فیلم مردی با نقاب آهنین

0

فیلم مردی با نقاب آهنین ساخته سال 1998 است، کارگردان آن رندال والاس است و فهرستی از بازیگران مشهور مثل لئوناردو دی کاپریو، جرمی آیرونز، ژرار دپاردیو، گابریل برن، جان مالکوویچ دارد.

این برداشت آزاد از سه تفنگدار شاید بیش از هر اقتباس سینمایی دیگری از رمان‌های تاریخی الکساندر دوما، در منتقل کردن درون‌مایه و حال و هوای آثار او موفق بوده است. فیلم به اندازه داستان‌های دوما رمانتیک و سرگرم‌کننده است و به تاریخ تنها به عنوان محملی برای خلق جزئیاتی جذاب و سرگرم‌کننده نگاه می‌کند. حقایقی تاریخی چون فقر مردم پاریس، قیام ژوزئیت‌ها و حوادث زمینه‌ساز انقلاب فرانسه تنها در حد اشاره‌ای گذرا مطرح می‌شوند و در عوض زمان زیادی روی قصه اصلی، شخصیت‌ها و رویدادهای مربوط به آن صرف می‌شود. همین تمرکز فیلم روی حوادث جذاب و تماشایی، کلیت آن‌را هم‌چون کتاب‌های دوما شیرین و پرکشش می‌سازد.

در فیلم نیز-اگرچه نه به اندازه کتاب‌های دوما، وقت زیادی صرف درآوردن جزئیات کاخ لویی، لباس‌ها، آداب و فضای آن دوران می‌شود. جزئیاتی که کارکرد دراماتیک آنها در طول فیلم و پیوستگی‌شان با موضوع قصه، به قدری زیاد است که از حد پرحرفی‌های تاریخی کسل کننده فراتر رفته و به عاملی برای روانی و یکدستی قصه تبدیل می‌شوند. به عنوان مثال می‌توان به صحنه مهمانی‌ها بالماسکه اشاره کرد که در آن حضور سه تنفگدار با ماسک آهنی در کنار قطع و وصل دائمی موسیقی، پریشانی لویی را آشکار می‌کند و در عین حال بدون این‌که اصرار زیادی در این مورد به خرج دهد، به تشریح نوع این مهمانی‌ها، لباس‌ها، رقص، موسیقی و نهایتا روابط درباری‌ها می‌پردازد.

شاید مهم‌ترین امتیاز فیلم آن است که موفق می‌شود یکدستی خود را تا پایان حفظ کند. نگاه سانتی مانتال و ملودراماتیک دوما که طی آن مرزبندی‌های معینی میان نیروهای خیر و شر و شخصیت‌های مثبت و منفی کشیده شده است در تمام طول فیلم رعایت می‌گردد بی‌آنکه کارگردان اصراری داشته باشد که کار را به برداشت امروزی و «نسبی‌گرایانه» و احیانا «فمنیستی» که مدتی است در هالیوود مرسوم شده برساند. از این جهت فیلم در تعریف کردن قصه خود دچار سکته و مکث نمی‌شود و تماشاگر را در پذیرفتن قهرمان‌هایی هرچند تک بعدی دچار تردید نمی‌کند. این نکته باعث می‌شود که فیلم حداقل دربار اول تماشا جذاب بنماید.

با این حال بیش‌تر جذابیت فیلم مدیون بازیگران قدرتمند آن است. دی کاپریو به خوبی از پس تمایزگذاری میان دو برادر دوقلو با دو شخصیت متفاوت، برمی‌آید. او به خصوص در نقش لویی بازی قدرتمندی را ارائه می‌دهد.

جرمی آیرونز با حرکات آرام و صورت سرد همیشگی‌اش چیزی را به آنچه قبلا بر پرده آورده اضافه نمی‌کند.

ژرار دپاردیو در نقش پارتوس خوشگذران و پرشور، بیش‌تر خصوصیات شخصی خود را به نقش می‌دهد و موفق می‌شود که حس شوخ‌طبعی خود را تا پایان کار حفظ کند.

