چندکارگی یک تهدید بزرگ برای سلامتی است؛ نه یک افتخار و مدال قهرمانی

مطالعات درباره مالتی‌تسکینگ چه می‌گویند؟

0

فرضیه‌ها و باورهای مختلف و متضادی درباره مالتی‌تسکینگ یا چندکارگی  یا  چند وظیفه‌ای وجود دارد.

برخی مطالعات و تحقیقات آن را عاملی برای موفقیت بیشتر و رسیدن سریع‌تر به اهداف روزانه توصیف کردند و به آموزش و پرورش استعدادها برای چندکارگی مشغول شدند.

دسته دیگری از مطالعات هم شدیدا با مالتی‌تسکینگ مخالف هستند و آن را عامل حواس‌پرتی، عدم تمرکز، کاهش شدید بهره‌وری و ضریب هوشی معرفی می‌کنند.

احتمالا با یک جست‌وجو در اینترنت، به ده‌ها مطالعه و مقاله و نظرسنجی درباره چندکارگی برسید و بیشتر سردرگم شوید.

اما این وسط، آیا ادعاهای مطرح شده درباره خطرات چندوظیفگی واقعیت دارد؟ آیا میزان کورتیزول بدن را افزایش می‌دهد؟ آیا دو برابر بیشتر از مصرف ماری جوانا باعث کاهش ضریب هوشی مغز می‌شود؟ آیا باعث می‌شود بهره‌وری شما به شدت پایین بیاید و نتوانید ساده‌ترین امور روزانه را پیش ببرید؟

مطالعات چه می‌گویند؟

شاید بهترین روش برای یافتن جواب این پرسش‌ها، یک تجربه عملی باشد. سعی کنید همزمان به یک ایمیل پاسخ بدهید؛ قبض‌های خانه را پرداخت کنید؛ فایل اکسل خرج‌های روزانه خود را به‌روزرسانی کرده و یک مقاله روی اینترنت مطالعه کنید. احتمالا، پس از مدتی مانند من به صفحه‌نمایش گوشی یا لپ‌تاپ خود خیره شده و فراموش خواهید کرد چه کاری باید انجام دهید. کاملا هنگ و سردرگم هستید و عصبانی به نظر می‌رسید.

این آزمایش کاملا می‌تواند وضعیت و نتایج چند وظیفگی را نشان بدهد و تاییدی باشد بر یک مطالعه در سال ۲۰۰۵ که نشان داد حواس‌پرتی ناشی از پاسخ‌گویی به ایمیل‌ها و تماس‌ها و اعلان‌های دستگاه‌های دیجیتالی، می‌تواند تا ۱۰ برابر عامل افت ضریب هوشی باشد.

تحقیقات دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۰۹ نیز نشان می‌دهد چند وظیفه‌ای سنگین می‌تواند بهره‌وری فردی را مختل کرده و در طیف وسیعی از کارها، عملکرد ضعیف و بدتری داشته باشیم.

فقط یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد مالتی‌تسکینگ منجر به افزایش سطح هورمون کورتیزول بدن می‌شود ولی حداقل سه مطالعه و تحقیق علمی دیگر اثبات کردند مالتی‌تسکینگ «استرس»، «اضطراب» و «خستگی» را افزایش می‌دهد.

در ضمن، یک مطالعه از دانشگاه Sussex نشان می‌دهد چندوظیفه‌ای رسانه‌ای سنگین می‌تواند منجر به کاهش تراکم مغزی در بخش قشر سینگولیت قدامی می‌شود؛ منطقه‌ای که مسئول هم‌دلی و تلقین و انتقال فکر است.

تجربه خودمان چه می‌گوید؟

اجازه بدهید نقل قول‌ها از مطالعات و نظرسنجی‌های انجام شده را کنار بگذاریم و سراغ تجربه‌های عملی و عینی خودمان برویم.

آیا قبول دارید وقتی همه کارها را یک باره با هم انجام می‌دهیم؛ دچار استرس بیشتری می‌شویم و تمرکز خود را از دست خواهیم داد؟

این وضعیت با داشتن یک دستگاه کامل متصل به اینترنت در جیب‌مان بغرنج‌تر شده است. آیا این روزها با داشتن ترکیبی از مسئولیت‌های مراقبتی بهداشتی از خودمان، پاندمی ویروس کرونا، مراقبت و تربیت فرزندان، زندگی روزانه، کار و تلفن‌های هوشمند؛ امکان دارد کسی کتابی مانند King Lear را بنویسد یا قوانین حرکت و جاذبه را کشف کند؟

در عوض، اگر در خانه کار کردیم؛ تلاش‌های استرس‌زا و مضطرب‌کننده بیشتری را خودخواسته انجام می‌دهیم تا در تامین خواسته‌های رقابتی خود موفق شویم. این تلاش‌ها فضیلت برشمره شده و آن‌ها با نظر و رویکرد مثبتی پذیرفته‌ایم.

اجتناب‌ناپذیری از تلفیق کار و زندگی در ۱۸ ماه یا ۲ سال اخیر در خانه نکات و تجربیات بسیار بزرگی برای ما داشته است. همه‌گیری ویروس کرونا این وضعیت چند وظیفگی را تشدید کرده است و متاسفانه بدتر از آن، نوعی چند وظیفه‌ای استروئیدی و قهرمانانه است که سعی می‌کند آن را باشکوه جلوه دهد.

