چرا در قرون وسطا راه‌پله‌های قلعه‌ها و برج‌ها مارپیچی ساعت‌گرد بودند؟

1

اگر جزو طرفداران فیلم و سریال‌های قرون وسطایی مانند گیم اف ترونز بوده باشید؛ حتما صحنه‌های اکشن جنگ و نبرد زیادی در قله‌ها، برج‌ها و ساختمان‌های چند طبقه آن زمان دیدید. سربازانی که با سلاح‌های نیزه و شمشیر در حال بالا رفتن از پله‌های مارپیچی هستند تا به نوک برسند.

شاید در فیلم‌ها این پله‌های مارپیچ ساعت‌گرد یا پادساعت‌گرد نمایش داده شده باشند ولی در دنیای واقعی غالب راه پله‌های معماری‌های قلعه‌های قرون وسطایی در جهت گردش عقربه‌های ساعت ساخته شدند. یعنی قوس‌های راه‌پله به سمت چپ است.

دلایل کاملا هوشمندانه و ابتکاری برای این نوع طراحی راه‌پله‌های ساختمان‌ها وجود داشته که شاید کمتر بدان توجه شده است.

به گفته معماران آشنا به سبک ساختمان‌سازی آن برهه تاریخی، معماران قلعه‌ها و ساختمان‌های جنگی از عمد راه‌پله‌ها را در جهت گردش عقربه‌های ساعت می‌ساختند تا باعث کندی حرکت و هجوم سربازارن دشمن شوند و نتوانند به راحتی صعود کنند.

غالب سربازان، سلاح‌ها و شمشیرهای خود را در دست راست می‌گیرند. پس، در هنگام بالا کشیدن از راه‌پله‌ها دچار زحمت می‌شوند چون دایما سلاح آن‌ها به قوس‌های دیواره راه‌پله برخورد کرده و باید طوری شمشیر و نیزه را بگیرند که به دیواره داخلی نخورد. این مانع طبیعی باعث کندی حرکت آن‌ها شده است.

از سوی دیگر، همین‌طور که ساخت راه‌پله‌های مارپیچ ساعت‌گرد مانعی سر راه سربازان دشمن بوده است؛ حرکت سربازان خودی و مدافعان قلعه را تسهیل کرده است. این سربازان به هنگام پایین آمدن از پله‌ها به راحتی همراه با قوس دیواره حرکت کرده و مشکلی بابت حمل سلاح نداشتند.

افزون بر این، از دیواره داخلی راه‌پله‌ها به عنوان سپر و محافظ استفاده کردند. چون در این طراحی، آن‌ها مشرف بر مهاجمین هستند و فضای بیشتری برای مانور داشتند.

پله‌های ناهماهنگ

حتی گفته می‌شود در برخی معماری‌های قرون وسطایی، اندازه پله‌ها و راه‌پله نیز یکسان طراحی نشده است تا پله‌های ناهموار کوتاه و بلند، کندی بیشتری سر راه مهاجمین باشند و تا بخواهند به ناهماهنگی پله‌ها عادت کنند؛ شکست بخورند یا مجبور به عقب‌نشینی شوند.

شاید به همین دلیل، در جنگ‌های این دوره شاهدیم که چپ‌دست‌ها از پله‌ها بالا می‌روند یا فرماندهان سعی کردند از مسیرهای دیگری وارد قلعه شده و بعد در آخر سراغ راه‌پله رفتند. مثلا، از نردبان استفاده می‌کردند یا با طناب و وسایل دیگر از دیوار قلعه بالا می‌کشیدند.

به هر حال، جنگ‌های قرون وسطلایی و شیوه نبرد آن‌ها با امروز بسیار متفاوت است. حتی نحوه گام برداشتن مردمان آن دوران با ما تفاوت‌هایی دارد که دانستن‌شان می‌تواند جالب باشد.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چند بار می توانید یک تکه کاغذ را از وسط تا کنید؟

به راحتی می‌توان یک تکه کاغذ را یک، دو بار یا حتی سه یا چهار بار از وسط تا کرد. اما بیشترین تعداد دفعاتی که یک تکه کاغذ را می‌توان از وسط تا کرد چقدر است؟بر اساس یک ادعای رایج، یک ورق کاغذ را نمی‌توان بیش از هفت بار از وسط تا کرد. اما…

تصور کنید اگر این مکان‌های مشهور اصلا ساخته نمی‌شدند، منظره پیرامونی آنها چطور می‌شد؟

ساختمان‌های مشهور و بناهای زیبا یا کاربردی عظیم، شهرتی برای منطقه خود به ارمغان می‌آورند و سیل گردشگران را سرازیر می‌کنند و حتی پایشان به کرات به دنیای ادبیات و سینما هم باز می‌شود و باز بر شهرت مکان می‌افزایند.به همین خاطر است که ساختن…

تصور دهشت نبرد «واترلو» با هوش مصنوعی میدجرنی

نبرد واترلو، که در ۱۸ ژوئن ۱۸۱۵ رخ داد، یک درگیری نظامی مهم در طول جنگ‌های ناپلئون بود. این جنگ بین ارتش فرانسه به رهبری امپراتور ناپلئون بناپارت و اتحادی از نیرو‌های بریتانیایی، هلندی و پروس به فرماندهی دوک ولینگتون و فیلد مارشال گبهارد…

اگر این سلبریتی‌ها به همان سبک و سیاق و بزرگسالی کوچک می‌شدند

البته سلبریتی‌ها مسلما عکس‌های اصلی دوران کودکی دارند. هر چند در مورد برخی ممکن است این عکس‌های کودکی اندک یا کم‌کیفیت باشند.اما تصور کنید برای بازتاب دادن وجود همان عوالم بزرگسالانه در دنیای کودکی یا همان اجزای مهم چهره، چهره بزرگسالان…

اگر ابرقهرمانان‌ها و شرورهای فیلم‌ها و کامیک‌ها در دوره ویکتوریا می‌زیستند!

عصر ویکتوریا دوره‌ای از تاریخ بریتانیا بود که از سال 1837 تا 1901 همزمان با سلطنت ملکه ویکتوریا بریتانیا ادامه یافت. این دوره، دوره تغییرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قابل توجهی بود که نه تنها بریتانیا، بلکه سایر نقاط جهان را عمیقاً…

اگر گوشی‌های موبایل، دهه‌ها زودتر اختراع می‌شدند

در دوره‌ای پس از همگانی شدن استفاده از گوشی‌های موبایل، تنوع ظاهری آنها بسیار زیاد بود و هیچ گوشی‌ای شبیه گوشی دیگر نبود. اما الان شکل همه گوشی‌ها تقریبا یکی شده است.ما خیلی منتظر گوشی‌های تاشو یا رول‌شونده ماندیم تا این یکنواختی را به…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. اشکان می گوید

    خیلی جالب بود. نمی‌دانستم. در مجموعه‌ی قصر پراگ از یکی از این پله‌های مارپیچ بالا رفتم فکر کنم یک ربع طول کشید تا به بالای آن برج بسیار بلند برسم اما چون سلاحی در دستم نبود متوجه نکته‌اش نشدم. ممنون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5