با مشکل وقت‌گیر بودن مطالعه درس‌ها و کُند پیش رفتن چطور مقابله کنیم؟

0

مشکل:

در خواندن بسیار آهسته عمل می کنم وموقع مطالعه کردن حواسم پرت می شود. گاهی در کتابخانه هنگام مطالعه خوابم می برد. خواندن مطالب و درک آنها برایم بسیار دشوار است. برای فهمیدن مطلبی، باید آن را چند بار بخوانم تا متوجه منظور آن شوم.

تشخیص:

احتمالاً دو عامل مهم در کنار هم موجب بروز چنین موقعیت استرس زایی در شما شده است. یکی از آنها زبانی است که نشریات و کتاب های دانشگاهی به آن زبان نوشته شده و عامل دیگر روش مطالعه ی شماست؛ گویی وظیفه ی شما این است که هر چیزی را که در کتاب وجود دارد یا هر مطلبی را که نشریات نوشته اند، بخوانید و به خوبی درک کنید.

زبان موضوعات دانشگاهی:

هر موضوع دانشگاهی، زبان خاص خودش را دارد. در برخی موارد، در یک زبان، متونی نامفهوم با کلمات و اصطلاحات « ساختگی » وجود دارد که اغلب، زبان محاوره ای هستند، اما معنی آنها غیر محاوره ای بوده و خاص موضوع مورد نظر است. البته سالیان درازی است که مطالب دانشگاهی به زبانی پیچیده نوشته می شود. آنتونی گیدنز ( ۲۲) ، مدیر قبلی مدرسه ی علوم اقتصادی لندن در مصاحبه ای در مجله ی « تایمز هایر ( ۲۳) » در بیست وهشتم می سال ۲۰۰۴، چنین نوشت:
من بیشتر عمرم را صرف نوشتن برای افراد دانشگاهی کرده ام و عادت داشتم که آن مطالب را بیشتر از آنچه لازم بود، مبهم و نامفهوم بیان کنم؛ چرا که معتقدم زبان دانشگاهی برای افراد تازه وارد، زبانی دشوار است و باید برآن تسلط یابند که این کار، مستلزم صرف زمان و تلاش زیاد است.

روش خواندن شما:

تقریباً هر فردی که در مقاطع بالاتر تحصیل کرده است، می داند چگونه باید مطالعه کند. شما اساساً از همان صفحه ی اول شروع می کنید و تا وقتی که کتاب را تمام نکرده اید، به خواندن ادامه می دهید. متاسفانه به دلیل تعداد صفحات زیاد و مطالب بسیار، و نیز زبانی که این مطالب با آن بیان شده اند، شانس بسیار کمی برای به پایان رساندن مطالب مورد نظر ( به ویژه در مدت زمان کم ) دارید، مگر این که بتوانید انحصاراً روی مطالب تمرکز کنید.

وقتی این روش مطالعه را در پیش می گیرید، از مدل خواندن « جذب » استفاده می کنید. هدف شما این است که در انبوهی از مطالب غرق شوید اما مغز انسان نمی تواند به خوبی از عهده ی انجام این کار برآید. اگر به راحتی حواستان پرت می شود یا خوابتان می برد، آنچه رخ می دهد این است که مغز شما این پیام را می فرستد: « ازمن می خواهی کار واقعاً سختی را انجام دهم؛ مرا به انجام چنین کاری مجبور نکن! »

راهکار – چه بایدکرد؟

اگر هنگام استفاده از مغز خود، در حال دریافت پیامِ « نشانه های حواس پرتی » هستید، به آن نشانه ها توجه کنید. برای ارتقاء کیفیت مطالعه ی خود، می توانید این دوکار را انجام دهید: الگوی « مطالعه » ی خود را تغییر دهید و دیگر این که زبان دانشگاهی را به عنوان یک زبان خارجی، یاد بگیرید.
الگوی « مطالعه » ی خود را تغییر دهید:

از الگوهای متفاوتی استفاده کنید. به « مطالعه » به عنوان غرق شدن در انبوهی از مطالب نیندیشید، بلکه به آن به عنوان یک گنجینه ی باارزش بنگرید.

شما به دنبال جواهرات و مرواریدهایی هستید که به آنها نیاز دارید. به خاطر داشته باشید که اگر کتاب منحصراً برای دانشجویانی نوشته شده باشد که واحد درسی مشابه شما را می گذرانند، شامل مطالب بسیاری است که نیازی به دانستن همه ی آنها ندارید، مخصوصاً اگر برای نخستین باراست که آن مطالب را می بینید. پس در هنگام مطالعه به دنبال اصطلاحات کلیدی باشید، چون شما کلاسی دارید که باید برای شرکت در آن آماده باشید و مقاله ای دارید که باید آن را بنویسید، موضوع مورد مطالعه، این دو مورد را تامین می کند. به نتیجه گیری های مولف نیز که لزوماً در پایان کتاب نوشته نمی شود، توجه داشته باشید. ممکن است در پایان فصل ها یا در مقدمه و پیشگفتار باشد؛ آنها را بیابید. اگر می خواهید بدانید که چگونه مولف به این نتیجه گیری ها دست یافته است، می توانید از اقدامات کارآگاهانه کمک بگیرید ( وقتی کسی در حال انجام اقدامات کارآگاهی است، خوابش نمی برد! )

