کتاب تاریخ ترجمه در ایران از دوران باستان تا پایان عصر قاجار

0

تاریخ ترجمه در ایران، از دیرینه‌ترین روزگار تا عصر ما، همان گونه که اشاره شد، شاهد چند جنبش ترجمه در چند دوره متفاوت تاریخی بوده است، مانند جنبش‌هایی در عصر ساسانیان، سامانیان، قاجاریان، دهه‌های ۱۳۲۰-۱۳۴۰ .. ش و پس از انقلاب ۱۳۵۷ ه. ش.

بررسی این دوره‌ها، و این که جنبش ترجمه چرا، چگونه، با چه انگیزه‌ها و هدف‌هایی به راه افتاد، از مباحثی است که برای پژوهش‌های گسترده‌ای جا دارد، و نتایج این پژوهش‌ها دست کم به روشن شدن جنبه‌هایی از تاریخ و تحول اندیشه در ایران کمک خواهد کرد. درکتاب تاریخ ترجمه در ایران از دوران باستان تا پایان عصر قاجارT به جنبش‌های ترجمه در تاریخ ایران تا پایان عصر قاجار، گذرا اشاره شده است.

انتقال اندیشه، و هرگونه انتقال فرهنگی، یا از مسیر پژوهش و تألیف است یا از راه ترجمه، و این دو هم پایه‌های اصلی نشر هر کشوری را تشکیل می‌دهند؛ در عین حال، آثار پژوهشی و تألیفی هم به هیچ روی از ترجمه بینیاز نیستند، و مستقیم یا غیرمستقیم به ترجمه وابسته‌اند، یا به گونه‌ای و به درجات مختلف، از ترجمه‌ها، تأثیر می‌گیرند. لاجرم، بدون توجه به دو پایه اصلی نشر، یعنی همانا تألیف و ترجمه، نگارش تاریخ نشر امکانپذیر نیست.

در تاریخ ایران، از روزگار باستان و با توجه به موقعیت فرهنگی و تمدنی هر دوره، می‌توان چند گونه گرایش و روند متمایز ترجمه را به خوبی تشخیص داد.

برای مثال، در دوره‌های نخستین که تمدن در ایران در حال شکل گرفتن بود، در سرزمینی که اطراف آن چند تمدن کهن‌تر از مدت‌ها پیش شکل گرفته و رشد کرده بودند، مانند تمدن‌های بین النهرینی، هندی، چینی، ایلامی (عیلامی) و جز آن، گرفتن مفاهیم و اندیشه‌ها از تمدن‌های دیگر، سازگاری دادن، بومی کردن، هضم کردن، از آن خود کردن، و سپس پروراندن، دگرگون کردن و غنا بخشیدن به آن‌ها، پدیده‌ای بود که شاهدهای آن را در عصر هخامنشیان به خوبی می‌توان دید. شاید روزی اگر منابعی به دست آید که نشان دهد ایرانیان پیش از عصر هخامنشی نیازهای خود را چگونه از راه اخذ و اقتباس از تمدن‌های همسایه تأمین می‌کردند، فصل تازه‌ای در تاریخ آغازین ترجمه در ایران گشوده شود. ایرانیان عصر هخامنشی، با آموختن زبان ایلامی و به خدمت گرفتن ایلامیان باسواد و بهره‌مند از تخصص، آنچه میراث تمدنی ایلامیان متمدن بود، به تمدن نوپای خود منتقل، و سپس آن میراث کهن را بومی و از آن خود کردند. بعد از آن هم به سرزمین‌های پهناور دیگر انتقال دادند.

ایران در عصر اشغال مقدونیان با زبان یونانی سر و کار داشت و آشنایی با این زبان در لایه‌هایی از حکومت اجتناب ناپذیر بود. آشنایی با زبان یونانی تا مدت‌های مدید در عصر حکومت اشکانیان ادامه داشت. در عصر ساسانیان، که امپراتوری تازه‌ای در ایران شکل گرفت و به قدرت رسید، جنبش تازه‌ای را در دوره اقتدار آنان در عرصه ترجمه به خوبی می‌توان دید.

