ایلان ماسک و نورالینک دنبال کاشت تراشه و رشته‌های عصبی در مغز انسان توسط ربات‌ها برای کنترل کامپیوتر و گوشی هستند

1

سرانجام ایلان ماسک روز سه‌شنبه در یک نشست عمومی از اهداف و برنامه‌های شرکت مرموز و محرمانه Neuralink پرده‌برداری کرد. شرکتی که همه می‌دانیم پیرامون ارتباط مغز با کامپیوتر است ولی مشخص نبود دقیقه چه طرحی برای آینده دارد.

نورالینک توسعه‌دهنده برخی فناوری‌ها است که برای اولین بار به طور عمومی رونمایی و رسانه‌ای شدند. هدف این شرکت کاشت دستگاه‌ در مغزهای آسیب‌دیده و فلج است تا بتوانند کامپیوتر یا گوشی تلفن همراه را کنترل کنند.

بزرگ‌ترین مزیت این طرح استفاده از رشته‌های (threads) انعطاف‌پذیری است که نسبت به نمونه‌های مشابه در بازار، آسیب کمتری به مغز وارد کرده و برای خواندن مغز کارآمدتر هستند (عکس پایین).

ایلان ماسک می‌گوید این رشته‌ها حجم داده بیشتری را انتقال داده و بیش از ۳۰۷۲ الکترود در یک آرایه توزیع شده قرار دارد که فقط ۹۶ رشته یا ترد آن‌ها را مدیریت می‌کنند. این رشته‌ها در عرض ۴ الی ۶ میکرومتر ساخته شده و ضخامت آن‌ها از موی انسان کمتر است.

یکی از دستاوردهای شرکت نورالینک، کاشت این رشته‌ها در مغز انسان بدون دخالت نیروی انسانی و به طور مکانیزه توسط ربات‌ها و ماشین‌های خودکار است (عکس بالا). افزون بر این، در آینده دانشمندان نورالینک با استفاده از لیزر به درون جمجمه دسترسی پیدا می‌کنند و نیازی به جراحی‌های دستی سنتی برای شکافتن کاسه سر نیست.

ترکیب مغز و هوش منصوعی

قرار است اولین آزمایش‌ها با همکاری و زیر نظر دانشمندان علوم اعصاب دانشگاه استنفورد انجام شود. ایلان ماسک در سخنرانی روز سه‌شنبه خود گفت: «بسیار امیدوار است تا پایان سال این دستاورد بزرگ بشری را در اختیار مردم قرار دهیم.»

پیش‌تر، شرکت نورالینک موفق شده چندین آزمایش روی موجودات زنده انجام دهد که موفقیت‌آمیز بودند. ایلان ماسک در بخش پرسش و پاسخ جلسه اشاره کرد یک میمون می‌تواند کامپیوتری را با مغز خود کنترل کند.

اما نکته مهمی که باید درباره برنامه‌های شرکت نورالینک دانست و خود ایلان ماسک هم در سخنرانی‌اش بدان اشاره کرد؛ ساخت رشته‌های عصبی و قرار دادن آن‌ها در مغز، نهایت هدف و رویای آن‌ها نیست.

آن‌ها می‌خواهند یک هم‌زیستی مسالمت‌آمیز مغز انسان با هوش مصنوعی ایجاد کنند. ترکیبی از مغز و هوش مصنوعی برای خواندن مغز و کنترل ربات‌ها و هر ابزار هوش مصنوعی دیگری که در محیط اطراف انسان وجود دارد.

بخشی از دستاوردهای شرکت نورالینک برای کمک‌رسانی به افراد عقب‌مانده ذهنی است و بخش بزرگ‌تر فعالیت آن‌ها خواندن خوشه‌های عصبی است که در مغز انسان وجود دارد.

مشکل پهنای‌باند است

مدیران نورالینک تاکید دارند این شرکت و دستاوردهایش از دل هیچ تحقیق، شرکت دیگر یا فناوری بیرون نیامده و کاملا نوین و ابتکاری است. همین‌طور با هیچ تحقیق و رویکرد علمی دیگر در ارتباط با خواندن مغز، ارتباط مغز با کامپیوتر و کاشت ایمپلنت در مغز تناقض یا تضادی ندارد.

تا کنون آرایه‌های الکترودی که برای خواندن سیگنال‌های مغز طراحی و استفاده شدند؛ محدود بوده و مثلا نهایتا ۱۲۸ کانال الکترودی بودند که سرعت انتقال الاعات کندی داشتند. نورالینک می‌خواهد در این زمینه جهشی ایجاد کند و سرعت انتقال اطلاعات میان مغز و کامپیوتر را بدون عوارض جانبی افزایش دهد.

این پهنای‌باند زیاد برای ایلان ماسک و هدف نهایی او که ترکیب مغز و هوش مصنوعی است؛ اهمیت بالایی دارد. هنگامی تعامل مغز و کامپیوتر معنی پیدا می‌کند که بتوانید با سرعتی بیشتر از سرعت صدا یا تکان دادن انگشت خود به کامپیوتر دستور دهید.