زبان دانشگاهی را به عنوان یک زبان خارجی، یاد بگیرید:

دومین کاری که باید انجام دهید، این است که با زبان دانشگاهی خود به گونه ای برخورد کنید که گویی دقیقاً یک زبان بیگانه است که باید آن را یاد بگیرید. پس یک دفترچه ی لغات برای خودتان تهیه کنید و درآن مثال هایی از کاربرد این کلمات و اصطلاحات را بنویسید. می توانید از این دفترچه به عنوان یک راهنمای قابل استفاده برای واحد درسی خود استفاده کنید.ضمناً می توانید برای دیگر موارد نیز از این روش بهره بگیرید. می توانید نمودارها ومعادلات را نیز دقیقاً مثل کلمات و اصطلاحات زبان انگلیسی با همین روش فرا بگیرید و زمانی می توانید در یک زبان تسلط پیدا کنید که مجبور نباشید کلمات و جملات مورد نظر را ابتدا به زبان مادری ترجمه کرده و سپس آن را بیان کنید. در واقع باید بتوانید با آن زبان فکر کنید و این دقیقاً همان سطح تسلط بر زبان تخصصی دانشگاهی است که باید آن را کسب کنید.

ازاساتید خود چه باید بخواهید:

از اساتید خود بخواهید که به شما توضیح دهند که خودشان چگونه مطالعه می کنند، آنها می توانند با استفاده از یک کتاب یا یک مقاله، به شما نشان دهند که چه مطالبی و چرا به نظرشان مهم می آید و به چه مطالبی توجه نشان نمی دهند. آنها می توانند به شما بگویند که چگونه مطالبی را که می خوانند، با دانسته های قبلی خود مرتبط می کنند و چطور مطالبی را بدون این که تک تک واژه هایش را بخوانند، به گونه ای انتقادآمیز مورد مطالعه قرار می هند.

اگر موضوع مورد مطالعه ی آنها یک موضوع کمیتی است، می توانند به شما نشان دهند که چطور یک جدول مربوط به اعداد، یک نمودار، یا یک معادله را « مطالعه می کنند » .


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌هایی از طراحی‌های داخلی و خارجی بسیار زیبا و بی‌نظیر

طراحی‌های داخلی و خارجی هم این روزها بسیار تکراری شده‌اند و فاکتورهایی مانند هزینه مواد، هزینه طراح و تخیل او و انتظارات سطح پایین کارفرماها از نظر کاربرد یا زیبایی‌شناسی آنها باعث می‌شوند که شاهد طراحی‌های تقریبا همسان در مجموع باشیم.…

عکس‌های جالبی که مردم را در «گوگل مپ» به راستی شگفت‌زده کرده است!

گوگل مپ راه خوبی است برای آشنایی با شهرهای نام‌آشنا و یا دورافتاده‌ترین نقاط جهان. اما هر از چند گاهی در گوگل مپ، عکس‌هایی پیدا می‌شود که توجیه‌شان دشوار است یا بسیار خنده‌دار و جالب هستند.این پست مجموعه‌ای است از این عکس‌ها:دورهمی…

فهرست چیزهایی که تا همین 20 – 30 سال پیش در ایران و جهان معمولی بودند، اما الان کارها و خریدها…

اوضاع اقتصادی کلی دنیا خوب نیست. از یک سو میل و اشتیاق همه به کمتر کار کردن و بیشتر داشتن و به خصوص سخت گرفتن به هم بیشتر شده و از سوی دیگر، درآمدها آنچنان افزایش نیفتاده‌اند. در این میان برخی کشورها با تورم‌های باورنکردنی دست به گریبان…

مجموعه عکس‌های پرتره زیبا هیلاری گولد از افراد مسن سندرم داون، پیش‌فرض‌های ذهنی ما را به چالش می‌کشد

یک مجموعه عکس با معنا و زیبا گرفته شده توسط هیلاری گولد، با عنوان «من اینجا هستم» این تصور نادرست مردم را به چالش می کشد که افراد مبتلا به سندرم داون تا سنین پیری نمی‌توانند زندگی گنند.برای مثال هیلاری گولد، عکس پرتره جوآن، زنی 84 ساله…

باز هم نمونه‌هایی از معماری بد که آنقدر جلب توجه کرده‌اند که شهره اینترنت شده‌اند!

طراحی بد داریم تا طراحی بد. شاید پشت برخی از اینها اصلا طراحی‌ای هم در کار نبوده و همه چیز بداهه پیش رفته است یا حاصل اخنتلاف مهندس طراح داخلی و خارجی و کارفرمایی بوده که فکر می‌کرده همه چیز را می‌داند یا شاید هم دستور کارفرمایی بوده که…

روسای جمهوری آمریکا به صورت تصاویر خیالی شبیه گیم‌های رل پلیینگ ژاپنی!

توجه: تصاویر را میدجرنی ساخته و سازنده ظاهرا فارغ از سمت و سوی سیاسی و فقط یک نوع بیان هنری دست به این کار زده است.جو بایدن:دونالد ترامپ:باراک اوباما:جورج دبلیو بوش:بیل کلینتون:جورج بوش پدر:…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5