۱۰ ترفند تمیزکاری وسایلی از خانه که معمولا به سختی تمیز شده یا راهی برای تمیز کردنشان نیست

1

تمیز نگه داشتن خانه یک چالش سخت و شیرین است. چون همیشه سابیدن کافی نیست و شما باید کمی دانش و خلاقیت داشته باشید. نقاط دور از دسترسی در خانه و وسایل آشپزخانه هست که جز با خلاقیت فردی قابل تمیز شدن نیستند.

همین‌طور، گاهی اوقات لکه‌هایی روی برخی وسایل آشپزخانه می‌افتد که به راحتی از بین نمی‌روند و شما باید از ماده مخصوصی استفاده کنید.

این روزها که هزینه‌های زندگی سرسام‌آور شده و هزینه‌های روزانه غالب افراد بیشتر از درآمد آن‌ها است؛ صرفه‌جویی یک نیاز اساسی و الزامی برای خانواده‌ها است.

شاید در گذشته، با یک تماس کل خانه را تمیز کرده و برق می‌انداختید ولی در این شرایط بهتر است خودتان دست به کار شوید و برخی از تمیزکاری‌های خانه و وسایل را برعهده بگیرید. کاری که گفتیم هم چالشی است و هم سخت که می‌تواند برایتان شیرینی پیروزی هم داشته باشد.

لکه زنگ‌زدگی مبلمان فلزی و فرش‌ها

احتمالا پس از چند سال استفاده از سرویس مبلمان فلزی، فرش و وسایل دیگر، لکه‌های زنگ‌زدگی به چشمتان می‌خورد. از بین بردن این لکه‌ها خیلی ساده است.

پارچه کتانی را برداشته، به سرکه سفید آغشته کنید و بعد خوب بچلانید. روی لکه زنگ‌زدگی مقداری نمک بپاشید و بعد پارچه سرکه‌ای را روی آن خوب بمالید. بعد از سی دقیقه، دوباره با پارچه کتانی آغشته به سرکه سفید این رویه را تکرار کنید. پس از چند بار، لکه زنگ‌زدگی کاملا از بین می‌رود.

ترکیب‌های آب‌لیمو، سرکه سفید یا نمک برای رفع زنگ‌زدگی اطراف سینک ظرف‌شویی، اجناس سرامیکی یا فولادهای ضدزنگ هم جواب می‌دهد.

غبار روبی پرده کرکره‌ها

برای تمیز کردن پرده‌های کرکره‌ای می‌توانید از جاروهای کوچک برقی گردوغبارگیر استفاده کنید ولی روشی بهتر و خلاقانه‌تر برایتان سراغ داریم: به دو سر یک گیره فلزی بزرگ یا گیره مخصوص کشیدن سالاد و غذاها دستمال میکروفیبر ببندید. می‌توانید دستمال‌ها را با یک کش پلاستیکی به دو سر گیره محکم کنید.

حالا، به راحتی کرکره‌های پرده را بین دو سر گیره قرار داده و همزمان چندین بخش را نظافت کنید. از همین روش می‌توانید برای سایر وسایلی که لبه‌های نازک و تیز دارند؛ استفاده کنید.

تمیزکاری لبه درهای کشویی، پایین در حمام و لبه‌های پنجره‌ها

این مکان‌ها به سختی تمیز می‌شوند چون راه دست شما نیستند ولی برای گرد و غبار بسیار مستعد بوده و از سوی دیگر بخش‌هایی حساس هستند.

اگر واقعا اراده کردید چنین جاهایی را تمیز کنید؛ ابتدا باید پنجره‌ها یا در را از بخش کشویی چهارچوب خارج کنید تا امکان نظافت لبه‌های این بخش‌های منزل به وجود بیاید. با نوک جاروبرقی یا برسی مناسب، گردوغبارها را از نواحی لبه‌ها بزدایید.

در گام بعدی، محلولی شامل یک قاشق چای‌خوری مایع ظرف‌شویی، دو فنجان آب گرم و یک قاشق چای‌خوری آمونیاک خانگی آماده کنید. برس ساده‌ای را درون این محلول زده و روی سطح‌های مورد نظر بکشید و بعد با آب ساده بشویید.

از سرکه هم می‌توانید برای لکه‌زدایی استفاده کنید. آب پر فشار اگر بشود استفاده کنید؛ می‌تواند اشغال‌های پنهان شده و گرفتگی‌ها را هم از بین ببرد. یادتان نرود که باید دوباره درب پنجره‌ها و درها را سر جای خود بگذارید.

