هیپرهیدروزیس یا تعریق زیاد چیست و چه علت‌ها و درمانی دارد؟

0

هایپرهیدروزیس Hyperhidrosis تعریق بیش از حد غیر طبیعی است که لزوماً به گرما یا ورزش مربوط نمی‌شود. ممکن است آنقدر عرق کنید که از بین لباس‌هایتان خیس شود یا از دست‌هایتان چکه کند. این نوع تعریق شدید علاوه بر مختل کردن فعالیت‌های عادی روزانه، می‌تواند باعث اضطراب و خجالت اجتماعی شود.

درمان هایپرهیدروزیس معمولا کمک می‌کند، که با دارو‌های ضد تعریق قوی شروع می‌شود. اگر ضد تعریق‌ها کمکی نکردند، ممکن است لازم باشد دارو‌ها و روش‌های درمانی مختلفی را امتحان کنید. در موارد شدید، پزشک ممکن است جراحی را برای برداشتن غدد عرق یا قطع اعصاب مسئول تولید بیش از حد عرق پیشنهاد کند.

گاهی اوقات ممکن است یک علت زمینه‌ای پیدا شود و درمان شود.

علائم

بیشتر افراد هنگام ورزش یا ورزش کردن، در محیط گرم یا مضطرب یا تحت استرس عرق می‌کنند. تعریق بیش از حد تجربه شده با هیپرهیدروزیس بسیار بیشتر از عرق کردن طبیعی است.

نوعی هیپرهیدروزیس که معمولاً دست‌ها، پا‌ها، زیربغل یا صورت را درگیر می‌کند، حداقل یک بار در هفته، در ساعات بیداری ایجاد می‌شود. و معمولاً تعریق در هر دو طرف بدن رخ می‌دهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

گاهی اوقات تعریق بیش از حد نشانه یک بیماری جدی است.

اگر تعریق شدید شما با سبکی سر، درد قفسه سینه یا حالت تهوع همراه است، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

به پزشک خود مراجعه کنید اگر:

  • عرق کردن، برنامه روزانه شما را مختل می‌کند
  • عرق کردن باعث ناراحتی عاطفی یا کناره‌گیری اجتماعی می‌شود
  • شما ناگهان بیش از حد معمول شروع به عرق کردن می‌کنید
  • شما بدون هیچ دلیلی عرق شبانه را تجربه می‌کنید

علل

عرق کردن مکانیسم بدن شما برای خنک کردن خود است. هنگامی که دمای بدن شما افزایش می‌یابد، سیستم عصبی شما به طور خودکار غدد عرق شما را تحریک می‌کند. عرق کردن نیز به طور معمول، به ویژه در کف دست، زمانی که عصبی هستید، رخ می‌دهد.

شایع‌ترین شکل هایپرهیدروزیس، هایپرهیدروزیس کانونی اولیه (ضروری) نامیده می‌شود. در این نوع، اعصابی که مسئول سیگنال دادن به غدد عرق هستند بیش از حد فعال می‌شوند، حتی اگر با فعالیت بدنی یا افزایش دما تحریک نشده باشند. با استرس یا عصبی بودن، مشکل حتی بدتر می‌شود. این نوع معمولاً کف دست و کف پا و گاهی صورت شما را درگیر می‌کند.

هیچ دلیل پزشکی برای این نوع هیپرهیدروزیس وجود ندارد. ممکن است یک جزء ارثی داشته باشد، زیرا گاهی اوقات در خانواده‌ها دیده می‌شود.

هیپرهیدروزیس ثانویه زمانی رخ می‌دهد که تعریق بیش از حد به دلیل یک بیماری باشد. این نوع کمتر رایج است. به احتمال زیاد باعث تعریق در سراسر بدن شما می‌شود. شرایطی که ممکن است منجر به تعریق شدید شود عبارتند از:

  • دیابت
  • گرگرفتگی یائسگی
  • مشکلات تیروئید
  • قند خون پایین
  • برخی از انواع سرطان
  • حمله قلبی
  • اختلالات سیستم عصبی
  • عفونت‌ها

برخی از دارو‌ها نیز می‌توانند منجر به تعریق شدید شوند، مانند ترک مواد افیونی.

