کارنامه هنری برناردو برتولوچی

0

برناردو برتولوچی شانزدهم مارس ۱۹۴۱ در شهر پارما در ایتالیا در خانواده‌ای متوسط و روشنفکر متولد شد.

برتولوچی با “دنباله‌رو” در سال ۱۹۷۰ نخستین موفقیت بزرگ خود را به دست آورد. تصاویر این درام سیاسی در مکان‌های تاریخی ایتالیا و فرانسه با زحمت زیاد ضبط شدند. موضوع این فیلم درباره پروفسوری است در دوره فاشیست‌ها که نقش او را ژان-لویی ترنتینیان بازی می‌کند.

آخرین تانگو در پاریس

برناردو برتولوچی در سال ۱۹۷۲ به شهرت جهانی رسید. “آخرین تانگو در پاریس” مورد ستایش فراوان قرار گرفت. این فیلم در عین حال به دلیل صحنه‌های سکس مارلون براندو و ماریا اشنایدر که در آن زمان هنوز هنرپیشه‌ای ناشناخته بود، انتقادبرانگیز شد. کارگردان و بازیگران به حبس تهدید شدند و فیلم در ابتدا مجوز پخش در سینماهای ایتالیا را نداشت.

جنجال‌ها و تلاش‌ها برای سانسور کردن برخی صحنه‌ها عطش تماشاگران برای دیدن این فیلم را چند برابر کرد. آخرین تانگو در پاریس سال‌ها در آمریکا رکورددار فروش بین فیلم‌های اروپایی بود. این فیلم در دهه ۱۹۷۰ میلادی نامزد دریافت چندین جایزه شد.

۱۹۰۰؛ تاریخ ایتالیا با هنرنمایی ستاره‌ها

برناردو برتولوچی در سال ۱۹۷۶ با دوگانه “۱۹۰۰” نیم قرن تاریخ ایتالیا را روی پرده سینما به تصویر کشید. در این فیلم هشت میلیونی ستاره‌هایی چون برت لنکستر، ژرار دوپاردیو، دونالد ساترلند و رابرت دنیرو ایفای نقش کردند.

برناردو برتولوچی در صحنه فیلمبرداری “ماه”

در سال ۱۹۷۹ فیلم “ماه” (La Luna) جنجال تازه‌ای به پا کرد. تصاویر این فیلم از جمله در رم، پارما و نیویورک ضبط شدند. نقش‌های اصلی را هم بازیگران آمریکایی بازی کردند.

آخرین امپراتور

برتولوچی در آغاز دهه ۱۹۸۰ از ایتالیا و سیستم سیاسی آن بسیار سرخورده شده بود. این مسئله او را به سوی ویژگی‌های فرهنگ‌های غیر غربی سوق داد. به این ترتیب در سال ۱۹۸۷ موفق‌ترین اثر او در عرصه جهانی آفریده شد. این فیلم درباره زندگی پویی، آخرین امپراتور چین است. برتولوچی نخستین کارگردان غربی بود که اجازه یافت در “شهر ممنوعه” در چین فیلمبرداری کند. این فیلم در سال ۱۹۸۷ نه جایزه اسکار دریافت کرد.

آسمان سرپناه

فیلم بعدی برتولوچی به نام “آسمان سرپناه” او را به مراکش و صحرای بزرگ آفریقا برد. در این فیلم ستارگانی چون دبرا وینگر و جان مالکوویچ بازی می‌کردند. این فیلم درباره زندگی زوجی است که از جامعه غربی می‌گریزد و در برخورد با دنیایی غریب و در صحرای بزرگ آفریقا هویت خود را از دست می‌دهد.

بودای کوچک

سومین اثر “غریب” برتولوچی “بودای کوچک” نام دارد که در سال ۱۹۹۳ تولید شد. کارگردان در این فیلم به آیین بودایی و تناسخ پرداخته است.

رؤیاپردازان

در پی موفقیت گیشه‌ای “رؤیاپردازان” در سال ۲۰۰۳ بار دیگر برتولوچی در کانون توجه قرار گرفت. رابطه سه‌نفره سه جوان در پاریس سال ۱۹۶۸ موضوع این فیلم است.

برتولوچی با “من و تو” در جشنواره فیلم کن

برتولوچی پس از “رؤیاپردازان” تقریبا به مدت ۱۰ سال نتوانست فیلمی را به پایان برساند. تازه در سال ۲۰۱۲ بود که بار دیگر فیلمی از او به عنوان کارگردان به نمایش درآمد – برای نخستین بار در جشنواره فیلم کن.

