اسمارت‌فون‌های فوق بزرگ: چگونه از گوشی‌های ۴.۷ اینچ به هیولاهای ۷.۲ اینچ رسیدیم؟

0

تا همین چند سال پیش، اسمارت‌فون‌ها اندازه صفحه‌نمایشی ۴.۷ تا ۵ اینچ داشتند و هر گوشی بزرگ‌تری «فبلت» نامیده می‌شد.

اما امروز، در سال ۲۰۲۰ تقریبا پیدا کردن یک گوشی هوشمند با چنین اندازه‌ای خیلی سخت یا تقریبا ناممکن است. همچنان نمایشگرهای اسمارت‌فون‌ها بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شوند؛ به‌طوری‌که اکنون اندازه «فبلت‌»ها به یک استاندارد تبدیل شده است.

اما چگونه از گوشی‌های هوشمند کامپکت به اسمارت‌فون‌هایی با اندازه نمایشگرهای ۶.۵ تا ۷ اینچ رسیدیم؟

سامسونگ گوشی گلکسی نوت ۲۰ اولترا را با نمایشگری ۶.۹ اینچ معرفی کرده است. زمانی گوشی‌های گلکسی نوت این شرکت نماد فبلت بودند و صفحه‌نمایشی بزرگ‌تر از اسمارت‌فون‌ها داشتند. اما آیا امروز این اندازه صفحه‌نمایش، بزرگ محسوب می‌شود؟

به این بهانه بیاییند نگاهی به بزرگ‌ترین گوشی‌های عرضه شده تا کنون بیندازیم؛ گوشی‌هایی که مشخص نبود اسمارت‌فون، فبلت یا تبلت هستند:

سامسونگ گلکسی مگا (۲۰۱۳)

اندازه نمایشگر: ۶.۳ اینچ

اندازه بدنه: ۱۶۷.۶ در ۸۸ در ۸ میلی‌متر

وزن: ۱۹۹ گرم

همیشه گوشی‌های سری گلکسی نوت سامسونگ، بزرگ‌ترین اسمارت‌فون‌های این شرکت نبودند. سامسونگ در سال ۲۰۱۳ گوشی Galaxy Mega را با اندازه ۱۶۷ میلی‌متر در طول و ۹۰ میلی‌متر در عرض با نمایشگری ۶.۳ اینچ معرفی کرد.

گلکسی مگا یک هیولا در زمان خودش بود. صفحه‌نمایش این گوشی از رقبای هم معاصر خود مانند اچ‌تی‌سی وان ام ۷، نکسوس ۵، آیفون ۵ اس و سامسونگ گلکسی نوت ۳ بزرگ‌تر بود.

یک انتخاب قطعی برای افرادی که می‌خواستند روی گوشی فیلم ببینند و کارهای محتوایی بکنند. به دست گرفتن این گوشی با یک دست غیرممکن بود.

اما مشخصات سخت‌افزاری این گوشی چندان بالا نبود. تراشه مرکزی اسنپدراگون ۴۰۰ با ۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی چیزی نبود که علاقه‌مندان به عکس و فیلم نیاز داشتند. دوربین اصلی این گوشی هم ۸ مگاپیکسلی بود.

قیمت گلکسی مگا ۵۷۰ دلار بود در حالی‌که کاربران می‌توانستند گلکسی نوت ۳ را سخت‌افزار قوی‌تر و طراحی تمیزتر را ۷۰۰ دلار بخرند.

سونی اکسپریا زد اولترا (۲۰۱۳)

اندازه نمایشگر: ۶.۴ اینچ

اندازه بدنه: ۱۷۹.۴ در ۹۲.۲ در ۶.۵ میلی‌متر

وزن: ۲۱۲ گرم

ژانر گوشی‌های با اندازه بسیار بزرگ پس از شکست گوشی مگای سامسونگ هنوز ادامه پیدا کرد ولی با طراحی شیک‌تر!

سونی با عرضه گوشی Xperia Z Ultra به دنبال جلب نظر طرفداران گوشی‌های با نمایشگر بزرگ بود. اکسپریا زد اولترا سریعا لقب بزرگ‌ترین گوشی دنیا را گرفت.

زد اولترا یک نمایشگر ۶.۴۴ اینچ در بدنه‌ای ۱۷۹ میلی‌متری در طول و ۹۲ میلی‌متر در عرض با ضخامت ۶.۵ میلی‌متر داشت.

روی این گوشی تراشه قدرتمندتری استفاده شده بود. اسنپدراگون ۸۰۰ با ۱۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و ۲ گیگابایت رم برای ارائه یک کیفیت بالا روی نمایشگر 1080p کافی بود.

