مادون قرمز و ماوراء بنفش توسط چه کسانی کشف شدند؟

0

سال اکتشاف: 1800 و 1801

این کشف چه می‌گوید؟

انرژی خورشید و دیگر ستارگان به شکل رنگ‌هایی، خارج از طیف معمول رنگ‌ها ساطع می‌شود.

چه کسی آن را کشف کرد؟

فردریک هرشل Frederick Herschel مادون قرمز (IR) و یوهان ریتر Johann Ritter ماوراء بنفش (UV)


کشف پرتوهای مادون قرمز و ماوراء بنفش در گسترش بینش ما نقش مهمی ایفا کردند معهذا تا سال ۱۸۰۰ به فکر هیچ‌کس نمی‌رسید که پرتوهایی وجود دارند که چشم انسان قادر به تشخیص آن‌ها نیست. کشف این دو پرتو منجر به کشف طیف وسیعی از پرتوهای غیر قابل رویت از مواج رادیویی تا پرتوهای گاما گردید.

پرتو مادون قرمز کلید اکتشافات کیهانی بود. علاوه بر آن علم، در اندازه‌گیری گرمای اقیانوس‌ها و جنگل‌ها از IR استفاده می‌کند. از حس‌گرهای IR برای دزدگیرها، هشداردهنده‌های آتش و ابزار پلیسی برای تشخیص هویت استفاده می‌شود. زیست‌شناسان متوجه شده‌اند بسیاری از پرندگان می‌توانند (IR) را ببینند. نور ماوراء بنفش به درک تشعشعات خورشیدی کمک شایانی کرد و باعث تشخیص بخش‌های پرانرژی طیف نوری از جمله اشعه ایکس، مایکروویو و پرتوهای گاما شد.


فردریک هرشل به سال ۱۷۳۸ در هانوور آلمان متولد شد. او به تحصیل در رشته موسیقی و ستاره‌شناسی پرداخت. هرشل در 1781 سیاره اورانوس را کشف کرد.

در ۱7۹۹ او شروع به مطالعه نورهای خورشیدی کرد. او از فیلترهای نوری برای جدا کردن طیف نورها استفاده می‌کرد و متوجه شد بعضی از فیلترها هنگام مطالعه داغ‌تر از بقیه می‌شوند. با بررسی بیشتر او دریافت بعضی رنگ‌ها به طور طبیعی گرمایی بیشتر از بقیه تولید می‌کنند.

برای تحقیق درباره این نظریه، هرشل منشور بزرگی درست کرد. او در اتاقی تاریک به این منشور نور تاباند و حرارت رنگ‌های روی دیوار را اندازه‌گیری کرد.

او متوجه شد که حرارت به طور ثابت، از بنفش (سردترین رنگ‌ها) افزایش پیدا می‌کند تا به گرم‌ترین رنگ‌ها، نور قرمز می‌رسد. بعد به طور تصادفی دماسنج او در نقطه تاریک بعد از نور قرمز (بیرون از طیف نورها) قرار گرفت.

در این نقطه درجه حرارت می‌باید پایین می‌آمد؛ زیرا در معرض تابش هیچ نوری نبود. اما اینطور نشد. دماسنج بالاترین درجه گرما را نشان می‌داد.

هرشل متعجب شد. او حدس زد نور خورشید می‌باید پرتوهایی گرمایی همراه با نور ساطع کند که توسط منشور کاملاً تجزیه و از دیگر نورها جدا می‌شود. بعد از چند هفته او پرتوهای قرمز را آزمایش کرد و متوجه شد آن‌ها درست مثل نور معمولی می‌توانند منحرف شوند، بشکنند و خم شوند. از آن‌جا که این پرتوهای نامرئی زیر نور قرمز بودند آن‌ها را مادون قرمز، (به معنای زیر قرمز) می‌نامید.

یوهان ریتر به سال ۱7۷۶ در آلمان به دنیا آمد و فیلسوف و علوم طبیعی شد. او اعتقاد داشت در طبیعت یکپارچگی و توازن وجود دارد و تمام نیروهای طبیعت از یک نیرو به نام اورکرافت سرچشمه می‌گیرند.

در ۱۸۰۱، ریتر از کشف اشعه مادون قرمز به دست هرشل آگاه شد. ریتر روی تاثیر نور خورشید بر واکنش‌های شیمیایی کار کرده بود و از الکتروشیمی (تأثیر جریان‌های الکتریکی بر فعل و انفعالات شیمیایی) آگاه بود. او از تأثیر نور بر کلرور نقره مطلع بود و می‌دانست رنگ سفید نور خورشید این ترکیب را به سیاه تبدیل می‌کند. (این اکتشاف بعدها مبنای چاپ عکس شد.)

