فیلم گزارش اقلیت اسپیلبرگ – نقد و تحلیل و خلاصه داستان – Minority Report

0

ارسطو، خزانه‌دار معماهای منطقی دوست داشت درباره آینده محتمل بحث کند. مورد «نبرد دریایی» او یکی از نمونه‌های کلاسیک این معماها است: قرار است فردا دو ناوگان (الف و ب) با یکدیگر بجنگند. این نبرد تنها یک برنده می‌تواند داشته باشد، از آنجا که هر گزاره‌ای فقط درست یا غلط است (قانون یا این یا آن‌که حد وسط هم ندارد) و چون هیچ گزاره‌ای هم درست و هم غلط نیست (قانون عدم تناقض)، گزاره‌های «الف پیروز می‌شود» و «ب پیروز می‌شود» لزوما درست و غلط -یا غلط و درست هستند، بسته به آنچه فردا رخ می‌دهد. مشکل اینجا است: چون امروز یکی از گزاره‌ها لزوما درست است، مهم نیست که الف یا ب چه می‌کنند: قواعد منطق پیشاپیش آینده را رقم زده است. کشتیهای جنگی حق انتخاب ندارند. برای خلاص شدن از این وضعیت، قدری به کمک پروفسور نورمن سوارتز از گروه فلسفه دانشگاه سایمون فریزر نیاز داریم: «نمی‌توانم با کارهایی که انجام داده‌ام، می‌دهم یا خواهم داد، اتفاقاتی را که قرار است در آینده بیفتد تغییر دهم. ولی می‌توانم آینده اتفاقاتی را که ممکن است بیفتد، تغییر دهم.»

به نظر می‌رسد که استیون اسپیلبرگ در گزارش اقلیت معمای ارسطو را مرور می‌کند. اصل هدایتگر فیلم، «پیش جنایت» به مأموران قانون امکان می‌دهد تا آینده را ببینند و جنایتکاران را پیش از ارتکاب جرم دستگیر کنند. گرفتن افرادی که به دلیل جنایتهایی که انجام نداده‌اند دستگیر می‌شوند، در قیاس با فواید چنین اقدامی چندان غیراخلاقی نیست: در سال 2054 آمار جنایت در واشنگتن به صفر رسیده است. این روند بسیار تأثیرگذار بوده است، مردم می‌ترسند و عامرانه از فکر جنایت می‌پرهیزند. جمله «حتی فکرش را هم نکن» سرمشق و الگو شده است.

جبرگرایی در قوی‌ترین شکل خود مانع از انتخاب و تجلی اراده می‌شود. ما همه بردگان امور مقدم (در علم منطق در برابر تالی) هستیم.

گزارش اقلیت با سرخوشی عمدتا سادیستی (دگرآزارانه) اش حلقه جبرگرایی را تنگ‌تر می‌کند. فیلم آینده را پیشینه‌دار نشان می‌دهد و چیزهایی که هنوز اتفاق نیفتاده، بخشی از دستمایه‌های کار است. ما نه‌تنها محکومیم که تاریخ را تکرار کنیم، بلکه رفتارمان هم در قیدوبند تواناییهای بالقوه ما است. در فیلم (براساس داستان کوتاهی که فیلیپ ک.دیک در 1956 نوشته است) این واقعیت با مجموعه‌ای از مبتکرانه‌ترین طراحی صحنه‌هایی که تاکنون صورت گرفته، نمود می‌یابد. داستان سه شخصیت «پیش‌آگاه» دارد که دیک آنها را «احمقهای وراج» توصیف می‌کند. آنان امواج متافیزیک دریافت می‌کنند و به یک رابط خیس‌افزار /سخت‌افزار متصلند که داده‌های مربوط به جنایتکار و قربانی را روی کارتهای منگنه شده و ارتقاء یافته کامپیوتری ذخیره می‌کند. رابطه میان داستان اصلی و فیلم ظریف و توأم با احترام است. اسپیلبرگ مفهوم و لحن داستان اصلی را نمود داده در عین حال روایت را چنان به‌طور کامل بازسازی و هیجان‌انگیز کرده که هر نوع مقایسه‌ای اصولا بی‌فایده است. تصور کنید که یکی از اپراهای واگنر براساس شعری از امیلی دیکینسون 1 ساخته می‌شود.

در فیلم جای سیستم کارتی را چیزی گرفته که نیم کافکاوار (گروه محکومین) و نیمی دیگر راب گلدبرگ‌وار (تله موش) است. وقتی یک پیش‌جنایت ردیابی می‌شود، نام جنایتکار به صورت لیزری بر یک توپ چوبی حک می‌گردد. این توپ مجموعه‌ای از مسیرهای پیچ‌دار لوله‌ای را طی می‌کند و به دست افسر مسئول پیش جنایت می‌رسد. تماشای ادغام جبرگرایی-در-عمل و تکنولوژی هنرگونه جذاب است ولی در عین حال حس نوستالژی اسپیلبرگی را هم نمود می‌دهد که مشخصه اصلی فیلمهای خوب علمی-تخیلی اوست. ماشینهای دوران آینده تنها وقتی علاقه او را جلب می‌کنند که در زمان به عقب و جلو بروند، وضعیتی که نمایانگر آزادی‌های نوین و معماهای اخلاقی و همیشگی است.