بررسی ویژگی‌های ترجمه در دوره‌های اقتدار، چنانچه روزی به گونه‌ای مناسب انجام بگیرد، به احتمال بسیار زیاد پشتیبان این فرضیه قرار خواهد گرفت که جامعه‌ها در این گونه دوره‌ها، از بابت ترجمه نه تنها بیمی به خود راه نمی‌دهند، بلکه تا جایی که امکانات زمانشان اجازه بدهد، آثاری را از فرهنگ‌ها و تمدن‌های دیگر ترجمه و مضمون آن‌ها را در فرهنگ و تمدن خود هضم می‌کنند.

در دوره‌های شکوفایی فرهنگی و تمدنی و اقتدار سیاسی، بیم از ترجمه و ورود اندیشه‌های غیرخودی دیده نمی‌شود؛ این گونه بیم‌ها از آن دوره‌هایی است که خود را در برابر فرهنگ‌ها و تمدن‌های دیگر آسیب پذیر احساس کنند. فرستادن برزویه طبیب به هندوستان در عصر ساسانیان، و انتقال آثاری از فرهنگ هندی به فرهنگ ایرانی عصر ساسانی، از جمله کلیله و دمنه معروف، از نمونه‌های بسیار خوبی است که اشتیاق به جذب و اخذ و اقتباس را، آن هم بدون هیچ گونه بیم و هراسی، به خوبی نشان می‌دهد. این‌ها همه از جمله نکاتی است که گستره آن‌ها به ویژه با پژوهش‌های باستان‌شناسان، زبان‌شناسان تاریخی، تاریخ دانان و متخصصان قلمروهای وابسته به این‌ها، و با توجه به پدیده انتقال فرهنگی، گشوده خواهد شد. اگر متخصصان این حوزه‌ها به کمک نیایند، تاریخ ترجمه در دوران باستانی و کهن ایران همچنان در هاله ابهام باقی خواهد ماند.

در عصر سامانیان، از دوره‌های رونق و رشد ترجمه به زبان فارسی دری، جنبشی فرهنگ ساز رخ داد. در این جنبش چند جنبه را آشکارا می‌توان دید: جستجوی هویت؛ ایجاد تمایز به منظور بازیافتن میراث‌ها و ارزش‌های کهن؛ نگاهداری از آن‌ها و جلوگیری از مضمحل شدن در روندی که پروای میراث‌ها و ارزش‌ها را نداشت. در این جنبش، ترجمه عاملی یاری رسان بود و از این رو تقویت آن به بخشی از سیاست فرهنگی دولت حاکم تبدیل شد و حاصل کار هم پدید آمدن شماری اثر است که از جمله شاهکارهای ادب و فرهنگ فارسی است و در بخش مربوط به دوره سامانیان در این کتاب، به آن‌ها اشاره شده است.

درباره عصر مغولان و ایلخانیان که سرزمین‌های بسیاری با زبان‌ها و گویش‌های بیشماره داد و ستدهایی با هم داشتند، اطلاعات موجود و پژوهش‌ها، با پرسش‌های فراوان بیپاسخ درباره آن دوره، تناسب ندارد. آثاری که در عصر مغولان و ایلخانیان از زبان‌های مختلف ترجمه شد، از جمله چندین اثر که پس از سده‌ها ترجمه از عربی به فارسی، برای نخستین بار از زبان‌های چینی، مغولی، هندی و لاتینی به زبان فارسی ترجمه شد، و تأثیرهای مدبرانه خواجه رشیدالدین فضل الله، وزیر کاردان، در ترجمه و نگاه فراخ بین و دورنگرانه او، به بررسی‌های گسترده‌تری از دیدگاه مسائل ترجمه نیازمند است.

در عصر صفویه، که ایران با جهان غرب مستقیم روبه رو شد، جهانی که جنبش نوزایی (رنسانس) را پشت سر گذاشته و با نگرش دگرگونه‌ای سراغ جهان غیراروپایی آمده بود، و در عین حال دوره انقلاب علمی و اکتشافات جغرافیایی و عصر گسترش داد و ستد و بازرگانی در مقیاس جهانی را سپری می‌کرد، ایران با پدیده‌ای کاملا تازه و با چندین کشور با فرهنگ‌ها و شیوه‌های برخورد متفاوت روبه رو شده بود. درباره دیپلماسی ایران در آن دوره پژوهش‌هایی انجام گرفته و به مشکلاتی که کشور در آن عصر با آن‌ها روبه رو بوده، پرداخته شده است.

