الگوریتمی که می‌تواند جرم‌های آینده را با دقت 90 درصد پیش‌بینی کند! عملی شدن دنیای گزارش اقلیت؟

0

در فیلم گزارش اقلیت Minority Report به کارگردانی استیون اسپیلبرگ و بازی تام کروز، داستان در سال ۲۰۵۴ رخ می‌دهد. در این زمان سیستمی اختراع شده که می‌تواند جرائم را پیش از وقوع پیش‌بینی کند و بدین ترتیب مأموران اجرایی پیش از وقوع جنایت جلوی آن را می‌گیرند و مدت‌ها است که دیگر جنایتی رخ نداده‌. اما همین سیستم پیچیده هم ممکن است فریب بخورد …

اما ظاهرا ما 3 دهه زودتر از زمان وقوع داستان این فیلم، ما به سوی عملی کردن آن پیش خواهیم رفت. البته نه به آن صورت که در داستان فیلم تخیل شده است.

پروفسور ایشانو چاتوپادیای، آزمایشگاه ZeD در دانشگاه شیکاگو را رهبری می‌کند و در آنجا الگوریتم‌ها و داده‌ها را مطالعه می‌کند و توسعه می‌دهد. او هوش مصنوعی‌ای ساخته که می‌تواند جنایات را چند روز قبل از وقوع واقعی پیش‌بینی کند. گفته می‌شود که الگوریتم او یک هفته قبل از وقوع یک سری جرم با موفقیت آنها را پیشبینی کرده.

او در این مورد می‌گوید: «شهر شیکاگو و هفت شهر دیگر که روی آنها متمرکز بودیم، شروع به انتشار گزارش رویداد‌های جرم و جنایت کرده بودند. در شیکاگو، این‌ گزارش‌ها  با یک هفته تأخیر به روز می‌شوند. این گزارش‌ها حاوی اطلاعاتی درباره آنچه اتفاق افتاده، نوع جنایت، محل وقوع، طول و عرض جغرافیایی و زمان رخداد است.

بنابراین ما با با استفاده از این گزارش‌ها، شهر را به صورت دیجیتالی به مناطق کوچک 300 متر مربعی تقسیم کردیم و مستند کردیم که جرم‌های خشن و قتل و دزدی در کدام از این بلوک‌ها رخ داده است.»

سپس الگوریتم آنها چگالی جرم‌ها و تاثیر بر آنها بر یکدیگر را در یک مدل پیچیده بررسی کردند.

و سرانجام مدل آنها به جایی رسید که از یک هفته قبل می‌تواند بگوید در یک بلوک خاص با اختلاف زمانی مثبت یا منفی یک روز احتمالا چه جرمی رخ خواهد داد!

مردم نگرانند که از این الگوریتم به عنوان ابزاری برای زندانی کردن افراد قبل از ارتکاب جرم استفاده شود. این امر اتفاق نمی‌افتد، زیرا اصلا الگوریتم توانایی انجام آن را ندارد.

این الگوریتم فقط یک رویداد را در یک مکان خاص پیش‌بینی می‌کند. این الگوریتم به شما نمی‌گوید که چه کسی قرار است رویداد را انجام دهد یا جزئیات آن چطور هستند.

در شیکاگو، اکثر افرادی که جان خود را در جنایات خشونت‌آمیز از دست می‌دهند، عمدتاً به دلیل خشونت گروهی جان می‌سپارند. یعنی اکثر قتل‌ها چیزهای پیچیده‌ در حد داستان‌های شرلوک هولمز نیستند. از یک هفته قبل می‌شود احتمال رخ دادن آن را پیشبینی کرد و با تشدید اجرای قانون و اعزام افسران پلیس به آنجا با آنها مقابله کرد، اما راه‌های دیگری نیز برای مداخله اجتماعی وجود دارد تا احتمال وقوع جرم در واقع کاهش یابد و در حالت ایده‌آل، هرگز اتفاق نیفتد.

کاری که این دانشمندان می‌خواهند انجام دهند این است که نوعی بهینه‌سازی سیاست را سبب شوند. آنها می‌گویند که تنها داشتن الگوریتم کافی نیست. آنها از شهردار یا مدیران می‌خواهند که از مدل تولید شده برای انجام شبیه‌سازی‌ها و اطلاع‌رسانی در مورد سیاست‌های خود استفاده کنند.

البته سابق بر این هم الگوریتم‌هایی با همین هدف ایجاد شده بودند، اما از آنها انتقاد شده بود که سوگیری دارند و روی پروفایل‌های نژادی خاصی تمرکز دارند.

روش‌هایی که قبلاً امتحان شده‌اند عبارتند از یادگیری ماشینی مستقیم و ابزار‌هایی که در آنها کلان داده‌ها  با یک شبکه عصبی پیچیده تحلیل می‌شوند.

