باورکردنی نیست، اما بعضی از آدم‌ها صدای داخل مغز یا مونولوگ روایی درون را ندارند!

8

از همان اول صبح که پا می‌شویم، جریان زندگی و کارهایی که می‌خواهیم بکنیم و احساسمان را یک طورهایی با زبان مادری، در ذهنمان روایت می‌کنیم. چیزهایی مثل:

-چقدر خوابم می‌یاد
-حال ندارم برم سر کار
-کاش فرصت بود ورزش می‌کردم
-از سر کار که اومدم، یادم باشه ماست بخرم
-عصر برم پیش دوستم
-چقدر هوا گرم و خفه است

چنین عباراتی مرتب به ذهنمان می‌آید. این راوی درون هم همراه کارهای ساده روزمره همراه ماست و هم حین اندیشه در مورد چیزهای مهم‌تر. حتی ثابت شده که ما در طی رؤیاها و حالات کاهش سطح هوشیاری هم این صدای درون را داریم.

البته شما این صدای درون را نباید با توهم‌های شنوایی شیزوفرنی اشتباه بگیرید!

ظاهرا این امر، آنقدر بدیهی است که تصور نمی‌کنیم که برخی از آدم‌ها ممکن است با دیگران تفاوت داشته باشند. به علاوه این جریان سیال فکری و فکر کردن به صورت واژه‌ها یا چیزی که به آن صدای درون می‌گویند، در همه انسان‌ها به یک صورت نیست. مثلا در بچه‌های کوچک این صدای درون کمتر است.

چند وقت پیش کاربری در توییتر با نام کاربری KylePlantEmoji تفسیر جالبی از درجات صدای درون کرد و به این مطلب اشاره کرد که برخی از مردم چیزی را که در موردش فکر می‌کنند، می‌شنوند، در حالی که برخی‌ها هم افکارشان را تنها به صورت اندیشه‌های غیرکلامی و انتزاعی به ذهن می‌آورند و مجبورند که به صورت آگاهانه آنها را به نسخه متنی تبدیل کنند.

جالب بود که وقتی کاربران این نوشته را خواندند، افرادی از هر دو سوی طیف تعجب کردند و در توییت‌هایشان می‌خواستند تصور کنند که دنیای آدم‌های دیگر، به چه صورتی است.

در واقع این پدیده صدای درون از دهه 1930 میلادی، منشا بحث و جدل بوده، یعنی زمانی که یک روانشناس روس به نام لو ویگوتسکی، صحبت از درونی شدن مکالمات خارجی کرد.

تصور می‌شود که قسمتی موسوم به بروکای مغز در هر دو فرایند مکالمه بیرونی و درونی درگیر باشد.

پژوهشگری به نام راسل تی هرتلبرت که استاد روانشناسی دانشگاه نوادا است، بیش از هر کس دیگری روی این مطلب کار کرده است. پژوهش‌های او هم نشان داده است که برخی پژواک درونی ذهنی به صورت کلامی ندارند. اما کسانی که این طور نیستند نباید نگران باشند، چرا که آنها نوع دیگری از پژواک درونی جریان تفکر را به صورت دیداری تجربه می‌کنند.


امیدوارم مطلب را خوب رسانده باشم، تا بتوانم از شما بپرسم، که آیا شما هم جزو افرادی هستید که صدای درونی ندارید و یک روایت درونی متنی از کارها و احساسات به صورت غیرارادی ندارید؟

برای اینکه اطمینان خاطر کسی کنید که نداشتن روایت درون نداشتن، چیز غیرطبیعی نیست به اسکرین شات این توییت‌ها توجه کنید:

منبع : + و +


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

صخره‌های عجیب فنلاندی موسوم به کوماکیوی – هزاران سال تعادل و مبارزه با جاذبه

کوماکیوی Kummakivi یک کلمه فنلاندی است که در انگلیسی به معنی "سنگ عجیب" است. این کلمه اغلب برای توصیف نوعی تشکیل سنگ که شکلی عجیب یا غیرعادی دارد استفاده می‌شود. این نوع سنگ‌ها در سرتاسر فنلاند یافت می‌شوند و به دلیل ظاهر منحصر به فردشان…

