۳۸ ابزار جاسوسی عجیب استفاده شده در دوران جنگ سرد

2

در دوران جنگ سرد، سازمان‌های جاسوسی دو کشور امریکا و شوروی، یعنی CIA و KGB به شدت با یکدیگر رقابت کرده و مشغول عملیات‌های جاسوسی بر ضد هم بودند.

به طوری‌که مشهورترین داستان‌های جاسوسی جهان از دل همین دوران و فعالیت‌های گسترده این دو سازمان اطلاعاتی بیرون آمده‌اند.

آن‌ها در این دوران سعی کردند با توسعه فناوری و ساخت ابزارهای جدید، عملیات‌های جاسوسی فوق سری و پیشرفته‌ای را پیاده‌سازی و اطلاعات جمع‌آوری کنند.

اخیرا برخی از این ابزارهای عجیب و غیرعادی جاسوسی در آن دوران شناسایی و رمزگشایی شده‌اند. در ادامه برخی از عجیب‌ترین ابزارهای جاسوسی استفاده شده را با هم مرور می‌کنیم:

عجیب‌ترین ابزارهای جاسوسی

مته Belly Buster: توسط سازمان سیا در اوایل دهه ۶۰ استفاده شده و متشکل از قطعات مختلفی برای حفاری و سوراخ کردن دیوارها و کف‌های ساختمان‌ها برای کار گذاشتن دستگاه‌های شنود استفاده می‌شد:

از بین برنده حروف: این دستگاه می‌توانست حروف و نوشته‌های روی یک پاکت نامه را طوری پاک و از بین ببرد که هیچ آسیبی به نامه یا مهر و موم آن وارد نشود:

استریوسکوپ و کیس: در جنگ جهانی دوم ساخته شده و برای تحلیل تصاویر هوایی گرفته شده توسط هواپیماها به صورت سه بعدی استفاده شده است:

سنجاقک Insectothopter: سازمان سیا در دهه ۱۹۷۰ این ابزار جاسوسی را ساخت و به عنوان اولین هواپیمای بدون سرنشین (UAV) کوچک شناخته می‌شود. روی این سنجاقک مصنوعی یک دوربین مخفی نصب شده و قابلیت‌های بسیار زیادی در زمان خودش داشت:

شبه زیردریاپیمای سیا: سازمان سیا این شبه زیردریاپیمای کوچک و دو نفره را در دهه ۱۹۵۰ ساخت. هیچ سلاحی حمل نمی‌کند ولی برای نجات افراد خودی به صورت مخفیانه مورد استفاده قرار می‌گیرد:

دوربین Microdot: این دوربین فوق‌العاده برای فیلم‌برداری از صفحات و اسناد مورد استفاده قرار گرفته است:

دوربین Matchbox: این دوربین توسط شرکت Eastman Kodak برای اداره خدمات استراتژیک (Office of Strategic Services) ساخته شده است. این دوربین در اندازه یک جعبه matchbox است و می‌تواند با نوشته‌ها و برچسب‌هایی در زبان‌های مختلف پوشیده شود تا عادی به نظر برسد:

پد رمزگشایی تک نفره: از سیستم‌های رمزنگاری یک بار مصرف برای رمزنگاری پیام‌ها استفاده شده است. این OTP به صورت یک جفت توسط سازمان سیا طراحی و تولید شده و جاسوس‌ها برای ارسال کلیدها و اطلاعات مخفی استفاده می‌کردند. هنگامی که یک ورق از این رمزگشاهای یک بار مصرف استفاده شده؛ از بین برده می‌شود تا دست دشمن نیفتد:

میخ جاسوسی: این ابزار شبیه میخ یا وسایل نوک تیز بوده و توسط جاسوس‌ها در مناطق مختلف کار گذاشته می‌شد. درون این میخ‌ها کدها و اطلاعات قرار می‌گرفت. جاسوس‌ها در محل‌های از پیش تعیین شده این میخ‌ها را قرار می‌دادند:

ماشین رمزنگاری M-209: این ماشین رمزنگاری در جنگ جهانی دوم ساخته شده و توسط ارتش امریکا برای رمز کردن پیام‌های نظامی استفاده شد.قابلیت فشرده‌سازی و حمل این ماشین رمزنگاری بسیار بالا است:

دوربین کبوتری: سازمان سیا متوجه شد کبوترها می‌توانند در بالای هدف پرواز کنند. پس، این دوربین را طراحی کرده و روی یک کبوتر نصب می‌کردند تا چند صد قطعه عکس از هدف گرفته و سپس با ترکیب‌شان بشود یک تصویر دقیق ساخت:

لباس مد نظارتی: این لباس مد هم توسط CIA توسعه داده شده و زن‌ها می‌توانستند بر تن کرده و بعد به راحتی تصاویر و مکالمات را ضبط کنند:

آیینه کددار: زن‌ها از این آیینه استفاده می‌کنند و در حالی که به نظر می‌رسد در حال آرایش هستند؛ کدهایی روی آن در زاویه مشخصی قابل خواندن می‌شوند:

نقشه مخفی: این نقشه روی پارچه ابریشمی چاپ شده است و یکی دیگر از ابتکارات سازمان سیا است. این پارچه ابریشمی به راحتی تا و چمع می‌شود یا به صورت شال و روسری قابل استفاده است:

سکه مخفی: سازمان سیا این سکه را طوری ساخته که می‌تواند برخی کدها و رمزها یا فیلم‌های عکاسی را در خود پنهان کند:

چاقوی مبارزه: این چاقو توسط طراحانی انگلیسی ساخته شده و برای ضربه زدن به حریف در موارد ضروری استفاده می‌شد:

دوربین Minox: این دوربین توسط یک مهندس لیتوانی در سال ۱۹۳۷ ساخته شده است. به راحتی در کف دست جا می‌گیرد و در زمان خودش یک فناوری جنجالی بود:

دستگاه تشخیص لرزه: این سیستم تشخیص نفوذ توسط سازمان سیا ساخته شده و می‌توانست به طور کامل در زمین فرو برود و هرگونه لرزه یا در اعماق زمین را تشخیص و مخابره کند. این سیستم می‌تواند هر حرکتی را از ۳۰۰ متری تشخیص و گزارش دهد. دارای یک باتری و آنتن است و اطلاعات را به صورت پالس‌های کدگذاری شده مخابره می‌کند:

ضد لاستیک: این ابزار CIA می‌توانست در هر موقعیتی روی جاده قرار گیرد تا لاستیک و تایر خودروها را پنچر کند:

دوربین تنباکویی: این دوربین ساخته شده در کشور سوئیس به راحتی درون یک کیسه تنباکو پنهان شده و توسط نیروهای جاسوسی KGB به طور گسترده استفاده می‌شد:

دستکش تپانچه: این دستکش دارای یک تپانچه ۰.۳۸ میلی‌متری است که در شرایط اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرد:

پیپ با تفنگ مینیاتوری: جاسوس‌ها می‌توانستند در حالی که تظاهر به پیپ کشیدن می‌کنند؛ به سوی هدف تیراندازی کنند:

چتر بلغاری: این چتر می‌تواند دارت‌های مسموم را از فاصله نزدیک پرتاب کند:

کفش‌های جاسوسی با پاشنه‌های فرستنده: پاشنه این کفش‌ها می‌توانست صداها را ضبط و از طریق یک باتری و فرستنده برای نیروهای دیگر ارسال کند:

جعبه ابزار سیا: در دهه ۶۰ استفاده از این جعبه ابزار مخفی رایج بود:

رژ لب تفنگ‌دار: یک تفنگ ۴.۵ میلی‌متری روی سر این رژ لب نصب شده است. این ابزار توسط جاسوس‌های KGB استفاده شد:

ساعت دوربین‌دار: توسط سرویس جاسوسی آلمان استفاده می‌شد. یک دوربین کامل درون این ساعت مچی نصب شده بود تا به راحتی بتوان از هر سوژه‌ای عکس‌برداری کرد:

عینک سمی: سازمان سیا این عینک‌ها را به جاسوس‌ها می‌داد تاز دستگیری و شکنجه نجات پیدا کنند. سم می‌توانست در یکی از دسته‌های عینک جاسازی و در صورت نیاز توسط جاسوس مصرف شود:

شنود رادار و سیستم‌های دفاع هوایی: توسط سازمان جاسوسی شوروی طراحی و برای ردگیری ارتباطات دشمن در منطقه استفاده شده است:

تفنگ سیانور: در مواقع اضطراری برای ضربه زدن به طرف مقابل در فاصله نزدیک استفاده شده:

قلم با دوربین مخفی: یک دوربین کوچک درون این قلم برای عکس‌برداری جاساز شده است:

