چگونه مشکل سینوس و سینوزیت خود را حل کنیم؟ علت‌ها و شیوه درمان

0

سینوس‌ها مجموعه‌ای از محفظه‌های توخالی در سر هستند که از بینی تا پشت گونه‌ها و چشم‌ها و پیشانی کشیده شده‌اند. این محفظه‌ها که به طور مداوم مخاط ترشح می‌کنند روزنه‌هایی دارند که در پاسخ به تحریکی مثل سیگار، سرما، یا آلرژی، به سادگی متورم شده و بسته می‌شوند.

وقتی این روزنه‌ها بسته شوند، مخاط ترشح شده نمی‌تواند خارج شود و به صورت مایع در درون حفرات جمع شده و ایجاد فشار و درد می‌کند. بسیاری از مردم گرفتار این ناراحتی سینوس هستند.

دلیل به راحتی گرفتار شدن سینوس‌ها واضح است. روزنه‌ها نه تنها کوچک و مستعد تورم هستند، بلکه جای نامناسبی هم دارند. مثلا سوراخ مربوط به سینوس آرواره بالا در بالای آن و پشت گونه قرار دارد و برای تخلیه آن باید سروته شوید.

علاوه بر انسداد این سوراخ‌ها در اثر سیگارو ویروس، التهاب بافت سینوس در اثر آلرژی و نیز تغییر در فشار هوا، مثلا وقتی هواپیما بر زمین می‌نشیند، نیز باعث بسته شده آن‌ها می‌گردد. عفونت هم می‌تواند رشد بافتی خوش خیمی به نام پولیپ را باعث شود که گرفتاری سینوس را تشدید می‌کند.

سینوزیت – چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

درد سینوس بعد از سه تا پنج روز استفاده از داروهای ضد احتقان خوراکی از بین نرفته است. تب بیش از ۳۸ درجه سانتی گراد و سرفه هم وجود دارد. بیش از یک یا دو روز سردرد شدید وجود دارد. پلک‌ها متورم شده و تورم در کنار بینی ادامه دارد. ترشحات بینی سبزرنگ یا زردرنگ است. اختلال بینایی مثل تاری دید با دوبینی وجود دارد. درد سینوس بعد از شیرجه رفتن به درون آب شروع شده است.

درمان گرفتاری‌های سینوس و سینوزیت

نگران نشوید، لزومی ندارد برای رفع ناراحتی سینوس سروته شوید. بخور بدهید. نخستین دفاع در برابر درد سینوس بخار مرطوب است. گرفتن دوش آب گرم دو بار در روز به تخلیه سینوس‌ها کمک می‌کند.

می توانید بینی را بخور بدهید. برای این کار، روزی سه بار ظرفی آب را به جوش آورده و از روی اجاق بردارید. حوله‌ای را روی سر و ظرف بیندازید و بخار آب را به مدت ۱۵ دقیقه استنشاق کنید. مراقب باشید که صورتتان لااقل ۵ سانتیمتر از ظرف دور باشد تا نسوزد.

هوای پاک تنفس کنید. اگر در فصل گرده افشانی گل‌ها هستید، پنجره‌ها را ببندید و کمتر بیرون بروید تا دچار گرفتاری سینوس در اثر آلرژی به گرده نشوید.

از افراد سیگاری هم دوری کنید و شب‌ها یک مولد یون منفی در اتاق خواب بگذارید. این دستگاهی برای تمیز کردن هوا است. اگر به هنگام شب بتوانید از مواد سمی و تنش‌زا دوری کنید، روز بهتری را سپری خواهید کرد.

وضعیت خواب را تغییر دهید. با گذاشتن دو قطعه چوب با ارتفاع ۱۵ سانتی متر زیر پایه‌های زیرسری تختخواب آن را بالا بیاورید تا سینوس‌ها راحت‌تر تخلیه شوند.

گذاشتن دستگاه بخور و ریختن چند قطره روغن اوکالیپتوس در آن سینوس‌ها را در شب آرام می‌کند. زیاد هم نخوابید، چون خوابیدن بیش از نیاز بدن به خاطر حالت بدن در این وضعیت گرفتاری سینوس‌ها را بیشتر می‌کند.

ورزش کنید. نرمش روزانه، معمولا یک یا دو بار در روز و به مدت ۲۰ دقیقه، اثر ضداحتقانی بر بینی و سینوس‌ها دارد.

راه رفتن تند اثر بسیار خوبی دارد.

ویتامین بخورید. خوردن روزانه ۳۰۰۰ میلی گرم ویتامین C و ۳۰ میلی گرم روی برای مبتلایان به گرفتاری سینوس خوب است. برخی معتقدند که این مواد تورم بافت را از بین می‌برند. خوردن هر دارو و ویتامین باید با نظر پزشک باشد.