در دوره صفویه سیاحان بسیاری به ایران آمدند و سیاحتنامه‌های بسیاری نوشتند که شماری از آن‌ها از مهم‌ترین منابع دست اول درباره اوضاع آن روز ایران از جنبه‌ها و دیدگاه‌های مختلف است. در همان دوره، شماری سفیر و نماینده به دربارهای اروپا فرستاده شدند، یا برای داد و ستد بازرگانی و معاملات سفر کردند، با تنی چند برای تحصیل اعزام شدند، اما از هیچ یک نوشته‌ای به دست ما نرسیده که با یکی از این سیاحتنامه‌های اروپایی برابری کند؟ مگر ایران کشوری محروم از فرهنگ و تمدن و آداب نوشتن بود؟ این تفاوت نگرش و روش از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ آیا به راستی ایران عصر صفوی خود را از آموختن بی نیاز می‌دید، و از این رو به ترجمه، که از ساده ترین، عملی ترین، کم هزینه‌ترین و سریع‌ترین راه‌های آموختن از دیگری است، روی نبرد؟ آیا به راستی ایران عصر صفوی فرصت کم نظیری را برای ترجمه از دست نداد؟

شاهدهایی که از آن دوره باقی است، و در این کتاب هم به آن‌ها اشاره شده است، گواه بر آن است که ایران آن عصر اگر می‌خواست به فناوری چاپ مجهز شود و آثار بنیادی را، که شالوده تمدن غرب بر آن استوار شده است، به فارسی ترجمه کند، مانعی بر سر راهش نبود. اگر هم بود، برداشتن آن مانع ناممکن نبود. در واقع مانع‌ها نیستند که مشکل اصلی را ایجاد می‌کنند، نبودن پرسش و نداشتن دغدغه‌های آموختن و متحول شدن است که به مانع تبدیل می‌ شوند و نمی‌گذارند مشکلات سر راه و شیوه‌های برداشتن آن‌ها یافته یا ابداع و ابتکار شوند. از هر سو که به عصر صفوی بنگریم، به نظر می‌رسد که فرصت کم نظیری برای ترجمه آثار اساسی، فرصتی برای انتقال علمی، و فرصتی برای تغییر و تحول بنیادی از دست رفته است. این هم از عرصه‌هایی است که پژوهش‌های دیگری باید به چند و چون آن‌ها بپردازد.

در دوره قاجاریه، پس از شکست قشون ایران از ارتش روس و وارد آمدن ضربه‌ای هشداردهنده به سران خواب آلود حکومت ایران بود که پرسش تازه‌ای در باب مقابله با خطرهایی که کشور را به نابودی تهدید می‌کرد، در میان تنی چند از سران حکومت مطرح شد، پرسشی که اگر مدت‌ها پیش ترو در شرایطی مطرح شده بود که اوضاع ایران مثل دوره قاجاریه نامساعد نبود، شاید به نتایج دیگری دست می‌یافت. آن دسته از سران حکومت قاجار که احساس مسئولیت می‌کردند، پس از شکستی سنگین به این نتیجه رسیدند که کشور را باید به همان چیزهایی مجهز کنند که عاملان ایجاد خطر خود را به آن‌ها مجهز کرده بودند. چنین تجهیزی را بدون ترجمه علوم و فنون، و به ویژه در وهله نخست علوم و فنون نظامی، امکانپذیر نمی‌انگاشتند. از این رو، بر اثر نیازی ملموس، محسوس، جدی و مبرم، جنبشی در آن عصر به راه افتاد که به ترجمه و انتشار بیسابقه آثاری انجامید که راه را بر ورود مدرنیته به کشور تسهیل کرد. این جنبش، به رغم فراز و فرودهای کوتاه مدتش، از حرکت باز نایستاد، در دوره پسا قاجاری هم ادامه یافت و تا این زمان همچنان، و البته با هدف‌ها و انگیزه‌های دیگری، تداوم یافته است.

