آنتوان سوروگین – عکاسی که منظره‌های دوران ناصر الدین شاه را به تصویر کشید

0

آنتوان سوروگین در ۱۸۳۰ میلادی در تهران به دنیا آمد. پدرش ارمنی و از اتباع روسیه تزاری و دیپلمات و شرق شناس بود، مادرش نیز اهل گرجستان روسیه. وقتی پدر در یک سانحه سواری در تهران کشته می شود و دولت تزاری از دادن حقوق او به خانواده اش سر باز می زند مادر او تصمیم به بازگشت به تفلیس گرجستان می گیرد و بعد از مدتی به شهر کوچک و ارزان تری بنام آکولیس کوچ می کنند و آنتوان در همانجا رشد می کند. بعدها او برای تحصیل در زمینه نقاشی و عکاسی به تفلیس می رود و آنجا با عکاسی به نام دیمیتری ایوانویچ ژرماکف آشنا می شود. ژرماکف از سال ۱۸۷۰ میلادی مشغول سفر و عکاسی از ایران بوده است که تا زمان آخرین سفرش به ایران در سال ۱۹۱۵ موفق به تهیه ۲۴، ۵۵۶ عکس از ایران می شود. سوروگین نیز پس از آشنایی با ژرماکف تصمیم می گیرد به ایران سفر کند تا از جغرافیا، فرهنگ و مردمان ایران عکسهایی تهیه کند.

در سال ۱۸۷۰ به همراه برادرانش کولیا و امانوئل به ایران سفر می کند و اولین عکسهایش را از آذربایجان، کردستان و لرستان می گیرد. او ابتدا استودیو عکاسی ای در تبریز دایر می کند و سپس به تهران می آید و در خیابان علاءالدوله به کسب و کار عکاسی می پردازد. در تهران با خانم لوییز گرجیان که از خانواده ای ارمنی ایرانی بود ازدواج می کند و صاحب هفت فرزند می شود.

عکسهای او توجه ناصرالدین شاه را جلب میکند و شاه او را به عنوان یکی از عکاسان دربار ناصری انتخاب میکند و پس از چندی به او لقب خان می دهد و از آنجا آنتوان سوروگین در ایران به آنتوان خان معروف می شود. همزمان با عکسهای آتلیه ای که در تهران از بسیاری از حاکمین و خوانین محلی می گیرد با برخی از آنها دوست می شود که بعدها آنها امنیت سفرهای او را برای عکاسی در نقاط مختلف ایران تامین می کنند. اخلاق خوش، روی گشاده و تسلط او بر زبان فارسی نزدیکی او را به سوژه هایش دوچندان می کرد و حاصل این سالها برایش بیش از ۷۰۰۰ شیشه عکس بود.

او همچنین سفرهای متعددی به اروپا داشت و سعی می کرد از آخرین دستاوردهای صنعت نوپای عکاسی بهره مند شود. عکسهایش دو جایزه بین المللی را در ۱۸۹۷ و ۱۹۰۰ نصیب او کرد. در جریان جنبش مشروطه و به توپ بستن مجلس، به خاطر نزدیکی او با مشروطه خواهان، او و خانواده اش به سفارت انگلیس پناه بردند اما بمبی که توسط قوای مستبدین در کنار آتلیه اش در خیابان علاءالدوله کار گذاشته شد صدمه ای عظیم به آرشیو عکسهایش زد و در نهایت فقط ۲۰۰۰ عکس از آرشیوش سالم ماندند.

سوروگین پس از این حادثه به عکاسی ادامه داد تا اینکه در زمان رضا شاه دومین ضربه بزرگ به آرشیو عکسهایش وارد شد به این ترتیب که باقیمانده عکسهایش توسط دولت وقت، تحت این عنوان که عکسهای او نشان دهنده رژیمی کهنه و از بین رفته است و با تصویر ایران مدرن که دولت سعی به نشان دادن آن داشته منافات دارد، مصادره شد. سوروگین تا زمان مرگش در ۱۹۳۳‌ میلادی (۱۳۱۲ خورشیدی) در تهران اقامت داشت و استودیو او تا سالها پس از مرگش فعال بود.

بعدها در زمان محمد رضا شاه، دختر سوروگین موفق شد بخش کوچکی از آرشیو پدر را باز پس بگیرد و بدین ترتیب ۶۹۶ عکس را نجات دهد. نگاتیو شیشه ای این عکسها بعد ها خریداری و به موسسه اسمیتسونیان آمریکا اهدا شد.

بی شک سوروگین یکی از نوابغ کمتر شناخته شده دوران آغازین عکاسی بود و عکسهای باقی مانده از او از لحاظ انتخاب سوژه، کادر بندی و نور پردازی گواه این حقیقت است.