اگر گوشی گلکسی مگا برای یک کاربر مناسب نبود؛ قطعا نمی‌توانست از گوشی زد اولترا هم استفاده کند. در آن زمان نقدهای بسیار تندی بر ضد این گوشی در رسانه‌ها چاپ شد و همه سونی را به خاطر این نمایشگر بزرگ سرزنش می‌کردند.

شیائومی می مکس ۳ (۲۰۱۸)

اندازه نمایشگر: ۶.۹ اینچ

اندازه بدنه: ۱۷۶.۲ در ۸۷.۴ در ۸ میلی‌متر

وزن: ۲۲۱ گرم

۵ سال پس از عرضه گوشی‌های گلکسی مگا و سونی اکسپریا زد اولترا، این بار شیائومی تصمیم گرفت یک اسمارت‌فونی با نمایشگر غیرمعمول بدهد.

گوشی می مکس ۳ با نمایشگر ۶.۹ اینچ در سال ۲۰۱۸ عرضه شد. این گوشی یک تحول بزرگ در فلسفه گوشی‌های هوشمند با اندازه صفحه‌نمایش بزرگ بود. چون قیمت بسیار مناسب آن اجازه می‌داد هر کاربر یک گوشی بزرگ داشته باشد.

طراحی این گوشی هم زبانزد بود. حاشیه‌های بسیار نازک گوشی Mi Max 3 با قاب آلومینیومی بسیار زیبا نشان می‌دهد. اندازه بدنه این گوشی هم حتی با وجود داشتن سنسور اثر انگشت در پنل پشتی، دو اسلات سیم‌کارت و جک هدفون، باتری ۵۵۰۰ میلی‌آمپرساعت؛ فقط ۱۰ گرم سنگین‌تر از سونی زد اولترا بود.

قیمت این گوشی فقط ۲۵۰ دلار بود در صورتی‌که معمولا گوشی‌های دارای نمایشگر بزرگ، برچسب‌های قیمتی بالایی داشتند.

هواوی میت ۲۰ ایکس (۲۰۱۸)

اندازه نمایشگر: ۷.۲ اینچ

اندازه بدنه: ۱۷۴.۶ در ۸۵.۴ در ۸.۲ میلی‌متر

وزن: ۲۳۲ گرم

هواوی میت ۲۰ ایکس یکی از بزرگ‌ترین و منحصربه‌فردترین گوشی‌های اندازه بزرگ تاریخ است. گوشی که با فروش بالای خود، چراخ سبزی به نمایشگرهای بزرگ در گوشی‌ها نشان داد.

نمایشگر ۷.۲ اینچی این گوشی با پردازنده مرکزی قدرتمند کرین ۹۸۰ هواوی و بلندگوهای استریو جفت شد تا سیستمی عالی برای سرگرمی، عکس و ویدیو باشد.

اگرچه عملکرد باتری این گوشی چندان بالا نبود و امتیاز متوسطی گرفت ولی مورد ستایش همه قرار گرفت. اولین فبلتی بود که همه چیز آن درست در جای خود نصب شده بود و به معنای واقعی یک اسمارت‌فون بزرگ برای مصارف سرگرمی بود.

نزدیک‌ترین گوشی به تبلت‌ها محسوب می‌شد و هنوز هم در بازار به فروش می‌رسد. نسخه 5G این فبلت را می‌توانید در سال ۲۰۲۰ خریداری کنید تا دیگری نیازی به تبلت نداشته باشید.

سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا (۲۰۲۰)

اندازه نمایشگر: ۶.۹ اینچ

اندازه بدنه: ۱۶۶.۹ در ۷۶ در ۸.۸ میلی‌متر

وزن: ۲۲۰ گرم

گوشی Galaxy S20 Ultra در فوریه ۲۰۲۰ معرفی شد و با نمایشگر ۶.۹ اینچ، بزرگ‌ترین اسمارت‌فون سامسونگ لقب گرفت.

اگرچه نمایشگر گلکسی اس ۲۰ اولترا از غالب گوشی‌هایی که در بالا اشاره کردیم؛ بزرگ‌تر است ولی لبه‌های باریک‌تر، وزن سبک‌تر و اندازه بدنه کوچک‌تری دارد.

به این ترتیب، بسیاری از کاربران می‌توانند یک گوشی اندازه بزرگ در جیب خود داشته باشند و با یک دست آن را بگیرند و دردسرهای گوشی‌های اندازه بزرگ قبلی را نداشته باشند.

