از کجا بفهمیم که باردار شدیم؟

0

رپورتاژ

آیا فکر می‌کنید باردار هستید؟ تنها راه اطمینان آزمایش بارداری است.

اما چند علامت اولیه بارداری وجود دارند که می‌توانند این احتمال را نشان دهند. در ادامه علائمی را که باید جستجو کنیم نشان می‌دهیم.

آیا تمام زنان علائم اولیه بارداری را دارند؟

هر زنی متفاوت است. بنابراین تجربه بارداری آنها نیز متفاوت است. همه زنان علائم یکسانی ندارند یا حتی علائم یکسانی در هر بارداری یک زن وجود ندارند.

همچنین از آنجایی که علائم بارداری اغلب علائمی که قبل و در طول قاعدگی تجربه می‌کنید، را تقلید می‌کنند، ممکن است متوجه بارداری نشوید.

در ادامه توصیفی از برخی از رایج‌ترین علائم بارداری را ارائه می‌کنیم. باید بدانید که این علائم علاوه بر بارداری از مسائل دیگر نیز به وجود می‌آیند. بنابراین، این واقعیت که برخی از این علائم را دارید لزوما به این معنی نیست که باردار هستید. تنها راه اطمینان آزمایش بارداری است. همچنین اگر هرگونه سوالی در مورد بارداری دارید، میتوانید از پرسش و پاسخ پزشکی استفاده کنید.

لکه‌بینی و گرفتگی عضلات

پس از لقاح، تخمک بارورشده خود را به دیواره رحم متصل می‌کند. این مساله موجب یکی از علائم اولیه بارداری – لکه‌بینی و گاهی گرفتگی عضلات – می‌شود.

این حالت خونریزی کاشت نامیده می‌شود. این مشکل شش تا 12 روز پس از باروری تخمک اتفاق می‌افتد.

گرفتگی عضلات مشابه گرفتگی قاعدگی است، بنابراین برخی از زمان این گرفتگی‌ها و خونریزی را با شروع دوره قاعدگی خود اشتباه می‌گیرند. با این حال، خونریزی و گرفتگی عضلات خفیف هستند.

علاوه بر خونریزی، ممکن است زنان تخلیه ماده‌ای سفید، یا شیری را از واژن خود مشاهده کنند. این ماده به ضخیم‌تر شدن دیواره‌های واژن بستگی دارد، که تقریبا بلافاصله پس از لقاح شروع می‌شود. رشد بیشتر سلول‌های پوشش واژن باعث این تخلیه می‌شود.

این تخلیه، که می‌تواند در تمام طول بارداری ادامه داشته باشد، معمولا بدون‌ضرر است و نیازی به درمان ندارد. اما اگر این مواد بوی بدی داشته باشند یا حس خارش یا سوزش وجود داشته باشد، به پزشک خود بگویید تا بتواند بررسی کند که آیا به عفونت باکتریایی یا تخمیر مبتلا شده‌اید.

تغییرات پستان‌ها

تغییرات پستان‌ها یکی دیگر از علائم اولیه بارداری است. سطوح هورمونی یک زن به سرعت پس از لقاح تغییر می‌کنند. به دلیل این تغییرات، پستان‌های آنها ممکن است یک یا دو هفته بعد ورم کند یا زخمی یا مورمور شود. یا ممکن است سنگین‌تر یا پرتر به نظر برسند و هنگام لمس کردن حساس‌تر باشند. ممکن است ناحیه اطراف نوک پستان، که آرئولا نامیده می‌شود، تیره‌تر شود.

مسائل دیگری نیز ممکن است موجب تغییرات پستان‌ها شود. اما اگر این تغییرات علائم اولیه بارداری باشند، به یاد داشته باشید که چند هفته طول می‌کشد تا به سطح جدید هورمون‌ها عادت کنید. اما وقتی این مساله رخ می‌دهد، درد پستان باید کمتر شود.

خستگی

احساس خستگی شدید در بارداری عادی است، و از اوایل آن شروع می‌شود.

یک هفته بعد از لقاح ممکن است زن شروع به احساس خستگی غیرعادی کند.

چرا؟ این مساله معمولا به سطح بالای هورمونی به نام پروژسترون بستگی دارد، گرچه مسائل دیگری – از قبیل سطح پایین قند خون، فشار خون پایین، و افزایش تولید خون – می‌توانند باعث این خستگی شوند.

اگر خستگی به بارداری ارتباط داشته باشد، باید زیاد استراحت کنید. خوردن غذاهایی که غنی از پروتئین و آهن هستند می‌تواند به تعادل آن کمک کنند.