مشکل این رویکردها این بود که روی برخی ویژگی‌ها مهم تمرکز داشتند و با در نظر گرفتن بقیه، منجر به دادن نتایج گمراه‌کننده‌ می‌شدند. این اتفاق در اداره پلیس شیکاگو [در سال 2014-2016] رخ داد. آن‌ها با استفاده از معادله‌ای شامل ویژگی‌هایی مانند سابقه دستگیری، افرادی را در فهرست قرار می‌دادند که احتمالاً مرتکب یا قربانی خشونت‌های مسلحانه بودند و این باعث شد که بخش بزرگی از سیاهپوستان در لیست قرار بگیرند.

اما در الگوریتم جدید دانشمندان تلاش می کنند که فقط از گزارش‌های رویداد استفاده کنند و خود عوامل تصمیم نمی‌گیرند که چه ویژگی‌هایی جرم‌خیزی را در الویت قرار بدهند. ورودی دستی بسیار کمی وجود دارد. پس سوگیری کهش پیدا می‌کند.

اما باز هم مردم نگران هستند. چون دیگر شیوه کار سیستم‌های هوش مصنوعی برای مدل‌سازی‌ سیستم‌های پیچیده‌ به سادگی نمی‌تواند توسط انسان‌ها درک شود و آنهاشبیه جعبه سیاه به نظر می‌رسند. در سیستم‌های تحلیل قدیمی ما با معادلات دیفرانسیلی و ریاضی قابل درک سر و کار داشتیم، اما الان شبکه عصبی غول پیکری داریم.

سازندگان الگوریتم جدید می‌گویند که:

«ما یک مدل واقعاً پیچیده داریم، مدلی که نمی‌توانید به سادگی به آن نگاه کنید و عوامل تاثیرگذار در پیشبینی‌های آن را حدس بزنید. از آنجا که الگوریتم جدید گزارش‌های رویدادهای جرم را در تعامل با عوامل اجتماعی-اقتصادی و جمعیت‌شناسی قرار می‌دهد، شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که یک نوع الگوی ساده از کارکرد آن را درک کنید.»

منبع: ساینس فوکوس


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

بهترین سایت‌ها برای پیدا کردن کتاب‌هایی که با سلیقه شما جور هستند

آیا می‌خواهید از مطالعه کتاب لذت ببرید؟ در اینجا سایت‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که کتاب‌هایی خوبی بر مبنای مطالعات لذت‌بخش قبلی به شما توصیه می‌کنند.هیچ چیز دلهره آورتر از رفتن به یک کتابفروشی بدون فهرست خرید نیست. شما کلی وقت…

عجیب ولی واقعی: چشم‌های این زن در این عکس آبی نیست! + ویدئو

در یک خطای دیداری بسیار جالب که به تازگی دین جکسون در تیک تاک منتشر شده، چهره عادی زنی را می‌بینیم که برخلاف ظاهر امر، چشمان او آبی نیست و در واقع حاکستری است.دین جکسون در زمینه ایجاد خطاهای دیداری، یک حرفه‌ای محسوب می‌شود. ویدئوی او در…

آیا می‌توانید در این عکس شیر کوهی را در حال تعقیب الک (گوزن شمالی) ببینید؟

یک دوربین خودکار راه‌اندازی شده توسط سرویس حیات وحش ایالات متحده، عکس‌هایی از یک شیر کوهی را در حال تعقیب یک گوزن شمالی ثبت کرد. از این عکس‌ها مشخص است که این شکارچی بسیار دشوار است.پس اگر گوزن بزرگ شکار شده باشد و متوجه خطر نشده باشد،…

عکس‌های قبل و بعد بی‌نظیر تاریخی: بناها و مناظر در گذر زمان

عکس‌های قبل و بعد همیشه علاقه‌مند زیادی دارند. مدتهاست که در اینترنت عکس‌های قبل و بعد افرادی که رژیم لاغری اختیار می‌کنند یا بدنسازی می‌کنند یا جراحی زیبایی می‌کنند، منتشر می‌شود و محبوبیت زیادی هم دارند.اما در سطحی ژرف‌تر، بیایید…

حداقل مجازات کسانی که این چیزها را طراحی کرده‌اند، زندان است!

طراحی خوب در هر عرصه‌ای چه فضای وب، معماری، وسایل خانگی و صنعتی و گجت‌ها مهم است. یک طراح باید بتواند خود را جای کاربران نهایی بگذارد و حدس بزند که در استفاده از وسیله یال محل چه مشکلاتی پیش خواهد آمد یا در شرایط مختلف و با گذشت زمان چه…

نمونه‌هایی از وندالیسم – البته در شکل نسبتا خفیف آن

وندالیسم به عمل عمدی ایجاد خسارت، تخریب یا اسیب زدن به اموال، اغلب بدون هیچ دلیل یا توجیه قانونی اشاره دارد. این کار شامل اعمالی مانند رسم گرافیتی، برچسب زدن، خراشیدن، شکستن یا نقاشی روی سطوح، از جمله ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، فضا‌های عمومی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.