باتری ۵ هزار میلی‌آمپرساعتی با صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتزی این اطمینان را فراهم می‌کند که یک گوشی مخصوص مالتی‌مدیا، سرگرمی و ویدیو است.

سامسونگ با عرضه گوشی گلکسی اس ۲۰ اولترا، بازار گوشی‌های اندازه بزرگ را کالیبره کرد و نشان داد می‌توان یک نمایشگر بزرگ در کنار طراحی سبک و باریک داشت و دیگر گوشی‌های صفحه‌نمایش کوچک چندان جذاب نیستند.

غول‌های امروز یا تاشوهای فردا؟

گوشی‌های با صفحه‌نمایشگرهای غول‌پیکر در سال ۲۰۲۰ امری عادی هستند. گوشی‌های هوشمند با اندازه نمایشگر بسیار بزرگ به موازات گوشی‌های تاشو پیش می‌روند و شرکت‌ها برای رسیدن به نمایشگرهای بزرگ‌تر نمونه‌هایی مانند گلکسی فولد ۲، میت ایکس اس و سرفیس دو را عرضه کردند.

همه این گوشی‌ها رد رده‌ای میان اسمارت‌فون و تبلت قرار می‌گیرند. برچسب‌های قیمتی بالایی دارند و هنوز آینده بازار آن‌ها روشن نیست. آیا در بازار باقی می‌مانند یا اینکه سریعا به نمونه‌های بهتری جایگزین می‌شوند؟

بسیاری از کاربران این دستگاه‌ها را گوشی قلم‌داد نکردند و دیدگاهی تبلتی به آن‌ها دارند. یعنی اگر بخواهید یک تبلت بخرند؛ سراغ گلکسی فولد ۲ یا میت ایکس اس می‌روند.

داستان گوشی‌های اندازه بزرگ همچنان ادامه دارد و باید منتظر اسمارت‌فون‌های بزرگ‌تری هم باشیم!

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

10 شهید دنیای فناوری!

هر کدام از ابزارها و دستگاه‌هایی که ما در زندگی عادی خود از آنها استفاده می‌کنیم، ثمره تلاش‌های بی‌وقفه دانشمندان و افراد زیادی بوده‌اند. اگر فداکاری، ریسک‌پذیری، شهامت و ماجراجویی این افراد نبود، ما هیچ کدام از این فناوری‌ها و ابزارها را…

آینه‌ها در فیلم‌ها: فیلمسازها چگونه دوربین‌ها را موقع فیلمبرداری از آینه‌ها ناپدید می‌کنند؟!

هنگام تماشای فیلم، برخی از بینندگان دوست دارند به دنبال خطا‌هایی باشند، مانند یافتن شواهدی از دوربین‌ها و پرسنل ضبط فیلم یا بوم صدابرداری مشخص در یک صحنه و امثال آن. یکی از موقعیت‌های دشوار برای فیلمسازهای، زمانی است که یک صحنه شامل آینه‌ها…

ریز علی خواجوی فرنگی‌ها: چگونه کیت شلی یک قطار را نجات داد؟

در سال 1901، راه آهن شیکاگو و شمال غربی، پل جدیدی را بر روی رودخانه Des Moines در بون، آیووا، در آمریکا افتتاح کرد. این پل رسماً پل راه‌ بون نام گرفت، اما اما مردم محلی به سرعت به آن لقب پل‌های بالای کیت شلی را دادند، به یادبود بانوی قهرمان…

آیا واقعا سرم حقیقت وجود دارد؟ چطور کار می‌کند؟

انسان‌ها از زمان امپراتوری روم می‌دانستند که ما در حالی که تحت تأثیر چیزی باشیم، صادقانه‌تر و راحت‌تر سخن میٰ‌گوییم. این همان جایی است که ایده  اصطلاح «سرم حقیقت» از آن سرچشمه می‌گیرد.سرم حقیقت به تعدادی از داروهای تغییر دهنده ذهن اشاره…

آیا چهره‌های مشهور، فرازمینی و بیگانه هستند؟! چرا چنین چیزهایی در شبکه‌های اجتماعی رواج می‌یابد +…

امروز صبح دوست گرانقدری ویدئویی از آنجلینا جولی را از یک صفحه اینستاگرام برای من فرستاد. در این ویدیو که ظاهرا از یک مصاحبه او انتخاب شده بود، روی چشم‌های او زوم می‌شد و این نکته القا می‌شد که چشمان او غیرطبیعی هستند و قرنیه و عنبیه او…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.