توهم چیست

0

رپورتاژ

روان پریشی، شاید خیلی این را شنیده یا فردی در اقوام و آشنایان دچار آن باشد. اما میخواهیم در مورد مهم ترین نشانه روان پریشی یعنی “توهم” در این مقاله بپردازیم. توهم چیست؟ چه کسانی دچار توهم میشوند؟ و در واقع چه نوع یا انواع توهمی وجود دارد؟ آیا فرد دارای اختلال توهم نیاز به خدمات پرستاری در منزل دارد؟

توهم چیست

هنگامیکه فرد احساسات و ادراک‌های اشتباهی بر مبنای خیال داشته باشد و نه واقعیت دچار توهم شده و این تعریف توهم است. به بیان دیگر فرد دچار توهم، چیزی را حس کرده یا می‌فهمد که اساساً وجود خارجی ندارد. توهم می‌تواند نشانه بروز بیماری‌های روانی ابتدایی یا پیشرفته باشد. بعضی از خطرناک‌ترین انواع بیماری‌های روانی اغلب با توهم همراه هستند.
عموماً افراد دچار توهم خیلی سخت می‌پذیرند که آنچه حس می‌کنند (به کمک یکی از حواس پنج‌گانه نه لزوماً شنیدن یا دیدن) غیر واقعی است.

انواع توهم از نظر حواس پنج‌گانه

  • توهم شنوایی در این نوع توهم فرد مبتلا صداهایی می‌شنود که وجود ندارند و این صداها معمولاً دستوراتی را به او می‌دهند یا او را آزار می‌دهند.
  • توهم بینایی در این نوع توهم فرد چیزی را می‌بیند که وجود خارجی ندارد.
  • توهم بویایی ممکن است فرد حتی بوهایی را حس کند که اصلاً وجود خارجی ندارند.
  • توهم لمسی فرد حس می‌کند چیزی روی بدن یا دست او حرکت می‌کند.

توهم ها دلایل متفاوت و گوناگونی دارند. هنگامیکه سلامت روان افراد دچار اختلال شده یا بیماریهایی اثرگذار بوده، توهم ها شیوع پیدا می کنند. دیگر دلایل توهم در افراد را می توان به بیماری روانی، مصرف مواد مخدر، روان‌گردان و توهم‌زا و بعضی گیاهان و عوامل محرک نیز اشاره کرد.

اختلال توهم در کودکان

توهم در کودکان موضوعی بسیار شایع است و بیشتر با تخیلات قوی کودک شکوفا میشود. این شکوفایی تا زمانی که اختلال توهم نباشد، مشکلی نخواهد داشت. اختلال توهم در کودکان در نتیجه بیماری‌های روانی چون اسکیزوفرنی کودکان و … است.

علائم اختلال توهم در کودکان

رفتار آشفته یا روان‌گسیخته: تشخیص این حالت به سن کودک بستگی دارد و دشوار است؛ اما روان‌گسیختگی رفتار موضوعی است که باعث نگرانی والدین و پرستار کودک در منزل می‌شود.

هذیان: هذیان یکی از نشانه‌های شایع توهم دوران کودکی است. به سختی می‌توان دریافت که آیا یک کودک به اختلال توهم دچار است یا تنها وانمود می‌کند و از قدرت خیال خود بهره می‌گیرد.

جدی گرفتن تصویرهای ذهنی: تصورات و تخیلات زمانی خطرناک به نظر می‌رسند که کودک تمایزی میان واقعیت و خیال قائل نشود. این امر می‌تواند علامتی باشد ‌که او واقعاً دچار اختلال توهم است.

پیشنهاد می شود والدین با انواع توهم در کودکان و راه های درمان توهم در کودکان آشنا شوند.

اختلال توهم در سالمندان

اختلال توهم در افراد سالخورده و سالمند بیشتر بچشم میخورد. انواع توهم در سالمندان به دو دسته توهم تخیلی و توهم معمولی تقسیم می شوند. برخی از حالت های توهم نوع معمولی شامل موارد زیر است:

  • خود معشوق پنداری (اروتومانیا)
  • هذیان خود بزرگ‌بینی (مگالومانیا)
  • خود بیمارانگاری (هایپوکندریا)
  • توهم بدبینی
  • توهم شکنجه
  • توهم جسمی
  • و …

تشخیص بیماری توهم تا حد زیادی به ارزیابی بالینی سالمند وابسته است که از طریق پیدا کردن ارتباط بین توهمات و اتفاقاتی که پیرامون بیمار صورت می‌گیرد که توسط خانواده یا پرستار سالمند در منزل قابل مشاهده است. همچنین به دست آوردن تاریخچه‌ی کامل از بروز رفتارهای غیر طبیعی سالمند توسط روان‌پزشک انجام شود. گاهی نیز ممکن است هنگام بروز اختلال توهم در سالمندان و هذیان، آن را بد روانی (پارافرنی) تشخیص دهند که با پارانویا و روان گسیختگی تفاوت دارد.

توهم و آلزایمر در سالمندان

بیماری آلزایمر زیر مجموعه ی بیماری زوال عقل است که در این بیماری بخش‌هایی از مغز انسان که عموماً حافظه او را شامل می‌شود شروع به از بین رفتن می‌کند. سالمندان آلزایمری مدام ابراز فراموشی می‌کنند. این عزیزان ممکن است مسیر خانه خود را بارها گم کرده، خاطرات خود را به یاد نیاورند و… . آلزایمر ابتدا از فراموشی خاطرات نزدیک‌تر شروع شده و کم‌کم به فراموشی خاطرات دور و دراز خواهد رسید.