شیر طلایی برای یک عمر کار هنری

برتولوچی در طول عمر کاری خود چندین جایزه دریافت کرد. افزون بر دو اسکار و دو جایزه گلدن‌گلوب، در سال ۲۰۰۷ به خاطر یک عمر فعالیت هنری‌اش شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز را دریافت کرد. در توضیح جایزه او آمده بود: “مشهورترین کارگردان حال حاضر ایتالیا و یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین کارگردان‌ها در تاریخ سینما”.

اهدای نخل افتخاری کن برای یک عمر فعالیت هنری

برناردو برتولوچی در سال ۲۰۱۱ هم به خاطر یک عمر فعالیت هنری‌اش نخل افتخاری جشنواره کن را دریافت کرد.

ستاره‌ای برای برتولوچی

در سال ۲۰۰۸ در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود ستاره‌ای برای برناردو برتولوچی در نظر گرفته شد. این ستاره اما تازه در سال ۲۰۱۳ به صورت رسمی جاگذاری شد.

استاد بزرگ سینمای ایتالیا

برناردو برتولوچی به این ترتیب و با خلق آثاری ماندگار رد پای خود را در تاریخ سینمای ایتالیا و جهانِ پس از جنگ جهانی دوم بر جا گذاشت. او نماد توان و تأثیر سینمای ایتالیاست.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

نه! ژاپن واقعا شبیه هیچ کشور دیگری نیست – عکس‌هایی که این را ثابت می‌کنند

هر کشوری ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی و حکمرانی و اقلیمی متفاوتی از کشور دیگری دارد. اما تفاوت برخی از کشورها با دیگران، چشم‌گیرتر است. ژاپن را یک اقیانوس از دنیاهای دیگر جدا نکرده، اما اگر شما هم این عکس‌ها را با من مرور می‌کنید، می‌بینید که…

این معماری‌های بسیار عجیب و در مواردی هراس‌انگیز دوران سوسیالیسم در روسیه و کشورهای اقماری آن

شوروی و سوسیالیست‌ها هم برای خود سبک معماری خاصی داشتند. در مواردی باشکوه، در مواردی خشن و در معدودی موارد مفهومی و زیبا.چیز جالب در آنها هدف ساخت آنها بود: بزرگداشت مبارزات میهنی و پیشرفت‌هایی که در سایه دولت‌های چپ به دست آمده بودند.…

آیا واقعا سرم حقیقت وجود دارد؟ چطور کار می‌کند؟

انسان‌ها از زمان امپراتوری روم می‌دانستند که ما در حالی که تحت تأثیر چیزی باشیم، صادقانه‌تر و راحت‌تر سخن میٰ‌گوییم. این همان جایی است که ایده  اصطلاح «سرم حقیقت» از آن سرچشمه می‌گیرد.سرم حقیقت به تعدادی از داروهای تغییر دهنده ذهن اشاره…

بال‌های پرنده نورثروپ: کاوشی در هواپیمای XB-۳۵ افسانه‌ای با عکس‌های کمتر دیده شده

نورتروپ XB-۳۵ گواهی‌ای بر روح پرشهامت نوآوری در صنعت هوانوردی در اوایل دهه ۱۹۴۰ بود.XB-۳۵ که توسط شرکت نورتروپ Northrop با همکاری نیروی هوایی ارتش ایالات متحده توسعه یافت، یک هواپیمای آزمایشی بود که مرز‌های مهندسی هوانوردی را جابجا کرد.…

پرتره‌های بیماران از بیمارستان روان‌پزشکی بدنامی در بریتانیا در قرن نوزدهم

‌ این عکس‌ها چهره بیمارانی را نشان میدهد که در بیمارستان سلطنتی بیتلم در لندن - که یکی از بدنام‌ترین بیمارستان روانپزشکی بریتانیا در قرن نوزدهم به شمار می‌رفت- تحت درمان قرار گرفتند.عکاسی به نام هنری هیرینگ از تعداد زیادی از بیماران…

هوش مصنوعی میدجرنی Midjourney تصور می‌کند که اساتید رشته‌های مختلف باید چه ظاهری داشته باشند؟ گالری…

کودک و نوجوان که بودم برای خودم یک پا Midjourney  بودم. کتاب‌ها را که می‌خواندم از روی توصیف چهره‌ها و مکان‌ها و اشیا تصور می‌کردم که مثلا کاپیتان نمو یا ربات آر دانیل الیواو باید چطوری باشد، فضاها را تصور می‌کردم و آب و رنگ به آنها در ذهن…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.