عوارض

عوارض هایپرهیدروزیس عبارتند از:

  • عفونت‌ها افرادی که زیاد عرق می‌کنند بیشتر در معرض عفونت‌های پوستی هستند.
  • اثرات اجتماعی و عاطفی. داشتن دست‌های لطیف یا چکه‌دار و لباس‌های خیس عرق می‌تواند خجالت‌آور باشد. وضعیت شما ممکن است بر پیگیری اهداف کاری و تحصیلی شما تأثیر بگذارد.

تشخیص

در طول قرار ملاقات، پزشک در مورد سابقه پزشکی و علائم شما می‌پرسد. همچنین ممکن است به معاینه فیزیکی یا آزمایشاتی برای ارزیابی بیشتر علت بیماری خود نیاز داشته باشید.

تست‌های آزمایشگاهی

پزشک شما ممکن است آزمایش‌های خون، ادرار یا سایر آزمایش‌های آزمایشگاهی را توصیه کند تا ببیند که آیا تعریق شما ناشی از بیماری دیگری است، مانند تیروئید پرکار (پرکاری تیروئید) یا قند خون پایین (هیپوگلیسمی).

تست‌های تعریق

تعدادی آزمایش برای مشخص کردن نواحی تعریق و تخمین شدت بیماری در دسترس است، از جمله آزمایش ید-نشاسته، ‌رسانایی پوست و آزمایش تعریق تنظیم‌کننده حرارت.

درمان

اگر یک بیماری زمینه‌ای در ایجاد مشکل نقش داشته باشد، ابتدا آن وضعیت درمان می‌شود. اگر علت مشخصی پیدا نشود، درمان بر کنترل تعریق بیش از حد متمرکز است. گاهی اوقات ممکن است لازم باشد ترکیبی از درمان‌ها را امتحان کنید. و حتی اگر تعریق شما پس از درمان بهبود یابد، ممکن است عود کند.

دارو‌ها

دارو‌های مورد استفاده برای درمان هایپرهیدروزیس عبارتند از:

  • داروی ضد تعریق تجویزی. پزشک ممکن است یک ضد تعریق با کلرید آلومینیوم (Drysol، Xerac Ac) تجویز کند. این محصول می‌تواند باعث تحریک پوست و چشم شود. معمولاً قبل از رفتن به رختخواب روی پوست آسیب دیده اعمال می‌شود. سپس هنگام بلند شدن، محصول را بشویید و مراقب باشید که چیزی در چشم شما نرود. اگر پوست شما تحریک می‌شود، کرم هیدروکورتیزون ممکن است کمک کند.
  • کرم‌های تجویزی یک کرم تجویزی حاوی گلیکوپیرولات ممکن است به هایپرهیدروزیس که روی صورت و سر تأثیر می‌گذارد کمک کند.
  • دارو‌های مسدود‌کننده اعصاب برخی از دارو‌های خوراکی، مواد شیمیایی را که به اعصاب خاصی اجازه می‌دهند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، مسدود می‌کنند. این می‌تواند تعریق را در برخی افراد کاهش دهد. عوارض جانبی احتمالی شامل خشکی دهان، تاری دید و مشکلات مثانه است.
  • دارو‌های ضد افسردگی برخی از دارو‌های مورد استفاده برای افسردگی نیز می‌توانند تعریق را کاهش دهند. علاوه بر این، آن‌ها ممکن است به کاهش اضطرابی که هیپرهیدروزیس را بدتر می‌کند کمک کنند.
  • تزریق سم بوتولینوم درمان با سم بوتولینوم (بوتاکس، میوبلوک، و غیره) به طور موقت اعصابی را که باعث تعریق می‌شوند مسدود می‌کند. ابتدا پوست شما یخ‌زده یا بیهوش می‌شود. هر ناحیه آسیب دیده بدن شما به چندین تزریق نیاز دارد. اثرات شش تا 12 ماه طول می‌کشد و سپس درمان باید تکرار شود. این درمان می‌تواند دردناک باشد و برخی افراد ضعف عضلانی موقتی در ناحیه تحت درمان را تجربه می‌کنند.