آلزایمر سبب ایجاد تغییرات پیچیده‌ای در مغز می‌شود. توهم و هذیان از علائم بیماری آلزایمر و زوال عقل نیز می باشند؛ به این شکل که افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است چیزهایی را ببینند که در واقعیت هیچ پایه و اساسی ندارند مانند دیدن کودکانی که در نشیمن مشغول بازی هستند. توهم در سالمندان امکان دارد از بعد دیداری فراتر رفته و حواس شنیداری، بویایی و لامسه را نیز درگیر کند.

ارتباط میان توهم، آلزایمر و هذیان

یکسری از بیماریها در سنین بالا بیماریهای دیگر را دچار می شوند. به عنوان مثال نشانه های زوال عقل، توهم و هذیان است و فرد آلزایمری اصولاً به توهم و هذیان هم دچار می‌شود. چرا که با ضعف در حافظه سالمند کم کم ضعف‌های روحی و احساس خلأ بیشتری در او ایجاد شده و به پریشانی افکار و حالات او دامن می‌زند.

باید بدانید که هذیان با توهم بسیار متفاوت است و هذیان از باورهای فرد نشأت گرفته اما توهم براساس حواس 5 گانه بروز می کند.

تنهایی افراد مسن، انزوا و گوشه گیری، عدم حضور در اجتماع و فعالیت ها و کاهش عملکرد و استقلال آنان و … همه مرتبط با توهم، آلزایمر و هذیان می باشد. والدین مسن مان را همواره به یاد داشته باشیم اگر مشغله ها اجازه نمیدهد کافی به سلامت عزیزانمان اهمیت دهیم. حداقل از روشهای مراقبت و پرستاری سالمند در منزل برای آنان استفاده کنیم. چرا که  مراقبت و نگهداری از افراد مسن با بیماری های جسمی بسیار متفاوت تر از مراقبت از سالمندان دارای بیماری های روحی و روان هست.

در مورد ارتباط با سالمندان دارای اختلال توهم و نگهداری از آنان نکات اساسی را رعایت کنید. مراقبت از برخی سالمندان دارای درجه اهمیت بالاتری نسبت به سایرین است؛ سالمندان دارای اختلال توهم و هذیان گویی جز این دسته به شمار می‌روند.

با گذشت زمان، بهره‌گیری از خدمات پرستاری و مراقبت سالمندان تنها به آسایشگاه‌ها و بیمارستان محدود نمی‌شود بلکه شرایط دسترسی به پرستار در منزل نیز فراهم شده است. این روش مراقبت از سالمند که می‌تواند روند بهبود را سرعت ببخشد و با کاهش هزینه‌ها نیز همراه است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

این معماری‌های بسیار عجیب و در مواردی هراس‌انگیز دوران سوسیالیسم در روسیه و کشورهای اقماری آن

شوروی و سوسیالیست‌ها هم برای خود سبک معماری خاصی داشتند. در مواردی باشکوه، در مواردی خشن و در معدودی موارد مفهومی و زیبا.چیز جالب در آنها هدف ساخت آنها بود: بزرگداشت مبارزات میهنی و پیشرفت‌هایی که در سایه دولت‌های چپ به دست آمده بودند.…

خانه‌هایی با طراحی عجیب که باید در مورد فلسفه وجودی‌شان فکر کرد!

سلیقه است دیگر. وقتی که کسی پول کافی داشته باشد و تنها حرف و سلیقه خودش برایش مهم باشد و اعتمایی به مد روز و حرف مردم نکند، ممکن است خانه‌اش را عجیب و غریب طراحی کند.البته گاهی این کاربری‌های متفاوت هستند که باعث ایجاد این خانه‌های عجیب…

آخرین «نمونه» مقاوم – هر یک از اینها، آخرین چیزهای سالم به جا مانده در طول تاریخ هستند

از برخی جنبه‌های تاریخی چیزهای قالب توجهی به جا مانده، مثلا هزاران سکه از یک دوره تاریخ یا ده‌ها زره یا شمشیر یا کتاب‌های پوستی فراوان. اما برخی چیزها هم آنقدر نادر از بلایایی طبیعی و فساد و آتش‌سوزی‌های در امان مانده‌اند که تبدیل به آخرین…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده‌اند و نگرش جدیدی نسبت به تاریخ در ما ایجاد می‌کنند

عکس‌های تاریخی بسیار هستند. برخی از آنها از فرط تکرارِ دیگر روتین می‌شوند و نکته جدیدی به ما نمی‌افزایند. متاسفانه برخی از آنها در بایگانی‌های فراموش می‌شوندو کسی متوجه نکته‌شان نمی‌شود و به تدریج نابود می‌شوند و برخی هم کمتر از بقیه بها…

عکس‌های دلپذیر این سلبریتی‌ها با میدجرنی نسخه پنج و این دستور ایجاد شده که شما هم می‌توانید از آن…

تصور کنید که بخواهید عکس‌هایی از شمار قابل توجهی از سلبریتی‌ها داشته باشید که همه در حال انجام یک کار واحد هستند، آن هم در یک شرایط نوری یکسان.در شرایط عادی که نمی‌شود به همه‌شان دیکته کرد که ژست مورد نظر ما را بگیرند. اما هوش مصنوعی…

شوخی‌های تصویری دانشگاهی – دوران عزیز پرمخاطره و گاه پرمشقت با بازدهی‌های نامعلوم

دوره دانشگاه و سختی تطابق‌های دانشجوهایی از طبقات مختلف اجتماعی و نواحی مختلف کشور و آمیزه جالب کنار هم قرار گرفتن آنها هر فعالیت عادی دیگر اجتماعی می‌شود مانند نگاه کردن به فوتبال و هر امتحان یا حتی کلاسی خاطره‌انگیز می‌شود.در اینجا…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.