درمورد سبک زندگی ایده‌آل‌تان فکر کرده‌اید؟

0

رپورتاژ

ویکی پدیا سبک زندگی را به این شکل تعریف می‌کند: «سبک زندگی یعنی علایق، نظرات، رفتارها و جهت‌گیری‌های رفتاری یک فرد، گروه یا فرهنگ». اما بدون این تعریف هم می‌شود از روی معنای سبک و زندگی فهمید که داستان از چه قرار است. راستی شما تا حالا چند بار مکث کرده‌اید تا به این موارد فکر کنید؟

در این مقاله از سبک زندگی حرف خواهم زد و چند مثال جذاب هم در اختیار شما قرار خواهم داد. امیدوارم که در انتخاب‌های آگاهانه‌ی بعدی‌تان موثر باشد.

چرا فکر کردن به سبک زندگی مهم است؟

فکر می‌کنید چند نفر در دنیا از زندگی‌شان کاملا راضی‌اند؟ یک نگاه گذرا به آمار افسردگی شدید در دنیا (بیش از 300 میلیون نفر) یا حتی اطرافیان خودمان به ما خواهد گفت که تعداد آدم‌های کاملا راضی و خوش‌حال واقعا زیاد نیست. اما چه‌طور می‌شود یکی از این افراد بود؟

من که پاسخ را در انتخاب درست سبک زندگی می‌بینم. همه‌ی ما باید هر چند وقت یک بار بایستیم و با دقت، کار و زندگی‌مان را برانداز کنیم. بعد ببینیم کدام بخش‌هایش را دوست داریم و باید بیش‌ترشان کنیم و کدام‌ها مایه‌ی آزار و دردسرند و باید تغییر کنند. همین تصمیمات کوچک در طول زمان سبک زندگی مورد علاقه‌ی ما را می‌سازند و به زندگی شادتر نزدیک‌مان می‌کنند.

چند مثال از چند نوع سبک زندگی

1- سالم‌خواری / گیاه‌خواری

سالم‌خواری و گیاه‌خواری دو سبک زندگی نسبتا مدرن محسوب می‌شوند که از جنبه‌های مختلفی قابل بررسی‌اند. مثلا کسانی که دوست ندارند به خاطر آن‌ها آسیبی به حیوانات برسد یا کسانی که نگران تغییر اقلیم، بحران آب و بحران گرسنگی هستند، سعی می‌کنند یکی از انواع رژیم‌های گیاه‌خواری را انتخاب کنند. یا کسانی که معتقدند باید برای سالم نگه داشتن بدن تلاش کرد و به محیط زیست هم آسیب نرساند، به سمت سبک زندگی سبز و سالم‌خواری می‌روند.

برای آشنایی بیش‌تر با دلایل و روش‌های گیاه‌خواری، نوشته‌ی دیگر من با عنوان راهنمای گیاه‌خواری را بخوانید.

2- مینی‌مالیسم / زندگی مینی‌مال

مینی‌مالیسم یک سبک زندگی خاص است که به افراد اجازه‌ی ساده کردن همه چیز را می‌دهد. مینی‌مالیست‌ها، تمام چیزهای اضافه‌ی زندگی‌شان -که لذتی با خود نمی‌آورند- را حذف می‌کنند و به مهم‌ترین چیزها اجازه می‌دهند تا در مرکز توجه قرار بگیرند.

زندگی مینی‌مال یعنی کاهش حواس‌پرتی‌های مختلف و افزایش کارآیی، یعنی رهایی از نگرانی و اضطراب و رسیدن به حس رهایی و شادی.

کسانی که حس می‌کنند دارند چیزهای زیاد و اضافه‌ای دور خودشان جمع می‌کنند و مدام بیش‌تر می‌خرند و بیش‌تر مصرف می‌کنند اما هیچ‌وقت به آن سطح از شاد بودن نمی‌رسند، سبک زندگی مینی‌مال را انتخاب می‌کنند تا کیفیت را جای‌گزین کمیت کنند.

اگر درمورد مینی‌مالیسم کنج‌کاو شده‌اید و دوست دارید اطلاعات بیش‌تری در این مورد داشته باشید، این نوشته را درمورد مینی‌مالیسم و زندگی مینی‌مال بخوانید.

3- زندگی ساکت و آرام یا زندگی شلوغ و پرتحرک

کارل گوستاو یونگ (روان‌شناس مشهور سوییسی) در قرن بیستم، آدم‌ها را به دو دسته‌ی کلی درون‌گرا و برون‌گرا تقسیم کرد. البته این را هم گفت که هیچ انسانی کاملا درون‌گرا یا کاملا برون‌گرا نیست، بل‌که ترکیبی از ویژگی‌های هر دو دسته را در خود دارد. اما در هر صورت، ویژگی‌های غالب شخصیتی هر فرد یا به درون‌گرایی نزدیک‌تر است یا به برون‌گرایی.

فرق اصلی این دو گروه در نحوه‌ی شارژ شدن و تخلیه‌ی انرژی‌شان است. افراد درون‌گرا در جمع‌های غریبه و محیط‌های شلوغ و پرسروصدا سریعا از انرژی تخلیه می‌شوند و در عوض، با تنهایی انرژی می‌گیرند. اما افراد برون‌گرا در جمع‌های بزرگ و محیط‌های شلوغ و با ماجراجویی انرژی می‌گیرند و اصولا نمی‌توانند زیادی تنها بماندن و حرف نزنند و فعالیتی نکنند.

همان‌طور که گفتم، آگاهی هر فرد نسبت به ویژگی‌های شخصیتی خودش باید در انتخاب سبک زندگی تاثیر بگذارد. و برون‌گرایی / درون‌گرایی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی هر فرد است.