جراحی و روش‌های دیگر

سایر درمان‌های هیپرهیدروزیس عبارتند از:

  • مایکروویو تراپی. با استفاده از این روش درمانی، از دستگاهی که انرژی مایکروویو را تامین می‌کند، برای از بین بردن غدد عرق استفاده می‌شود. درمان شامل دو جلسه 20 تا 30 دقیقه‌ای به فاصله سه ماه است. عوارض جانبی احتمالی تغییر در احساس پوست و کمی ناراحتی است. این درمان ممکن است گران باشد و به طور گسترده در دسترس نباشد.
  • رفع غدد عرق. اگر تعریق بیش از حد فقط در زیر بغل شما اتفاق می‌افتد، برداشتن غدد عرق ممکن است کمک کند. اگر به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهید، یک روش کم تهاجمی به نام کورتاژ ساکشن نیز ممکن است یک گزینه باشد.
  • جراحی اعصاب (سمپاتکتومی). در طول این روش، جراح اعصاب نخاعی را که تعریق دستان شما را کنترل می‌کنند، بریده، می‌سوزاند یا می‌بندد. در برخی موارد، این روش باعث تعریق بیش از حد در نواحی دیگر بدن شما می‌شود (تعریق جبرانی). جراحی معمولاً برای تعریق سر و گردن انتخابی نیست. تغییر در این روش سیگنال‌های عصبی را بدون برداشتن عصب سمپاتیک قطع می‌کند (سمپاتوتومی).

شیوه زندگی و درمان‌های خانگی

توصیه‌های زیر ممکن است به شما در مقابله با تعریق و بوی بدن کمک کند:

  • از ضد تعریق استفاده کنید. ضد تعریق‌های بدون نسخه حاوی ترکیبات آلومینیومی هستند که به طور موقت منافذ عرق را مسدود می‌کنند. این کار میزان عرقی که به پوست شما می‌رسد را کاهش می‌دهد. این نوع محصول ممکن است به هیپرهیدروزیس جزئی کمک کند.
  • قابض‌ها را اعمال کنید. محصولات بدون نسخه حاوی تانیک اسید (زیلاکتین) را در ناحیه آسیب دیده بمالید.
  • روزانه حمام کنید. حمام کردن منظم به کنترل تعداد باکتری‌های روی پوست کمک می‌کند. خود را کاملاً خشک کنید، به خصوص بین انگشتان پا و زیر بغل.
  • کفش و جوراب از مواد طبیعی را انتخاب کنید. کفش‌هایی که از مواد طبیعی مانند چرم ساخته شده‌اند، می‌توانند با اجازه دادن به پا‌های شما برای تنفس، از عرق کردن پا‌ها جلوگیری کنند. وقتی فعال هستید، جوراب‌های ورزشی ضد رطوبت انتخاب خوبی هستند.
  • جوراب خود را اغلب عوض کنید. یک یا دو بار در روز جوراب یا شلنگ را عوض کنید و هر بار پا‌های خود را کاملاً خشک کنید. ممکن است بخواهید جوراب شلواری با کفی نخی را امتحان کنید. از پودر‌های بدون نسخه پا برای کمک به جذب عرق استفاده کنید.
  • پا‌های خود را هوا دهید تا زمانی که می‌توانید با پای برهنه بروید یا حداقل هر از چند گاهی از کفش‌های خود بیرون بیایید.
  • لباس متناسب با فعالیت خود انتخاب کنید. به طور کلی از پارچه‌های طبیعی مانند پنبه، پشم و ابریشم استفاده کنید که به پوست شما اجازه تنفس می‌دهد. هنگامی که ورزش می‌کنید، ممکن است پارچه‌هایی را ترجیح دهید که برای از بین بردن رطوبت از پوست شما طراحی شده‌اند.
  • تکنیک‌های تمدد اعصاب را امتحان کنید. تکنیک‌های آرامش بخشی مانند یوگا، مدیتیشن و بیوفیدبک را در نظر بگیرید. این‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا کنترل استرسی که باعث تعریق می‌شود را کنترل کنید.

مقابله و حمایت

هیپرهیدروزیس می‌تواند علت ناراحتی و خجالت باشد. ممکن است به دلیل خیس بودن دست‌ها یا پا‌ها یا لکه‌های مرطوب روی لباس در کار یا لذت بردن از فعالیت‌های تفریحی مشکل داشته باشید. ممکن است در مورد علائم خود احساس اضطراب کنید و گوشه گیر یا خودآگاه شوید. ممکن است از واکنش‌های دیگران ناامید یا ناراحت شوید.

علاوه بر صحبت با پزشک خود، ممکن است بخواهید با یک مشاور یا یک مددکار اجتماعی پزشکی صحبت کنید. یا ممکن است صحبت با سایر افرادی که هیپرهیدروزیس دارند مفید باشد.

