مستند معضل اجتماعی The Social Dilemma روایت حرص شبکه‌های اجتماعی برای سودآوری مالی بیشتر

0

کارگردان: جف آردوسکی؛ با حضور مدیران و متخصان رسانه‌ای از جمله کارکنان گوگل، فیسبوک، توییتر

این مستند ساخته‌ جف آرلاوسکی است. محور اصلی مستند این است که شبکه‌های اجتماعی این سال‌ها برای سودآوری بیشتر، به اعتیاد کاربران دامن می‌زنند، آنها با داده‌کاوی یا data mining و نیز سرمایه‌داری مبتنی بر نظارت بر شهروندان یا surveillance capitalism هر کاری که بخواهند می‌کنند.

وینتون سرف، چند وقت پیش هشدار داده بود که شبکه‌های اجتماعی و ابرپیام‌رسان‌ها، همه می‌کوشند که کاربر را در خود اپلیکیشن نگه دارند. این به معنی بی‌معنی شدن لینک و طبعا مرگ ذات اینترنت یا وب است.

وب که این سال‌ها نیمه‌جان شده، اما حالا سلامت خود کاربران هم به خطر افتاده است. به عبارتی اگر خوب فکر کنیم میلیاردها کاربر، این سال‌ها تحت تاثیر ایده‌های تعداد بسیار محدودی مهندس ارشد شرکت‌های بزرگ فناوری قرار گرفته‌اند.

(فیلم در تلاش برای ارتباط بیشتر با مخاطب، از بازیگر و روایتی داستانی هم بهره گرفته. بسیاری از مصاحبه شوندگان در اینجا، از دست اندرکاران گوگل، فیسبوک، توییتر و غیره بوده‌اند. آن‌ها معتقدند شرکت‌هایشان اساسا برای خیر رساندن به بشریت پایه‌ریزی شده‌اند، ولی به محض آن که دنیای بی‌در و پیکر اینترنت با پول و سرمایه سروکار پیدا کرد، رفته رفته به بنگاه‌های بزرگ کسب درآمدهای نجومی تبدیل شد و بعد در چشم به هم زدنی، به محملی برای پیدا کردن راه و روش‌های پنهان، برای جذب سرمایه‌های مردم تبدیل گشت.

به عبارت دیگر، این کمپانی‌ها از داده‌های استفاده‌کنندگان از اینترنت استفاده کردند تا مردم را هرچه بیشتر آنلاین نگه دارند و از این طریق، به آگهی‌دهندگان تضمین دهند که آگهی‌هایشان تا فلان اندازه رؤیت می‌شود.

ولی شریک جرم بودن در زمینه‌ی مصرف، بزرگترین گناه در حرص و طمع اینترنتی نیست. قابلیت الگوریتم‌ها در شناسایی و هدف قرار دادن موضوعات مورد علاقه‌ی یک کاربر اینترنتی، غالبا به اینجا منجر شده که گزینه‌های محدودی در اختیارش قرار گیرد و در نهایت در معرض «فیک نیوز»، ربات‌های اینترنتی، فرضیه‌پردازان توطئه، کلاهبردارها و غیره قرار گیرد.

وقتی فردی هر آنچه را از طریق اینترنت یافته به عنوان موردی درست و حقیقی بپذیرد، تلقى‌اش هم از واقعیت قابل اثبات متزلزل می‌شود. به گفته‌ی یکی از متخصصان قابلیت تکنولوژی در میدان دادن به ابتذال و افکار و عقاید سخیف، یک تهدید جدی است، ولی قوز بالا قوز اینکه بسیاری تصور می‌کنند سرزدن‌شان به وبسایت‌های اینترنتی از سر تفنن است و اتفاقی نمی‌افتد و چون با اراده خود این کار را انجام می‌دهند و کسی زورشان نکرده، بنابراین زیر بار این مسئله نمی‌روند که گاهی سرکار گذاشته می‌شوند.