ریتر تصمیم گرفت تاثیر آزمایش هرشل را دو برابر کند و ببیند همه رنگ‌ها می‌توانند به یک میزان کلرور نقره را سیاه کنند. او رشته‌هایی از کاغذ را به کلرور نقره آغشته کرد. بعد در اتاقی تاریک همان آزمایش هرشل را تکرار نمود. اما به جای اندازه‌گیری میزان حرارت در هر رنگ، ریتر زمانی را اندازه گرفت که نوارهای آغشته به کلرور نقره در معرض هر رنگ سیاه می‌شدند.

او متوجه شد که نور قرمز اصلاً باعث تغییر رنگ نمی‌شود و نور بنفش سریع‌تر از بقیه باعث تغییر رنگ نوارها می‌شود.

بعد نوار کلرور نقره را در ناحیه سیاه، بعد از نور بنفش قرار داد. نوار خیلی سریع سیاه شد! با آن‌که این نوار در معرض نور مرئی قرار نگرفته بود، نوعی تشعشع باعث تغییر رنگ آن شده بود.

ریتر متوجه شد تشعشعی آن سوی نور بنفش (ماوراء بنفش) وجود دارد.


ابزار کنترل از راه دور تلویزیون (ریموت کنترل) از اشعه مادون قرمز برای تغییر کانال‌ها یا کم و زیاد کردن صدا استفاده می‌کند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

این عکس پرنده واقعا فتوشاپی نیست و ترکیبی هم نیست و در یک جلسه گرفته شده است!

این عکس شگفت‌انگیز از یک پرنده در حال شگفت‌زده کردن کاربران در اینترنت است و مغز مردم از پردازش آنچه در عکس می‌بینند، ناتوان شده است!اگرچه این یک عکس ویرایش نشده و ترکیبی هم نیست و به صورت روتین با یک بار شات و نوردهی گرفته شده است.…

عکس‌های جالبی از ساخت و سازها و اقدامات معماری نافرجام

مجموعه زیر به ظاهر مفرح یا حتی خنده‌دار است اما هر یک گویای نبود نقشه، مغز طراح یا ذهنی است که به صورت ساده کار را در ذهن شبیه‌‌سازی کند.مشابه این جمله مشهور را که عیب برنامه، در حین انجام آن بیرون می‌آید را در عمرمان زیاد شنیده‌ایم و…

مجموعه‌ای از تصاویر هراس‌آور، عجیب با به اصطلاح نفرین‌شده!

برای قسمتی از شگفتی یا ترس خودمان از پیرامون یا عکس‌ها نمی‌شود توضیح صریح ارائه کرد. احتمالا منشا این ترس‌ها به تدریج در سیناپس‌های مغزی ما از هزاران سال پیش یه یادگار گذاشته شده.آدم فکر می‌کند اگر قرار باشد برنامه هوش مصنوعی ایجاد شود…

سفری در شهرهای باستانی دنیا به یاری تخیل میدجرنی

از شهرهای باستانی دنیا بقایایی مانده و بر اساس همین یقایا و توصیف‌ها و تحلیل مورخان، برخی‌ها اقدام به بازسازی رایانه‌ای شهرهای قدیمی کرده‌اند تا شکوه و عظمت آنها را به ما بنمایانند.اما میدجرنی هم راهی آسان برای این تصور بدون نیاز به…

تبدیل شخصیت‌های انیمیشن‌های و کارتون‌ها به نمونه‌های انسانی شبیه به آنها

در انیمیشن‌ها ما حیوانات را دارای شخصیت انسانی می‌کنیم، رخت و لباس به تنشان می‌کنیم، آنها را صاحب جامعه و شهر می‌کنیم و رفتارهای انسانی را به آنها منتسب می‌کنیم.اما تصور کنید که در کاری معکوس، این شخصیت‌های کارتونی را می‌توانستیم به…

ژاک شارل: کسی که اولین بالون هیدروژنی تاریخ را به پرواز درآورد

در 4 ژوئن 1783، برادران مون‌گلفیه اولین بار یک بالون هوای گرم را در جنوب فرانسه به نمایش گذاشتند. این بالون که از گونی محکمی پوشیده شده با کاغذ ساخته شده بود و تا نزدیک به 2 کیلومتر بالا رفت و به مدت 10 دقیقه در هوا باقی ماند.خبر موفقیت…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5