گالری عکس: متروهای ساخت اتحادیه جماهیر شوروی بیشتر شبیه کاخ‌ها و قصرهای مجلل پادشاهان هستند

0

در اوج قدرت اتحادیه جماهیر شوروی سابق، از هر ۱۰۰۰ نفر فقط ۳۰ نفر صاحب ماشین بودند. حتی افرادی که هم خودرو داشتند؛ به خاطر هزینه‌های زیاد بنزین و استهلاک و مالیات، ترجیح می‌دادند از خودروی خود استفاده نکنند. بنابراین؛ جمعیت بسیار زیادی در این کشور فقط با مترو سر کار می‌رفتند. البته، متروهایی که بسیار پر زرق و برق‌دارتر از ایستگاه‌های متروی کنونی در جهان بودند.

عکاسی به نام کریس هرووی (Chris Herwig) در تازه‌ترین پروژه خود سراغ متروهایی رفته است که در زمان شوروی ساخته شدند. او ۱۵ سیستم مترو در ۷ کشور شوروی سابق را در بیش از ۲۵۰ ساعت عکاسی کرده و در یک کتاب به چاپ رسانده است.

این متروها بیشتر شبیه به دالان‌های کاخ‌ها و قصرهای پادشاهان هستند و اصلا شباهتی به تونل‌های تنگ و تاریک و زشت متروهایی که می‌شناسیم و استفاده می‌کنیم؛ ندارند.

وقتی این عکس‌ها را مشاهده می‌کنید؛ تصور می‌کنید بخشی از یک موزه هستند تا ایستگاه مترو. کریس هرووی می‌گوید برخی از این متروها، در واقع زیباترین چیزی است که در آن شهر وجود دارد.

دلیل ساخت ایستگاه‌های مترو مجلل در شوروی سابق نیز به دیدگاه حاکمان آن‌ها برمی‌گردد. استالین دوست داشت مردم کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند و بیشتر با وسایل نقلیه عمومی در سطح شهر جابه‌جا شوند.

استالین در سال ۱۹۳۱ برنامه‌ای برای ساخت ۱۳ ایستگاه مترو در شهر مسکو تصویب کرد. بیش از ۷۰ هزار کارگر که عمدتا فقیران و قحطی‌زدگان حومه شهر بودند این ایستگاه‌ها را ساختند. با بیل و تبر بیش از ۸۱.۲ میلیون متر مکعب زمین را کندند تا مترو راه‌اندازی شود.

قصرهایی زیر زمین

قطارهای متروی شوروی کندتر و قدیمی‌تر از قطارهای شهرهایی مانند نیویورک بودند ولی داستان ایستگاه‌های مترو متفاوت است و بیشتر شبیه به آثار هنری و معماری ساخته شدند. با قوس‌ها و طاق‌هایی زیبا، ستون‌های بلند، سقف‌های طرح‌ها و لوسترهای بزرگ و خیره‌کننده‌ای که جلب توجه کنند.

دیواره‌ها از سنگ مرمر هستند و در آن‌ها فلزاتی مانند برنز و طلا استفاده شده است تا بدرخشند. انواع المان‌های وطنی و افسانه‌ای شوروی سابق در این متروها دیده می‌شود تا مردم بیشتر حس وطن‌پرستی داشته باشند و هر روز این المان‌ها را با چشم ببینند.

اتحادیه جماهیر شوروی در طی ۵۰ سال، بیش از ۱۴ سیستم مترو را در شهرهای مختلف راه‌اندازی کرد و بیش از ۴۷ هزار مایل تونل زیرزمینی برای عبور قطارهای شهری ساخت. البته، همه ایستگاه‌های مترو در شهرهای مختلف بسیار مجلل نیستند و هرچه بودجه کمتر می‌شود؛ ایستگاه‌هایی ساده‌تر و کوچک‌تر می‌سازند ولی هنوز همان دیدگاه و اصالت حفظ شده است.

