شما خواهی نخواهی تا 47 سالگی در سیری پیوسته، افسرده می‌شوید! اما چطور جلوی اثرات منفی این روند را بگیریم

0

بله! درست است که خیلی وقت است که مشکلات اقتصادی، ناشادمان کرده، درست است که کرونا، زندگی عادی را مختل کرده. اما حتی اگر اینها هم نبودند، تصور می‌کنید که در زندگی‌تان مدام حس نشاط و شادی داشتید، یا خمودی و افسردگی؟!

حتما تجربه کرده‌اید که ما همیشه در آرزوی شادی‌های دوران کودکی و نوجوانی‌مان هستیم. خیلی‌ها مدام نوستالژی‌های آن دوره را مرور می‌کنند و حتی سختی‌های ناخوشایند آن روزگاران را با صفات خوب یادآوری می‌کنند.

جالب است بدانید که این روند، جهان‌شمول است. یعنی واقعا انتظار می‌رود که ما در سی سالگی، ناشادتر از 20 سالگی باشیم و در 40 سالگی غمگین‌تر از 30 سالگی.

خیلی هیجان‌‌انگیز است که بدانید در این مورد تحقیقی توسط استاد دانشگاه دارتموث به نام پروفسور دیوید بلنچ‌فلاور انجام شده است.

او روی یکصد هزار نفر در 132 کشور دنیا تحقیق کرد و بر این اساس به یک منحنی به نام منحنی خوشبختی رسید.

منحنی خوشبختی به شکل حرف U است.

با بررسی این منحنی مشخص می‌شود که میزان احساس خوشبختی از همان 18 سالگی شروع به کاهش می‌کند و این روند تا سن 47.2 سالگی در کشورهای توسعه‌یافته و سن 48.2 سالگی در کشورهای توسعه‌نیافته ادامه پیدا می‌کند.

به عبارت دیگر بسیار نامحتما است که شما در 60 سالگی، به اندازه 18 سالگی احساس خوشبختی کنید.

بر اساس بررسی‌های بلنچ‌فلاور، ول و مسائل مالی روی این منحنی تاثیر نمی‌گذارند. یعنی چه در کشوری با وضعیت اقتصادی باثبات باشید و چه در کشوری ناآرام، باز هم این روند وجود خواهد داشت.

حتی چیزهایی مانند اضطراب، حس ناامیدی، کم‌خوابی، افسردگی، خستگی و تنش هم روی این شکل منحنی تاثیر نمی‌گذارند.

اینجا منحنی را می‌بینید. محور افقی در این نمودار سن را نشان می‌دهد و محور عمودی، میزان احساس غم را.

اما چه توضیحی در مورد این منحنی می‌توان ابراز کرد؟

یک توضیح ساده این است که در 18 سالگی، دنیای به منزله یک صدف ناگشوده برای ماست و ما تصور می‌کنیم که به هر آرزویی که بخواهیم می‌توانیم برسیم. اما پیش‌تر که می‌رویم متوجه مشکلات خارجی و ظرفیت‌های واقعی خودمان می‌شویم و افسرده می‌شویم.

توضیح دیگر مقایسه‌ای است که ما ناخودآگاه همیشه می‌کنیم و موفقیت و جایگاه خودمان را با دیگران مقایسه می‌کنیم. این امر در دهه سوم و چهارم و پنجم عمر خیلی زیاد می‌شود.

از آنجا که همیشه تعداد آدم‌های موفق‌تر از ما، زیاد است، حس افسردگی و ناکارآمدی به ما منتقل می‌شود.

از حول و حوش 47 سالگی است که ما کم کم آماده پذیرش واقعیت زندگی می‌شویم و جنبه‌های دیگری از آن را کشف می‌کنیم. متوجه می‌شویم که برای احساس شادی و زندگی کردن واقعا لازم نیست به همه آن رویاها و ثروت و موقیت‌های تخیلی 18 سالگی برسیم.

اما آیا می‌شود شکل این منحنی را تغییر داد؟ یعنی می‌شود کاری کرد که ما بحران میانسالگی را تجربه نکنیم و آن سه دهه جوانی را بی‌جهت در تشویش سپری نکنیم؟!

واقعیت این است که نمی‌توان شکل این منحنی را تغییر داد، اما شیب منحنی را می‌توان تا حدی کم کرد و منحنی را صاف کرد.

بر اساس مطالعه قلب دانشگاه فرامینگهام، آن دسته آدم‌هایی که دوستان نزدیک بیشتری دارندف بیشتر احساس خوشبختی می‌کنند

حتی دوستان مجازی و دور هم بد نیستند، اما اگر دوستان شما در محل زندگی‌ و نزدیک شما باشند، تاثیر افزون‌تری دارند.

