ماجرای مسدود شدن اپلیکیشن‌های ایرانی iOS به کجا رسید و راه‌حل موقت چیست؟

6

ماجرای مسدود شدن و عدم تایید اعتبار برخی از اپلیکیشن‌های ایرانی فروشگاه اپ استور، مهم‌ترین خبر فناوری این روزهای ایران است.

اپل تا کنون، چندین بار برخی اپ‌های ایرانی را مسدود یا رد اعتبار کرده است ولی این دفعه، اپلیکیشن‌های پرداخت الکترونیکی و موبایلی مانند آسان پرداخت و اپ‌های بانک‌های معروف ایرانی تحریم شدند.

افزون بر این، اپ‌های محبوب و پر کاربردی مانند اسنپ، تپسی، فون‌پی، دیجی‌کالا، فیدیبو، سیب‌اپ نیز جزو تحریم شده‌ها هستند.

هنگامی که می‌خواهید این اپ‌ها را روی آیفون یا آیپد اجرا کنید؛ با پیغام زیر روبرو شده و به شما اجازه باز کردن اپ‌ها را نمی‌دهد:

شاید هیچ زمانی مانند اکنون، سیاست‌های اپل روی زندگی روزمره مردم ایران تاثیرگذار نبوده باشد. چون کاربران ایرانی نمی‌توانند پرداخت‌های الکترونیکی خود را با گوشی انجام دهند یا با اسنپ و تپسی تاکسی انلاین بگیرند.

تقریبا تمام اپ‌هایی که از پرداخت الکترونیکی استفاده می‌کنند؛ در موج جدید محدودیت‌های اپل بی‌استفاده شدند.

به همین دلیل، در چند روز اخیر اعم از رسانه‌ها و سایت‌ها و همین‌طور شبکه‌های اجتماعی به این مسئله پرداختند و موضع‌گیری یا راه‌حل‌هایی برای دور زدن تحریم اپل ارایه کردند.

و البته نباید از خوشحالی بی‌وصف کاربران اندرویدی گذشت. اندرویدی‌ها با ساختن انواع هشتک‌ها، جوک‌ها و تصاویر کنایه‌آمیز به کاربران iOS یادآوری می‌کنند که در اندروید می‌توان با اسنپ ماشین گرفت یا قبض‌ها را پرداخت کرد.

چرا اپل اپ‌های ایرانی را تحریم کرد؟

برخلاف تصور اولیه و عمومی، مسدودسازی اپ‌های بانکی و پرداخت موبایلی ارتباطی با تحریم‌های امریکا برضد ایران ندارد یا حداقل در ظاهر این‌طور نیست!

اپل از نصب و اجرای اپلیکیشن‌های متفرقه شرکتی یا دارای پروفایل شرکتی جلوگیری کرده است. اپل اخیرا سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تری برای اعتبارسنجی اپ‌های با مجوز شرکتی یا پروفایل‌های Enterprise در نظر گرفته است.

اپل می‌گوید انتشار و استفاده از یک اپ که فقط مصارف درون سازمانی یا ارگانی دارد؛ روی فروشگاه اپ‌استور ممنوع است جز اینکه مراحل قانونی پروفایل Enterprise آن طی شده باشد. سوءاستفاده شرکت‌های چینی و روسی از اپلیکیشن‌های iOS شرکتی برای دور زدن اکوسیستم اپل موجب شده است؛ اپل برخلاف گوگل به دنبال اعمال محدودیت‌های بیشتری باشد.

بنابراین، پروفایل‌های شرکتی که اپلیکیشن ارایه داده‌اند و خط قرمزهای اپل را رد کردند؛ مسدود شده و چاره‌ای جز طی کردن مراحل قانونی حضور در اپ استور را ندارند.

محدودیتی که دقیقا شامل اپ استورهای ایرانی و اپلیکیشن‌های بانکی می‌شود.

راه‌حل چیست؟

از اولین ساعت‌های مسدود شدن اپ‌های بانکی و پرداختی، شرکت‌هایی که در این مجموعه اپ یا اپ‌هایی داشتند؛ راه‌حل موقت خود را ارایه کردند.