این عکسها برای محققین تاریخ، باستانشناسان، مرمت گران، عکاسان، مردم شناسان منبعی غنی و ذی قیمت محسوب می شود.

۱۶۸ قطعه از عکسهای او به موزه مردم شناسی شهر لیدن در هلند اهدا شده که این مجموعه در ۱۳۷۸ به همت نشر زمان در تهران به چاپ رسید.

کلیه ۶۹۵ نگاتیو شیشه ای موجود در موسسه اسمیتسونیان بصورت دیجیتالی اسکن شدند و به رایگان برای استفاده محققین بر روی اینترنت قرار داده شده اند که باید از زحمات سرکار خانم دکتر معصومه فرهاد مسئول بخش هنرهای اسلامی موسسه و همچنین خانم شبنم رحیمی گلخندان برای توضیحات و موضوع بندی عکسها تشکر کرد.

همچنین مجموعه دیگری از عکسهای چاپ شده سوروگین نیز به تدریج توسط موسسه اسمیتسونیان خریداری شدند و بر روی آرشیو اینترنتی سوروگین قرار داده شدند.

مجموعه عکسهایی که ازین شماره به بعد در بخارا به چاپ خواهد رسید با استفاده از همین آرشیو دیجیتال تهیه شده اند و مجموعه اول آن منتخب عکسهای مشاهیر دوره قاجار است که در ذیل مشاهده می کنید.

منبع: دانشنامه ایرانیکا، وب سایت موسسه اسمیتسونیان

شماره 99 نشریه بخارا


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خانه کوچک هم می‌تواند محل زندگی شادی باشد، اگر چیدمان هوشمند و به‌روز در آن استفاده شده باشد

کسانی که در کودکی در خانه‌های بزرگ زندگی کرده‌اند، چندان میانه‌ای با خانه‌های آپارتمانی ۵۰ - ۶۰ متری که این روزها آنها را هم به سختی می‌شود خرید، ندارند. اما تصور کنید که ساخت و سازها متفاوت بودند و کسی به فکر مصرف‌کننده جوان کم‌درآمد بود و…

باز هم نمونه‌هایی از معماری بد که آنقدر جلب توجه کرده‌اند که شهره اینترنت شده‌اند!

طراحی بد داریم تا طراحی بد. شاید پشت برخی از اینها اصلا طراحی‌ای هم در کار نبوده و همه چیز بداهه پیش رفته است یا حاصل اخنتلاف مهندس طراح داخلی و خارجی و کارفرمایی بوده که فکر می‌کرده همه چیز را می‌داند یا شاید هم دستور کارفرمایی بوده که…

و باز هم قسمت دیگری از عکس‌های کمتر دیده شده تاریخی – گالری عکس

این عکس‌هایی که تحت عنوان عکس‌های کمتردیده شده درج میشوند، باز هم عکس‌های خوش‌شانس تاریخی هستند. لابد صدها برابر آنها عکس وجود دارد که اصلا فیلم آنها برای همیشه گم شده و خراب شده یا در آرشیو مجلات و روزنامه‌ها با تصور بی کیفیت بودن یا در…

چگونه ترانه Careless Whisper جورج مایکل موفق‌ترین موسیقی دوره حرفه‌ای او شد

برای پنجمین سال متوالی، ترانه‌ای که جورج مایکل در سال 1984 خوانده بود به عنوان آهنگ مورد علاقه بریتانیا انتخاب شد. این رتبه بندی بر اساس نظرسنجی Smooth Radio به دست آمد که بر اساس آن این ترانه 32000 رای به دست آورد. ترانه این سوپراستار فقید…

جستجو برای جیمز باند بعدی – طرفداران جیمز باند یکی از این 11 نفر را جیمز باند بعدی می‌دانند

جیمز باند یک شخصیت خیالی است که توسط نویسنده بریتانیایی یان فلمینگ خلق شده. باند یک مامور سرویس مخفی بریتانیایی ظریف و پیچیده است که با کد 007 نیز شناخته می‌شود. او اولین حضور خود را در رمان «کازینو رویال» فلمینگ در سال 1953 انجام داد و از…

تصور شاهان صفوی بر اساس شرح متنی جهانگردان و افراد شاخصی که آنها را دیده و توصیف کرده‌اند

در حساب توییتر Cavid Ağa شاهان صفوی را بر اساس نوشته‌های قدیم به دقت و به صورت گرافیکی و چشم‌نوازی تصور شده‌اند.(توضیحات از ویکی پدیا) شاه اسماعیل بنا به نوشته‌های جیووانی ماریا دلی آنجیوللوشاه اسماعیل یکم (۱۷ ژوئیهٔ ۱۴۸۷ – ۲۳ مه…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5