تمیز کردن ماشین ظرف‌شویی

ماهی یک بار، مقداری سرکه سفید یا سرکه سیب در فنجان یا کاسه‌ای ریخته، در قفسه بالایی ماشین ظرفشویی قرار دهید. ماشین را در درجه حرارت بالا روشن کنید تا سرکه سفید بوی ناخوشایندی را که از آلودگی‌های به‌جامانده روی دیواره‌های ماشین ظرفشویی بلند می‌شود، جذب کند. سرکه سفید یک لکه‌بر قوی هم هست و جرم‌های برجای مانده را از بین می‌برد.

می‌توانید با استفاده از جوش شیرین هم ماشین ظرفشویی را تمیز کنید. مقداری جوش شیرین روی کف ماشین بریزید و بعد روشن کنید تا آب داغ جریان پیدا کند. جوش شیرین یک لکه‌بر و بوبر بسیار قوی است.

نظافت دریچه هود و تهویه

چند ماه که به سراغ دریچه هود و تهویه‌های خانه نروید؛ قشر بسیار روغنی و پشمی مانندی روی آن‌ها نشسته که به راحتی هم پاک شدنی نیست.

باید دریچه‌ها را از هود و تهویه جدا کرده و ابتدا با شلنگ آب گرم پر فشار خوب شست و شو دهید و بعد در آب گرم حاوی صابون بگذارید از چربی‌های چسبیده به آن‌ها کم‌کم از بین بروند. خود لوله تهویه هوای هود را هم باید با جاروبرقی یا جاورهای نوک تیز غبارروبی کنید.

از بین بردن لکه‌های گاز استیل

x-default

برای تمیز کردن گازهای استیل نمی‌توانید از هر ماده شوینده‌ای استفاده کنید یا برس‌ها، سیم‌های ظرف‌شویی خشک و زبر به کار بگیرید. علاوه بر روش‌های تمیزکاری معمول مانند آب گرم و صابون و همین‌طور استفاده از پارچه‌های نرم و نانوفیبر، می‌توانید از جوش شیرین هم کمک بگیرید.

مقدار برابر از جوش‌شیرین و آب را با هم مخلوط کنید تا ترکیبی خمیرمانند درست شود. کمی از ترکیب را روی بُرسی نرم یا پارچه‌ٔ کتان بریزید و با استفاده از آن، محلول را هم‌سو با شیارهای سطح گاز روی لکه بکشید.

ترکیب روغن و سرکه هم مفید است. سرکه را در یک بطری اسپری ریخته و سطح گاز را کاملا به آن آغشته کنید. با پارچه‌ای نرم، سعی کنید همسو با شیارهای گاز، سرکه را پاک کنید. بعد، پارچه دیگری را کمی به روغن آغشته کرده و روی شیارها و سطح گاز بکشید.

تمیز کردن مایکروفر

با مایع تمیز کردن شیشه می‌توانید محفظه داخلی مایکروفر را تمیز کنید. باید مایع تمیز کردن شیشه دو برابر آب باشد.

اما استفاده از سرکه یا لیمو روش‌های بهتری است. یک کاسه را تا نیمه پر آب کنید و بعد یک قاشق پر سرکه سفید بدان اضافه کنید. کاسه را درون مایکروفر قرار داده و به مدت ۵ دقیقه روشن کنید. باید شاهد بخار کردن محلول درون محفظه مایکروفر باشید. حالا، پس از اتمام ۵ دقیقه، با یک دستمال نرم و مرطوب، تمام درون محفظه را پاک کنید.

اگر به نظافت با لیمو علاقه دارید؛ یک لیمو را نصف کنید و سپس داخل بشقاب مناسب برای مایکروفر قرار دهید و یک قاشق هم آب به آن اضافه کنید. سپس مایکروفر را برای یک دقیقه یا تا زمانی که داخل آن پر از بخار شود، روشن کنید. حالا، دوباره باید دستمال تمیز و نرمی برداشته و محفظه مایکروفر را تمیز کنید.

تمیز کردن درون ماشین لباسشویی

اگر به مدت زیادی از ماشین لباسشویی استفاده کردید؛ احتمالا تمیز کردن محفظه درون آن با یک پارچه و آب یا نهایتا ماده‌های شوینده و تمیزکننده؛ بوی بد آن را از بین نبرد و از سوی دیگر لکه‌هایی در نقاطی ببینید که راه دست شما نیست.

خیلی ساده، در یک ظرف کوچک، مقداری جوش شیرین و آب را با هم مخلوط کنید. این محلول چیزی شبیه به پور شوینده است. در ظرف دیگری دو پیمانه سرکه سفید بریزید.

محلول جوش شیرین و آب را باید داخل مخزنی بریزید که مواد شوینده ماشین لباسشویی را درون آن می‌ریزید. محلول سرکه را درون خود محفظه لباس‌های ماشین بریزید. ماشین را در حالت شست‌وشوی معمولی لباس‌ها قرار داده و دستگاه را روشن کنید.

