فاجعه بمباران شهر درسدن آلمان در جنگ جهانی دوم به روایت تصویر

0

در روز ۱۳ فوریه ۱۹۴۵ نیروهای متفقین دست به حمله‌ای سنگین به شهر درسدن زدند و با بمبارانی بی‌سابقه این شهر را با خاک یکسان کردند.

حمله مرگبار از آسمان

در روز سیزدهم فوریه سال ۱۹۴۵ میلادی ۲۴۵ بمب‌افکن‌ لنکستر ارتش بریتانیا در آخرین ماه‌های جنگ جهانی دوم به سوی شهر درسدن آلمان به حرکت درآمدند. در ساعت ۲۱ و ۳۹ دقیقه شب صدای آژیرها در شهر بلند شد و زنگ نابودی درسدن به صدا درآمد.

جنگ مطلق

جنگنده‌های ارتش بریتانیا با ریختن بیش از ۴۰۰ هزار بمب شهر درسدن را با خاک یکسان کردند. در آن زمان در این شهر ۶۳۰ هزار نفر زندگی می‌کردند.

غرق در آتش

بمباران تنها ۲۳ دقیقه طول کشید. مرکز شهر در شعله‌های آتش ‌سوخت. ۱۵ کیلومتر مربع از این شهر زیبا در پی حملات هوایی با خاک یکسان شد و ۲۵ هزار نفر در پی این بمباران مهیب کشته شدند.

“زنان آوار”

کلیسای کاتولیک Hofkirche در شهر درسدن آلمان در پی این بمباران به شدت آسیب دید. سقف کلیسا فروریخت. این کلیسا یکی از بزرگ ترین کلیساهای ایالت زاکسن آلمان محسوب می‌شد. این کلیسا حدودا همزمان با کلیسای مشهور Frauenkirche ساخته شده که در ۳۰۰ متری آن قرار دارد. پاک‌سازی و سامان دادن شرایط پس از بمباران را بیش از همه زنان این شهر بر دوش داشتند که به “زنان آوار” شهرت یافتند.

یادبودی از تخریب بی‌دلیل

کلیسای Frauenkirche درسدن نیز در پی بمباران فروریخت. خرابه این کلیسا از آن زمان تا سال ۱۹۹۳ دست‌نخورده باقی ماند و یادبودی شد از تخریبی بی‌دلیل. پس از آن روند بازسازی این کلیسا آغاز شد. یک هنرمند انگلیسی که پدرش در بمباران شهر درسدن دخالت داشت، کار بازسازی برج کلسیا را به عهده گرفت و آن را دقیقا شبیه قبل ساخت. احداث کلیسا Frauenkirche به سال‌های ۱۷۲۶ تا ۱۷۴۳ میلادی برمی‌گردد.

نمادی تاریخی با عظمتی تازه

کلیسای Frauenkirche از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۵ کلیسای با کمک‌های جهانی بازسازی شد. ساخت دوباره این کلیسا حدود ۱۸۰ میلیون یورو هزینه برداشت که از دو سوم این مبلغ از طریق اعانه و کمک‌های خیریه تأمین شد. اکنون این بنای ۹۱ متری یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در شهر درسدن محسوب می‌شود و نمادی تاریخی است با عظمتی تازه.

معماری باروک

امروز بار دیگر درسدن تبدیل به یکی از زیباترین شهرهای آلمان شده است. این شهر به خاطر ساختمان‌های به سبک باروک خود عنوان “فلورانس کنار رود الب” را به دست آورده است. این شهر جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد. امروز در این شهر بیش از نیم میلیون نفر زندگی می‌کنند و درسدن دوازدهمین شهر بزرگ آلمان است.

مشاجره بر سر یادبود

راستگرایان افراطی در آلمان از روز یادبود بمباران درسدن برای مقاصد تبلیغاتی خود سوءاستفاده کرده و برای پوشاندن گناه آلمان در جنگ جهانی دوم از آن به عنوان “هولوکاست بمب‌ها” یاد می‌کنند. نئونازی‌های آلمان سال‌های متمادی در روز ۱۳ فوریه با مشغل و پرچم‌های جنگی رایش آلمان به خیابان‌ها می‌آمدند و عمل تحریک‌آمیز آنان همواره توأم بود با درگیری آنان با مخالفان راست‌گرایی در آلمان.

منبع: دویچه وله


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تخیل: تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی از زمین بازدید می‌کرد و در اینستاگرام پست به سبک…

ما نمی‌دانیم که هیچ وقت بیگانگانی که می‌گویند اینقدر وجودشان محتمل است، از زمین بازدید خواهند کرد یا آیا آشکارا رخ خواهند نمود یا نه.فعلا در حد داستان‌های علمی تخیلی به قضیه نگاه می‌کنیم.اما تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی…

کلاژهای کاغذی زیبای مینیمال از شخصیت‌های سینمایی مشهور

اینکه بتوانی به صورت خلاصه و مختصر و مفید با هنر خودت، مفهومی را برسانی، هر بسیار جالبی است. حالا تصور کنید که با برش چند کاغذ رنگی و کنار هم نهادت انها، یغنی کلاژ کاغذی بشود، شخصیت‌های مهم سینمایی را بازسازی کرد.این کاری است که مارگارت…

جالب و گاهی خنده‌دار: آدم‌هایی که خیلی شبیه تابلو یک آگهی کنارشان هستند!

گاهی شباهت آدم‌ها به هم عجیب به نظر می‌رسند. حالا در نظر بگیرید که کاملا تصادفی اشخاصی در کنار تابلویی یا آگهی دیواری ایستاده باشند و چهره آنها به یکی از شخصیت‌های تابلو یا آگهی شباعت زیادی داشته باشد یا اصلا فرد افزونه‌ای برای مفهوم تبلیغ…

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…

بازیگران سریال به‌یادماندنی «آفیس» را در قالب تصویری گیم GTA یا سریال گیم آو ترونز ببینید!

سریال دفتر یا "The Office" یک سریال کمدی تلویزیونی محبوب آمریکایی بود که از سال 2005 تا 2013 پخش شد. این سریال توسط گرگ دانیلز ساخته شد و توسط ریکی جرویز و استفان مرچنت که در اصل نسخه بریتانیایی سریال را ایجاد کرده بودند، توسعه یافت. سریال…

حومه‌نشینی چرا شکل می‌گیرد و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟ + گالری عکس‌هایی از زشتی‌های این پدیده

مناطق حومه شهر، جوامع مسکونی هستند که در حومه مناطق بزرگتر شهری قرار دارند. آن‌ها ویژگی‌های متمایزی دارند که آن‌ها را ازمحیط روستایی و شهری متمایز می‌کند. شکل‌گیری حومه‌ها و مشکلاتی که با آن‌ها مواجه هستند را می‌توان به عوامل متعددی نسبت…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.