خونمردگی نشانه چیست و چه درمانی دارد؟

0

مشغول تفریح و ورزش هستید و فقط یک بار زمین خورده‌اید. روز بعد، لکه‌های آبی ارغوانی بر روی ساق پا و نشیمنگاهتان پیدا می‌شود که انگار از دو طبقه پلکان پایین افتاده‌اید.

نمی توانید خود را محبوس کنید و همیشه امکان خوردن به چیزی – مثلا زمین یخ‌زده یا لبه میز یا خوردن چیزی به شما وجود دارد. وقتی ضربه‌ای به بدن وارد شود، رگ‌های خونی زیر پوست پاره شده و خون در ناحیه آسیب دیده پخش می‌شود. این خون به صورت خونمردگی زیر پوست، یا کبودی، ظاهر می‌شود.

وقتی رگ‌ها پاره می‌شوند، با ورود سلول‌های تمیز‌کننده برای از بین بردن سلول‌های آسیب دیده، ناحیه پارگی ورم می‌کند. ورود اکسیژن به ناحیه قطع می‌شود و رنگ هموگلوبین خون آن آبی می‌شود. بعدا، با شکستن هموگلوبین، خونمردگی سبز مایل به زرد و سپس قهوه‌ای می‌شود.

اندازه و شکل خونمردگی بستگی به شدت ضربه واردشده به بدن دارد. مثلا اگر ساعد دستتان نه چندان محکم به دستگیره در بخورد، تعداد کمی رگ خونی آسیب می‌بینند که به خونمردگی غیر قابل ملاحظه‌ای منجر می‌شود. اما اگر نشیمنگاهتان با شدت به لبه میزبخورد، رگ‌های زیادی پاره شده و خونمردگی بزرگی ایجاد می‌کند.

اگر ضربه بر روی استخوانی بخورد که پوست روی آن نازک است مثلا اطراف چشم – کبودی و تورم آن مشخص‌تر است.

پوست زنان بیشتر از پوست مردان مستعد کبود شدن است. یک دلیل آن نازک‌تر بودن پوست آنان است، احتمالا چون هورمون زنانه استروژن دیواره رگ‌های خونی را ضعیف‌تر کرده و بر روی شبکه محافظ کلاژن زیر پوست نیز تأثیر می‌گذارد.

دلیل دیگر شاید این باشد که از هر ده زن یکی نقص کوچکی در پلاکت‌ها دارند(پلاکت‌ها سلول‌های خونی مؤثر در انعقاد خون هستند. این موضوع مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند، تا اینکه داروهای آسپیرین دار مصرف شود. آسپیرین تا چند روز بر کار پلاکت‌ها تأثیر می‌گذارد. یعنی اگر امروز آسپیرین می‌خورید، اثر آن بر روی پلاکت‌ها تا پنج یا شش روز دیگر باقی می‌ماند.

خوردن به گوشه میز در این زمان کبودیی مانند کبودی یک مسابقه بوکس ایجاد می‌کند. آسپیرین در ایجاد خونمردگی در مردان نیز دخالت دارد.

هر دو جنس زن و مرد در سنین میانسالی بیشتر مستعد خونمردگی هستند، چون بافت محافظ و تارهای نگاهدارنده رگ‌های خونی زیر پوست به طور طبیعی شروع به شکستن می‌کنند. به علاوه، قرار گرفتن طولانی در معرض پرتوهای خورشیدی کلاژن و تارهای کشسان دیگر را ضعیف می‌کنند. این کار رگ‌های خونی سطحی‌تر پوست را، مخصوصا در نواحی باز بدن مثل پشت دست و ساعد، شکننده می‌کنند. رگ‌های این نواحی با ضربه‌های کوچک نیز پاره می‌شوند.

کبود شدن زیاد ممکن است عارضه جانبی قرص‌های ضدبارداری، داروهای التهاب مفاصل، و برخی داروهای مدر باشد. کورتیکوستروئیدها(داروهای کورتونی) هم ممکن است باعث کبودی زیاد شوند. این داروهای ضد التهابی قوی تورم را در آسم، التهاب شبه روماتیسمی مفاصل، و کهیر از بین می‌برند.