تبلیغات برای این هم بد است. اینکه یک موسیقی آرامش‌بخش و نرم در پس‌زمینه کارهایمان بگذاریم و همزمان مشغول غذا دادن به فرزند؛ مراقبت از مادر، رسیدگی به خانه و پختن نهار، پاسخ‌گویی به تلفن مشتریان و حضور در شبکه‌های اجتماعی و تماس تصویری زوم باشیم.

بله؛ شاید شما کارهای بیشتری در یک بازه زمانی کوتاه انجام داده باشید ولی اهداف ضریب هوشی خود را نابود کردید و یک سری کارهای بدون روح و تمرکز انجام داده‌اید.

حس خوب اما گول‌زننده چندوظیفه‌ای

در محیط کار هم برخی اوقات چندوظیفه‌ای مطلوب و هدف می‌شود. شما این هفته با پرونده‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنید؛ به امید اینکه هفته آینده کارهای کمتری داشته باشید و سرتان خلوت‌تر شود.

چندوظیفه‌ای می‌تواند یک احساس خوب در شما ایجاد کند؛ غالبا یک لحظه شاد جنون‌آمیز؛ اینکه به خودتان افتخار کنید که همه توب‌ها را در هوا معلق نگه داشته و از پس کنترل و مدیریت همزمان همه آن‌ها برمی‌آیید.

اما این فقط در ذهن شما است که همه‌چیز خوب و درست و کنترل شده و بی‌نقص است. حتی پیش از اینکه به خودتان افتخار کنید؛ قطعات یک چیزی درست نیست و اشتباه شده است که هنوز از آن مطلع نیستید. این وضعیت و خوشحالی برای شما مصنوعی است؛ مانند خوردن یک نوشابه انرژی‌زا یا نوشیدنی کافئین‌دار که موجب حواس‌پرتی و انحراف فکری می‌شود.

قطعا ما نمی‌توانیم در زندگی‌های دیجیتالزه شده امروزی از مالتی‌تسکینگ جلوگیری کنیم. زندگی مجموعه‌ای از خواسته‌های متناقض و اغلب همزمان است.

اما باید سعی کنیم تا حد امکان آن را کاهش دهیم یا اینکه دست به مدیریت آن بزنیم. شواهد زیادی وجود دارد که چندوظیفه‌ای به طور جدی برای سلامتی ما مضر است؛ حتی اگر روی کارایی و بهره‌وری کاری ما تاثیرگذار نباشد یا اینکه عادت کرده باشیم (یاد گرفته باشیم) تمرکز خود را حفظ کرده و همزمان چند کار را باهم انجام دهیم.

چند وظیفه‌ای با یک هشدار بهداشتی و سلامتی همراه است نه با یک مدال قهرمانی و افتخار!


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

سلبریتی‌ها اگر کاری عادی داشتند – پاسخ‌های تصویری میدجرنی

چه می‌شد اگر یک هنرپیشه نامدار در سنی طلایی امکان جذب شدن در رشته بازیگری را پیدا نمی‌کرد یا بحرانی خانوادگی او را وادار به سال‌ها کار عادی می‌کرد. چه می‌شد اگر نخستین کسانی که تست بازیگری از او می‌گرفتند، به کلی مایوس و دلسردش می‌کردند.…

بهترین کتاب های علمی تخیلی برای پرورش تخیل شما |۶۴ اثر خواندنی

تهیه فهرستی از آثار علمی تخیلی که در ایران ترجمه و منتشر شده باشند و محبوب باشند، دشوار است. کلا وقتی فهرست می‌کنیم هدف ما ترغیب خواننده به بیشتر خواندن است و نه اینکه ادعا کنیم چیز کاملی درست کرده‌ایم.پس این شما و شماری از محبوب‌ترین…

بهترین سایت‌ها برای پیدا کردن کتاب‌هایی که با سلیقه شما جور هستند

آیا می‌خواهید از مطالعه کتاب لذت ببرید؟ در اینجا سایت‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که کتاب‌هایی خوبی بر مبنای مطالعات لذت‌بخش قبلی به شما توصیه می‌کنند.هیچ چیز دلهره آورتر از رفتن به یک کتابفروشی بدون فهرست خرید نیست. شما کلی وقت…

عکس‌هایی از ترسناک‌ترین ساختمان‌های دنیا – آلبوم عکس

چرا برخی از ساختمان‌ها و خانه‌ها خیلی ترسناک به نظر می‌رسند. اینها دسته از سکونت‌گاه‌ها طیف گسترده‌ای دارند:- آنهایی که سایه روشن شب ترسناک‌شان می‌کند و هنگام روز یک ساختمان تقریبا عادی هستند.- آنهایی که مدت‌ها متروک مانده‌اند و…

عکس‌های نوستالژیک: آدم‌های و تلویزیون‌هایشان در دوره اوج تلویزیون

دوره اوج شکوه تلویزیون کی بود؟ دست‌کم دوره اوج مونواوگ چه زمانی بود؟یک زمانی تلویزیون پیشرفته‌ترین وسیله ارتباطی ما با دنیای خارج بود. الان تلویزیون‌های هوشمند، گوشی و تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها جای آن به اصطلاخ متکلم وحده را گرفته‌اند.…

هوش مصنوعی کودکی بازیگران سریال فرندز Friends را بازسازی کرد!

هوش مصنوعی این روزها کارهای عجیب و غریبی می‌کند و حالا به یاری آن چهره کودکی بازیگران سریال فرندز Friends بازسازی شده است. این فناوری عجیب و غریب، نسخه‌های کودکی شش بازیگر معروف را ایجاد کرده.صفحه فیس بوک the_ai_dreams این کار را کرده،…
منبع Theguardian
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.