اما گابریل برن در نقش تارتانیان که پیچیده‌ترین شخصیت فیلم هم هست بازی‌ای عالی را به نمایش می‌گذارد. نگاه او هنگامی که بر خلاف میل خود از شاه حمایت می‌کند، طمأنینه و مکث‌هایش بر روی کلمات، و لحظاتی که در آن عشق ملکه، راز پدر بودن و حمایت بیمارگونه‌اش از شاه-فرزند واقعی‌اش-را هم‌زمان بر پرده می‌آورد، از او شخصیتی زنده و ملموس می‌سازد به طوری که پایان قربانی شدن او را به خاطر فیلیپ-فرزندی که تا آن لحظه از وجودش بی‌اطلاع بوده و به نظر می‌رسد بیش‌تر به پسری که او می‌خواسته داشته باشد نزدیک است- بامعنا جلوه می‌دهد.

اما بازیگر قدرتمندی چون جان مالکوویچ آشکارا معلوم است که نقش خود را خیلی جدی نگرفته است. احساسات‌گرایی شخصیت آتوس خیلی با روحیه طنزآمیز و حالت بدبینانه او هماهنگ نیست، تنهایی او پس از مرگ پسرش به جای آن‌که به خود ویرانگری آشنای او منجر شود، تعهد او نسبت به فیلیپ را به همراه می‌آورد که برای بازیگری چون مالکوویچ غریب به نظر می‌رسد. با این حال او در صحنه‌های طنزآمیز آموختن آداب درباری به فیلیپ گه‌گاه به جذابیت قبلی بازیگریش می‌رسد هرچند که این لحظات کوتاه و گذرا هستند.

فیلم برای درنغلتیدن در ملودرام تلاش زیادی نمی‌کند. درواقع بعضی جاها-از جمله در جایی که فیلیپ چون یک قدیس نجات بخش جلوه‌گر می‌شود و شعار «همه برای یکی، یکی برای همه» را شکوهی قهرمانانه می‌بخشد-بر آن تأکید نیز دارد. کارگردانی مشتمل است بر نماهایی که بر اشرافیت و شکوه قصر لویی تأکید می‌کنند. در صحنه‌ای که او توسط فواره‌ها کریستین را به دام می‌اندازد و همچنین فضای اتاق خواب مجلل و لباس‌های گران قیمت او نیز به این اشرافیت تکیه دارند. بقیه نماها به‌طور متحرک پرسوناژها را تعقیب می‌کنند و با حفظ ریتمی یکدست موفق می‌شوند که تماشاگر را در یک قصه جالب تاریخی درگیر کنند. نکته جالب فیلم دیالوگ‌های شعرگونه و ریتمیک آن است که به زیبایی با سبک کارگردانی و بازیگری ترکیب می‌شود و نمونه‌ای دیگر از سبک کمال یافته و فنی هالیوود امروز را به نمایش می‌گذارد.

شخصیت کریستین هم از نظر بازیگر و هم در خود فیلم‌نامه بزرگ‌ترین نقطه‌ظعف فیلم اوست. او تا حد زیادی در سطح باقی می‌ماند. رابطه عاشقانه میان او و لویی تا انتها سردرگم و توضیح داده نشده باقی می‌ماند. کریستین نه از ابتدا خیال عشق لویی را دارد-چون عاشق رائول است-و نه بعداد به چنین چیزی می‌رسد- چون ناگهان بدون دلیل خودکشی می‌کند-در جایی به آسانی رائول را کنار می‌گذارد و با لویی می‌ماند و در جایی دیگر از وضع خود پشیمان و ناراضی به نظر می‌رسد. به‌هرحال خودکشی او آن‌هم در شرایطی که هیچ دلیلی برای آن وجود ندارد نامعقول‌ترین حادثه فیلم است و معلوم است که تنها به هدف خلاص شدن فیلم از شخصیتی که هیچ‌کاری نمی‌شد با او کرد، انجام گرفته است.

