چرا گاهی لازم است هیچ کاری نکنیم؟ ری‌ست ذهنی

0

برای بسیاری از ما که به تازگی داریم تجربه کار در خانه را پیدا می‌کنیم؛ یک انرژی خارجی و کاملا قابل حس وجود دارد که ما را به کار کردن بیشتر سوق می‌دهد.

دوست داریم ساعت‌های متوالی کار کنیم و تا اتفاقی نیفتد؛ مثلا بچه‌ها از خواب بیدار نشوند یا همسرمان از بیرون نیاید؛ به کار کردن ادامه می‌دهیم. گاهی اوقات ۱۴ ساعت پشت سر هم مشغول کار در خانه هستیم و هنوز احساس خستگی نمی‌کنیم.

این وضعیت، یک روز کاری را که در شرایط کرونایی؛ پیچیده شده را پیچیده‌تر می‌کند.

لورا وندرکام (Laura Vanderkam)، کارشناس مدیریت زمان Forge درباره احساس آرامش با وجود شلوغی زیاد یک ایده ناب دارد.

او تاکید می‌کند در هر روز باید سه وقت استراحت کوتاه برنامه‌ریزی کنیم؛ یکی جسمی، یکی معنوی و یکی اجتماعی! اجرای این سه وقت استراحت آسان ولی به شدت تاثیرگذار است.

اما یک زمان استراحت بدون هدف، اضطراری و فی البداهه نیز وجود دارد که باعث کاهش فشارها و استرس‌ها، بازپروری ذهن برای شروع به کار و پردازش‌های جدید و تحمیل یک نوع ریست به مغز است.

این تکنیک «۶ دقیقه هیچ کاری نکردن» است. همین الان می‌توانید این تمرین را آغاز کنید.

کاری که هیچ کاری نیست

البته، اینکه بگوییم «هیچ کاری» شاید درباره ذهن نادرست باشد؛ چون بالاخره ذهن همیشه مشغول کار است. شما می‌توانید یک نوع مراقبه با چشمان باز یا بسته را برای این ۶ دقیقه در پیش بگیرید. مهم این است ۶ دقیقه از فضای کار و افکار پیرامون آن بیرون بیایید و سعی کنید به هیچ چیزی فکر نکنید.

بهتر است برای این ۶ دقیقه هیچ کاری نکردن یا هیچ فکری نداشتن؛ یک مکان خلوت و آرام و تنها پیدا کنید. قطعا در وسط سالن خانه با وجود بچه‌ها یا هم اتاقی‌ها نمی‌توانید به هدف دلخواه برسید.

وقتی احساس کردید برای چندین ساعت متوالی و طولانی است که مشغول کار هستید و دارد طاقت‌فرسا می‌شود؛ از میزکار خود دور شوید و در مکانی قرار بگیرید که از نظر بصری تحریک‌کننده است و از هر دستگاه یا صفحه‌نمایشی دور است.

ممکن است این مکان در کنار گل‌ها و گلدان‌های خانه، در بالکن، در زیرزمین، کنار پنجره، حیاط خانه یا حتی درب خانه و پشت بام مجتمع باشد. جایی بروید که حس کار کردن را از شما دور کند و چیزهای جدیدی برای دیدن پیدا کنید.

بی‌هدف به چیزی نگاه کنید یا چیزی را بردارید. می‌توانید وسایل آن‌جا را مرتب کنید یا برعکس به هم بریزید. کاملا ذهن را باز بگذارید و به او برنامه ندهید. اگر خواست دوباره سراغ کار و پروژه بعدی برود؛ سریعا به چیز دیگری فکر کنید.

نمی‌توان گفت دقیقا چه کار کنید؛ چون بسته به روحیات و ذهنیات هر فردی، ریست ذهنی فرق می‌کند. برخی افراد با کمی قدم زدن و رها کردن کارها یک استراحت کوتاه را تجربه می‌کنند و برخی افراد دیگر با انجام دادن کاری؛ از کار دیگر خلاصی خواهند یافت.

این تمرین واقعا یک استراحت جسمی یا ذهنی نیست. نمی‌توان آن را یک تغییر ذهنیت هم نام نهاد. هیچ‌چیزی نیست ولی اثرات بسیار شگرفی در کاهش فشارهای کاری و بازپروری قدرت ذهنی برای ادامه کار دارد.

هر زمان که نیاز داشتید؛ سراغ این ۶ دقیقه هیچ کاری نکردن بروید. پس از چند بار تمرین، خودتان متوجه می‌شوید که ذهن‌تان چگونه ریست و بازتنظیم می‌شود و اکنون بهتر و سریع‌تر می‌توانید کارها را پیش ببرید و زمانی از دست نداده‌اید.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مهم نیست این تابستان چقدر گرم است، برهنه نخوابید! مشکلات سلامتی بی‌لباس خوابیدن

بر اساس تحقیقات یک شرکت فروش تشک آنلاین به نام Casper حدود ۲۸.۵ درصد از آمریکایی‌های گفته‌اند که هر شب، هفتگی، ماهانه یا هر چند وقت یکبار برهنه می‌خوابند. اما ۷۱.۵ درصد دیگر گفتند که همیشه با لباس می‌خوابند.واضح است که برهنه خوابیدن…

خودکشی دسته جمعی در دمین آلمان در پایان جنگ جهانی دوم

خودکشی دسته جمعی در دمین به رویداد غم‌انگیزی اشاره دارد که در پایان جنگ جهانی دوم در شهر دمین آلمان رخ داد. در اواخر‌آوریل و اوایل ماه مه 1945، هنگامی که نیرو‌های شوروی در حال پیشروی به سمت شهر بودند، بسیاری از ساکنان آن، از جمله زنان،…

بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته به ویلایی لوکس در «بالی» تبدیل شد

یک بوئینگ ۷۳۷ بازنشسته که بر روی صخره‌ای در بالی قرار گرفته، به ویلایی لوکس تبدیل شده است. شرکت Hanging Gardens قرار است در‌ آوریل این ویلا را افتتاح کند. ایده این کار زاییده فکر کارآفرینی به نام فلیکس دنیم است. دنیم در حال حاضر هتل‌های…

این عکس پرنده واقعا فتوشاپی نیست و ترکیبی هم نیست و در یک جلسه گرفته شده است!

این عکس شگفت‌انگیز از یک پرنده در حال شگفت‌زده کردن کاربران در اینترنت است و مغز مردم از پردازش آنچه در عکس می‌بینند، ناتوان شده است!اگرچه این یک عکس ویرایش نشده و ترکیبی هم نیست و به صورت روتین با یک بار شات و نوردهی گرفته شده است.…

نوستالژی: سیر در لوازم التحریر قدیمی

لوازم التحریر زمان کودکی ما نه کیفیت لازم را داشتند (به جز استثنائاتی) و نه تنوع کافی را. خوبی‌اش این بود که ما اصلا نمی‌دانستیم که لوازم التحریر با کیفیت عالی‌تری هم وجود دارد و فاصله فقیر و غنی در مدارس آنقدرها هم زیاد نبود. یعنی تقریبا…

نقشه واقعی جهان: این نقشه‌های هوشمندانه، اندازه واقعی کشورهای روی کره زمین را نشان می‌دهند

وقتی به نقشه جهان نگاه می کنید، منطقی است که فرض کنید گرینلند و آفریقا از نظر اندازه مشابه هستند. اما در واقعیت، قاره آفریقا 14 برابر وسعت خشکی یخی شمال است.با احتساب تعدادی از جزایر فراساحلی، مساحت کل گرینلند 2.16 میلیون کیلومتر مربع…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5