در موارد نادر، کبودی بیدلیل می‌تواند علامت اختلال در انعقاد خون یا گرفتاری ایمنی باشد.

درمان خونمردگی

در اینجا روش‌هایی برای کم کردن ضربه‌ها و کبودی‌ها گفته می‌شود. فورا روی آن یخ بگذارید. اگر ضربه‌ای خورده‌اید که می‌دانید جای آن کبود می‌شود، فورا روی آن پارچه‌ای پر از یخ بگذارید و حدود هفت دقیقه نگاه دارید. این کار از خارج شدن بیشتر خون از رگ‌ها جلوگیری کرده و کبودی را به حداقل می‌رساند. یخ درد را نیز تسکین می‌دهد.

اندام ضربه خورده را بالا بگیرید. قرار دادن دست یا پای ضربه خورده در سطح بالاتر از قلب جریان زیاد خون در ناحیه آسیب دیده را کم می‌کند.

آن را گرم کنید. قرار دادن حوله گرم روی محل ضربه در یک یا دو روز بعد به پخش شدن گویچه‌های قرمز زیادی در بافت اطراف کمک می‌کند. حوله گرم را حدود ۲۰ دقیقه نگاه دارید. کبودی خیلی زودتر از بین می‌رود.

اکسید روی بمالید. هیچ وقت روی خونمردگی را باندپیچی نکنید. ولی مالیدن کمی پماد اکسید روی – که در بیشتر جعبه کمک‌های اولیه وجود دارد – لایه‌ای محافظ بر روی آن تشکیل داده و التیام آن را تسریع می‌کند. ترکیبات خوراکی و موضعی روی در درمان زخم‌ها نقش مهمی دارند.

از کرم ویتامین C استفاده کنید. تازه‌ترین معجزه مواد آرایشی پوست ویتامین C است. ویتامین C عمیقا در پوست نفوذ کرده و به تولید ساختار نگاهدارنده کلاژنی پوست کمک می‌کند. این کار از آسیب پذیری آن می‌کاهد.

ویتامین C به مقاوم شدن پوست پیر در برابر کبودی هم کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده است که مالیدن کرم ویتامین C بر روی کبودی‌های افراد مسن باعث به حداقل رسیدن آن می‌شود. براساس تحقیقات ویتامین C موضعی از آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید جلوگیری کرده و مواد زیان‌آوری را که سلولهای پوست پیر را از بین می‌برند غیرفعال می‌کند. تعدادی از این کرم‌های دارای ویتامین C موجود است؛ ولی برای استفاده از آن‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

قرص ویتامین C بخورید. خوردن ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین C در روز ممکن است به تشکیل کلاژن پوست برای کاهش شکنندگی رگ‌ها کمک کند. خوردن ویتامین C مخصوصا اگر برای ورم مفاصل آسپیرین یا کورتیکوستروئید می‌خورید مهم است. محققان انگلیسی نشان داده‌اند که التهاب مفاصل ویتامین C بدن را مصرف می‌کند و آسپیرین و کورتیکوستروئیدی که برای مقابله با بیماری خورده می‌شوند نیز ویتامین را تمام کرده و مویرگ‌ها را ضعیف می‌کنند. خوردن روزانه ۵۰۰ میلی گرم ویتامین C بهبود سریع خونمردگی را نشان داده است. پیش از شروع به خوردن هر مقدار زیاد ویتامین‌ها، از جمله ویتامین C، باید با پزشک مشورت کرد.

روی بخورید. صدف خوراکی، گوشت گوساله، و گوشت مرغ منابع غنی روی هستند. فلز روی مانع خارج شدن گویچه‌های خونی از رگ‌ها به دنبال آسیب دیدگی می‌شود. می‌توانید از قرص‌های مولتی ویتامین مینرال حاوی روی استفاده کنید.

استامینوفن بخورید. برخلاف آسپیرین و ایبوپروفن، استامینوفن اثری بر پلاکت‌های خونی ندارد. با پزشک خود در مورد عوض کردن مسکن خود سؤال کنید.