کریس هرووی می‌گوید همه ایستگاه‌ها از طراحی‌ها و معماری‌های خلاقانه استفاده می‌کنند و به طور آشکارا در پی ساختن ساختمانی بودند که جلب توجه کند.

کریس می‌گوید اتحادیه جماهیر شوروی می‌خواسته آرمان‌شهرهایی مانند مصر یا یونان باستان برای مردم ترسیم کند تا نشان بدهد یک جامعه سوسیالیستی چگونه است. آن‌ها می‌خواستند مردم از خرید خودروی شخصی منصرف شوند و بیشتر در کنار جمعیت این طرف و آن طرف بروند.

البته، متروهای ساخته شده در زمان حکومت شوروی خالی از ایراد نبودند و همان زمان هم نتوانستند خیل مردم را به سوی خود جلب کنند چون در برخی از شهرهای کوچک مردم با اتوبوس‌ها و ترامواها زودتر به مقصد می‌رسیدند.

با هم تصاویری از ایستگاه‌های مترو زیبا و مجلل شوروی سابق را می‌بینیم:

 

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

حداقل مجازات کسانی که این چیزها را طراحی کرده‌اند، زندان است!

طراحی خوب در هر عرصه‌ای چه فضای وب، معماری، وسایل خانگی و صنعتی و گجت‌ها مهم است. یک طراح باید بتواند خود را جای کاربران نهایی بگذارد و حدس بزند که در استفاده از وسیله یال محل چه مشکلاتی پیش خواهد آمد یا در شرایط مختلف و با گذشت زمان چه…

نمونه‌هایی از تغییر دکوراسیون‌های زیبا و اقتصادی

بعضی از تغییر دکوراسیون‌ها بسیار زمان‌بر و پرهزینه هستند، اما برخی هم بسیار اقتصادی و مختصیر و مفید هستند، با این همه تغییر زیادی در روحیه ما و زیبایی خانه‌مان ایجاد می‌کنند.این تغییر دکوراسیون‌ها ممکن است برایتان جالب باشند:…

اگر این شخصیت‌های سینمایی و تلویزیونی به صورت گربه تصور می‌شدند

این کاری است با هوش مصنوعی انجام آن نستا ساده شده است. اما به یاد دارم که در سالیان دور برای همانند نشان دادن برخی سگ‌ها با شخصیت‌ها انسانی خاص، عکاس و روتوش کار چه زحمتی کشیده بود و این سری عکس‌ها را در شماره ظاهرا نوروزی یک شماره مجله…

21 مهارتی که ای کاش در مدرسه یا جای دیگر مقدمات آنها را به ما می‌آموختند!

درس و دانشگاه بسیارند، اما وقتی وارد کار واقعی و زندگی می‌شوید می‌بینید که مهارت‌های زیادی لازم دارید تا تبدیل به یک آدم موفق شوید یا به آرامش و خوشبختی بیشتری در زندگی برسید. گاهی دوره‌های آموزشی خوبی برای آنها وجود دارد و گاهی هم باید…

نقشه واقعی جهان: این نقشه‌های هوشمندانه، اندازه واقعی کشورهای روی کره زمین را نشان می‌دهند

وقتی به نقشه جهان نگاه می کنید، منطقی است که فرض کنید گرینلند و آفریقا از نظر اندازه مشابه هستند. اما در واقعیت، قاره آفریقا 14 برابر وسعت خشکی یخی شمال است.با احتساب تعدادی از جزایر فراساحلی، مساحت کل گرینلند 2.16 میلیون کیلومتر مربع…

شوخی با مجسمه‌ها – وقتی حال مردم خوش است!

شوخی و طنز هم حال و هوای خاص خودش را می‌طلبد. مردم اگر از نظر پیشبینی شرایط اقتصادی آینده و وضعیت رفاه اکنون، آرامش و اطمینان خاطر لازم را داشته باشند و اگر بتوانند خود مقوله فرهنگ و اخلاق و دانش خود را ارتقا بدهند، شرایظ ظاهری و باطنی دیگر…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5