تراشه کاشتنی بی‌سیم

در مقاله چاپ شده پیرامون دستاوردها و اهداف نورالینک، اشاره‌ای هم به ساخت یک تراشه سفارشی شده است که قادر به خواندن، پاک کردن و تقویت سیگنال‌های مغزی است. فعلا، این تراشه می‌توانند اطلاعات را از طریق یک رابط USB-C انتقال دهد ولی در آینده به صورت بی‌سیم تبادل داده خواهد داشت.

این تراشه که N1 نامیده می‌شود؛ در داخل بدن انسان کاشته شده و داده‌ها را به طور بی‌سیم منتقل می‌کند. این تراشه رشته‌های عصبی کمتری نسبت به مدل USB-C خواهد داشت.

دستگاه خارجی ارتباطی این تراشه در پشت گوش وصل شده و شامل یک باتری است. همچنین، یک اپلیکیشن آیفون می‌تواند با آن در ارتباط باشد و از این طریق کنترل شود.

در نهایت، شرکت نورالینک در حال آزمایش این سیستم‌ها روی موش‌های صحرایی است تا مطمئن شود یک پلتفرم پایدار و بی‌آسیب است. شروع کار نورالینک با رشته‌های عصبی انعطاف‌پذیری است که می‌توانند فعالیت‌های سلول‌های نورون مغز انسان را بخوانند ولی چشم‌انداز کار بسیار وسیع‌تر است.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تصور کنید اگر این مکان‌های مشهور اصلا ساخته نمی‌شدند، منظره پیرامونی آنها چطور می‌شد؟

ساختمان‌های مشهور و بناهای زیبا یا کاربردی عظیم، شهرتی برای منطقه خود به ارمغان می‌آورند و سیل گردشگران را سرازیر می‌کنند و حتی پایشان به کرات به دنیای ادبیات و سینما هم باز می‌شود و باز بر شهرت مکان می‌افزایند.به همین خاطر است که ساختن…

هوش مصنوعی یکی از تخیل‌های کودکی ما را تصویرسازی کرد: کشتزارهایی از همه چیز: بستنی قیفی –…

شاید سریال کارتونی پینوکیو باعثش شد. شاید هم نه! در آن قسمت دلپذیر و خاطره‌انگیز، روباه مکار و گربه ننه، پینوکیو را فریفتند تا سکه خود را بکارد تا درختی از سکه بروید و بتواند سکه‌های بی‌شمار برداشت کند.سال‌ها از آن زمان گذشته، الان هم…

مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟

انسان‌های راه‌های زیادی برای کشتن هم در طول تاریخ ابداع کرده‌اند: سلاح‌های هسته‌ای و زیستی ، بمب‌های آتش‌زا، گلوله‌ها، سرنیزه‌ها، ایجاد قحطی عمدی و ...کاملا قطعی نیست، اما طبق بسیاری از روایت‌ها مرگبارترین روز در تاریخ بشر در واقع نتیجه…

گالری- تصاویر تبلیغاتی خودروهای ایمپریال کرایسلر در سال‌های 1969 تا 1973

ما بیشتر این عکس‌ها را در فیلم‌ها و کارتون‌ها دیده‌ایم و راستش تعجب می‌کنیم که زمانی خودروی کرایسلر با این طول و عرض و طراحی تولید می‌شد.ایمپریال برند خودروهای لوکس کرایسلر در بازه زمانی سال‌های 1955 تا 1975 و نیز در بازه زمانی سال‌های…

عمو حاجی -کثیف‌ترین مرد جهان- چند ماه پس از نخستین حمام برای اولین بار در ۶۰ سالگی، سال پیش درگذشت!

عمو حاجی (۱۹۲۸–۲۰۲۲) مردی ایرانی بود که بیش از ۶۰ سال به حمام نکردن شهرت داشت. عمو حاجی نام واقعی او نبود بلکه لقبی بود که به این فرد مسن داده می‌شد. او در روستای دژگاه فارس در آلونک و چاله‌ای در زمین زندگی می‌کرد.از آنجایی که او…

آیا چهره‌های مشهور، فرازمینی و بیگانه هستند؟! چرا چنین چیزهایی در شبکه‌های اجتماعی رواج می‌یابد +…

امروز صبح دوست گرانقدری ویدئویی از آنجلینا جولی را از یک صفحه اینستاگرام برای من فرستاد. در این ویدیو که ظاهرا از یک مصاحبه او انتخاب شده بود، روی چشم‌های او زوم می‌شد و این نکته القا می‌شد که چشمان او غیرطبیعی هستند و قرنیه و عنبیه او…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. اعظم می گوید

    خیلی جاااالب جذاب هیجان انگیز و… هست. خیلی خیلی ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.