در مرحله ورود به سیستم پیش جنایت، سه «پیش‌آگاه» در وانی با تکنولوژی پیشرفته و حاوی مایعی داغ غوطه‌ور هستند. آنها در معرض جریانهای نامرئی پیش‌بینی دچار لرزش و تشنج می‌شوند. (اگر جمله «دنبال آینده بیا» را درک کنید، زبان گزارش اقلیت را می‌فهمید). سه پیش‌آگاه آگاتا، داشیل و آرتور نام دارند که اشاره به بزرگان مکتب (تصویرتصویر) قدیم ادبیات جنایی است. دستگاه آبی عجیب و غریبی که سه «پیش‌آگاه» در آن قرار دارند، تصویر خیره کننده یکی دیگر از مؤلفه‌های اصلی فلسفه غرب را ارائه می‌دهد: چگونه حالات ذهنی از وسایل فیزیکی سرچشمه می‌گیرند و بالعکس؟ چگونه در دنیایی مادی حالات ذهنی می‌توانند چیزی بیش از اتفاقات فیزیکی باشند؟ و سؤالی گیج کننده‌تر: چگونه وضعیت فیزیکی که هنوز رخ نداده می‌تواند بر ذهن تأثیر بگذارد؟

فرمانده جان اندرتون (کروز) یک مسأله جدی ذهنی/جسمانی دارد. او در مقام رئیس واحد پیش‌جنایت واشنگتن، گرداننده اصلی نمایش است. وقتی او شخصا شاهد یک پیش‌بینی می‌شود که در آن فردی را می‌کشد که نمی‌شناسد، اوضاع خطرناک می‌شود. او به سرعت از ماشینی فرار می‌کند که خود یکی از اجزای مکمل آن است. (همه چیز در فیلم مانند کره چشم دایره‌وار است.) اندرتون در واکنش به تراژدی پیرامون خود به مواد مخدر روی می‌آورد. این کار وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند و «فواید» آینده را کمرنگ می‌سازد. در یکی از عجیب‌ترین لحظات فیلم، لحظه‌ای که نمایانگر اشتیاق بنیادین سازنده فیلم برای غرق شدن در تصاویر (روی پرده در ذهن ما) است، اندرتون قدری مخدر (با نام «روشنی») مصرف می‌کند. در محیطی که همه چیز تا این حد فوق -تحریک کننده است، هر حرکتی برای استفاده در آینده از مانیتور نظارت، بررسی همه‌جانبه و رمزگذاری می‌شود، وقتی حتی اشتیاقات مصرف‌کننده واردپایگاه داده‌های سفارشی می‌شود، تنها راه، برای رسیدن به احساس رهایی، مصرف نوع جدیدی از ماده محرک است. این ماده حس ناخوشایند تجاوز به حریم خصوصی و داشتن شخصیت ساختگی را تسکین می‌دهد. وقتی اندرتون ماده را وارد بدن خود می‌کند، چشمان او در حکم فروشنده مواد مخدر به صورت حفره‌ای خالی و خیره نمود می‌یابد که هنوز می‌تواند چیزها را به درون خود بکشد یا خارج کند، ولی این‌که چه چیز را؟ در این مرحله مشخص نیست، شاید معرفت را: او به شیوه پیامبرگونه‌ای به مشتری‌اش می‌گوید: «در سرزمین کورها، یک چشمی پادشاه است.» وقتی چشمان اندرتون به «ورطه» می‌افتد، خیلی دشوار است که عنوان غریب و مرتبط فیلم دیگری، چشمان تمام بسته را به یاد نیاوریم. اگر معادلی بصری برای این عبارت متناقض وجود داشته باشد، همین فروشنده مواد مخدر است.

از سوی دیگر تصویر شمایل‌گونه گزارش اقلیت نیز هست، فیلمی که دائما با تأثیر متقابل تصور و تصویر-ذهن و عین، چشم و ذهن را به بازی می‌گیرد، طیف وسایلی که اسپیلبرگ با آنها بازی می‌کند از ترس (صحنه‌ای که طی آن احتمال کوری اندرتون می‌رود) تا اسلپ استیک (کیفی حاوی کره چشمی که روی یک ارگ بادی قرار دارد و تأثیر شوم و تلخ ایجاد می‌کند) گسترده است.

