بررسی زیر و بم مسکن مهر در شهر پرند

0

رپورتاژ

پروژه مسکن مهر در دولت محمود احمدی‌نژاد در راستای تامین مسکن برای اقشار کم‌درآمد اجرا شد. بر این اساس دولت به واگذاری زمین‌های رایگان به تشویق خانه‌سازی پرداخت. اما امروز از این طرح به عنوان یک فاجعه یاد می‌شود و سال‌هاست که صدای بلند انتقاد به مسکن مهر در کشور جاری بوده است. به گزارش ایسنا وزیر راه‌ و شهرسازی، مسکن مهر را با حرمت انسانی مغایر دانسته است. حسن روحانی هم با انتقادی تند نسبت به پروژهای مسکن مهر و مشکلاتی که دارد، گفته: «اینکه فقط یک ساختمان دیواردار و سقف‌دار ساخته شود بدون آنکه نیازمندی‌هایی مثل امنیت، بهداشت، آموزش، آب، برق، گاز و … در نظر گرفته شود، درست نیست و مردم چطور می‌توانند از ساختمانی که در بیابان ساخته و رها شده، استفاده کنند.»

مسکن مهر، از عوامل ایجاد اختلاف طبقاتی در پرند

عظیم‌ترین پروژه مسکن مهر در شهر پرند اجرا شده اشت. علی‌رغم تمامی اعتراضات،  عده بسیاری خرید یا رهن و اجاره آپارتمان در پرند را به علت قیمت‌های بسیار پایین انتخاب کرده‌اند. هر روز نوید تازه‌ای از افزودن امکانات به بخش‌های مسکن مهر پرند به گوش می‌رسد. از مدرسه گرفته تا بوستان و مجتمع ورزشی و غیره. احداث برخی از این امکانات آغاز شده و برخی دیگر در حد وعده باقی‌ مانده‌اند. در حال حاضر فازهای 4 و 5 و 6 شهر پرند که مختص ساختمان‌های مسکن مهر است، به نسبت بخش‌های شخصی‌ساز که در واقع هسته اصلی شهر محسوب می‌شوند، امکانات بسیار کمتر و هم‌چنان شکل بیابانی دارد.

این تفاوت حتی در نمای ساختمان‌ها هم دیده می‌شود. شخصی‌سازها بعضا نماهای بسیار لوکس و تجملاتی مانند آپارتمان‌های تهران دارند اما نمای بناهای مسکن مهر بی‌روح، یکسان و کسل‌کننده است. البته از زمانی که پروژه‌های محله‌محور آغاز شده وضعیت رو به بهبود گذاشته است. قرار است هشت مرکز محله برای تأمین خدمات روزانه شهروندان در سایت‌های مسکن مهر (فازهای 3، 4، 5 و به ویژه 6) احداث و در اختیار خانواده‌ها قرار بگیرد. بوستان وسیع مشاهیر با انواع امکانات هم که بین فاز 3 و 4 در حال ساخت است به فضایی تفریحی برای اهالی تبدیل خواهد شد.

بدقولی در واگذاری آپارتمان‌ها

مورد دیگری که بارها موجب تجمع خریداران املاک مسکن مهر روبروی مجلس شده، بدقولی در تحویل و واگذاری خانه‌هاست. برخی از افراد بعد از سال‌ها پرداخت پول و تحمل اجاره‌نشینی، هنوز واحدهای خود را تحویل نگرفته‌اند. افرادی که حالا دیگر برای فرار از ضرر و آسیب بیشتر، امتیاز واحدهای خود را به قیمت کمتر از مبلغ واریزی می‌فروشند و برای زندگی آرام‌تر، اجاره‌نشینی را به مالکیت ترجیح می‌دهند. عده‌ دیگری هم اقدام به رهن و اجاره آپارتمان در پرند کرده‌اند. مسئولان معتقدند این تاخیر تقصیر شرکت عمران است که استانداردهای لازم را رعایت نکرده و شرکت عمران می‌گوید نبود زیرساخت‌ها موجب بدقولی بوده است. مدیر عامل شرکت عمران پرند می‌گوید 70 هزار از 95 هزار واحد مسکن مهر در پرند تحویل داده شده و باقی واحدها بین 85 تا 96 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و تمامی‌ تلاش‌ها برای بسته شدن پرونده مسکن مهر در پرند به کار گرفته شده است.

استحکام در برابر زلزله

زلزله کرمانشاه و تخریب ساختمان‌های مسکن مهر در این شهر، بحث استحکام این ساختمان‌ها را مدت‌ها به صدر اخبار روز آورد. این در حالی بود که بسیاری از واحدهای شخصی‌ساز اطراف دچار چنین ریزش و صدماتی نشده بودند. گفته می‌شد که برخی از پروژه‌های مسکن مهر بدون نظارت سازمان‌های نظام مهندسی اجرا شده‌اند و پیمانکاران به دلخواه خود وارد عمل شده‌اند. از ابتدا سیسات ساخت مسکن مهر بر مبنای کیفیت بالا و ضدزلزله بود بنا نهاده شده است. اما از آنجا که پیمانکاران مختلفی در این فرآیند دخیل بوده‌اند، همه نوع ساختی صورت گرفته است. بنابراین ساختمان‌های مسکن مهر در پرند در پروژه‌های مختلف کیفیت‌های متفاوتی دارند. مثلا برای مقاومت در برابر زلزله برخی از ساختمان‌ها سبک‌سازی شده‌اند اما این سبک‌سازی غیر استاندارد انجام شده است. از آنجا که پرند بر روی گسل تهران واقع شده است، توصیه می‌شود پیش از انتخاب واحد مسکن مهر و رهن و اجاره آپارتمان در پرند در مورد استحکام و کیفیت ساخت آپارتمان‌ها تحقیقات لازم صورت بگیرد و کیفیت ساخت مورد بررسی قرار بگیرد.

 

منبع : ویرلن

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.