چگونه با تعصب بی‌جا مبارزه کنیم؟

0

ریشه‌های تعصب

دکتر «وامیک ولکان» روانکاو دانشگاه ویرجینیا، دوران کودکی خود را به یاد می‌آورد که در یک خانواده ترک در جزیره قبرس- که بعدها مورد مناقشه ترک‌ها و یونانی‌ها قرار گرفت- زندگی می‌کرد. وقتی که پسر بچه‌ای بیش نبود راجع به کمربندی شنید که متعلق به یک کشیش محلی یونانی بود و به ازای هر بچه ترک که وی خفه کرده بود، یک گره در روی خود داشت. لحن دلهره‌آور کسی را به یاد می‌آورد که برایش تعریف کرده بود همسایه‌های یونانی‌شان گوشت خوک می‌خورند.

  • در فرهنگ آنها خوردن گوشت خوک منع شده بود. او بعدها به عنوان دانشجو در مقاله‌ای راجع به تضادهای قومی، خاطرات دوران کودکی را بازگو می‌کند تا نشان دهد که با غرق شدن نسل جدید در چنین تعصباتی، چگونه تنفر در میان گروه‌های مختلف حفظ و منتقل می‌گردد.

تعصب‌ها نوعی درس عاطفی هستند که در دوران اولیه زندگی فرا گرفته می‌شوند و به همین خاطر ریشه‌کن کردن آنها مشکل است، حتی در افراد بزرگسال که خود بر غلط بودن آنها واقف هستند. روان شناسان معتقدند: «عواطف تعصب‌آمیز در کودکی شکل می‌گیرند در حالی که عقایدی که این عواطف را مورد قضاوت قرار می‌دهند بعدها به وجود می‌آیند. شما ممکن است در مراحل بعدی زندگی خود بخواهید آن عواطف تعصب‌آمیز را تغییر دهید. اما می‌بینید که عوض کردن عقاید روشن فکرانه‌‌تان خیلی ساده‌تر و عوض کردن آن عواطف و احساسات عمیق‌تر از آن است. بسیاری از جنوبی‌ها (اهالی ایالات جنوبی امریکا که اجدادشان برده‌داری می‌کردند و سیاهان را پست می‌شمردند) در نزد من اعتراف کرده‌اند که حتی علی‌رغم آن که در ذهن خود هیچ گونه تعصب نژادی ضد سیاه ندارند، اما موقع دست دادن با یک سیاهپوست دچار احساس بدی می‌شوند. این احساسات مربوط به همان درس‌های عاطفی است که در دوران بچگی به آنها آموخته‌اند.»

قدرت پندارهای قالبی، که پشتیبان تعصب‌ها هستند از پویایی بی طرفانه خود ذهن ناشی می‌شود که این پندارها را خود تایید کننده می‌سازد. مردم معمولا نمونه‌هایی را به خاطر می‌آورند که تایید کننده پندارهای قالبیشان است و در همان حال، وقایعی را که در تضاد با آن پندارهاست نادیده می‌گیرند. به عنوان مثال وقتی که در یک مهمانی، مرد انگلیسی خون‌گرم و پرهیجانی را می‌بینند که پندار قالبی مربوط به سرد و خشک بودن انگلیسی‌ها را باطل می‌کند به خود می‌گویند این مرد رفتار عادی ندارد یا کله‌اش گرم است.

مقابله با تعصب‌ها

اگر تعصب‌های کهنه و قدیمی مردم را نمی‌توان از بین برد، لااقل در نحوه برخورد با آنها می‌توان تغییراتی ایجاد کرد. مثلا در رستوران‌های زنجیره‌ای دنی، پیشخدمت‌ها یا مدیرانی که به خود اجازه می‌دادند سیاهان را مورد تبعیض قرار دهند، نه تنها مورد مواخذه واقع نمی‌شوند، بلکه به طور ضمنی مورد تشویش نیز قرار می‌گرفتند.