ترفند دیگر این است که همیشه خودتان را به جای مقایسه با دیگران با خودتان مقایسه کنید. ببینید که در شرایط دشوار خودتان، چقدر پیشرفت کرده‌اید و هر سال چقدر نسبت به سال پیش ارتقا پیدا کرده‌اید.

شما بهتر است که هدفی انتخاب کنید و با تلاش به آن برسید. بعد از رسیدن به هدف وقتی به همه آن روزهای سخت‌کوشی فکر می‌کنید، وقتی می‌بینید که چطور تسلیم‌ناپذیر بوده‌اید و به دلسردی، نه گفته‌اید، حس و حالی پیدا می‌کنید که در نهایت شیب منحنی را کاهش می‌دهد.

مسلما اطرافیان هم می‌توانند به شما کمک کنند و با پشتیبانی حس بهتری به شما بدهند.

بر اساس یک پژوهش دیگر مشخص شده که آن دسته افرادی که بیشتر حس قدرشناسی خود را نثار اطرافیان می‌کنند و تعامل بهتری با دیگران دارند، به صورت متقابل به خاطر دریافت حس و حال بهتر از دیگران، حس شادی بهتری خواهند داشت.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس های هوایی تام هگن از باغ های زیتون اسپانیا – الگوهای زیبای مواج و سنت‌های قدیمی

به مدت هزاران سال، اسپانیا به دلیل آب و هوای مدیترانه‌ای، تابستان‌های طولانی و گرم و دمای معتدل زمستانی، در تولید زیتون پیشرو بوده است. میوه‌های زیتون که در آب نمک نگهداری می‌شوند و یا آسیاب می‌شوند تا روغن‌های طبیعی از آنها استخراج شوند،…

رهبران شرکت‌ها و کشورها در قالب افراد بی‌خانمان- چه کسی می‌داند اگر جبر جغرافیایی و اکوسیستم نبود،…

اگر پدر زیستی استیو جابز او را در یک سناریویی تخیلی به سوریه می‌برد، استیو جابز چه سرنوشتی پیدا می‌کرد؟ یک کارمند؟ یک مدیر رده میانی؟ یکی از انبوه کشته‌های جنگ داخلی این کشور؟بدیهی است که اکوسیستم مناسب و شرایط اقتصادی و یک آبشار…

تصاویر طبقه‌بندی شدن پنتاگون البته «تخیلی» و حاصل میدجرنی از بازیابی یوفوها و برنامه‌ مهندسی معکوس…

بشقاب پرنده مخفف عبارت Unidentified Flying Object است. به هر شیء یا پدیده‌ای اطلاق می‌شود که در آسمان مشاهده شود و به راحتی قابل شناسایی یا توضیح نباشد. بشقاب پرنده‌ها اغلب با ادعا‌های مربوط به فضاپیما‌های فرازمینی مرتبط هستند، اما می‌توان…

بازسازی چهره شاعران ایرانی به کمک هوش مصنوعی Midjourney (میدجرنی)

چه کسی می‌داند مولدهای متن به عکس هوش مصنوعی در آینده به کدام سمت خواهند رفت. به نظر من روز به روز پیشرفته‌تر و متنوع‌تر می‌شوند.امروز داشتم فکر می‌کردم گاهی لازم می‌شود که شما باری تصویرسازی بهتر به جای توصیف متنی، ترکیبی از توصیف متنی…

معماری‌هایی که واقعا شایسته تحسین هستند و ستایش هنری ما را برمی‌انگیزند

تناسب اجزا، انحناها، هماهنگی با فرهنگ و شرایط اقلیمی، عظمت، رنگ‌ها یا نشانه‌های قدمتی که ما را به خلسه‌های پر از تخیل می‌برند، هر کدام از اینها ممکن است یک عمارت را شاخص و برجسته کنند.در این پست بناهایی را با هم مرور می‌کنیم که هر یک از…

بازیگران سریال به‌یادماندنی «آفیس» را در قالب تصویری گیم GTA یا سریال گیم آو ترونز ببینید!

سریال دفتر یا "The Office" یک سریال کمدی تلویزیونی محبوب آمریکایی بود که از سال 2005 تا 2013 پخش شد. این سریال توسط گرگ دانیلز ساخته شد و توسط ریکی جرویز و استفان مرچنت که در اصل نسخه بریتانیایی سریال را ایجاد کرده بودند، توسعه یافت. سریال…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5