سرکه و جوش شیرین به‌طور طبیعی رسوبات معدنی را که در ماشین لباسشویی جمع شده‌اند، تخریب و در خود حل می‌کنند و هر نوع قارچ و کپکی را از بین می‌برند.

تمیز کردن جا چاقویی

فراموش نکنید هر از گاهی باید جا چاقویی آشپزخانه را هم تمیز کنید. شستن این وسیله محتمل‌ترین کاری است که انجام می‌شود ولی شاید هنوز مقداری خرده غذا و مواد باقی مانده باشد که هیچ‌طوری از بین نمی‌روند.

سشوار را روی درجه حرارت زیاد بگذارید و خوب تمام بخش‌های جا چاقویی را گرم کنید تا ذرات غذا باقیمانده خشک شده و به راحتی کنده شوند.

شیارهای مبل و آپاژور

برس لباس می‌تواند برای تمیز کردن آباژور یا شیارهای باریک مبلمان بسیار کاربردی باشد. برس لباس می‌تواند گردوغبار، مو، مواد آلوده و چیزهای دیگر را به خود جذاب کند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مردان خوش‌لباس و خوش‌تیپ سال‌ها و دهه‌های آینده احتمالا چه لباس و آرایش موی سر و صورتی خواهند داشت

پیشبینی مد بسیار دشوار است. در داستان‌های علمی تخیلی گاهی چیزهایی در مورد آنها می‌خوانیم. مثلا سرهای تراشیده شده‌ای که جواهرات بر فرق سر دوخته شده‌اند یا خالکوبی‌ها.اما با توجه به تغییرات اقلیمی و درگیری‌ها و وسایل فناورانه‌ای که در حال…

عکس‌هایی از حوادث ناگوار که با کمی «احتیاط» و عقل قابل پیشگیری‌اند

گاهی ما در کارهایمان به اصطلاح از خلاقیت استفاده می‌کنیم یا سعی می‌کنیم کاری را بدون اینکه وسایل لازمش را داشته باشیم با چیزهای بی‌ربط، در زمان کم، تمام کنیم. خب راستش گاهی شانس می‌آوریم و پز می‌دهیم که خلاقیت داشته‌ایم، اما خیلی وقت‌ها…

اگر در زمان این شخصیت‌های معروف مجله تایم وجود داشت و قرار بود روجلد شماره شخصیت سال شوند!

مجله تایم یک نشریه خبری هفتگی معروف است که طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله سیاست، رویداد‌های جهانی، علم، فناوری، سرگرمی و غیره را پوشش می‌دهد. اولین بار در سال 1923 منتشر شد و از آن زمان به یکی از تأثیرگذارترین و شناخته شده‌ترین مجلات در…

داستان واقعی اسکینر: روانشناس مشهور دهه ۱۹۴۰- آیا او واقعا دخترش را در داخل یک جعبه برای آزمایشاتش…

بوروس فردریک اسکینر معروف به بی‌اف اسکینر یک روانشناس، رفتارشناس، نویسنده، مخترع و فیلسوف اجتماعی آمریکایی بود. او در ۲۰ مارس ۱۹۰۴ در Susquehanna در پنسیلوانیا به دنیا آمد و در ۱۸ اوت ۱۹۹۰ در کمبریج، ماساچوست درگذشت.اسکینر بیشتر به خاطر…

اگر در این لحظات تاریخی حساس، شخصیت‌های مهم عکس سلفی می‌گرفتند

عکس سلفی به مفهوم کنونی آن مدت یک دهه است که مرسوم شده و به مفهوم گرفتن عکس آینه‌ای یا تکنیک‌های گرفتن عکس با شاتر زمان‌دار قدمت آن به زمان عکاسی برمی‌گردد.اما تصور کنید که در این لحظات مهم تاریخی، شخصیت‌ها دست به دوربین می‌شدند و به…

عکس‌های جالبی که مردم را در «گوگل مپ» به راستی شگفت‌زده کرده است!

گوگل مپ راه خوبی است برای آشنایی با شهرهای نام‌آشنا و یا دورافتاده‌ترین نقاط جهان. اما هر از چند گاهی در گوگل مپ، عکس‌هایی پیدا می‌شود که توجیه‌شان دشوار است یا بسیار خنده‌دار و جالب هستند.این پست مجموعه‌ای است از این عکس‌ها:دورهمی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. مرضیه می گوید

    ما هنوز نتمون وصل نشده! فک کنم مسئولین یادشون رفته کابل استان مارو وصل کنن!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5