حتی روش‌هایی مثل ملزم کردن سیاه پوست‌ها به پرداخت پول غذا پیش از دریافت آن، قفل کردن در و اعلام تعطیلی رستوران در هنگام مراجعه گروهی از سیاه‌پوست‌ها و غیره از طرف روسا به کارکنان پیشنهاد می‌شده است.

به هر حال آن چه در مورد نحوه موثر با ریشه‌های تعصب باید بدانیم این است که سکوت و چشم‌پوشی در مقابل رفتارهای متعصبانه باعث رشد و تقویت آنها می‌شود. به منظور افزایش خویشتن‌داری در مقابل تفاوت‌های قومی و نژادی، تغییر معیارها و ضوابط گروهی می تواند بسیار مفیدتر از دوره‌های آموزشی باشد. به گفته یکی از مدیران شرکت آی. بی. ام: «ما ناسزاگویی و بی‌احترامی را به هیچ وجه تحمل نمی‌کنیم. در فرهنگ ناظر بر شرکت ما، احترام به فرد نقش محوری دارد».

 اداره امور با قلب

برای ایجاد فرهنگ بردباری، باید مردم را تشویق کرد که آزادانه و بدون ترس علیه هر گونه رفتار تبعیض‌آمیز- حتی انواع ملایم آن مثل لطیفه‌های آزاردهنده- از خود واکنش نشان دهند. تحقیق نشان می‌دهد که وقتی یک نفر در یک گروه، شخصی را که از نژا د یا قوم دیگری است مورد تمسخر و بدگویی قرار می‌دهد، باعث ایجاد عملکرد مشابه در سایر افراد گروه می‌شود. در این گونه مواقع اعتراض فوری مانع از بروز تعصبات قومی می‌شود د ر حالی که سکوت باعث تقویت این گرایش می‌شود.

در این جا نیز مهارت های مربوط به هوش عاطفی، مزیت قابل توجهی محسوب می‌شود- به ویژه این استعداد اجتماعی که بدانیم چه موقع و چگونه علیه تعصبات قومی و تبعیض سخن بگوییم، اعتراض علیه تبعیض و تعصب باید همچون انتقادهای سازنده طوری بیان شود که باعث جبهه‌گیری طرف مقابل نشود. اگر مدیران و کارکنان هر شرکت یا کارخانه‌ای این کار را به طور طبیعی انجام دهند بی‌شک برخوردهای تعصب‌آلود در محیط کار محو خواهد شد.

به طور خلاصه، به جای آن که سعی کنیم پندارهای تبعیض‌آمیز را در ذهن مردم از بین ببریم، بهتر است کوشش خود را در جهت جلوگیری از بروز این تعصبات قومی متمرکز کنیم. به هر حال اگر این پندارها قابل محو یا تغییر باشند این فرایند بسیار کند صورت می‌گیرد. بنابراین موثرترین روش آن است که اذهان عمومی را متوجه زشتی و غیر قابل تحمل بودن تحجر فکری کنیم. به هر حال چون تعصبات مجموعه‌ای از درس‌های عاطفی هستند که در دوران کودکی یاد گرفته شده‌اند پس این امکان وجود دارد که بتوان آنها را دوباره از نو فرا گرفت. اگر چه این کار احتیاج به زمان دارد و نباید انتظار داشت که با شرکت کردن در یک برنامه آموزشی به یک باره به این هدف دست یابیم. در این رابطه، ایجاد دوستی پایدار بین افراد با پس زمینه‌های مختلف نژادی و تلاش مستمر در جهت هدفی مشترک، می‌تواند عاملی موثر و مفید باشد. تجربه مدارسی که دانش آموزانی از قومیت‌های مختلف را در خود جای داده بودند این درس را برای ما داشت که وقتی این گروه‌ها نمی‌توانستند از لحاظ اجتماعی با هم تماس و مراوده داشته باشند آنگاه باندهای متخاصم شکل می‌گرفت و افکار خشک و تعصب‌آلود تشدید می‌شدند. اما وقتی دانش آموزان به عنوان افرادی یکسان در جهت هدفی مشترک با هم کار می‌کردند- مثلا در تیم‌های ورزشی یا گروه‌های موسیقی و غیره- افکار خشک آنها در هم می‌شکست. همین مساله در محل کار نیز می‌تواند رخ دهد.