به موازات سیاست‌ها و برنامه‌های حکومتی در زمینه ترجمه، جنبش دیگری، اما خودجوش و طبیعی، در لایه‌های پنهان جامعه شکل گرفت که از میان برداشتن خودکامگی، فساد، بیکفایتی، نابرابری، و برقراری استقلال، عدالت، حکومت قانون، ترویج و تقویت سواد آموزی، فرهنگ و بهداشت، و آمال دیگر ابتدایی و در عین حال انسانی، از هدف‌های اصلی آن به شمار می‌رفت. این جنبش را دگراندیشان پیشاهنگی به راه انداختند که ترجمه آثار را به گونه ای جدی تر، و با زبان و بیانی متفاوت، وجهه نظر قرار دادند. با جنبش آنان، که با انواع سرکوب، کیفر، مانع تراشی و سخت‌گیری روبه رو شد، زبان و بیانی شکل گرفت و تکوین یافت که زبان زنده و پویای کتبی امروز ما در عرصه ادبی و در برخی عرصه‌های دیگر، خلف صالح آن است. بررسی افت و خیزهای ترجمه در عصر پرکشمکش قاجار، از آن عصر تا زمان ما، و آشنایی با ویژگی‌های آن، که خوشبختانه منابع مطالعه در این خصوص به وفور یافت می‌شود، از دیگر مضمون‌هایی است که بررسی آن به روشن شدن جنبه‌هایی از تحولات در تاریخ معاصر ما کمک خواهد کرد.

کتاب تاریخ ترجمه در ایران، از دوران باستان تا پایان عصر قاجار با پایان کار قاجارها پایان می‌یابد.


کتاب تاریخ ترجمه در ایران
از دوران باستان تا پایان عصر قاجار
نویسنده : عبدالحسین آذرنگ
گروه انتشاراتی ققنوس
۴۳۹ صفحه


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس های هوایی تام هگن از باغ های زیتون اسپانیا – الگوهای زیبای مواج و سنت‌های قدیمی

به مدت هزاران سال، اسپانیا به دلیل آب و هوای مدیترانه‌ای، تابستان‌های طولانی و گرم و دمای معتدل زمستانی، در تولید زیتون پیشرو بوده است. میوه‌های زیتون که در آب نمک نگهداری می‌شوند و یا آسیاب می‌شوند تا روغن‌های طبیعی از آنها استخراج شوند،…

این دانشجوی 18 ساله با هوش مصنوعی 19 شخصیت سیمپسون‌ها را به صورت شخصیت‌های واقعی درآورد!

برودی هالبروک دست به کار جالبی زده و جان تازه‌ای به شخصیت‌های محبوب سریال سیمپسون‌ها داده است. او در این مورد نوشته:«من از Midjourney برای تبدیل شخصیت‌های مورد علاقه‌‌ان از انیمیشن‌ها به قالب انسان استفاده کردم. البته برخی از اعضای…

اگر سیمپسون‌ها در دنیا وستروس بودند! گالری عکس

وستروس یک سرزمین یا قاره تخیلی و یکی از مکان‌های اصلی مجموعه رمان‌های فانتزی «آواز یخ و آتش» نوشته جورج آر آر مارتین است. انکاتی در مورد وستروسجغرافیا: وستروس در غرب قاره اسوس قرار دارد و با دریای باریکی که به نام دریای باریک شناخته…

تصور شاهان صفوی بر اساس شرح متنی جهانگردان و افراد شاخصی که آنها را دیده و توصیف کرده‌اند

در حساب توییتر Cavid Ağa شاهان صفوی را بر اساس نوشته‌های قدیم به دقت و به صورت گرافیکی و چشم‌نوازی تصور شده‌اند.(توضیحات از ویکی پدیا) شاه اسماعیل بنا به نوشته‌های جیووانی ماریا دلی آنجیوللوشاه اسماعیل یکم (۱۷ ژوئیهٔ ۱۴۸۷ – ۲۳ مه…

چهره و شکل و شمایل یک شهروند کشورهای اسکاندیناوی یا منطقه نوردیک به چه صورت است؟

کشور‌های اسکاندیناوی که به عنوان کشورهای شمال اروپا یا منطقه نوردیک نیز شناخته می‌شوند، به گروهی از کشور‌های شمال اروپا اطلاق می‌شود. واژه نوردیک اغلب برای توصیف دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد که اعضای اصلی شورای شمال اروپا هستند،…

اگر در این لحظات تاریخی حساس، شخصیت‌های مهم عکس سلفی می‌گرفتند

عکس سلفی به مفهوم کنونی آن مدت یک دهه است که مرسوم شده و به مفهوم گرفتن عکس آینه‌ای یا تکنیک‌های گرفتن عکس با شاتر زمان‌دار قدمت آن به زمان عکاسی برمی‌گردد.اما تصور کنید که در این لحظات مهم تاریخی، شخصیت‌ها دست به دوربین می‌شدند و به…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.