عمده‌ترین راه‌حل استفاده از اپ‌های مسدود شده روی گوشی‌های آیفون، مراجعه به نسخه وبی اپلیکیشن یا استفاده از پلتفرم‌های دیگری مانند اندروید است.

مدیران اسنپ و دیجی‌کالا از کاربران‌شان درخواست کردند به طور موقت نسخه وب آن‌ها را استفاده کنند تا مشکل حل شود.

برخی شرکت‌ها مانند سیب‌اپ و تپسی، نسخه جدید و مجزایی از اپ‌استور ارایه داده و از کاربران‌شان درخواست کردند این اپلیکیشن را از روی سایت آن‌ها دریافت و نصب کنند.

سیب‌اپ در پیام‌های ویدیویی و اطلاعیه رسمی، به کاربران خود وعده داده است به‌زودی نسخه جدیدی از اپلیکیشن سیب‌اپ ارایه خواهد شد که دیگر مشکل مسدود بودن یا عدم اعتبارسنجی توسط اپل را ندارد.

بانک‌ها عمدتا از کاربران درخواست کردند اپ‌های فعلی را از روی گوشی آیفون حذف کرده و اپ جدید را از روی سایت بانک دریافت و نصب کنند.

در این میان، برخی از شرکت‌ها و فروشگاه‌های اپ استور ایرانی، از راه‌حلی برای دور زدن محدودیت‌های اپل سخن گفتند. راه‌حلی که هنوز سازوکار آن مشخص نیست ولی هزینه‌های زیادی برای شرکت‌ها و فروشگاه‌های نرم‌افزاری خواهد داشت.

هنوز مشخص نیست شرکت‌های ایرانی تصمیم می‌گیرند تحریم و محدودیت‌های اپل را دور بزنند یا تن به اجرای قوانین اپ‌استور اپل داده و به دنبال کسب مجوز قانونی می‌روند.

البته، برخی اپ‌ها اظهار داشتند که مجوزهای قاونی عرضه برنامه‌شان روی اپ‌استور را داشتند ولی باز هم اپل آن‌ها را مسدود کرده و اعتبارشان را تایید نمی‌کند.

به نظر می‌ٰسد برخی از قوانین انتشار اپلیکیشن به شکل سازمانی اپل هم چندان شفاف و روشن نیست و راه را برای اجرای سلیقگی آن‌ها باز می‌گذارد.

چنان‌چه برخی مدیران اپ‌استورهای iOS ایرانی اعتقاد دارند اگر تمام خواسته‌ها و مراحل قانونی تایید اعتبار اپل را طی کنند؛ باز هم موفق به برداشتن مسدودسازی‌ها نمی‌شوند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خانه‌های با مبلمان‌هایی از غذاهای خوشمزه

هانسل و گرتل، نام داستانی شاه‌پریانی با منشأ آلمانی است که برادران گریم آن را ثبت کرده‌اند. این داستان ماجرای یک برادر و خواهر کوچک به نام‌های هانسل و گرتل را روایت می‌کند که پس از رها شدن در جنگل به خانه‌ای که از کیک و آب‌نبات ساخته شده…

منتخبی از تصاویر تاریخی کمتر دیده شده

با اینکه دسترسی به مستندهای خوب این روزها خیلی زیاد شده و به سبب وجود اینترنت (یا شبحی از اینترنت!) ما عکس تاریخی بسیار زیاد می‌بینیم (و می‌توانیم حدس بزنیم که که کئام عکس‌های معاصر روزی تبدیل به عکس تاریخی خواهند شد)، اما باز هم حجم…

عکس‌هایی از زیباترین کتابخانه‌های دنیا

کتابخانه‌ها باید مظهر فرهنگ و هنر هر کشوری باشند. ساختمان ایمن و بزرگ، منظره تالار کتابخوانی، نوع چینش کتاب‌ها و تحویل آنها به کتابخوان‌ها، داشتن اینترنت آزاد و پرسرعت، حفاظت از نسخه‌های خطی و اسناد باارزش، آزاد بودن کتابخانه در حد امکان…