۱۰ واقعیت جذاب درباره جی رابرت اوپنهایمر -پدر بمب اتمی و سوژه فیلم جدید کریستوفر نولان

جولیوس رابرت اوپنهایمر بیشتر به عنوان فیزیکدانی شناخته می‌شود که به ساخت اولین بمب اتمی کمک کرد. اما سنگ‌ها و کانی‌ها عشق اول او بودند و او همچنین شاعرمسلک بود.اوپنهایمر آزمایشگاهی را رهبری کرد که اولین بمب اتمی را ساخت و با موفقیت…

نمونه‌هایی از تغییر دکوراسیون‌های زیبا و اقتصادی

بعضی از تغییر دکوراسیون‌ها بسیار زمان‌بر و پرهزینه هستند، اما برخی هم بسیار اقتصادی و مختصیر و مفید هستند، با این همه تغییر زیادی در روحیه ما و زیبایی خانه‌مان ایجاد می‌کنند.این تغییر دکوراسیون‌ها ممکن است برایتان جالب باشند:…

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از امتیازبندی جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرح

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از اطلاعات زیر تدوین شده است:۱-جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرحی چون کن، ونیز، برلین، ساندنس و...۲- جوایز انجمن های منتقدانی چون نیویورک، لس آنجلس، واشنگتن دی.سی و...۳-فهرست فیلم…

چرا هنگامی که می‌خواهند عکسی از ما بگیرند، ناخودآگاه سرمان را کج می‌کنیم؟

وقتی در فیس بوک، اینستاگرام یا سایر سایت‌های رسانه اجتماعی پر از عکس هستیم، احتمالاً متوجه یک روند در زبان بدن کاربران خواهیم شد. هنگام عکس گرفتن و مواجهه با دوربین، برخی افراد به طور خودکار سر خود را به یک طرف خم می‌کنند. به نظر می‌رسد که…

آیا سیگار الکترونیکی ایمن‌تر و سالم‌تر از سیگار معمولی است؟

در انگلستان، هم‌زمان با مبارزه با سیگار کشیدن جوانان، سیگارهای الکترونیکی به عنوان بخشی از تلاش‌های دولت برای کمک به مردم برای ترک سیگار تبلیغ می‌شوند. ما به اینکه چرا در مورد این دستگاه‌ها دو نظر بسیار متفاوت وجود دارد، نگاهی می‌اندازیم.…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
8 نظرات
  1. الهام می گوید

    شاید اینطوری برداشت کردن که باید صدا دار باشه اون چیزی که دارن فکر میکنن ؟ من که متوجه نشدم همه با خودشون حرف میزنن تو ذهنشون که یعنی بعضیا صداشو هم میشنون؟

  2. Ali می گوید

    یه مقدار برام گیج کننده بود. یعنی یه دسته از آدم ها هستن که صدای درون ندارن؟ جایگزینش رو نمیتونم بفهمم!

  3. کاوه می گوید

    من که با صدای درونم خیلی حرف میزنم و خیلی زیاد باهاش در ارتباطم

    1. سیامک می گوید

      من صدای درونم خیلی باهام حرف میزنه دهن سرویس. مخصوصا وقتی میخوام بخوابم.

  4. مهشید می گوید

    چقدر جالب بود!!!!!!!! 0_0

  5. Saeed می گوید

    مشابه این پدیده در مورد تصویر ذهنی (Mental image) نیز صدق می کند. گویا برخی افراد توانایی ایجاد تصویر ذهنی ندارند. در واقع دچار آفانتازیا (Aphantasia) هستند.

  6. شیما می گوید

    کنجکاو شدم بدونم اون دسته که صدای درون ندارند از نظر موفقیت، شادی یا خوشبختی چقدر با بقیه تفاوت دارن، اینکه صدای منتقد درون نداشته باشی به نظر کمک کننده میاد.
    نمیدونم تحقیقی انجام شده یا نه، ولی حتما جوابهای جالبی بدست میاد.

  7. سیامک می گوید

    خیلی جالبه. عجیبه واقعا. اینکه کسی نیست که بهت نهیب بزنه از داخل یا گاها تمجیدت کنه خیلی عجیبه. من تقریبا همه برنامه ها و افکارمو باهاش در میون میزارم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5