اتم جهش کند می‌باید مقدار معینی انرژی از دست بدهد (یک کوانتا انرژی تابشی). اگر الکترون بخواهد به مدار بالاتر جهش کند می‌باید مقدار ثابتی انرژی جذب نماید. الکترون‌ها نمی‌توانند به هر جا که می‌خواهند بروند و هر مقدار انرژی که بخواهند حمل نمایند. الکترون‌ها می‌باید در یکی از مدارهای بخصوص باشند و می‌توانند کوانتای بخصوصی انرژی کسب کنند یا از دست بدهند.

مدل اتمی بور به انگاره‌ای انقلابی بود و کاملاً از انگاره‌های قبلی فاصله گرفته بود. معهذا با مشاهدات تجربی همخوانی داشت و تمام ناهماهنگی‌های نظریه‌های قبلی را هم برطرف کرد. این مدل شرح می‌داد که چگونه و چرا عناصر شیمیایی با یکدیگر ترکیب می‌شوند.

کشف بور، بلافاصله از طرف مجامع علمی پذیرفته شد و تا ۵۰ سال بعد الگوی پذیرفته شده اتم و گردش الکترون‌ها به دور آن بود.


در طی جنگ جهانی دوم، نیلز بور به طور محرمانه در آزمایشگاه لوس‌آلاموس نیومکزیکو بر روی پروژه مانهاتن (نام رمزی ساخت بمب اتم در طی جنگ جهانی دوم) کار می‌کرد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

همه چیز در مورد رمان رابینسون کروزوئه، نوشته دانیل دفو + روجلدهای خاطره‌انگیز این کتاب

رابینسون کروزوئه رمانی نوشته دانیل دفو است که اولین بار در سال 1719 منتشر شد. این رمان داستان مرد جوانی به نام رابینسون کروزوئه را روایت می‌کند که بر خلاف میل خانواده‌اش راهی دریا می‌شود و در جزیره‌ای متروک در سواحل آمریکای جنوبی غرق…

تصاویر تخیلی از سلبریتی‌ها در حال خواب – اما چرا اصلا می‌خوابیم؟!

خواب یک فرآیند فیزیولوژیک اساسی است که برای عملکرد صحیح بدن و ذهن ما ضروری است. اگرچه هدف دقیق خواب به طور کامل شناخته نشده است، دانشمندان چندین نظریه برای توضیح اینکه چرا ما می‌خوابیم ارائه کرده‌اند.  برخی از دلایل اصلی مهم بودن خواب:…

عمو حاجی -کثیف‌ترین مرد جهان- چند ماه پس از نخستین حمام برای اولین بار در ۶۰ سالگی، سال پیش درگذشت!

عمو حاجی (۱۹۲۸–۲۰۲۲) مردی ایرانی بود که بیش از ۶۰ سال به حمام نکردن شهرت داشت. عمو حاجی نام واقعی او نبود بلکه لقبی بود که به این فرد مسن داده می‌شد. او در روستای دژگاه فارس در آلونک و چاله‌ای در زمین زندگی می‌کرد.از آنجایی که او…

25 آزمایش روانشناسی تاثیرگذار و به‌یادماندنی در تاریخ کدام‌ها هستند؟

تأثیرگذارترین آزمایش‌های روانشناختی در تاریخ رشته روانشناسی، یک رشته آزمایش گسترده هستند که هر یک در حیطه حوزه‌های تخصصی کوچکتر شکل گرفته‌اند. هر یک از این حوزه‌های تخصصی در طول سال‌ها با مطالعات و تحقیقات و آزمایش‌های به دقت طراحی شده،…

هوش مصنوعی کودکی بازیگران سریال فرندز Friends را بازسازی کرد!

هوش مصنوعی این روزها کارهای عجیب و غریبی می‌کند و حالا به یاری آن چهره کودکی بازیگران سریال فرندز Friends بازسازی شده است. این فناوری عجیب و غریب، نسخه‌های کودکی شش بازیگر معروف را ایجاد کرده.صفحه فیس بوک the_ai_dreams این کار را کرده،…

مشهورترین ستاره‌های هالیوود قبل از اینکه مشهور شوند (طنز!)

با میدجرنی می‌شود چهره‌ها را جوان کرد، اما تصور کنید که این کار را در مورد شخصیت‌های تخیلی فیلم‌ها انجام بدهیم و تصور کنیم آنهایی که جوانی‌شان را ندیده‌ایم، قبل از پا به سن گذاشتن چگونه بوده‌اند.یودادوایت شروتتانوس…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.