حالت تهوع (بیماری صبحگاهی)

بیماری صبحگاهی یکی از علائم مشهور بارداری است. اما همه زنان باردار دچار آن نمی‌شوند.

دلیل اصلی بیماری صبحگاهی معلوم نیست اما احتمالا هورمون‌های بارداری این عارضه را به‌وجود می‌آورند. حالت تهوع در طول بارداری می‌تواند در هر ساعتی از روز رخ دهد اما بروز آن هنگام صبح شایع‌تر است.

همچنین، برخی زنان وقتی باردار می‌شوند برخی مواد غذایی خاص را هوس می‌کنند، یا نمی‌توانند تحمل کنند. این مورد نیز به تغییرات هورمونی بستگی دارد. اثر آن می‌تواند به حدی قوی باشد که حتی فکر به مواد مصرف شده برای تهیه غذایی مورد علاقه می‌تواند حال زن باردار را به‌هم زند.

ممکن است حالت تهوع، ویار، و بیزاری از غذا در کل دوره بارداری ادامه بیابد. خوشبختانه، این علائم در حدود هفته 13 یا 14 بارداری در بیشتر زنان کمتر می‌شود.

در این دوره، حتما رژیم غذایی سالمی داشته باشید تا شما و نوزاد در حال رشدتان مواد مغذی لازم را دریافت کنید. می‌توانید با پزشک خود صحبت کنید تا توصیه‌های لازم را به شما بدهد.

نداشتن دوره ماهانه

واضح‌ترین علامت اولیه بارداری – و یکی از علائمی که زنان را وادار به آزمایش بارداری می‌کند – حذف دوره ماهانه است. اما همه دوره‌های ماهانه عقب افتاده یا حذف شده به دلیل بارداری نیستند.

همچنین، ممکن است زنان در طول بارداری تجربه خونریزی داشته باشند. اگر باردار هستید، از پزشک خود سوال کنید که هنگام خونریزِی به چه علائمی باید توجه کنید. برای مثال، چه زمانی خونریزی عادی است و چه زمانی علامت یک فوریت است؟

علاوه بر بارداری، دلایل دیگری نیز برای عقب افتادن دوره ماهانه وجود دارند. ممکن است به دلیل افزایش یا کاهش بیش از حد وزنتان باشد. مشکلات هورمونی، خستگی یا استرس احتمالات دیگری هستند. برخی از زمان هنگامی که مصرف قرص ضدبارداری را متوقف می‌کنند، دوره ماهانه ندارند. اما اگر دوره ماهانه عقب بیافتد و بارداری یک احتمال باشد، ممکن است بخواهید که آزمایش بارداری بدهید.

علائم اولیه دیگر بارداری

بارداری تغییراتی در تعادل هورمونی شما به وجود می‌آورد. و این مساله می‌تواند موجب علائم دیگری از قبیل موارد زیر شود:

ادرار مکرر. برای بیشتر زنان، این مساله در حدود شش تا هشت هفته پس از لقاح رخ می‌دهد. گرچه این مساله به دلیل عفونت مجاری ادراری، دیابت، یا استفاده از داروهای ادرارآور نیز به وجود می‌آید، اگر باردار هستید، احتمالا به دلیل سطح هورمونی شما است.

یبوست. در طول بارداری، سطح بالای هورمون پروژسترون می‌تواند باعث یبوست شود. پروژسترون باعث می‌شود غذا آرام‌تر از روده‌های شما عبور کند. برای حل این مشکل مقدار زیادی آب بنوشید، ورزش کنید، و مواد غذایی با فیبر بالا بخورید.

نوسانات خلقی. به‌ویژه در طول سه‌ماهه اول این نوسانات طبیعی هستند. این نوسانات به تغییرات هورمونی بستگی دارند.

سردرد و کمردرد. بسیاری از زنان باردار سردردهای ملایم و مکرر و برخی دیگر تجربه کمردرد را گزارش کرده‌اند.

سرگیجه و غش. این علائم ممکن است به گشادشدن رگ‌های خونی، فشار خون کمتر و قند خون کمتر وابسته باشند.

ممکن است زن باردار همه این علائم، یا تنها یک یا دو مورد از این علائم را داشته باشد. اگر هریک از این علائم آزاردهنده شدند، در مورد آنها با پزشک خود صحبت کنید تا بتوانید برنامه‌ای برای تسکین یا کاهش آنها بریزید.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.