سخت است باور کنیم که این عکس‌ توهم‌برانگیز، واقعا عکس است و نقاشی نیست – چرا علیرغم هوش مصنوعی…

اخیراً توجه زیادی به جهان‌های فانتزی ایجاد شده در هنر هوش مصنوعی شده است. با این وجود عکاسی هنوز قدرت و تازگی خاص خودش را دارد و می‌تواند جادو کند و صحنه‌های فانتزی خیره‌کننده ایجاد کند.برخی از عکس‌های تارین گلدمن -عکاس آفریقای جنوبی-…

مجموعه عکس‌های پرتره زیبا هیلاری گولد از افراد مسن سندرم داون، پیش‌فرض‌های ذهنی ما را به چالش می‌کشد

یک مجموعه عکس با معنا و زیبا گرفته شده توسط هیلاری گولد، با عنوان «من اینجا هستم» این تصور نادرست مردم را به چالش می کشد که افراد مبتلا به سندرم داون تا سنین پیری نمی‌توانند زندگی گنند.برای مثال هیلاری گولد، عکس پرتره جوآن، زنی 84 ساله…

با این تصاویر کارت پستال خیلی قدیمی در دهه ۱۹۰۰ آمریکایی‌ها، تصور خود از ۱۰۰ سال بعد را نشان داده…

مجموعه‌ای جذاب از کارت پستال‌های عجیب و غریب و در عین حال جذاب از استیون آر. شوک، دیدگاه‌هایی را ارائه می‌دهد که در دهه ۱۹۰۰ تصور شده است و نشان می‌دهند که چگونه شهر‌ها، شهرک‌ها و دهکده‌ها در سراسر ایالات متحده ممکن است طی ۱۰۰ سال آینده…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
6 نظرات
  1. غلوم می گوید

    جالبه که بانک پارسیان اصلا مشکلی ندارن

  2. سعید می گوید

    خرید ایفون در ایران هیچ گونه توجیهی به غیر از تلاش برای نشون دادن قدرت خرید فرد و شو اف نداره
    چون واقعا هیچ کاری نیست که بشه تو ایفون تو ایران راحتتر از اندروید انجام داد. تمام سرویس ها یا فیلتر هستن یا تحریم.
    وقتی حتی نمیتونیم از سرویس هایی که در این کشور هست استفاده کنیم چرا باید ۱۵-۱۶ میلیون تومن پول بدیم واسه چنین دستگاهی؟ که فقط تو اینه توالت یه لوگوی سیب گاز زده بیفته بزاریم اینستا؟
    مسخرست

    1. رضا می گوید

      فدات شم اگر گوش شنوایی وجود داشت وضع مملکت اینجوری نبود که
      همه زندگی مون شده چشم و هم چشمی و شوآف

    2. علی می گوید

      خوش به حال شما که با اندرویدتون مشکل ندارین.
      من چهارتا گوشی اندروید داشتم رو همشون مشکل هنگ کردن دیر عمل کردن و کند شدن داشتم. همیشه در حال پاکسازی فضا بودم و بازم بی فایده.
      الان که ایفون دارم فقط به کارهام میرسم و پاکسازی و بهینه سازی و … رو میذارم بعهده گوشی که وظیفشه انجام بده.

      1. سعید می گوید

        خب بستگی به گوشیتون داره
        من یه oneplus 3t دارم، ۶۴ گیگ حافظه، ۶ گیگ رم
        تو دو سال گذشته نه کند شده نه لگ داشته نه حافظش پر شده
        اگه اهمیت نرم افزار رو درک کنین و سراغ برند هایی مثل سامسونگ نرین گوشی های خیلی خوب اندرویدی هستن.
        وگرنه ایفون هم لگ پیدا میکنه و حافظش پر میشه و هم خود اپل به عمد گوشیو کند میکنه

  3. پرهام می گوید

    من از توییتر متوجه شدم که این محدودیت محدود به ایران نیست و مثلاً شامل فیسبوک و گوگل هم شده. علت هم همانطور که گفته شد استفاده تجاری از مجوزی است که قرار نبوده تجاری باشه. از این جهت بنظرم استفاده از جمله «تحریم برای ایران» درست نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5