میشل فوکو در «مراقبت و مجازات»، بزرگترین پسا-متن پسا، جنایت در تمام ادوار، به بیننده هشدار می‌دهد: «رؤیت‌پذیری تله است.» او درباره پان اپتیکون، طرح جرمی بنتهام برای ساختن زندانی مدور بحث می‌کند که به نگهبان اصلی امکان می‌دهد تا در تمام اوقات همه زندانیان را ببیند.

فوکو در ادامه می‌گوید، مفهوم پان اپتیک (دید همه‌جانبه) بسیار متقاعد کننده و در ساختار جامعه بسیار فراگیر شده است. وقتی تماشایمان می‌کنند، دیگر نمی‌توانیم تشخیص دهیم که در حال بازیگری هستیم، آن ر امی‌پذیریم.

تفکرات فلسفی پیرامون رفتار درست که از طریق ‌ معماری و تکنولوژی عینیت یافته، به شکل حالات رفتاری تکامل پیدا کرده است. گزارش اقلیت با چیزی شبیه یک چماق تئوریک این مفهوم را می‌کوبد. آگهی تبلیغاتی می‌گوید، «پیش جنایت: مؤثر است!!!» مسلما همین‌طور است ولی تا چه حد؟ زندان پیش جنایتکاران، تصویر واژگونه‌ای از وضعیت ترحم‌گونه‌ای است که «پیش‌آگاهان» در آن به سر می‌برند. پس از آن که بر سر زندانیان سرافرازی فلج کننده می‌گذارند، هاله‌ای دور سرشان را می‌گیرد. آنها در سلولهای عمودی لوله‌ای جمع می‌شوند و به قلمرویی پا می‌گذارند که در آن «زندگی‌شان از مقابل چشمهایشان می‌گذرد و تمام آرزوهایشان تحقق می‌یابد». بهشت روی زمین، درست است؟ زندان اسپیلبرگ شبیه یک پایگاه داده‌های عظیم است، پس دقیقا همان چیزی است که فوکو می‌ترسید واقعیت به آن تبدیل شود: «نوعی بازجویی پایان‌ناپذیر، تحقیقی که بدون هیچ محدودیتی تا حد دقیق‌ترین جزئیات پیش می‌رود، قضاوت در مورد پرونده‌ای که هرگز بسته نشده است…» موضوعی که واقعا تحریف شده این است که چنین زندانی حکم وضعیتی ذهنی را دارد که در آن اراده انسانی از آزادی مطلق برخوردار است: همان سرزمین رویاها.

آگاتا (سامانتا مورتون) پس از آنکه که به وسیله اندرتون از غلاف آبی‌اش درمی‌آید به او می‌گوید: «از آینده خسته شده‌ام.» او در سراسر زندگی‌اش منتظر آینده بوده است. فیلم به وضوح نشان می‌دهد که چرا و البته چه چیز را باید سرزنش کرد. آگاتا به هیچ‌وجه امکان انتخاب نداشته است. معلوم می‌شود که والدین «پیش‌آگاهان» معتاد بوده‌اند، محصولات یک تجربه بیوتکنولوژیک که عملا تبدیل به تجربه‌ای ذهنی شده است. آنها را نمی‌توان مسئول دانست. پیش‌بینی، حالتی ذهنی است که طی آن پدیده‌های ذهنی با سلولهای حسی سر و کار ندارند. آنها واقعا چیزی را حس نکرده‌اند. وقتی آگاتا به دنیای واقعی پا می‌گذارد، همه چیز برایش نفس‌گیر است، او با ناباوری می‌پرسد: «همینه؟» آگاتا حتی نمی‌تواند سرپا بایستد. در ادامه، فیلم با قرار دان او کنار اندرتون باز هم مجموعه‌ای از تکان دهنده‌ترین تصویرپردازی‌هایش را در سطحی گسترده‌تر به نمایش می‌گذارد. اکنون وسایل مراقبت الکترونیک که غالبا زیر لوای تبلیغات پنهان شده‌اند، بیش از همیشه آشکار و سرکوبگر می‌نمایند چون حالا آنها را از منظر یک «پیش‌آگاه» آزاد شده می‌بینیم و می‌شناسیم. وضعیت ناگوار آگاتا بیننده را وامی‌دارد تا موجودی را با شش حس ببیند که تمام زندگی‌اش را بدون استفاده از پنج تای آنها گذرانده و اکنون طی چند ثانیه کل این حواس در وجودش فعال شده‌اند. اگر سردرگمی آگاتا بر شما تأثیر عاطفی نگذارد، باید گفت که گزارش اقلیت تا حد زیادی شکست خورده است (ولی به یمن بازی ماوراء زمینی مورتون این موضوع بسیار بعید می‌شود).

