آیا فال و طالع بینی حقیقت دارد؟

0

رپورتاژ

از برخی جهات، طالع بینی ممکن است علمی به نظر برسد. جالب است بدانید که در طالع بینی از دانش علمی در مورد اجرام آسمانی و همچنین ابزارهای اندازه‌ گیری علمی مانند نمودارهای ستاره‌ای استفاده می شود.

برخی از افراد از انواع فال برای تامین انتظارات در مورد رویدادهای آینده و شخصیت افراد استفاده می کنند و برخی ادعا می کنند که طالع بینی با شواهدی مانند تجارب افرادی که معتقدند طالع بینی برای آنها کار کرده است، پشتیبانی می شود. اما آیا با وجود این تله های علمی، آیا طالع بینی یک روش علمی برای پاسخ به سوالات است؟ در این مطلب به پاسخ این سوال به طور مفصل خواهیم پرداخت.

در اینجا ما از چک لیست علمی برای ارزیابی روشی که طالع بینی مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده خواهیم کرد:

آیا طالع بینی روی دنیای طبیعی تمرکز دارد؟

پیش فرض اصلی طالع بینی این است که اجرام آسمانی مانند خورشید، ماه، سیارات و صورت های فلکی بر وقایع زمینی تأثیر دارند یا با آنها ارتباط دارند.

آیا هدف طالع بینی توضیح جهان طبیعی است؟

طالع بینی از مجموعه قوانین مربوط به موقعیت ها و حرکات نسبی اجرام آسمانی برای تولید پیش بینی ها و توضیحات مربوط به وقایع روی زمین و ویژگی های شخصیتی انسان استفاده می کند. به عنوان مثال، برخی از اشکال طالع بینی پیش بینی می کنند شخصی که دقیقاً پس از بهار متولد می شود، در آینده یک کارآفرین موفق می شود.

آیا طالع بینی از ایده های قابل آزمایش استفاده می کند؟

برخی از انتظارات حاصل از طالع بینی آن قدر کلی هستند که می توان هر اتفاقی که در آینده رخ بدهد را با آن تطبیق داد. در صورت برخورد با این روش، طالع بینی قابل آزمایش نیست. با این حال، برخی از پیش بینی های ناشی از آن بسیار دقیق بوده و میتوانند قابل اثبات نیز باشند. به عنوان مثال، طبق آنچه در طالع بینی ذکر شده، علامت زودیاک (صورت فلکی) فرد بر توانایی های او تأثیر می گذارد.

از آنجا که این صفات در علم سیاست بسیار مهم هستند، اگر تصور کنیم که طالع بینی واقعاً شخصیت افراد را توضیح می دهد، باید انتظار داشته باشیم که که افرادی با توانایی های بالا مانند دانشمندان، صورت فلکی خاصی نسبت به توانایی های علمی خود داشته باشند.

اگر طالع بینی برای ایجاد انتظارات خاصی مانند این مورد استفاده قرار گیرد، ایده های نجومی قابل آزمایش هستند.

آیا شواهد قابل اعتماد است؟

در موارد معدودی که از طالع بینی برای ایجاد انتظارات قابل آزمایش استفاده شده است و نتایج آن در یک مطالعه دقیق مورد بررسی قرار گرفته است، شواهد از اعتبار ایده های طالع بینی پشتیبانی نکرده اند.

این در حالی است که احتمال وجود خطا در آزمایشات علمی وجود دارد و در موارد زیادی آزمایشاتی که در زمینه های مختلف انجام شده اند، دچار اشتباه شده اند. با این حال، یکی از مشخصه های بارز علم این است که ایده ها در صورت اثبات شواهد اصلاح می شوند، اما طالع بینی در پاسخ به شواهد متناقض ایده های خود را تغییر نداده است.

آیا طالع بینی جامعه علمی را درگیر می کند؟

به اشتراک گذاشتن یافته های خود و ارزیابی انتقادی نتایج دیگران از اجزای جدایی ناپذیر طالع بینی نیست. یک منجم می ‌تواند تمام حرفه خود را به کار ببرد و یافته‌ های خود را در یک جلسه علمی یا به صورت انتشار یک مقاله منتشر کند. هنگامی که طالع بینان تحقیقی را منتشر می‌ کنند، این مقالات در مکان‌هایی که مقالات به طور انتقادی توسط جامعه علمی مورد بررسی قرار می‌گیرند، بررسی و نقد نمی شوند.

آیا طالع بینی منجر به تحقیقات مداوم می شود؟

مطالعات علمی مربوط به طالع بینی پس از تلاش و عدم اثبات اعتبار ایده های نجومی متوقف می شوند. تا کنون، هیچ مورد مستندی مبنی بر اینکه طالع بینی به کشف علمی جدید کمک کرده باشد، وجود ندارد.

با تمرکز بر روی همین چند سوال کوتاه می توانید نتیجه گیری کنید که آیا طالع بینی واقعا توجیه علمی دارد یا خیر!

چرا مردم هنوز به فال و طالع بینی اعتقاد دارند؟

Monisha Pasupathi، روانشناس دانشگاه یوتا، می گوید: “انسان ها دائماً به دنبال روایت هایی هستند که به کمک آن بتوانند گذشته، حال و آینده خود را از طریق اهداف و انتظارات خود به هم پیوند دهند و این همان جایی است که طالع بینی وارد می شود.”

به علاوه، طالع بینی به اعتبار بخشی به مفهوم خود برای برخی کمک می کند و هزاران وب سایت در اینترنت وجود دارد که با ذکر ویژگی های شخصیتی منتسب به علائم مختلف خورشید، این امر را تأمین می کنند.

این در حالی است که طالع بینی به برخی از افراد احساس تعلق می دهد.

مارگارت همیلتون، روانشناس دانشگاه ویسکانسین، می گوید: “طالع بینی به شما امکان می دهد که خود را به عنوان بخشی از جهان ببینید.”

جالب است بدانید که مطالعات نشان می دهد که مردم اغلب در پاسخ به استرس و اضطراب، به طالع بینی روی می آورند.

گراهام تایسون، استاد روانشناسی در دانشگاه ویتواترسراند آفریقای جنوبی، می گوید: “در شرایط استرس زیاد، فرد آماده است تا از طالع بینی به عنوان وسیله مقابله استفاده کند، حتی اگر در حالت عادی و شرایط کم استرس واقعا اعتقادی به آن نداشته باشد.”

در حقیقت، اولین ستون طالع بینی که برای یک روزنامه راه اندازی شد، در زمان رکود بزرگ در آگوست 1930 بود. در بحران مالی 2008 نیز مردم برای پیشگویی آینده خود به دنبال طالع بین ها بودند.

دلیل عمده دیگری که مردم را به سمت طالع بینی سوق می دهد عدم اطمینان است. مطالعات نشان می دهد اینکه ما نمی دانیم چه اتفاقی قرار است رخ بدهد، بیشتر از دانستن اینکه قطعاً اتفاق بدی رخ خواهد داد، استرس زا است.

این چارچوب، با پیش‌بینی‌ های خود، به انسان‌ها کمک می‌ کند تا به یقینی در مورد چیزی که آرزویش را دارند، برسند.

جاناتان کاینر، طالع بینی که ستون های فال را برای روزنامه دیلی میل می نویسد، می گوید: “اگر افراد دچار تردید شوند، ناگهان شروع به جدی گرفتن آنچه در مورد علائم طالع بینی آنها گفته شده است، می کنند.”

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.