جمله‌ای در فیلم ماتریکس بیانگر وضعیت چنین افرادی است:

«چطور امکان دارد در ماتریکس از خواب بیدار شوی در حالیکه خود ندانی اصولا در دل ماتریکس زندگی میکنی؟»

این جمله‌ی اخیر را تریستان هریس از طراحان سابق گوگل یاد‌آوری می‌کند که «اخلاق» جزو اولویت‌های کاری‌اش بود و در سیلیکون ولی به «وجدان» گوگل شهرت داشت. ولی مشکل اینجاست که اخلاق و وجدان با سود حاصله همخوانی ندارد. اینکه مردم را به هر ترتیب که شده با «پستانک دیجیتال» سرگرم نگه داری، حال هر چه قدر هم از نظر اخلاقی کارت درست نباشد، ولی برای بالا بردن میزان درآمد آخر ماه، مفید است.

لابلای این مستند و در تمامی مدت نمایش، داستانی روایی در مورد یک خانواده نسبتا مرفه حومه‌نشین تعریف می‌شود تا تأثیر اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی نشان داده شود. فیلم مملو از صحبت‌های افراد متخصص و مقدار زیادی کلیپ و گرافیک و نمودار و غیره است و بنابراین این روایت خانوادگی تنوعی بیشتر به محتوایش بخشیده و جذاب‌ترش کرده است.)

در عین حال در قالب مستندها توصیه‌های خوبی به کاربران هم شده، چیزهایی مانند خاموش کردن نوتیفیکیشن‌ها، محدود کردن یا حتی پاک کردن رسانه‌های اجتماعی وقت‌گیر، استفاده از موتورهای جستجو که کاربران را رصد نمی‌کنند، توجه نکردن به توصیه‌های ویدئویی خودکار یوتیوب، نبردن گجت‌ها به رختخواب، استفاده از افزونه‌های مرورگری که توصیه‌های الگوریتمیک را بلاک می‌کنند.

منبع: بخش داخل پرانتز از نشریه دنیای تصویر است و +


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

همه چیز در مورد رمان رابینسون کروزوئه، نوشته دانیل دفو + روجلدهای خاطره‌انگیز این کتاب

رابینسون کروزوئه رمانی نوشته دانیل دفو است که اولین بار در سال 1719 منتشر شد. این رمان داستان مرد جوانی به نام رابینسون کروزوئه را روایت می‌کند که بر خلاف میل خانواده‌اش راهی دریا می‌شود و در جزیره‌ای متروک در سواحل آمریکای جنوبی غرق…

این عکس‌های تاریخی را پیش از این در کمتر جایی دیده‌اید

یک سرباز صربستانی در کنار پدرش که برای ملاقات او به خط مقدم نزدیک بلگراد آمده، خوابیده است. سال گرفتن شدن عکس، حدود 1914/1915یک نگهبان مرزی آلمان شرقی در صبحی که دیوار برلین سقوط کرد، گلی را از طریق شکافی در دیوار برلین هدیه می‌دهد،…

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…

کودکی که از کتابخانه عمومی شهر می‌خواستند بیرون بیندازندش، اما فضانورد شد!

دو برادر به نام‌ها رونالد (چپ) و کارل مک نیر (راست) با 10 ماه اختلاف در جنوب جدا شده به دنیا آمدند. این دو در دوران کودکی تا بزرگسالی جدایی‌ناپذیر بودند.در سال 1959، رونالد مک نیر 9 ساله به یک کتابخانه عمومی در لیک سیتی در کارولینای…

پرتره‌های بیماران از بیمارستان روان‌پزشکی بدنامی در بریتانیا در قرن نوزدهم

‌ این عکس‌ها چهره بیمارانی را نشان میدهد که در بیمارستان سلطنتی بیتلم در لندن - که یکی از بدنام‌ترین بیمارستان روانپزشکی بریتانیا در قرن نوزدهم به شمار می‌رفت- تحت درمان قرار گرفتند.عکاسی به نام هنری هیرینگ از تعداد زیادی از بیماران…

سازه‌ها و چیزهایی که حس مگالوفوبیای ما را به شدت تحریک می‌کنند – گالری عکس

مگالوفوبیا اصطلاحی است که برای توصیف ترس شدید و غیرمنطقی از اشیاء یا چیزهای بزرگ استفاده می‌شود. کلمه "مگالوفوبیا" از ترکیب دو کلمه یونانی "مگالو" به معنای بزرگ  و "فوبیا" که به معنی ترس یا بیزاری قوی است، گرفته شده است.افراد مبتلا به…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.