چون این نقد را پیش از اکران فیلم نوشته‌ام، می‌توانید بگویید که پیش‌بینی کرده‌ام.معلوم اس که امکان بالقوه جنایت در آینده وجود دارد. تعدادی از نشریات به نحوی مبهم از این احتمال سخن گفته‌اند که «فیلم فراتر از ظرفیت بینندگان خواهد بود». این موضوع در مورد فیلمی که شما را به تفکر وامی‌دارد آزاردهنده است که تصور شود به بیننده و گیشه بی‌حرمتی می‌کند. تفکرات حاکم بر فیلم بی‌زمان هستند. بله، گزارش اقلیت عبوس و پیچیده است ولی چنان‌چه نشان می‌دهد، اگر خصوصا جای اندرتون باشید، هدف رسیدن به جایی است که بشود نور را دید. وقتی دیوید، پسرک-روبات فیلم هوش مصنوعی عاقبت سازنده‌اش را می‌بیند، می‌پرسد «این همون جایی‌یه که منو تبدیل به موجودی واقعی می‌کنن؟» پاسخ، یک جمله صاعقه‌وار اسپیلبرگی است: «این همون جایی‌یه که تورو درک می‌کنن.» گزارش اقلیت همان کاری را انجام می‌دهد که هر سخنگوی هوشمندی باید در جلسه‌ای عمومی انجام دهد: ما را به خواندن کتابهایی وادارد که نوشته شده‌اند تا از ما آدمهای بهتری بسازند یا حداقل به ما یادآوری کنند که چنین کتابهایی هنوز وجود دارند.

فیلم کامنت، اوت 2002

ترجمه علی عامری

(1). امیلی الیزابت دیکینسون (86-1830) شاعره آمریکایی. او در آثارش تصویرسازیهای پیچیده و گاه خنثی دارد که بیانگر کشمکشهای عاطفی او هستند-م.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چگونه با بدشانسی کنار بیاییم + گالری عکس از انواع بدشانسی‌ها!

کنار آمدن با بدشانسی یا شرایط ناگوار می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین استراتژی وجود دارد که می‌تواند به ما برای کنار آمدن با این شرایط کمک کند:احساسات بعد رخداد را بپذیرید: طبیعی است که هنگام مواجهه با بدشانسی احساس ناامیدی،…

دستمال‌های پارچه‌ای برای پنهان کردن نقشه فرار در زمان جنگ جهانی دوم

جورجینا کنیوندر جنگ جهانی دوم، نقشه‌های سرّی روی دستمال‌های جیبی چاپ می‌شد تا نیروهای متّفقین در پشت خطوط دشمن بتوانند از آنها استفاده کنند. گرامی داشتن دستمال‌های پارچه‌ای کهنه پدر ‌همسرم شاید به نظر کاری ناخوشایند باشد اما در دل آنها…

آیا ماری آنتوانت واقعاً گفته بود مردمی که در قطحی نان هستند، کیک بخورند؟! حقیقت درباره یکی از…

این یکی از بدنام‌کننده‌ترین داستان‌های تاریخ است: روایت این است که ملکه ماری آنتوانت وقتی شنید که دهقانان فرانسوی آنقدر فقیر شده‌اند که توانایی خرید نان ندارند، پاسخ داد: "بگذارید کیک بخورند." این افسانه برای قرن‌ها نقل شده است و به این…

ابر تورم آلمان در سال 1923 چه بر سر مردم آورد؟

به زمانی می‌رویم که یک آلمانی طبقه متوسط، ​​میلیاردها مارک در جیب خود حمل می‌کرد اما هنوز نمی‌توانست چیزی بخرد. یک قرص نان 200 میلیارد مارک قیمت داشت.با حقوق بازنشستگی یک هفته‌ای حتی یک فنجان قهوه را نمی‌شد خرید. سقوط آزاد ادامه داشت و…

۱۰ واقعیت جذاب درباره جی رابرت اوپنهایمر -پدر بمب اتمی و سوژه فیلم جدید کریستوفر نولان

جولیوس رابرت اوپنهایمر بیشتر به عنوان فیزیکدانی شناخته می‌شود که به ساخت اولین بمب اتمی کمک کرد. اما سنگ‌ها و کانی‌ها عشق اول او بودند و او همچنین شاعرمسلک بود.اوپنهایمر آزمایشگاهی را رهبری کرد که اولین بمب اتمی را ساخت و با موفقیت…

چهره و شکل و شمایل یک شهروند کشورهای اسکاندیناوی یا منطقه نوردیک به چه صورت است؟

کشور‌های اسکاندیناوی که به عنوان کشورهای شمال اروپا یا منطقه نوردیک نیز شناخته می‌شوند، به گروهی از کشور‌های شمال اروپا اطلاق می‌شود. واژه نوردیک اغلب برای توصیف دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد که اعضای اصلی شورای شمال اروپا هستند،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.