فیلم جوکر – هنر بازیگری واکین فینیکس در خدمت رساندن پیام‌های جرم‌شناسانه و اجتماعی – they don’t care about us

2

خطر اسپویل داستان یا حال و هوای فیلم

کدام شخصیت جوکر را در فیلم‌های سینمایی دوست دارید؟ خیلی تصور می‌کردند که جوکری بهتر از جوکر نولان، هرگز نخواهد آمد. نولان شخصیت جوکر را عمق داده بود و تقابلش را بتمن تماشایی کرده بود.

اما تاد فیلیپس آماده بود تا این شخصیت دی‌سی کامیکس را از زاویه دیگری به ما بنشاساند.

اما در فیلم جوکر او، پاسخ برخی سؤال‌هایمان را می‌گیریم که مهم‌ترین آنها این است که جوکر، چرا جوکر شد!

شاید اگر همین فیلم پنج – شش سال ساخته می‌شد، روایتی تا اندازه‌ای متفاوت می‌داشت، اما به نظر می‌رسد که نویسنده و کارگردان تحت تاثیر رخدادهای جهان معاصر و مشاهده سیه‌روزی روزافزون آدم‌های به اصطلاح عادی، جوکری را خلق کردند که توضیح می‌دهد علت این همه عصیان شهروندان کشورهای مختلف چیست.

برای توصیف بازی واکین فینیکس، باید صفاتی بهتر از خوب یا عالی پیدا کنیم، شاید جادویی از همه صفات بهتر باشد. ژرفای نگاه و میمیک صورت، زبان بدن و نیز حنجره او در هنگام سر دادن قهقهه‌های کنرتل‌نشدنی غم‌انگیز، به‌راستی جوکر جدید را تعریف می‌کنند.

فیلم جوکر

آیا می‌توانم تماشای این فیلم را به همه شما توصیه کنم؟

باید بگویم که قابل پیشبینی است که فیلم دسته‌ای از شما را سرخورده کند. اگر جدال‌های فیزیکی فوق‌العاده یا تقابل عجیب و غریب کاراکترها و چرخش‌های داستانی مسحور کننده می‌خواهید، جوکر 2019، فیلم چندان ارضاکننده‌ای برایتان نخواهد آمد. جوکر در یک کلام اصلا فیلم حال‌خوب‌کنی نیست!

اما اگر یک بازی فوق‌العاده و موسیقی متن و فیلمبرداری و نورپردازی عالی می‌خواهید که پیامی در بر داشته باشند، جوکر فیلم خوبی است.

بله! نقدهایی به این فیلم وارد است:

نقد پوسته‌ای و ظاهرگرایانه: شاید می‌شود از تواتر خنده‌های جوکر کاست و از عناصر انتزاعی دیگری برای بیان پارادوکس جوکر غمگین استفاده کرد.

نقد محتوایی: به نظر می‌رسد که پیام اجتماعی و تا حدی سیاسی فیلم، در یک لفافه ظریف و به صورت ضمنی بیان نمی‌شود و خیلی گل‌درشت به مغزهای ما تزریق می‌شود. هر چند که این پیام، پیامی صحیح است.

جوکر می‌خواهد بگوید که علت پیدایش یک یاغی به صورت خاص و لایه پایین‌دست معترض چیست.

فیلم جوکر

در قالب جوکر با شخصی آشنا می‌شویم که از نعمت داشتن والدین مهربان محروم بوده، از کودکی به او دروغ گفته می‌شده، در طفولیت مورد تعدی قرار گرفته و حتی ضربه مغزی شده. در دوران بلوغ به سبب همین تروماها نتوانسته ارتباط و تعامل خوبی با دیگران برقرار کند و بر تنگدستی و استرسورهای زندگی‌اش اضافه شده و بعد در ذهن خود به قهرمان توانگری با همه وعده‌های توخالی روتین سیاسیون، دل بسته و سرخورده شده و در نهایت دست اتفاق و فشار روزگار او را به سمت جنایت و سقوط به سمت رفتار عصیان‌گرایانه سوق داده است.

آن جوکری که می‌توانست با اندک مراقبت و حمایت اجتماعی یک کارگر یا استند آپ کمدین معمولی ولی در درون خود خوشبخت باشد، حالا به ناگاه در جوکر 2019 خود را رهبر جریان اعتراضی علیه کسانی می‌یابد که هیچ درکی از بدبختی فقرا ندارند.

