راهی برای پاک کردن و فراموش کردن خاطرات آزاردهنده و ناگوار: ترکیب فعال‌سازی خاطره، بیهوشی عمومی و انتظار!

0

بارها دیده‌ام که کاربران با جستجوی یک عبارت خاص در گوگل به برخی از پست‌های پیشین «یک پزشک» می‌رسند. سؤال این کاربران این است که آیا واقعا راهی برای حذف و پاک کردن برخی خاطرات آزاردهنده و ناگوار پیدا شده یا نه.

بسیاری از دردها را می‌توان یا خوردن یک مسکن ساده زدود، اما برخی از خاطرات می‌توانند همه عمر باعث اضطراب و افسردگی و آشوب روحی و حتی اعتیاد شوند.

این خاطرات با یا بدون مقدمه به ذهن متبادر می‌شوند. یک طعم، بو، رنگ، ترانه یا خواندن یک جمله یا بازدید از یک مکان خاص، می‌تواند آنها را برانگیزاند و باعث ناراحتی شود.

حقیقت این است که تا به حال راهی مؤثر برای این کار پیدا نشده است. دشواری اساسی این است که مکانیسم حافظه انسان بسیار پیچیده است. حافظه مثل یک هارد یا تراشه حافظه نیست که شما بتوانید به آن نفوذ کنید و یک فایل خاص را حذف کنید و برای همیشه از شر آن خلاص شوید.

قطعات مهم حافظه ما به صورت سیال و پویا و در ارتباط با انبوهی از خاطرات دیگر، ذخیره می‌شوند و طبعا پیدا کردن راهی برای کمرنگ کردن یا زدودن آنها هم دشوار است.

اما مطابق پژوهشی که در مادرید انجام شده و نتایج آن در مجله Science Advances به قلم Ana Galarza Vallejo منتشر شده، شاید در آینده راه‌هایی برای این کار پیدا بشود.

در این تحقیق 50 نفر که قرار بود آندوسکوپی بشوند، انتخاب شدند. یک هفته قبل از آندوسکوپی به این افراد دو سری اسلاید ناخوشایند نشان داده شد که یکی در مورد ربودن اطفال بود و دیگری در مورد تصادف رانندگی.

یک هفته بعد و قبل از انجام آندوسکوپی، یکی از این اسلایدها دوباره به افراد نشان داده شد و سؤالاتی در مورد اسلاید از شرکت‌کنندگان پرسیده شد. سپس آنها با پروپوفول بیهوش شدند و آندوسکوپی شدند.

سپس شرکت‌کنندگان به دو دسته تقسیم شدند، از نیمی از آنها بلافاصله بعد از به هوش آمدن در مورد خاطره‌شان از اسلاید ناخوشایند پرسش شد و از نیمی دیگر این سؤالات بعد از 24 ساعت، پرسیده شد.

مشخص شد که آنهایی که بلافاصله بعد از به هوش آمدن مورد پرسش قرار گرفته بودند، هر دو سری اسلاید را به خاطر می‌آوردند، اما آنهایی که بعد از یک تاخیر 24 ساعته مورد پرسش قرار گرفته بودند، اسلایدی را که قبل از آندوسکوپی دوباره نشان داده شده بود، به یاد نمی‌آوردند.

یعنی ترکیب تکرار و یه یادآوری خاطره ناخوشایند، بیهوشی و یک بازه زمانی تاخیری احتمالا می‌تواند یک خاطره بد را از ذهن ما بزداید.

فراموشی خاطرات

هنوز زمان زیادی تا کاربرد این روش فاصله داریم. به علاوه باید در نظر بگیریم که هر بیهوشی عمومی برای خود، خطراتی در بر دارد و باید پژوهش‌های تاییدکننده کارایی این روش آنقدر تقویت بشوند که سرانجام سود اعمال بیهوشی، بیشتر از خطرات آن بشود.

دشواری دیگر این است که واقعا مشخص نیست که در مورد خاطرات ناگواری که مسلما بیش از یک اسلایدشوی ساده در زوایای متعدد ذهنمان جا خوش کرده‌اند، این روش عملا کارا خواهد بود یا نه.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

آیا چهره‌های مشهور، فرازمینی و بیگانه هستند؟! چرا چنین چیزهایی در شبکه‌های اجتماعی رواج می‌یابد +…

امروز صبح دوست گرانقدری ویدئویی از آنجلینا جولی را از یک صفحه اینستاگرام برای من فرستاد. در این ویدیو که ظاهرا از یک مصاحبه او انتخاب شده بود، روی چشم‌های او زوم می‌شد و این نکته القا می‌شد که چشمان او غیرطبیعی هستند و قرنیه و عنبیه او…

مهندسان بامزه با اختراعات و ابداعات عجیب و غریب و کارا ! گالری عکس

بسیار پیش می‌آید که برای انجام کاری تنها دو راه داریم، یا خرید یک محصول گران و استفاده از آدم‌های کاربلد برای راه‌اندازییا اینکه خودمان با یک سری ابتکار و به صورت به اصطلاح زمخت ولی کارراه‌انداز، تقریبا بدون هزینه کار را انجام بدهیم.…

سری جدیدی از عکس‌های جذاب مقایسه‌ای زمان قدیم و جدید مکان‌ها و شهرها

عکس‌های «قبل و بعد» یا عکس‌های یک مکان بعد از گذشت زمان مدید، به چند دلیل جالب از آب درمی‌آیند:دگرگونی دیداری: انسان‌ها به طور طبیعی به سمت تغییرات و دگرگونی‌های بصری گرایش دارند. عکس‌های قبل و بعد تصویری واضح و قابل توجه از پیشرفت،…

مشهورترین ستاره‌های هالیوود قبل از اینکه مشهور شوند (طنز!)

با میدجرنی می‌شود چهره‌ها را جوان کرد، اما تصور کنید که این کار را در مورد شخصیت‌های تخیلی فیلم‌ها انجام بدهیم و تصور کنیم آنهایی که جوانی‌شان را ندیده‌ایم، قبل از پا به سن گذاشتن چگونه بوده‌اند.یودادوایت شروتتانوس…

درخت‌هایی که با شیواترین زبان می‌گویند: می‌خواهم زنده بمانم!

درخت‌ها از 370 میلیون سال پیش بر روی کره زمین بوده‌اند و گرچه ما انسان‌ها با همه امکانات خود سعی در از بین بردن آنها داریم، آنها تا جایی که می‌توانند مقاومت می‌کنند.برآورد می‌شود که روی زمین علیرغم همه جفاهایی که ما به طبیعت وارد…

صندلی‌های بامزه طراحی شده با هوش مصنوعی توسط بونی کاره‌را

تصور کنید وارد اتاقی می‌شوید و صندلی‌ای را می‌بینید که شبیه یک قاچ هندوانه غول‌پیکر است، همراه با پوست و دانه‌هایش. یا صندلی‌ای که شبیه آناناس سیخ‌دار است، با لبه های تیز و اندرون نرمش؟این دنیای بونی کاره‌را است، هنرمند با استعداد سه…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.