آماده شدن برای قرار ملاقات شما

می‌توانید با مراجعه به ارائه دهنده مراقبت‌های اولیه خود شروع کنید. او ممکن است شما را به یک متخصص بیماری‌های پوستی (متخصص پوست) ارجاع دهد. اگر وضعیت شما به درمان‌های اولیه پاسخ نمی‌دهد، مراقبت‌های شما ممکن است شامل یک متخصص مغز و اعصاب یا جراح نیز باشد.

در اینجا اطلاعاتی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا برای قرار ملاقات خود آماده شوید.

آنچه شما می‌توانید انجام دهید

قبل از قرار ملاقات، ممکن است بخواهید پاسخ سوالات زیر را فهرست کنید:

  • آیا کسی در خانواده نزدیک شما تا به حال علائم مشابهی داشته است؟
  • آیا وقتی خواب هستید تعریق شما قطع می‌شود؟
  • چه دارو‌ها و مکمل‌هایی را به طور منظم مصرف می‌کنید؟

از پزشک خود چه انتظاری دارید

پزشک شما احتمالاً چندین سؤال از شما می‌پرسد، مانند:

  • اولین بار چه زمانی عرق شدید را تجربه کردید؟
  • در کجای بدن شما رخ می‌دهد؟
  • آیا علائم شما مداوم بوده است یا گاه به گاه؟
  • به نظر می‌رسد چه چیزی علائم شما را بهبود می‌بخشد؟
  • به نظر می‌رسد چه چیزی علائم شما را بدتر می‌کند؟

اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

گالری عکس: طراحی‌های داخلی و خارجی افتضاح و عجیب که با کمی قدرت شبیه‌سازی مغزی رخ نمی‌دادند!

چیزی که من اسمش را می‌گذارم شبیه‌سازی مغزی واقعا چیز لازمی در زندگی و کار است. یعنی اینکه بتوانید قبل از جابجایی و ساختن اجسام در ذهن تجسمش کنید و بعد حین کاربری‌های مختلف تصورش کنید و پیش‌بینی کنید که کجای کار می‌لنگد.فکر کنم از زمان…

عکس‌های تصادفی که از شانس خوب عکاس مانند یک تابلو یا یک عکس خیلی حرفه‌ای شده‌اند

عکاس‌های حرفه‌ای گاهی ماه‌ها وقت صرف می‌کنند تا در زمان و مکان مشخصی حاضر باشند و تجهیزاتشان متناسب با نور و سرعت گذر سوژه و فاصله‌شان مناسب باشد تا یک عکس خوب بگیرند.اما گاهی شانس یا فرصت‌طلبی یا آمادگی ذهنی یک عکاس برای کادربندی مناسب…

سازه‌ها و چیزهایی که حس مگالوفوبیای ما را به شدت تحریک می‌کنند – گالری عکس

مگالوفوبیا اصطلاحی است که برای توصیف ترس شدید و غیرمنطقی از اشیاء یا چیزهای بزرگ استفاده می‌شود. کلمه "مگالوفوبیا" از ترکیب دو کلمه یونانی "مگالو" به معنای بزرگ  و "فوبیا" که به معنی ترس یا بیزاری قوی است، گرفته شده است.افراد مبتلا به…

بهترین کتاب های علمی تخیلی برای پرورش تخیل شما |۶۴ اثر خواندنی

تهیه فهرستی از آثار علمی تخیلی که در ایران ترجمه و منتشر شده باشند و محبوب باشند، دشوار است. کلا وقتی فهرست می‌کنیم هدف ما ترغیب خواننده به بیشتر خواندن است و نه اینکه ادعا کنیم چیز کاملی درست کرده‌ایم.پس این شما و شماری از محبوب‌ترین…

شوخی با مجسمه‌ها – وقتی حال مردم خوش است!

شوخی و طنز هم حال و هوای خاص خودش را می‌طلبد. مردم اگر از نظر پیشبینی شرایط اقتصادی آینده و وضعیت رفاه اکنون، آرامش و اطمینان خاطر لازم را داشته باشند و اگر بتوانند خود مقوله فرهنگ و اخلاق و دانش خود را ارتقا بدهند، شرایظ ظاهری و باطنی دیگر…

واکسن گارداسیل چیست؟ چه وقت و چه کسانی باید آن را تزریق کنند؟

گارداسیل واکسنی است که به محافظت در برابر انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) کمک می‌کند، که یک عفونت شایع مقاربتی است که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلف از جمله زگیل تناسلی و برخی از انواع سرطان شود. این واکسن برای جلوگیری از…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.