به عبارتی نویسنده و کارگردان مدل چندوجهی جرم‌شناسی را که آمیزه‌ای از دلایل بیولوژیک و محیطی و اجتماعی باشد را در جوکر 2019، در قالب یک فیلم به ما عرضه می‌کنند.

رابرت دنیرو به عنوان بازیگر نقش فرعی، حضوری موفق دارد. او شاید نماد کسانی باشند که می‌خواهند در جامعه دیوانه، هنوز هم به منطق بچسبند و با هنرشان هنوز خود و بقیه را نجات بدهند. جوکر اما خسته‌تر و ناتوان‌تر از آن است که به رؤیا و معجزه فکر کند و انتقام تکانه‌ای را بیشتر دوست دارد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

بازیگران سریال به‌یادماندنی «آفیس» را در قالب تصویری گیم GTA یا سریال گیم آو ترونز ببینید!

سریال دفتر یا "The Office" یک سریال کمدی تلویزیونی محبوب آمریکایی بود که از سال 2005 تا 2013 پخش شد. این سریال توسط گرگ دانیلز ساخته شد و توسط ریکی جرویز و استفان مرچنت که در اصل نسخه بریتانیایی سریال را ایجاد کرده بودند، توسعه یافت. سریال…

طراحی‌ها و معماری‌های نبوغ‌آمیز و عالی که باید تحسین‌شان کرد

همان طور که در برخی پست‌های قبلی از طراحی‌ها و معماری بد گفتیم (در اینجا و اینجا برای مثال) سوی مخالف آنها هم وحود دارد. یعنی طراح یا معماری صنعتی به کاربرد و جنبه زیباشناختی اماکن و اشیا دقیقا فکر کرده و چیزی دلخواه و هماهنگ با محیط پدید…

مجموعه‌ای از «توتورو»های دست‌ساز در ستایش نماد استودیو جیبلی

تعدادی «توتورو»ی شکم گرد نمادین در انیمه My Neighbor Totoro از استودیو جیبلی به عنوان بخشی از مجموعه وسیعی از مجموعه‌ جدید کلکسیونی است که به احترام این شرکت رویاساز ساخته شده.این مجموعه که توسط تیم‌هایی از صنعتگران همکار ناکاگاوا…

توهم کوتارد: آنهایی که تصور می‌کنند مدتهاست مرده‌اند!

«می‌اندیشم پس هستم»  Cogito, ergo sum با این حال همه کسانی که می‌اندیشند با این باور دکارت موافق نیستند.محتوای تفکر برخی از افراد مبتلا به یک اختلال عصبی روانپزشکی نادر، معروف به سندرم کوتارد، به جای اینکه به حس بودن منجر شود، به احساس…

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…

با این تصاویر کارت پستال خیلی قدیمی در دهه ۱۹۰۰ آمریکایی‌ها، تصور خود از ۱۰۰ سال بعد را نشان داده…

مجموعه‌ای جذاب از کارت پستال‌های عجیب و غریب و در عین حال جذاب از استیون آر. شوک، دیدگاه‌هایی را ارائه می‌دهد که در دهه ۱۹۰۰ تصور شده است و نشان می‌دهند که چگونه شهر‌ها، شهرک‌ها و دهکده‌ها در سراسر ایالات متحده ممکن است طی ۱۰۰ سال آینده…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
2 نظرات
  1. پوری یا می گوید

    یاداور راننده تاکسی و ک مثل کین خواهی اما بخاطر وفادار ماندن به متن اصلی داستان جوکر و بتمن همچنان لایه‌ای فانتزی روی فیلم وجود داره که اگر نبود شاید به عهپان یک فیلم مستقل و خارج از فضای داستانی دی سی بسیار ماندگارتر میشد در گذر زمان. با این وجود همچنان فیلم تماشایست و سطوح قدرتمندش شخصیت پردازی چه در متن و چه در بازی فوقوالعاده فونیکس و البته داستان سرایی پیام محور و اجتماعب اون هست.

  2. حسین می گوید

    چقد شخصیت راب دنیرو به عنوان مجری یک شو تلویزیونی شبیه یه بنده خداهایی تو ایرانه (م.م و ر.ج)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5