اما متوقف شدن در مساله تبعیض در محل کار و روی دیگر سکه را ندیدن باعث از دست دادن فرصتی بزرگ‌تر می‌شود: سود جستن از نیروی کار مولد و خلاقه گروه‌هایی که از افراد مختلف و متمایز تشکیل شده‌اند. همان طور که خواهیم دید، کار یک گروه که از افرادی با توانایی‌ها و زمینه‌های فکری مختلف تشکیل شده- به شرط آن که با یکدیگر هماهنگی کافی داشته باشند- نتایج بتهر، موثرتر و خلاقانه‌تری به دنبال دارد تا این که همین افراد به طور جداگانه و مجزا از هم کار کنند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تصاویر و لطایفی در مورد زندگی در اروپای شرقی

اروپای شرقی هنوز سنت‌های خاص خود را دارد و هنوز به اندازه بخش غربی مدرن نشده است و فرهنگ خاص خود را داراست.به همین خاطر ممکن است ما برخی از روندهای آنجا احساس نزدیکی کنیم.به تصاویر زیر بنگرید:آکوامن بعد از 2 هفته در بلغارستان…

مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟

انسان‌های راه‌های زیادی برای کشتن هم در طول تاریخ ابداع کرده‌اند: سلاح‌های هسته‌ای و زیستی ، بمب‌های آتش‌زا، گلوله‌ها، سرنیزه‌ها، ایجاد قحطی عمدی و ...کاملا قطعی نیست، اما طبق بسیاری از روایت‌ها مرگبارترین روز در تاریخ بشر در واقع نتیجه…

عمو حاجی -کثیف‌ترین مرد جهان- چند ماه پس از نخستین حمام برای اولین بار در ۶۰ سالگی، سال پیش درگذشت!

عمو حاجی (۱۹۲۸–۲۰۲۲) مردی ایرانی بود که بیش از ۶۰ سال به حمام نکردن شهرت داشت. عمو حاجی نام واقعی او نبود بلکه لقبی بود که به این فرد مسن داده می‌شد. او در روستای دژگاه فارس در آلونک و چاله‌ای در زمین زندگی می‌کرد.از آنجایی که او…

گالری- تصاویر تبلیغاتی خودروهای ایمپریال کرایسلر در سال‌های 1969 تا 1973

ما بیشتر این عکس‌ها را در فیلم‌ها و کارتون‌ها دیده‌ایم و راستش تعجب می‌کنیم که زمانی خودروی کرایسلر با این طول و عرض و طراحی تولید می‌شد.ایمپریال برند خودروهای لوکس کرایسلر در بازه زمانی سال‌های 1955 تا 1975 و نیز در بازه زمانی سال‌های…

اگر ابرقهرمانان‌ها و شرورهای فیلم‌ها و کامیک‌ها در دوره ویکتوریا می‌زیستند!

عصر ویکتوریا دوره‌ای از تاریخ بریتانیا بود که از سال 1837 تا 1901 همزمان با سلطنت ملکه ویکتوریا بریتانیا ادامه یافت. این دوره، دوره تغییرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قابل توجهی بود که نه تنها بریتانیا، بلکه سایر نقاط جهان را عمیقاً…

سری جدیدی از عکس‌های جذاب مقایسه‌ای زمان قدیم و جدید مکان‌ها و شهرها

عکس‌های «قبل و بعد» یا عکس‌های یک مکان بعد از گذشت زمان مدید، به چند دلیل جالب از آب درمی‌آیند:دگرگونی دیداری: انسان‌ها به طور طبیعی به سمت تغییرات و دگرگونی‌های بصری گرایش دارند. عکس‌های قبل و بعد تصویری واضح و قابل توجه از پیشرفت،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.