دکمه‌های جادار: این دکمه‌ها فضاهای مخفی برای پنهان کردن کدها و دستورات داشتند. این دکمه‌ها بیشتر توسط KGB استفاده شدند:

سکه تو خالی شوروی: این سکه‌ها هم برای حمل مخفی برخی مواد یا اسناد و همین‌طور فیلم‌های عکاسی استفاده شدند:

دکمه‌های دوربین: در دهه ۷۰ از این دکمه‌ها برای عکس‌برداری استفاده می‌شد. این دکمه به طور مخفی به یک دوربین قرار داده شده در جیب کت وصل بود:

بمب جعبه رنگی: این جعبه رنگ در واقع یک نوع بمب است:

فلاسک بمب: این فلاسک هم یک بمب مخفی است:

قطب‌نمای مخفی: این دو طعه وقتی روی همدیگر سوار شوند؛ یک قطب‌مای مخفی خواهند ساخت:

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده‌اند و نگرش جدیدی نسبت به تاریخ در ما ایجاد می‌کنند

عکس‌های تاریخی بسیار هستند. برخی از آنها از فرط تکرارِ دیگر روتین می‌شوند و نکته جدیدی به ما نمی‌افزایند. متاسفانه برخی از آنها در بایگانی‌های فراموش می‌شوندو کسی متوجه نکته‌شان نمی‌شود و به تدریج نابود می‌شوند و برخی هم کمتر از بقیه بها…

تبدیل شخصیت‌های انیمیشن‌های و کارتون‌ها به نمونه‌های انسانی شبیه به آنها

در انیمیشن‌ها ما حیوانات را دارای شخصیت انسانی می‌کنیم، رخت و لباس به تنشان می‌کنیم، آنها را صاحب جامعه و شهر می‌کنیم و رفتارهای انسانی را به آنها منتسب می‌کنیم.اما تصور کنید که در کاری معکوس، این شخصیت‌های کارتونی را می‌توانستیم به…

اگر ابرقهرمانان‌ها و شرورهای فیلم‌ها و کامیک‌ها در دوره ویکتوریا می‌زیستند!

عصر ویکتوریا دوره‌ای از تاریخ بریتانیا بود که از سال 1837 تا 1901 همزمان با سلطنت ملکه ویکتوریا بریتانیا ادامه یافت. این دوره، دوره تغییرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قابل توجهی بود که نه تنها بریتانیا، بلکه سایر نقاط جهان را عمیقاً…

حومه‌نشینی چرا شکل می‌گیرد و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟ + گالری عکس‌هایی از زشتی‌های این پدیده

مناطق حومه شهر، جوامع مسکونی هستند که در حومه مناطق بزرگتر شهری قرار دارند. آن‌ها ویژگی‌های متمایزی دارند که آن‌ها را ازمحیط روستایی و شهری متمایز می‌کند. شکل‌گیری حومه‌ها و مشکلاتی که با آن‌ها مواجه هستند را می‌توان به عوامل متعددی نسبت…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار، نقاشی‌های خود را ارتقا می‌دهد

در حالی که بسیاری از هنرمندان از هوش مصنوعی فرار می‌کنند، هنرمند دیجیتالی به نام Cy Teh از امکانات خلاقانه آن استقبال کرده . او با آمیختن نقاشی‌های دیجیتال خود با هوش مصنوعی، آثار هنری ترکیبی بی نظیری خلق می‌کند که هنر او را به سطح جدیدی…

چرا هنگامی که می‌خواهند عکسی از ما بگیرند، ناخودآگاه سرمان را کج می‌کنیم؟

وقتی در فیس بوک، اینستاگرام یا سایر سایت‌های رسانه اجتماعی پر از عکس هستیم، احتمالاً متوجه یک روند در زبان بدن کاربران خواهیم شد. هنگام عکس گرفتن و مواجهه با دوربین، برخی افراد به طور خودکار سر خود را به یک طرف خم می‌کنند. به نظر می‌رسد که…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
2 نظرات
  1. میثم می گوید

    سلام
    راجع به ابزار شماره 2 اشتباه نوشتید .
    این ابزار نامه داخل پاکت رو دور میله میچرخونده .اینجوری بدون باز کردن پاکت محتویات نامه رو میشد از پاکت خارج کرد .

  2. نارنجی می گوید

    سلام
    ممنون از متن خوبتون
    فقط میخواستم بگم منظور از match box در متن جعبه چوب کبریت هستش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5