درون‌گراها برای شاد بودن و حفظ سلامتی‌شان در بلندمدت، باید یک سبک زندگی آرام و ساکت را انتخاب کنند و وقت‌های مشخصی را برای شارژ شدن‌شان کنار بگذارند. و برعکس، برون‌گراها باید به دنبال یک سبک زندگی شلوغ و پرتحرک باشند. (البته تا سطحی که منجر به خستگی شدید و ادامه‌دار نشود.)

برای آشنایی بیش‌تر با ویژگی‌های شخصیتی افراد درون‌گرا و سبک زندگی مناسب برای این افراد، نوشته‌های دیگر من با موضوع درون‌گرایی را ببینید.

4- نگرش به روابط عاطفی

نگرش ما نسبت به روابط عاطفی، معیارهایمان برای انتخاب طرف مقابل و رفتارهایمان در رابطه بخشی از سبک زندگی ما محسوب می‌شوند. به همین خاطر است که وقتی دیگران به سادگی از کنار این مسائل می‌گذرند، من می‌خواهم از تعجب شاخ دربیاورم!

هر کسی باید بداند که از رابطه چه می‌خواهد، چه ویژگی‌های خاصی را از طرف مقابل انتظار دارد، مسیر رابطه و روش شناختن طرف مقابل را چه‌طور انتخاب خواهد کرد و کِی درمورد ادامه دادن یا تمام کردن روابط مختلف تصمیم خواهد گرفت.

روی‌کرد ما به روابط عاطفی، بسیار مهم است و باید بیش از این‌ها درموردش فکر کرد. اگر دوست دارید بیش‌تر در این مورد حرف بزنیم، نوشته‌های من با موضوع راهنمای روابط عاطفی را بخوانید و نظرتان را درموردشان بنویسید.

جمع‌بندی

انتخاب‌ها و تصمیماتی که در کنار هم سبک زندگی ما را تشکیل می‌دهند، قطعا به موارد بالا محدود نمی‌شوند. هرکدام از ما باید تلاش کند تا شناخت بیش‌تری نسبت به خودش و جهان اطرافش کسب کند و بعد روش‌های بهبود زندگی و حذف دغدغه‌های بی‌خود و بیش‌تر کردن لحظات شاد را پیدا کند؛ کاری که جز با صبر، زمان، تفکر و آزمون و خطا امکان‌پذیر نخواهد بود.

پس از همین امروز شروع کنید! (با سر زدن به بخش سبک زندگی در وبلاگ من، مرا هم در مسیرتان شریک کنید.)


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

آینه‌ها در فیلم‌ها: فیلمسازها چگونه دوربین‌ها را موقع فیلمبرداری از آینه‌ها ناپدید می‌کنند؟!

هنگام تماشای فیلم، برخی از بینندگان دوست دارند به دنبال خطا‌هایی باشند، مانند یافتن شواهدی از دوربین‌ها و پرسنل ضبط فیلم یا بوم صدابرداری مشخص در یک صحنه و امثال آن. یکی از موقعیت‌های دشوار برای فیلمسازهای، زمانی است که یک صحنه شامل آینه‌ها…

عکس‌های تصادفی که از شانس خوب عکاس مانند یک تابلو یا یک عکس خیلی حرفه‌ای شده‌اند

عکاس‌های حرفه‌ای گاهی ماه‌ها وقت صرف می‌کنند تا در زمان و مکان مشخصی حاضر باشند و تجهیزاتشان متناسب با نور و سرعت گذر سوژه و فاصله‌شان مناسب باشد تا یک عکس خوب بگیرند.اما گاهی شانس یا فرصت‌طلبی یا آمادگی ذهنی یک عکاس برای کادربندی مناسب…

مجموعه‌ای از تصاویر عجیب و غریبی که در گوگل مپ و گوگل استریت دیده شده‌اند!

گوگل مپ بسیار کار راه‌انداز است و گوگل استریت اصلا اگر سرعت اینترنت اجازه بدهد، اجازه جهانگردی مجازی به ما می‌دهد.اما برخی اوقات اشخاص به صورت تصادفی و یا حین وب‌گردی‌های طولانی تصاویری در این سرویس‌های گوگل شکار کرده‌اند که بسیار بامزه…

بهترین کتاب های علمی تخیلی برای پرورش تخیل شما |۶۴ اثر خواندنی

تهیه فهرستی از آثار علمی تخیلی که در ایران ترجمه و منتشر شده باشند و محبوب باشند، دشوار است. کلا وقتی فهرست می‌کنیم هدف ما ترغیب خواننده به بیشتر خواندن است و نه اینکه ادعا کنیم چیز کاملی درست کرده‌ایم.پس این شما و شماری از محبوب‌ترین…

عکس‌های این عکاس فرانسوی مانند تابلوهای نقاشی زیبای سبک امپرسیونیسم هستند

امپرسیونیسم یک جنبش هنری است که در اواخر قرن نوزدهم، عمدتاً در فرانسه ظهور کرد. مشخصه آن تاکید بر ثبت اثرات زودگذر نور و رنگ در دنیای طبیعی است. نقاشان امپرسیونیست به دنبال این بودند که برداشت‌های دیداری فوری خود را از یک صحنه به تصویر…

روجلدهای قدیمی مجله‌های کیهان بچه‌ها

کیهان بچه‌ها مجله‌ای بود که در دوران کودکی می‌خریدیم. برای من کیهان بچه‌ها بوی نان می‌دهد! چون پدرم همیشه بعد از رفتن نانوایی؛ نان‌ها را لای مجله می‌گذاشت و وقتی به خانه می‌آمد من دوان دوان می‌رفتم و مجله را از او می‌گرفتم.منابع…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.