مردی با نقاب آهنین فیلمی تماشایی و دلچسب است.‌ با شخصیت‌های دوست‌داشتنی و حوادثی جذاب که اهمیت دراماتیک این آدم‌ها و حوادث در پیشبرد قصه، جای عوامل سطحی و کم‌معنایی چون «خشونت» و «جنسیت» را گرفته است. شاید همین نکته کافی باشد که فیلم را برای هر علاقه‌مندی دیدنی و جذاب کند. با این حال اگر کمی سخت‌گیرتر باشیم فقر نگاه شخصی کارگردان و نداشتن نکات برجسته و خاص، نقطه ضعفی است که به سرعت به چشم می‌خورد.

در واقع خالقان اصلی این فیلم الکساندر دوما و در مرحله بعد بازیگران آن هستند و رندان والاس جز تعریف کردن قصه‌ای که اجزای آن از قبل مشخص شده‌اند کاری انجام نداده است. در تماشای اول‌بار، مردی با نقاب آهنین می‌تواند هر تماشاگری را مجذوب و علاقه‌مند کند اما در دیدارهای بعدی چیزی ندارد که تماشاگر پی‌گیر را راضی کند.

منبع: شماره 16 نشریه نقد سینما


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تراژدی ایگناتس زملوایس: پزشکی که پیشگام شستن دست ها بود

نزدیک به ۱۵۰ سال از اقدامات پیشگامانه لوئی پاستور و رابرت کخ می‌گذرد که به پایه‌گذاری نظریه میکروب بیماری کمک کرده است. با این حال، متقاعد کردن ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی برای جدی گرفتن شستن دست‌ها هنوز یک چالش است. مراکز کنترل و…

خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی- قسمت دوم

در قسمت دوم خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف ما باز غذاهای لذیذ و گاه عجیبی از کشورهای مختلف می‌بینیم. این تصاویر توسط میدجرنی با اطلاعاتی که به آن داده‌اند، بازسازی شده‌اند.قسمت اول این پست را در اینجا ببینید.شیلیبلژیک:…

10 عکس بسیار زیبا از درخت – انتخاب شده از عکاسان خلاق

درخت‌ها زندگی‌بخش زمین و مایه زیبایی آن هستند. انسان‌ها هزاران سال است که آنها بهره می‌برند و تا توانسته‌اند پهنه زمین برخوردار از زیبایی‌شان را کمتر و کمتر کرده‌اند. درختان متنوع با شکل و آرایش متفاوت ریشه، تنه، شاخه‌ها و برگ‌ها، چشم‌نواز…

نحوه تماشای فیلم ها و سریال های تلویزیونی مارول به ترتیب درست – یک فهرست جالب

خب، اول اصلا باید پاسخ بدهیم که چرا ممکن است کسی از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی مارول لذت ببرد و عاشق‌شان باشد.من خودم اصلا دوست‌دار این فیلم‌ها نیستم. ولی خب مگر من عاشق ژانرهایی از سای فای نیستم و از اینکه بقیه این دنیاها را درک…

چگونه با بدشانسی کنار بیاییم + گالری عکس از انواع بدشانسی‌ها!

کنار آمدن با بدشانسی یا شرایط ناگوار می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین استراتژی وجود دارد که می‌تواند به ما برای کنار آمدن با این شرایط کمک کند:احساسات بعد رخداد را بپذیرید: طبیعی است که هنگام مواجهه با بدشانسی احساس ناامیدی،…

اگر مجموعه ارباب حلقه‌ها را پیکسار بازسازی کند …

مجموعه فیلم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون و بر اساس رمان فانتزی حماسی نوشته جی. آر. آر. تالکین، دارای شخصیت‌های متنوعی بود. برخی از آنها اینها هستند:فرودو بگینز (با بازی الیجا وود): قهرمان داستان، فرودو، هابیتی است که تبدیل به…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.