مواد محرک نخورید. شیرینی‌های فشرده، مخصوصا شکلات، اثر التهاب آلرژیایی بر غشاهای بینی و سینوس دارند. گاهی نیز شیر این عارضه را به وجود می‌آورد. دو هفته مشتقات شیر نخورید و ببینید تورم سینوس بهتر می‌شود یا کمک‌های پزشکی.

پزشک ممکن است عفونت سینوس را عامل درد آن تشخیص دهد و کارهای زیر را انجام دهد. درمان عفونت. پزشک با تجویز آنتی بیوتیک مناسب و داروی ضد احتقان عفونت را درمان می‌کند. در روزهای اول ممکن است استفاده از افشانه ضداحتقان را هم توصیه کند، ولی بعد از آن، تأثیری نخواهد داشت و ممکن است تورم را بیشتر کند.

برداشتن پولیپ. اگر سینوس‌ها به طور مکرر دچار عفونت شوند، باید احتمال وجود پولیپ بررسی شود. پزشک با استفاده از یک وسیله نوری درون حفرات سینوس را معاینه کرده و با جراحی پولیپ را از راه بینی برمی دارد. شاید استفاده از داروی استروئیدی را به مدت چند هفته پس از عمل تجویز کند تا از رشد پولیپ جلوگیری شود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چرا بسیاری از ساختمان‌های تاریخی در بریتانیا دارای پنجره‌های آجرکوبی شده هستند؟

زمانی در بریتانیای کبیر داشتن پنجره در خانه‌ها و ساختمان‌ها بسیار گران از آب درمی‌آمد! چرا؟!چون در سال ۱۶۹۶ با وضع مالیات بر پنجره که بسیار در جامعه منفور بود، وضعیت تغییر کرد. در این زمان مالیات بر صاحبان املاک را بر اساس تعداد…

هوش مصنوعی میدجرنی Midjourney تصور می‌کند که اساتید رشته‌های مختلف باید چه ظاهری داشته باشند؟ گالری…

کودک و نوجوان که بودم برای خودم یک پا Midjourney  بودم. کتاب‌ها را که می‌خواندم از روی توصیف چهره‌ها و مکان‌ها و اشیا تصور می‌کردم که مثلا کاپیتان نمو یا ربات آر دانیل الیواو باید چطوری باشد، فضاها را تصور می‌کردم و آب و رنگ به آنها در ذهن…

۱۰ واقعیت جذاب درباره جی رابرت اوپنهایمر -پدر بمب اتمی و سوژه فیلم جدید کریستوفر نولان

جولیوس رابرت اوپنهایمر بیشتر به عنوان فیزیکدانی شناخته می‌شود که به ساخت اولین بمب اتمی کمک کرد. اما سنگ‌ها و کانی‌ها عشق اول او بودند و او همچنین شاعرمسلک بود.اوپنهایمر آزمایشگاهی را رهبری کرد که اولین بمب اتمی را ساخت و با موفقیت…

گالری- تصاویر تبلیغاتی خودروهای ایمپریال کرایسلر در سال‌های 1969 تا 1973

ما بیشتر این عکس‌ها را در فیلم‌ها و کارتون‌ها دیده‌ایم و راستش تعجب می‌کنیم که زمانی خودروی کرایسلر با این طول و عرض و طراحی تولید می‌شد.ایمپریال برند خودروهای لوکس کرایسلر در بازه زمانی سال‌های 1955 تا 1975 و نیز در بازه زمانی سال‌های…

به نظرتان کدام شغل‌ها بیش از آنچه که لایقشان است، درآمد دارند؟!

بسته به فرهنگ هر کشور و شرایط سیاسی و اقتصادی هر ناحیه پاسخ به این سوال هم متغییر است.اما چرا ما برخی‌ها را از این نظر همیشه در رادار خود داریم و بعضی‌ها را نه.واقعیت این است که برخی اصلا چراغ خاموش حرکت می‌کنند و در رادار ما نیستند…

اگر ابرقهرمانان‌ها و شرورهای فیلم‌ها و کامیک‌ها در دوره ویکتوریا می‌زیستند!

عصر ویکتوریا دوره‌ای از تاریخ بریتانیا بود که از سال 1837 تا 1901 همزمان با سلطنت ملکه ویکتوریا بریتانیا ادامه یافت. این دوره، دوره تغییرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قابل توجهی بود که نه تنها بریتانیا، بلکه سایر نقاط جهان را عمیقاً…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.