زیاد کرم مصرف نکنید. اگر برای خارش از کرم‌های هیدروکورتیزونی استفاده می‌کنید، آن را بیش از یک یا دو هفته مصرف نکنید. این مواد پوست را بیشتر مستعد خونمردگی می‌کنند. مخصوصا مواظب باشید که اینها را در نواحی مرطوب بدن، مثل زیر بغل و کشاله ران، بیش از اندازه مصرف نکنید، چون در اینجاها راحت‌تر در پوست نفوذ می‌کنند.

داروهایتان را کنترل کنید. فهرستی از داروهای مصرفی خود، هم داروهای با تجویز پزشک و هم داروهای بدون نسخه، تهیه کرده و به پزشک خود نشان دهید. او ممکن است بعضی از آن‌ها را برای جلوگیری از خونمردگی عوض کند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های ساده‌ای که به خاطر پرسپکتیو و زاویه دید، گیج‌کننده و تفکربرانگیز شده‌اند!

زاویه دید خیلی مهم است. این موضوع در زندگی هم صادق است. ما گاهی عادت نگاه کردن از یک زاویه دید خاص و گسترده نکردن نگاه خود را پیدا می‌کنیم و در نتیجه برداشت خیلی عجیبی از چیزهای ساده می‌کنیم. این طوری می‌شود که کارهایمان اشتباه از آب…

۸ خودروی جذاب تاریخی که توسط طراحان ایتالیایی بازطراحی و جاودانه شدند

ایتالیا خانه‌های طراحی معروفی دارد. Pininfarina ،Bertone ،Touring ،Giugiaro و Vignale برخی از مهم‌ترین نام‌های طراحی خودرو هستند.در این خانه‌های طراحی، همه‌چیز از جمله خودرو طراحی می‌شود. چه خودروهایی که تجاری و قابل تولید باشند؛ چه…

یک عکاس از هوش مصنوعی برای تصور اینکه شخصیت‌ها و سلبریتی‌های تاریخی امروز چه شکلی می‌شدند، استفاده…

یک عکاس از هوش مصنوعی (AI) استفاده کرده است تا تصور کند شخصیت‌های تاریخی مانند آل کاپون، بنجامین فرانکلین و شارون تیت اگر امروز به دنیا می‌آمدند چه شکلی بودند.این عکاس به نام آلپر یسیلاتس که در استانبول ترکیه زندگی می‌کند، پرتره های فوق…

سازه‌های و کارهای مهندسی کارا، زیبا و شگفت‌آور از سراسر دنیا

ساختن سازه مهندسی مسلما فقط به معنی ساختن چیزی کارا نیست. بلکه باید زیبایی سازه و تباین آن با محیط اطراف و ابعاد انسانی و فرهنگی آن در نظر گرفته شود. در ضمن امکان توسعه آن در آینده مد نظر قرار گیرد و همچنین چه بهتر که دوست‌دار محیط زیست…

بازسازی چهره شاعران ایرانی به کمک هوش مصنوعی Midjourney (میدجرنی)

چه کسی می‌داند مولدهای متن به عکس هوش مصنوعی در آینده به کدام سمت خواهند رفت. به نظر من روز به روز پیشرفته‌تر و متنوع‌تر می‌شوند.امروز داشتم فکر می‌کردم گاهی لازم می‌شود که شما باری تصویرسازی بهتر به جای توصیف متنی، ترکیبی از توصیف متنی…

مجموعه باور نکردنی از عکس‌های تاریخی که توسط عکاسان آنها امضا و حاشیه‌نویسی شده

عکس بالا عکس اتاق موقعیت اضطراری است که توسط جو بایدن امضا شده است . لحظات پرتنش عملیات نپتون نیزه را نشان می‌دهد که نیرو‌های دریایی ایالات متحده به محوطه اسامه بن لادن یورش بردند. امضا کرد: ایمان را حفظ کن!مجموعه‌ای از عکس‌هایی که…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5